Omatekoisia massahelmiä

Ne materiaalit ja tekniikat, joille ei ole omaa osastoa.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
ansku
hamstraa hopeahelmiä
Lasku: 5

Omatekoisia massahelmiä

Post by ansku » Mon Apr 24, 2006 23:00

Tuli kokeiltua fimo askartelumassaa tuossa parina iltana ja tänään sitten vihdoinkin uskalsin paistaa ne uunissa 8)

Millefioritekniikan opettelu ei sitten olekaan niin helppoa joten sitä tarvii vähän harjoitella vielä lisää.

Kuvia löytyy blogistani ja en jaksanut niitä tänne laittaa.

Ansku
Pinjami
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Pinjami » Sat Oct 06, 2007 2:16

Kaivoimpas esiin tällaisen ketjun. Onko kukaan muu innostunut massailusta? Anskun fimokorut olivat kauniita. Itsekin piti massat kaivaa kaapin kätköistä esiin ja kokeilla helmien tekoa (ja yöllähän piti sitten sekin tehdä :lol: ) Ensin kävin vähän täällä ottamassa mallia :roll: :lol:

Pistän tekeleistäni vaikka huomenissa kuvaa tuonne blogiini jos jotakuta kiinnostaa :wink:
Luota pinkkiin.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sat Oct 06, 2007 7:35

Kiinnostaa. Mulla myös noita Fimoja on tuolla, mutta en ole niistä oikein saanut mitään aikaiseksi, vaikka olen ollut kovin innostunut keramiikasta aikanaan ja hyväkin siinä. Ideoita ja vinkkejä vastaanotetaan.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
@nu

Post by @nu » Sat Oct 06, 2007 9:39

Yksi vanhempi ketju aiheesta:
http://foorumi.helmetti.fi/viewtopic.php?t=639

Itse tein joskus pari kokeilua Fimolla:
Image

Image

Tollasia on helppo tehdä, millefioritekniikka taas vaatii jonkun verran treenaamista - mulla ei riittänyt mielenkiinto :wink:

Kannattaa tutkailla aiheesta Pörrön blogia (Ihan kiva elämä), siellä oli viime vuonna massa-aiheinen joulukalenterikin eli joka päivälle joku eri vinkki.

Nyt mulla on tuolla Premo-massaa ja metallijauheita odottamassa, kun vain sais aikaiseksi :roll:
Last edited by @nu on Sat Oct 06, 2007 10:00, edited 1 time in total.
@nu

Post by @nu » Sat Oct 06, 2007 9:52

Lisäys vielä, kun tuolla Papusen galleriassa olit Nunnuli miettinyt sitä, että jos akryyli- tms. "timantteja" painaa Fimoon ja paistaa niin nehän sulaa. Olen lukenut sellaisen ohjeen, että noitakin voi käyttää, kun painaa ne massaan ja ottaa sitten ennen paistoa pois sinitarraa apuna käyttäen, paistaa massan ja sitten liimaa timantit takaisin paikoilleen. Mutta jos käyttää lasisia timantteja niin sittenhän ei ole tuota ongelmaa. Mulla on yksi tällainenkin kokeilu vaiheessa :oops: , ostin Outilta ajat sitten Swaron flatbacksejä tarkoituksena upottaa niitä massariipukseen, mutta tekemättä on sekin edelleen.

Jos massakorut kiinnostaa, käykääpä katsomassa Jennifer Morrisin massakoruja, minusta aivan ihania!
http://www.etsy.com/shop.php?user_id=94188
Tuittu
aloittelee siemenhelmillä

Post by Tuittu » Sun Oct 07, 2007 8:47

Moi!
Tuo massahommeli kiinnostaisi minuakin. Myydäänkö askartelukaupoissa?
Onko nuo korut maalattuja vai myydäänkö massaa erivärisinä? Kuinka pitkään ja miten kuumassa uunissa niitä paistetaan? Miten teette reiän?
Muuttuuko massan koko ja muoto uunissa? o/
ansku
hamstraa hopeahelmiä

Post by ansku » Sun Oct 07, 2007 9:23

Tuittu wrote:Moi!
Tuo massahommeli kiinnostaisi minuakin. Myydäänkö askartelukaupoissa?
Onko nuo korut maalattuja vai myydäänkö massaa erivärisinä? Kuinka pitkään ja miten kuumassa uunissa niitä paistetaan? Miten teette reiän?
Muuttuuko massan koko ja muoto uunissa? o/

Ehdottaisin lukemeen ensin tämän Pörrön massafaq:n http://porro.claymountain.com/massafaq.html
Sieltä löytyy kaikki tietoa aloittamisesta.

Massailutarvikkeita voi vaikka tilata täältä Pörrön kaupasta: http://kauppa.claymountain.com/

Massaa löytyy vaikka kuinka monena värinä ja niistä voi sekoittaa itse uusia väriä ;)
Fimojen koostumus on muuttunut ja pitää aina tarkistaa pakettien päältä paistolämpötila. Massojen pitää olla samassa asteessa paistettavia keskenään. Massaa on ainakin kahta eri laatua Fimoa ja Premoa ja niitä ei kannata käyttää keskenään.
Anne

Post by Anne » Sun Oct 07, 2007 10:55

ansku wrote: Massaa on ainakin kahta eri laatua Fimoa ja Premoa ja niitä ei kannata käyttää keskenään.

