Makeanvedenhelmet

Kivet, helmet, simpukat, koralli jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

marzena
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen

Makeanvedenhelmet

Post by marzena » Fri Feb 24, 2012 23:43

Makeanvedenhelmet kokivat aliarvostuksen ja menivät pois muodista koska markkinoille tulivat lähes ilmaiset epämuodostuneet "helmet" joita koruissa markkinoidaan "aidot helmet" nimellä mitä ne tietysti ovatkin mutta arvokkuus on tipotiessään vaaleansinisessä ryppyisessä mötikässä.
Tästä voi jatkaa ja kertoa omia mielipiteitään makeanvedenhelmistä....
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Makeanvedenhelmet

Post by Piita » Sat Feb 25, 2012 12:41

Nugettimallisia makeanvedenhelmiä on myös kauniita ja upeakiiltoisia, ovat vain yksi muoto. Makuasia mistä pitää. :D Pidän myös nugettimallisista ja eritoten niistä barokkihelmistä jotka onvat nyppyisiä mutta hyvä kiiltoisia, niissäkin on laatuja pilvin pimein.

Kaikkein kauneimpia ja suosikkeijani ovat keshihelmet. Ovat myös usein niitä kalleimpia ja hohto niissä on huikea. Valkoiset keshihelmet kuten tuolla linkin takana, alimmainen korussa. (sivut ovat yritykseni uudet markkinointisivustot, hieman kesken vielä :% ) http://kasintehdytkorut.net/materiaalit ... denhelmet/ Ovat minusta niitä ihanimpia helmeiä mutta sekin on makuasia. :)

Asiakkaistakin osa pitää vain sileistä helmistä mutta osa taas enemmän nugeteista ja epäsäännöllisistä helmistä. :D
Kaikenkaikkiaan makeanvedenhelmissä vain on sitä jotain! Ne lumoavat kaikenikäisiä naisia, ovat tehneet niin jo satojen vuosien ajan eikä loppua niiden suosiolle näy.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
kompiainen

Post by kompiainen » Sat Feb 25, 2012 18:31

Ne rupusimmat ja ruttusimmat on minusta rumia, mutta juurikin Piitan mainitsemat keshit on ihania! Ihan sama minkä muotoinen helmi on, kunhan se ei ole kurttuinen (tarkoitan tällä sitä, kun helmiäispinta on ruttaantunut), samea ja naarmuja täynnä. Helmen pitää kiiltää! On olemassa helmiä ja Helmiä.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
marzena
löytänyt aidot helmet

Post by marzena » Sat Feb 25, 2012 19:28

Juuripa näin ja samaa mieltä molempien kanssa, en myöskään tarkoittanut että helmen pitää olla välttämättä pyöreä jotta se on hieno :wtg:

T. Marzena
mikael0k

Post by mikael0k » Sat Feb 25, 2012 19:45

mitä tulee tuohon Marzenan mainitsemaan "aidot helmet" myyntiin Suomessa niin aitoja helmiä Suomessa myydään hyvin vähän. En ole nähnyt Marzenan myymiä helmiä, mutta nekin lienevät viljeltyjä makeanveden helmiä eikä tiukan määritelmän mukaan siis aitoja helmiä.

Muuten minusta on aika arveluttavaa myyjän alkaa parjata muiden myyjien helmiä..se yleensä jossain vaiheessa aiheuttaa vastareaktion. Jokainen helmi on kaunis sinänsä ja joku tykkää niistä ruttuisistakin :D Koruissa käytettävissä helmissä tietysti ensisijainen asia on kiilto ja hohde. Muoto on maku asia. Minulla on yksi aito Lapin helmi, jossa ei ole kiiltoa...mutta silti se on uniikkiudessaan minusta yksi hienommista helmistä mitä minulla on. Tietysti jos aletaan sitten puhumaan laatuhelmistä niin hintaluokka 1000 USD nauha tai jopa 1000 USD kappale alakaa olla sellanen mukavan laadukas. Silloin voidaan puhua helmistä isolla H:lla. :lol: (saatika sitten kalliimmat)
Piita

Post by Piita » Sun Feb 26, 2012 23:08

Eihän tässä olla muiden kauppiaiden helmiä parjattukaan, ainakaan minä en sellaista tekstistä löydä. Laatu on vain viimeaikoina huonontunut sama mistä ostaa helmiä. Kiinasta tilatut helmet jotka ovat ennen olleet hyvää laatua, ovatkin nyt lähinnä rupulaatua vaikka hinta on sama.

