HELMIKIRJAKETJU

Mistä ideoita ja ohjeita? Linkit kivoimmille ja hyödyllisimmille helmisivustoille sekä asiaa helmikirjoista, -lehdistä ynnä muusta.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Kirsi
aloittelee siemenhelmillä
Lasku: 5

Moi!

ViestiKirjoittaja Kirsi » Ma Elo 06, 2007 22:02

Must ton Annika Larssonin Ihanat korut- kirja on hyvä. Se nyt on mun ainokainen korukirja, mut aloittelijoille se on hyvä, ja miks ei muillekkin :) Siellä mun mielestäni opetetaan näitä oleellisempia asioita. Siellä on helmien kokotaulukko, se on plussaa. Kirja on 60 sivuinen ja maksoi hieman päälle parikymppiä ;)
Älä unelmoi elämästäsi, elä unelmaasi.
Raiisa
sijoittaa jalokivilaatuun
Viesti:

ViestiKirjoittaja Raiisa » To Elo 30, 2007 14:59

Nyt sitten kaikki makramé töistä ja varsinkin koruista kiinnostuneet ostaman tämä tämä kirja siis Katie DuMont: The new makramé. Kauniita :drool: koruja ja selkeät solmujen teko ohjeet. Itse lainasin kirjastosta ja heti tilaus lennähti adlibrikseen, kun haulla tuon kirjan aieltä löysin.
Kuva
Taika
Viesti:

Nancy Alden: Simply Pearls (2006)

ViestiKirjoittaja Taika » To Syys 27, 2007 19:54

Simply Pearls on vuonna 2006 ilmestynyt Nancy Aldenin ( http://www.beadworks.com ) perusteos aitojen helmikorujen luomisesta.

N. 150 sivua, kuvitus valmiista koruista valokuvin ja perustekniikoista hyvin selkein viivapiirroksin. Selkokielinen teksti ja oikein erinomaisen yksinkertaiset, mutta kattavat tekniikka- ja perusohjeet helmien ja muiden tarpeiden valitsemisesta koko- ja muotosuunnitteluun ja helmien ja muiden materiaalien yhdistelyyn. Korut ovat amerikkalaisen suunnittelijan tekemiksi varsin yksinkertaisia (klassisen kauniita) ja ne kattavat kaikenlaiset helmimuodot. Kirja on ilmeisimmin suunniteltu aloitteleville koruilijoille ja toimii sellaisena erinomaisesti. Auttaa kokeneempaakin koruilijaa palaamaan inspiraation alkujuurille. Amazonin sivuilla voi katsella kirjasta valittuja paloja.

Pyrin kirjoittamaan ilman aakkosia kun tyokoneellani on jenkkinappis ja asetukset sen mukaiset.
If I think, everything is lost.
-Paul Cezanne-

http://charming.vuodatus.net
Venda
Swarovski-kuumeessa
Viesti:

Carol Blackburn: Making polymer clay beads

ViestiKirjoittaja Venda » Ma Joulu 17, 2007 14:43

Askartelumassa-korujen tekijöille on olemassa tällainen kirja: Carol Blackburn, Making polymer clay beads. Kirjalle on sisällysluettelo osoitteessa http://www.interweave.com/bead/books/polymer_clay/toc.asp. Kirja vaikuttaa tosi monipuoliselta siihen nähden, mitä vähää nyt askartelumassoista tähän mennessä tiedän.
Jorisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jorisa » To Joulu 27, 2007 22:09

"Yleisön"pyynnöstä paljastan nyt mun tän shoppailu himoni tähän kirjapuoleenikin. Siis toi Adlibris oikeesti on TODELLA huippu kirjakauppa!!!! No anyway, mä todella suosittelen seuraavia kirjoja:

bead fantasies I-IV :oops: siis mua kun kiinnostaa noi pikkunäpräilytkin, tosin sieltä löyty jotakin mielenkiintosia vääntelytekniikoitakin, en vaan tähän hätään ykskaks osannut niitä hakee.

No hennosti suosittelenDorothy Woodin Metallilankakorut, sieltä mä bongasin sen kartiomallin, joka on siis ihan iisi, mutta muuten siin on aika lailla sellasta toistoo toiston perään. :/

Sit mul on noit Karttunen/Santosen kirjat, kotimaista toki kantsii kannattaa, perussettii, tekniikat suomeks, ja vähän muutakin ok. Niitä tuli alkuun tutkailtuu aikalailla, edelleen on yks projekti toisesta niistä kesken.

Tää on tosi hyvä kirja: Scott David Plumlee, Handcrafting chain and bead jewelry. Ekaks mää olin tosi pettyny, että onks tää vaan yhdest koru mallista, mutta sit mää tajusin, että hei, tässähän opetetaan kuningasketju ja muinaisketju ja sit viä joku muu, ihan alusta pitäen, + sit kuningasketjusta tosi kivoja variaatioita. Paitsi, että siinä huomaa, kun se ukko on tunkemassa sitä vaijeriansa joka paikkaan niissä ketjuissa, niin me naisethan fiksusti laitetaan ne helmet sinne ketjuihin ihan linkeillä :wink: mut siis pettymys mulla muuttu innostukseks. :D

Mutta sitten niihin mitä antasin ihan piruuttani vihamiehilleni, Carole rodgers, Creative Jewellery, joo-o, en sit tiiä, missä tän kirjan tekijän kekseliäisyys on ollut, mutta ei ainakaan tän kirjanteossa. :/ siis niin vikatikkiostos, ja nyt kunmää tän täällä paljastan, niin ei voi pistää ainakaan täällä "vahinkoa" kiertämään :wink: vaikka enhän mää nyt sellasta :rofl:

Ja sit toinen Vidgis Mo Johansen, Tee itse Kauneimmat korusi, hmmm... noh, se siitä ei pysty sanomaan mitään kaunista....

Tänään tuli yks kirja...siit ei pysty sanoon vielä mitään, mutta kannen perusteella näyttää tosi hyvältä, ja on mutta jonkunAnnikan tai annekan , joku svenssoni se oli, ei pysty muistaan.... jossain se on.... mutta hyvä sekin on :D
Porukassa, mutta yksin.
Anjuska
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anjuska » Ke Tammi 02, 2008 19:01

Lisään minäkin korteni kekoon, useita kirjoja on tullut lainattua, mutta harvat ovat olleet mieleen. Nyt pöydällä on toisella kotimaisella Withers & Burnhamin kirja Pärlteknik - så skapar du egna smycken. Kirja esittelee monenlaiset perustekniikat mukaanlukien metallilangalla virkkauksen ja neulomisen ja jigin käytön. Varsinaisia malleja tässä kirjassa ei ole. Minusta tämä on aloittelijan peruskirja, joskin samat asiat löytynevät monesta muustakin vastaavasta kirjasta. Pääkaupunkiseudulla kirja löytyy kirjastoista.
Misu
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misu » Su Tammi 06, 2008 2:12

Mitäpä muutakaan sitä ihminen tekisi lauantai-iltana kuin naputtelisi kirja-arvosteluja... :)

Helen Goga & Alan Gooding: Chains by Becky, Twenty projects from novice to advanced, 2006, ISBN 0-9780285-0-3, 69 s.

Loistava kirja aloittelijoille, jotka yrittävät tehdä ketjuja lenkeistä ilman kursseja. Jokaisessa ohjeessa on erittäin selkeät valokuvat ja tekstit. Ohjeiden lankojen paksuudet ovat tosin outoja, ja monet nettisivut ovat muuttaneet kirjan käyttämät gauget toisiksi. Varminta lienee varmistaa pienellä nettisurffauksella sopiva AR ennen kuin alkaa lenkkejä vääntämään. Ketjumalleja on parisen kymmentä, ja useasta ketjusta on esitelty muunnoksia. Malleja on mm. (sori, vain englanninkieliset nimet kun en jaksa alkaa hakemaan suomennoksia!) Byzantine, queen’s link, flat queen’s link, contessa chain, serendipity chain, rhino snorting drano, double lace chain, foxtail, half Persian 3-1, enigma, double flower ja flip-flop. Tämän kirjan avulla aloitin itse hopeaketjujen teon, kun hopeatyökursseja ei täällä järjestetä.

Terry Taylor & Dylon Whyte: Chain Mail Jewelry, 2006, ISBN 978-1-57990-723-5, 144 s.

Toinen kirja chain mail ketjuista. Kirjassa on jaoteltu aloittelijoille, edistyneemmille ja experteille sopiviin ketjuihin, mutta suurin ero näissä on se, että edistyneempien malleissa oli käytetty pienempiä renkaita. Malleja on laidasta laitaan, erittäin simppeleistä erittäin näyttäviin ja suorastaan kamaliin. Kirjassa on esitelty sekä japanilaisten että eurooppalaisten malleja, mm. European 4-1, Japanese 6-2 (hana-gusari), Japanese 12-2, king’s mail, Spiral 6-1, Japanese 8-4, Byzantine sekä variaatioita näistä ja muista. Ohjeissa on sekä kaulaketjuja että korvakoruja. Ohjeet ovat selkeät ja niissä on käytetty piirretyjä kuvia. Mukava kirja kaikenkaikkiaan.

Glen F. Waszek: Making Silver Chains – Simple Techiques, Beautiful Designs, 2001, ISBN 978-1-57990-183-7, 112 s.

Tämä kirja tuli ostettua kun etsiskelin chain mail –kirjoja. Tämä kirja keskittyy kuitenkin lähinnä juotettavien ketjujen tekoon. Ketjujen valmistamiseen on käytetty aikaa ja vaivaa, esim. Ketjut aloitetaan pyöreästä langasta, ja sitten lenkkejä venytetään yksitellen soikioiksi tai niitä viilataan halutun lopputuloksen saamiseksi. Tällainen touhu on minunlaiselle laiskurille aivan liian aikaavievää, ja kirjasta löytyvien Byzantine- ja oiliketjujen tekokin on selitetty muissa kirjoissa paremmin. Jos juottaminen ei tuota ongelmia ja loop-in-loop –ketjujen teko kiinnostaa, niin kirjasta saa varmasti enemmän irti, minulle tämä on turha ostos .

Esther Lee: Elegant Wirecraft Jewelry Vol II, 2003, ei ISBN, 50 s.

Tämä “kirja” (omakustannepainate?) tuli tilattua lähinnä kokeilumielessä, sillä sarjassa on ainakin kahdeksan osaa ja halusin selvittää kannattaako niiden osto. Tässä kirjassa selitetään sanallisesti mitenkä lasihelmiä valmistetaan ja näytetään valokuvia valmiista ketjuista joissa on sekä itsetehtyjä lasihelmiä että chain mail -ketjuja. