Makeanvedenhelmet

Kivet, helmet, simpukat, koralli jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Loulou
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Makeanvedenhelmet

Post by Loulou » Thu Mar 08, 2012 18:20

Minä en ole tänään kotona, enkä välttämättä koko viikonloppuna, mutta uskon ja luotan, että jos Seatearin helmet tulivat perille, niin varmasti minunkin. Kerron sitten, kunhan pääsen kotipuoleen. :)
marzena
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen

Post by marzena » Thu Mar 08, 2012 18:55

Seatear wrote::jippii: Siellä ne minua laatikossa odottivat, kiitos Marzena hirveästi, nämä on todella nätit :). Oli muuten Itellalla jotain käynyt, kun oman kuoreni takana oli 2 cm repeytymä ja leima että "pahoittelemme lähetyksenne rikkoutumista postin käsittelyssä". Toivottavasti ei siis ollut kuoressa kun nämä kaksi helmeä ja ne eivät vahingoittuneet postissa mitenkään.
Niin ja piti vielä kysäistä, että minkä väriset helmet nämä oikein ovat? En hirveästi helmiä harrasta, joten en oikein tiedä :D. Tällaiset vaalean-lilat joihin tulee valossa jännä sinisenvihertävän loiste.
Hyvä että löysivät perille!
Ne on AA-laadun helmet ja väri on mauve, tosin ei ihan tavallisin mauve, normaalia vaaleampi väri jossa lilaa, hiven pinkkiä ja sopivassa valossa muitakin sävyjä kuten totesitkin. Kiva jos ovat mieleiset!

T. Marzena
Loulou

Post by Loulou » Fri Mar 09, 2012 23:02

Minulla oli kanssa helmet tulleet perille, kävin pikaisesti tänään kotona. Kuori oli minullakin mennyt rikki, ja Itella pyysi kovasti anteeksi, mutta helmet olivat onneksi ehjiä ja kovin kauniita :). Luulen, että korvakoruihin pääsevät killumaan, kunhan saan hyvän inspiraation...
marzena
löytänyt aidot helmet

Post by marzena » Fri Mar 09, 2012 23:17

Hienoa että tuli sinllekin perille! Kauniit ovat, ainakin äkkisältään katsottuna silmämääräisesti voisi sanoa virheettömät :D

T. Marzena
marzena
löytänyt aidot helmet

Post by marzena » Sun Mar 11, 2012 15:08

[quote="mikael0k"]mitä tulee tuohon Marzenan mainitsemaan "aidot helmet" myyntiin Suomessa niin aitoja helmiä Suomessa myydään hyvin vähän. En ole nähnyt Marzenan myymiä helmiä, mutta nekin lienevät viljeltyjä makeanveden helmiä eikä tiukan määritelmän mukaan siis aitoja helmiä.

Jatketaanpa vielä tästä "aito helmi" asiasta.
Mielestäni tämä "tiukka määritelmä" on suomessa virheellinen ja *aito* ei ole oikea sana erottamaan luonnonmukaisesti syntynyttä ja viljetyä helmeä.
Tällainen määritelmähän tekee lähes kaikesta epäaitoa, keinohedelmöitetty ihminen tai suurin osa hevosista ei olekkaan aitoja vaan epäaitoja?
Englannin kielessä helmistä käytetään sanoja natural ja cultured, eikä tässä oikeen ole suomenkielen kääntäjä onnistunut kun natural = aito, molemmat sekä natural että cultured luokitellaan genuine pearls osastoon ja muut ovat imitation pearls.
Tietysti tämä on monen mielestä hiusten halkomista mutta minusta melko oleellinen asia kaikkien korujen kanssa puuhaavien kannalta on se voiko myydä aitoa vai epäaitoa.
Viljelty helmi ei ole epäaito vaan ihan aito helmi kuten luonnonmukaisesti syntynytkin!
Tietysti myyjän pitää tuoda esiin se että kyseessä on viljelty helmi, vaikkakin olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että se on oletusarvo eikä tarvitsisi edes mainita koska luonnonmukaisesti syntyneitä helmiä ei taida nykyään oikeen kukaan myydäkään ja jos myy niin varmasti sen kyllä kertoo :D

T. Marzena
seikolapirjo
aloittelee siemenhelmillä

Post by seikolapirjo » Tue Jun 05, 2012 13:17

marzena wrote:Juuripa näin ja samaa mieltä molempien kanssa, en myöskään tarkoittanut että helmen pitää olla välttämättä pyöreä jotta se on hieno :wtg:

T. Marzena
Sain edesmenneeltä isomummolta pikkutyttönä makeanveden helmistä tehdyn korun. Muistan etten tykännyt siitä yhtään. Onneksi äitini sen säilytti ja nyt kun sitä katselen - se on aivan ihana. En lakkaa ihailemasta sitä. Ihailen vain enkä raaski käyttää. Ja tosiaan osa helmistä ei ole pyöreitä - ja ne ovat mielestäni ne kaikkein kauneimmat siinä korussa :)
Mimme

Post by Mimme » Tue Jun 05, 2012 17:23

EIkös se ole niin että noita aidoista helmistä tehtyjä koruja pitäisi käyttää eikä vain hillota laatikossa :)
Näin jostain kuninkaallisista koruista kertovan dokumentin, siinä kerrottiin Tanskan kuningatar piti jotain vanhaa samentunutta helminauhaa tosi pitkään vasten ihoa kaulusten alla niin se helminauha sai sen alkuperäisen hehkun ja loisteen takaisin.
seikolapirjo
aloittelee siemenhelmillä

Post by seikolapirjo » Mon Jun 11, 2012 15:05

Mimme wrote:EIkös se ole niin että noita aidoista helmistä tehtyjä koruja pitäisi käyttää eikä vain hillota laatikossa :)
Näin jostain kuninkaallisista koruista kertovan dokumentin, siinä kerrottiin Tanskan kuningatar piti jotain vanhaa samentunutta helminauhaa tosi pitkään vasten ihoa kaulusten alla niin se helminauha sai sen alkuperäisen hehkun ja loisteen takaisin.
No varmaankin pitäisi - mutta kun en uskalla :) Mutta jos tuolla lailla alkaa hehkumaan - niin sittenhän täytyy ehdottomasti kokeilla. Mistä tietää vaikka minäkin alkaisin hehkumaan kuningattaren tavoin. hhehe..
Lottis
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Lottis » Thu Jun 28, 2012 22:35

Kaveri esitti kysymyksen, johon en osaa vastata. Eli: Onko makeanveden helmien väri saatu värjäämällä vai miten?
nekka

Post by nekka » Fri Jun 29, 2012 9:33

Lottis wrote:Onko makeanveden helmien väri saatu värjäämällä vai miten?
Sekä että. :D Makeanvedenhelmiä on sekä värjättynä että luonnollisen värisinä, jotka ovat tietysti värjättyjä arvokkaampia.
Luonnollisista väreistä yleisempiä ovat valkoisen, harmaan, oranssin, roosan ja lilan eri sävyt. Myös (harvinaisia) mustia helmiä on luonnostaan. Keltaisia tai kellertäviä värjäämättömiä makeanvedenhelmiä pidetään vähäarvoisimpina.
Värjättyinä helmiä onkin sitten koko sateenkaaren kirjo. :lol:
hunski

Post by hunski » Tue Feb 19, 2013 22:52

Tämä päätti nöyränä tulla kysymään että miten poraatte mv-helmien reikiä isommaksi? Juuri äsken kivusta irvistäen suurensin 10:n mv-helmen reikiä käsiporalla jonka ostin villihelmeltä joskus. Sit kun sain ne suurennettua niin vilkaisin sormiani, tulipahan muhkeat rakkulat molempien käsien peukkuun ja etusormiin :oops: Että oisko jotain kivuttomampaa ja helpompaa keinoa? :)
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
agafia
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by agafia » Wed Feb 20, 2013 0:49

minun vähäisistä kokemuksista ei taida paljoa iloa olla, mutta jaanpa kumminkin. En tiedä, onko yhtään helpompi, tai sormille hellävaraisempi, mutta aikoinaan ostin Thuja Designilta tällaisen
http://www.thujadesign.fi/reikiensuuren ... -1503.html
Ihan yksinkertainen viilasetti. Mulla ei ole sormet kärsineet tippaakaan, mutta tietysti voi riippua viilauksen intensiiviydestä :D . Tällaisena laiskanpulskeana amatöörinä viilailu mennyt telkkaria katsellessa siinä samalla. Ja tietty kun olen suurentanut vain ne muutamat helmet nauhan alku- ja loppupäästä, joissa enemmän tilaa tarvitsee.
Muoks. Ja nyt kun vilkasin viestin alkupäätä, niin pitää vain kehua Marzenan helmiä. Minulla ei ole mahdollisuuksia niihin kalliimman luokan helmiin, mutta muissakin toimitusvarmuus ja laatu on todella vakuuttanut. Pienenä toivomuksena olisi, että myös niitä hieman edullisempia nauhoja olisi jatkossakin tarjolla. Olen helmien kanssa ihan aloittelija, mutta pikkuhiljaa opettelen, minäkin :wink: .
hunski

Post by hunski » Wed Feb 20, 2013 11:01

Joo tuollainen käsipora mulla on melkein, metallisena versiona vaan. Kun ne mv-helmet tuntuu olevan tosi kovaa matskuu, sit ku pitää helmee toisen käden sormissa ja poraa toisella kädellä niin kyllähän se helmi väkisin pyörii sormien välissä ja hiertää rakkuloille. Ikuisuus menee jos ei pysty ku pari helmee poraa päivässä :D
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
marzena
löytänyt aidot helmet

Post by marzena » Tue Feb 26, 2013 1:55

agafia wrote:minun vähäisistä kokemuksista ei taida paljoa iloa olla, mutta jaanpa kumminkin. En tiedä, onko yhtään helpompi, tai sormille hellävaraisempi, mutta aikoinaan ostin Thuja Designilta tällaisen
http://www.thujadesign.fi/reikiensuuren ... -1503.html
Ihan yksinkertainen viilasetti. Mulla ei ole sormet kärsineet tippaakaan, mutta tietysti voi riippua viilauksen intensiiviydestä :D . Tällaisena laiskanpulskeana amatöörinä viilailu mennyt telkkaria katsellessa siinä samalla. Ja tietty kun olen suurentanut vain ne muutamat helmet nauhan alku- ja loppupäästä, joissa enemmän tilaa tarvitsee.
Muoks. Ja nyt kun vilkasin viestin alkupäätä, niin pitää vain kehua Marzenan helmiä. Minulla ei ole mahdollisuuksia niihin kalliimman luokan helmiin, mutta muissakin toimitusvarmuus ja laatu on todella vakuuttanut. Pienenä toivomuksena olisi, että myös niitä hieman edullisempia nauhoja olisi jatkossakin tarjolla. Olen helmien kanssa ihan aloittelija, mutta pikkuhiljaa opettelen, minäkin :wink: .
Kiitos vaan kehuista! Pidetään laatu ja toimitusvarmuus edelleenkin kunnossa. Pieni toivomuksesi toteutuu ja edullisia makeanvedenhelmiä tulee varastoon ennen Lahden messuja + siellä rytkäytetään helmet myyntiin jälleenmyyntihinnoin joten kannattaa tulla paikalle :wink:

ps. noihin reiän väljennysjuttuihin: ei kannata hinkata rystyset valkoisena sillä viilalla helmiä kun reikiä väljentää... pieni ja hento ote...tämä ei ole voimalaji. Ja jos ei meinaa viila hoitaa hommaa niin kannattaa ostaa parempi.

Marzena
sampukka
lasihelmien lumoissa

Post by sampukka » Mon Apr 01, 2013 10:19

Mistä saisi hommattua puolikkaita helmiä jossa porattuna reikä, ei siis läpi reikää ja noihin istukan?

Helmien koko ei hyvin iso saisi olla.

T: Sami
Post Reply