Tosiasia on että makeanvedenhelmien hinnat ovat kohonneet paljon ja laatu huonontunut, ei pelkästään täällä Suomessa tarjolla olevissa helmissä vaan myös maailmalta tilatuista. Tästä on ollut jo täällä muuallakin puhetta.
Aiemmin kympillä (ja allekin) sai meidän mittapuun mukaan hyvälaatuisen 7-8mm makeanvedenhelminauhan, nyt hinnat jopa 20€. Niin monta pettymystä on tullut makeanvedenhelmien ostossa viimeisen vuoden aikana että meinasi jo usko loppua että priimalaatua löytyykään kohtuulliseen hintaa.

Jospa nyt alkas löytyä ratkaisuakin... :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
marzena
löytänyt aidot helmet

Post by marzena » Mon Feb 27, 2012 0:26

No jopas :D Eihän tässä kenenkään helmiä ole parjattu ja jokaisella on ihan oma makunsa josta ei voi kiistellä, nythän ymmärsit asian ihan väärin mikaelo...
Helmi on aito vaikka se on viljelty mutta ei luonnonmukaisesti kasvanut.
Helmien hinnan määrää mainitsemasi kiilto ja hohde mutta yhtälailla pinnan tasalaatuisuus, muoto ja helmen koko.

Se miksi otin helmikeskustelun tänne aiheeksi on enemmänkin siitä johtuva että nämä hinnan kriteerit eivät oikein aina toteudu markkinoilla ja ihmetellään miksi jokin nauha maksaa 15 tai 150 euroa kun näitä helmiähän saa neljälläkin eurolla nauhan...ihan tämän takia tuomme lähiaikoina "kivoja helmiä" myyntiin joiden hinta tulee olemaan 1-3 euroa / nauha.

ps. meillä on tarjota myös noita yli 1000€ / nauha maksavia...eikä niistä tee sen hintaisia meidän kate vaan ne helmet itsessään. Anyway...tavoite meillä on kuitenkin kehittää hyvälaatuisten helmien markkinoita ja saatavuutta suomessa sellaisille ammattilaisille / harrastajille jotka arvostavat laatua ja palvelua.

T. Marzena
marzena
löytänyt aidot helmet

Post by marzena » Mon Feb 27, 2012 0:48

Laitetaan tähän vielä kysymys mikaelokille ja muillekin:
Miksi pyöreä helmi maksaa enemmän kuin muut muodot vaikka kiilto/hohde olisi huonompikin?

Täydellisimmän vastauksen antanut voittaa täydellisimmän helmiparin joka meiltä löytyy.

T. Marzena
Seatear
lasihelmien lumoissa

Post by Seatear » Mon Feb 27, 2012 1:25

^EIkös se yksinkertaisesti johdu siitä, että pyöreätä helmeä on vaikea saada edes viljeltäessä, koska se kikkare mikä sinne simpukan/etanan sisään joutuu on epätasainen. Pyöreitä helmiä halutessa simpukoiden sisään työnnetään täysin pyöreä, hiottu pala eräästä toisesta simpukasta (en nyt valitettavasti muista mistä simpukasta ja mikä osa, tuolta kirjastahan sen voisi tarkistaa, mutta en halua luntata :D) ja simpukan ei tarvitse kuin muodostaa tämän osan päälle kuori ja näin pyöreä helmiäiskiiltoinen helmi on valmis. Mutta on se kumminkin työläämpi toimenpide kuin muiden muotoisten helmien.
Tämän muistan viimeiseltä kivioppi-tunnilta, josta on jo jonkin aikaa, korjatkaa toki jos puhun ihan höpiä :D.
marzena
löytänyt aidot helmet

Post by marzena » Mon Feb 27, 2012 2:03

Olet jotenkin jäljillä, katsotaan mitä muita vastauksia tulee.
Tosta etanasta on kuitenkin pakko palkita ainakin jonkin tason helmellä :ooh:
Loulou

Post by Loulou » Mon Feb 27, 2012 10:05

Yritänpä minäkin, vaikka täytyy myöntää, että helmitietous ei kuulu allekirjoittaneen vahvuuksiin :).

Pyöreät helmet ovat kalliimpia kahdesta syystä: ensinnäkin ne ovat harvinaisempia, koska täydellisen pyöreän muodon saaminen aikaiseksi on epätodennäköisempää kuin jonkun muun muodon, etenkin luonnonhelmillä (viljellyillä muotoa voi jonkun verran ohjata sen alkukikkareen muodon avulla). Toisekseen, ja tämä taitaa olla se tärkeämpi syy hinnan muodostumiselle, pyöreät helmet ovat ylivoimaisesti suosituimpia helmimuotoja, joten hinta on vastaavasti korkein.
mikael0k

Post by mikael0k » Mon Feb 27, 2012 12:57

Viljelty helmi ei ole aito helmi aidon helmen määritelmän mukaan. Aidoksi helmeksi luokitellaan simpukan sisällä syntynyt helmi jossa ärsyke on joutunut simpukan sisälle ilman ihmisen vaikutusta. Viljelty helmi kyllä syntyy simpukan sisällä kuten aitokin helmi, mutta viljelty helmi syntyy ihmisen osallisuudesta. "Aidot helmet ovat syntyneet luonnossa sattumalta simpukan pehmeän vaipan sisälle päässeistä ärsykkeistä" (Suomen Gemmologinen seura). Tästä on keskusteltu aikaisemminkin täällä ja ne perustelutkin linkkeineen varmaan löytyy vielä jostain täältä foorumilta. :)
Viljeltyjä helmiä myytäessä pitäisi välttää "aito" sanan käyttöä ja puhua viljellyistä helmistä.

Tällä hetkellä Kiina tuottaa suurimman osan myynnissä olevista viljellyistä makeanveden helmistä. Niin kuin varmaan Piita muistat niin yhdessä keskustelussa puhuttiinkin juuri siitä että miksi mahdollisesti meille Suomeen lähetetään niin kovin usein huonolaatuista tavaraa Kiinasta...kun erinomaista laatuakin olisi saatavilla. :mrgreen: Kiinassa kiertäessäni olen näitä laatueroavaisuuksia nähnyt ja myyntimenetelmiä kokenut.

Mitä tulee tuohon mainitsemaani "parjaamiseen", se sävy ei ollutkaan tässä säikeen aloituksessa vaan siellä toisessa josta tämä sitten siirtyi tänne omaksi keskustelukseen. Minuahan tuo asia ei sinänsä koske koska en myy helmiä, tuli vain mieleen kun sen luin että siitä saattaa saada sellaisen kuvan ja se ei ole koskaan hyvä. :D

Nyt lähden kiinankielen tunneille. Ja ei en kommentoi tuota helmien pyöreyteen liittyvää kysymystä.. jatkakaa. :lol:
@nia

Post by @nia » Mon Feb 27, 2012 13:21

Kun täällä on asiantuntijoita paikalla, niin rohkenen tiedustella juuri helmisilkkiin solmimieni helmien "nimeä". Vai ovatko vaan ruttuisia nugetteja?
Helmet ovat joka puolelta yhtä rypyläisiä ja kiiltäviä. Kutsuisin helmiä mielläni niitten oikealla nimellä, josko sellaista on.

Image
Image
- @nia -
marzena
löytänyt aidot helmet

Post by marzena » Mon Feb 27, 2012 16:27

Enpä osaa nimetä noita syylähelmiä...mutta hienoja!! :wtg:

T. Marzena
@nia

Post by @nia » Mon Feb 27, 2012 18:44

marzena wrote:Enpä osaa nimetä noita syylähelmiä...mutta hienoja!! :wtg:

T. Marzena
...ei hyvä luoja sentään SYYLIÄ :huh: - ei ainakaan niitä syyliä, joita on noita-akan nenässä ja joissa kasvaa...
Piita kommentoi blogissani, että voisivat olla barokkihelmiä. Jos kukaan ei tule oikaisemaan, nimeän ne äkkiä barokeiksi :mrgreen: (taisin säikähtää tuota 'syylää').
- @nia -
Post Reply