Ainakin Sinooperi myy Cernit -massaa, joka on siis saman tyyppinen tuote.
Päivi

Post by Päivi » Sun Oct 07, 2007 12:16

Mä tein muutamat helmet ja napit. Niistä ei tullut ihan sellaisia kuin olin mielessäni kuvitellut :lol: . Osa päätyikin jääkaappimagneeteiksi.
Silloin löysin tämän sivuston, missä on muutakin ihanaa.

http://www.craftsitedirectory.com/polym ... index.html
Pinjami

Post by Pinjami » Sun Oct 07, 2007 16:26

Minä ainakin onnellisen tietämättömänä sekoitin cernittiä ja fimoa. Oman mittapuun mukaan onnistuivat silti ihan hyvin. Poltin vähän yli 100 asteessa (kun ei tuo kotiuunin säätö ole niin tarkka).

Tuota leimaustekniikkaa pitääkin kokeilla. Saa varmaan helpommalla onnistunutta...

Tässä oma kokeiluni, ei ne ihan pyöreitä ole :lol:

Image
Luota pinkkiin.
@nu

Post by @nu » Sun Oct 07, 2007 17:49

Cernitiä ja Fimoa voi sekoittaa ihan hyvin. Fimosta ja Premosta en tiedä. Ja mä olen ostanut erillisen uunilämpömittarin noita massajuttuja varten, näkee lämpötilan tarkemmin (jos siihenkään voi luottaa, 5 euron vehje :roll: :wink: )

Kivan näköisiä helmiä Pinjamilla, ihanat värit!
Maikki

Post by Maikki » Sun Oct 07, 2007 22:39

Erimerkkisten massojen yhteensopivuus pitää testata tapauskohtaisesti. Kuten sanottua, Fimo ja Cernit tuntuvat pääsäääntöisesti sopivan keskenään, mutta kaikki massat eivät, erityisesti jos niitten paistosuosituslämpötila vaihtelee. Hankalaksi homman tekee se, että yhdistämisen haitat saattavat ilmetä vasta ajan myötä. Pinta saattaa tulla tahmeaksi, massasta tehty juttu murtua tms. Kaikkein turvallisimmilla vesillä on, jos käyttää vain yhden merkin massoja kerrallaan. Caning-tekniikassa se on melkein elinehto, koska siinä kaikkien käyttettävien massojen tulisi olla samaa pehmeyttä, jotta ne venyisivät samanverran käsittelyssä.

Paistolämpötiloista muuten, kuulin viime viikolla juttua, että uusissa Fimoissa on annettu suositukseksi 100-130 astetta tms. Kuitenkin alkukokemukset ovat sellaisia, että kannattaa vaan pitäytyä siinä 130 asteessa, jotta kappaleet tulisivat paistetuksi läpikotaisin ja kypsiksi. Jos sisus jää raa´aksi, se alkaa ajanmittaan kalvaa kypsynyttäkin massaa, ja tosiaa juttu saattaa särkyä, tahmaantua tms.
ansku
hamstraa hopeahelmiä

Post by ansku » Sun Oct 07, 2007 22:48

Pinjami hienoja ovat nuo sinun helmet :-)

Itse kyllä suosittelisin paistamaan ne massat uunissa nimenomaan sillä lämpötilalla mikä paketissa on sanottu. Ja jos ei usko niiden olevan kokonaan kovetettuja voi niitä pitää yli sen 30 minuutin uunissa. pääsääntöisesti se paistoaikahan riippuu siitä kuinka paksu työ on kyseessä.

Jos käyttää sitä läpikuultavaa massaa sen kanssa on ehdottomasti käytettävä oikeaa lämpötilaa, muuten se palaa ja muuttaa väriä.

Erillisen lämpömittarin hankkiminen on suositeltavaa ja niitä saa esimerkiksi claus ohlsonilta edullisesti. Ja massojen kanssa käytettyjä työkaluja ei sitten voi enään käyttää esim ruoan laitossa. Eli kandee hankkia massoille ihan omat työvälineet.

Fimo soft on kivan tuntuinen massa esimerkiksi millefioreihin. Premossa on loistavat värit ja muutenki kivan tuntuinen. Se on kyllä huomattavasti jäykempi massa työstää. Premo on myös hinnakkaampi, joten sitä ei kannata käyttää millefioreihin, koska niihin saa kyllä massaa kulumaan ;)
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sun Oct 07, 2007 22:52

Mä huomasin, että Prisman valikoimiin on tullut Cernit-massa ja joku muu.. ei kuitenkaan Fimo. Oli kova kiire joten en kerinnyt tutustumaan valikoimaan paremmin eli saattaa olla, että tuota Cernitiä oli vaan yhtä tai kahta väriä. Onko se jotenkin värjättävissä? En ole koskaan käyttänyt muuta kuin Fimoa, joten nuo ominaisuudet noista on hiukan hakusessa.

muoks. Niin.. mainitsin tämän kun ajattelin, että jotkut voivat asua alueilla, joissa ei ole askartelukauppoja, mutta löytyy Prismoja kuitenkin.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Sun Oct 07, 2007 22:58

Nunnuli wrote:
muoks. Niin.. mainitsin tämän kun ajattelin, että jotkut voivat asua alueilla, joissa ei ole askartelukauppoja, mutta löytyy Prismoja kuitenkin.

Täältä saa myös ostettua :wink: En osaa tuosta hinnasta kyllä sanoa mitään, onko halpaa vai ei?!
Post Reply