Omatekoisia massahelmiä

Ne materiaalit ja tekniikat, joille ei ole omaa osastoa.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

sampukka
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Omatekoisia massahelmiä

Post by sampukka » Tue Feb 10, 2015 0:27

Tuli premon massoja ostettua ja pieni korurasia olisi suunnitteilla tehdä massasta.
Ensiksi arvelin tehdä rasian ja sitten kannen.
Kansi tulisi rasian päälle useamman millin.
Onnistuisiko niin että ensiksi tekisi korurasian valmiiksi polttoineen.
Sitten kansi korurasian päälle ja uuniin. (haluan että kannesta tulee just eikä melkein oikeen kokoinen)
Tuon rasian ja kannen väliin varmaan pitäisi joku laittaa että eivät tartu kiinni? Foliota?

Sitten lisää kysymystä...
Miten paksua pystyy vielä paistamaan että kypsyy kokonaan?
Pystyykö kertaalleen poltettuun massaan lisäämään tavaraa ja polttamaan uudestaan?

T: Sami
peikko
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by peikko » Tue Feb 10, 2015 1:15

Voi lisätä paistettuun massaa ja paistaa uudelleen. Foliota en käyttäisi välissä, ettei siitä tartu mitään (en muista,onko oikeesti vaarana), leivinpaperi käy hyvin. Oisko se kansi niinkuin monen millin paksuinen levy? Aika paksua pystyy kyllä paistamaan, pitää vain paistaa niin kauan, että lämpiää tarpeeksi koko paksuudelta. Puhutaan siis useista senteistä.

Pohjan seinille kannattaa varmaan tehdä tuki kartongista tai pahvista, että pysyvät suorina, jos on korkeutta senteissä. Yläreunaa saa toki hiottua suoraksi jälkikäteen, mutta jos lerpahtaa koko seinä, niin on ikävää. Jos tuki jämähtää massaan kiinni, voi liottaa vedessä pois. Itse asiassa kannenkin alle kannattaa varmaan laittaa joku tuki, ettei mee kuopalle.
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
sampukka
lasihelmien lumoissa

Post by sampukka » Wed Feb 11, 2015 18:24

Kiitoksia nopeasta vastauksesta.

Ei tule tuohon rasiaan hyvin paksua, jonkun millin.
Jos jotain "patsaita" tai sen tyylisiä jossain vaiheessa kokeilisi tehdä paksummasta tavarasta.

Sitten seuraavaa kysymystä.
Kutistuuko tuo massa paistaessa?
Jos jotain helmiä/meripihkaa yms upottaa massaa kiinni niin pysyykö paistonin jälkeen kiinni?

peikko

Post by peikko » Wed Feb 11, 2015 19:13

Ihan vähän kutistuu, mutta jos joku paistaessa irtoo, voi sen liimata takaisin. Ei niin paljon kutistu, ettei enää mahtuis. Jotkut myös tekee vain kolon etukäteen ja liimaa paiston jälkeen. Jos upottaa niin, että massaa menee reunan päälle, niin luulis pysyvän ihan hyvin. Mutta mitäs meripihka tykkää uunista? Tietty jos pehmenee, niin tarttuu varmaan myös paremmin massaan :P Mutta pinnan himmeneminen ei ehkä kovin kaunista.

Peikonpesä - blogi
sampukka
lasihelmien lumoissa

Post by sampukka » Wed Feb 11, 2015 21:07

Juu tarkoitus olisi upottaa "esine" silleensä että massa lukitsee sen osittain sisäänsä.

Sitten tiedän mitä meripihka asiasta tykkää kun kokeilen :D
Ilmoitan asiasta sitten.

sampukka
lasihelmien lumoissa

Post by sampukka » Wed Feb 11, 2015 21:36

Vielä yksi kysymys?
Tarttuuko miten pahasti kiinni massa poltettuun massaan?
Siis mietin tässä jos tekisi muotin massasta.(helppo olisi laittaa massa valmiin esineen päälle ja ottaa pois)
Polttaa tuon muotin, sitten saisi muottiin painaa massaa niin tulisi aina samanlaista tavaraa?

Olikohan taas miten vaikeesti selitetty???

peikko

Post by peikko » Thu Feb 12, 2015 1:53

Siis niin, että painaa sillä muotilla, irrottaa, ja sitten paistaa uuden tuotoksen? Se onnistuu, mutta muotti on hyvä kostuttaa vedellä, ettei jämähdä kiinni. Myös erilaisia jauheita voi käyttää tarttumisenestona, mutta ne jää sitten uuteen massaan kiinni (olen kyllä jauheita käyttänyt juuri muottien teossa,kun muotin ulkonäöllähän ei ole merkitystä). Muotti pitää pestä samantien, ja saattaa kyllä kovassa käytössä mennä huonoksi, koska se uusi massa voi sitä tuhota. Valmiita muotteja käyttäessäkin on hyvä kevyesti kostuttaa muotti ja pestä käytön jälkeen. Muotin kanssa ei voi paistaa, silloin kyllä paistuvat yhteen.

Peikonpesä - blogi
Tätsä
löytänyt aidot helmet

Post by Tätsä » Sun Feb 22, 2015 22:42

Mitens kävi sampukan meripihkalle?
Justiinsa ostin pikkuisen massoja kun tiasin innostua, mutten ole vielä ehtinyt kokeilla. Tuo kivien/strassien yms upottaminen massaan kuulostaisi aika hyvältä.
Post Reply