Painava kiviriipus ja riipuspidike

Kivet, helmet, simpukat, koralli jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Nimril
korukivikasan keskellä
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

Painava kiviriipus ja riipuspidike

ViestiKirjoittaja Nimril » To Elo 18, 2011 22:49

Tällainen ongelma on vaivannut jo useamman päivän. Ostin muuten jo valmista korua varten kohtuullisen painavan kiviriipuksen. Aluksi ajattelin vain laittaa siihen jonkinlaisen riipuspidikkeen ja liittää koruuni ja se siitä. Kiveni vain osoittautui liian paksuksi varastossani olevia riipuspidikkeitä varten joten etsin sitten kotimaisista nettikaupoista isompia. Aika vaikea näyttää olevan löytää tarpeeksi isoa riipuspidintä ja nyt minua on ruvennut myös vaivaamaan huoli onko se edes oikea ratkaisu. Lähinnä minua mietityttää josko kivi on liian painava roikkuakseen riipuspidikkeessä.

Haluaisin siis tietää miten muut tämäntapaiseen ongelmaan törmänneet ovat sen ratkaisseet.
Live and let live.
mikael0k
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Painava kiviriipus ja riipuspidike

ViestiKirjoittaja mikael0k » To Elo 18, 2011 23:28

Ei sinulla kuvvaa siitä kivestä olis...Mie tein kaverille korun siten että kiveen sahasin kivisahalla hahlon ja siihen hahloon muotoilin sopivan paksuisesta hopealevystä osan riipuslenkkeineen jonka liimasin kiinni (muuten sitä ei siihen olis saanut) Kivi oli itse ametistikaivokselta kaivettu raaka ametisti.
Nimril
korukivikasan keskellä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nimril » Pe Elo 19, 2011 8:25

No just nyt ei ole mutta illalla voin ottaa kuvan. Riipus on kyllä ihan suomalaisesta nettikaupasta ostettu hiottu akaattilätkyrä. Ongelma noiden valmiiden riipuspidikkeiden kanssa on lähinnä että se on noin 5mm paksu ja reikä on 5,5mm päässä reunasta. Kooltaan tuo pyörylä on 30mm luokkaa. Ei siis mikään hirveä järkäle mutta siltikin minua epäilyttää josko tavallinen riipuspidike, jossa ne pikkupiikit puristetaan yhteen, riittää kannattelemaan tuota.
Live and let live.
PiiaMaria
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja PiiaMaria » Pe Elo 19, 2011 9:40

En tiedä olisko tässä mitään järkeä, mutta mulla tuli mieleen ihan tavallinen kierteinen lenkki? Jos sen tekis tarpeeksi paksusta/vahvasta langasta? En tiiä meneekö liiallisen yksinkertaisuuden puolelle, mutta tuli mieleen :D
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Pe Elo 19, 2011 10:34

Jos riipuksessa on reikä niin 0.8mm langalla ripustat sen. Näin minä teen. Ihan taatusti pysyy. Jos siinä taas ei ole reikää niin sitten ei hajuakaan miten. :D Mun blogissa näet esimerkkejä miten olen isotkin riipukset ripustanut. Siis sellaiset joissa on reikä.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Othel
Viesti:

ViestiKirjoittaja Othel » Pe Elo 19, 2011 10:44

Sellainen kahdeksikon muotoinen, langasta väännetty, kierteet lenkkien välissä. Riipuspidikettä en eläissäni ole käyttänyt. Myös iso rengas voi toimia, mutta koska sitä ei saa juotettua, niin saattaa karata esim. koruvaijerista. Jos riipus on karkeampaa tekoa, tyyliin sopii myös nahkanyörin pätkä.
Nimril
korukivikasan keskellä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nimril » Pe Elo 19, 2011 11:15

Kiitos tähän mennessä vastanneille. Ehdotuksia otetaan edelleen vastaan. Tuota hopeoidusta (minun tapauksessani vielä) langasta väännettyä ripustusta vastaan puhuu se että ainakaan aiemmin tekemässäni korussa tuo ratkaisu ei oikein tyydytä. Lanka on jotenkin liian näkyvä, voi kyllä johtua myös kokemuksen puutteesta eli kierteestä tulee vähän sinnepäin eikä sellainen kuin kuvittelin. :roll: Kuva siis tuosta aiemmin tekemästäni. :huh: (Niin, tuo koru on menossa uusiksi, vaihdan tuon riipuksen kunhan ehdin, löysin jo aivan ihanan dichroidista lasia olevan sydämen. Nyt vaan pitää saada selville että pitääkö koko koru purkaa tuota varten. :grr: )
Live and let live.
Nimril
korukivikasan keskellä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nimril » La Elo 20, 2011 20:15

Tässä olisi nyt kuva siitä kivestä. Ei siis mikään ihmeellinen. Paino on meidän keittiövaakamme mukaan 10g. Itseasiassa rupesin kyllä miettimään että kyllä varmaankin joku tavallinen riipuspidike tuon painon kestää. Reiän vierestä on lohjennut vähän kiveä joten haluaisin sen kyllä jotenkin peittoon. Toisinpäin kiveä en halua käyttää kun toinen puoli on vielä enemmän mitäänsanomattoman näköinen. Onneksi koruun tulee myös parempia akaatteja ettei ihan pliisuksi mene.

http://farm7.static.flickr.com/6089/6062681396_7a1ef587aa.jpg
Viimeksi muokannut Nimril, Ti Elo 23, 2011 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Live and let live.
Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Lumijo » La Elo 20, 2011 23:44

Olisko tällaiset mitään, itse pakerrin saman ongelman kanssa vähän aikaa sitten :D

http://lumijonluomaa.blogspot.com/2011/ ... damia.html
Nimril
korukivikasan keskellä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nimril » Ti Elo 23, 2011 21:07

Ongelman olen nyt ratkaissut ainakin väliaikaisesti tekemällä kierteisen lenkin riipuspidikkeeksi. En muistanut Bohemiassa käydessäni ostaa riipuspidikettä ja oli kova tarve saada koru valmiiksi. Varmaan tuo kiviasia pitää miettiä vielä uusiksi jossain välissä. Joudun nimittäin vaihtamaan lukon jossain välissä, tuo minun tähän varaamani lukko on niin luvattoman huonolaatuinen että se oli myös viimeinen pisara ja tein päätöksen olla enää ostamatta yhdestä helmikaupasta yhtään mitään. Mutta siis laitan tähän vähäksi aikaa näytille mihin lopputulokseen päädyin.
(Joku voi nuo pyöreät botswanan akaatit ehkä tunnistaakin :lol: )
Kuva
Live and let live.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ke Elo 24, 2011 18:58

Siitähän tuli hieno! Hyvin toimii ja hyvältä näyttää. :wtg:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.

Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-

Palaa sivulle “%s” Luonnonmateriaalit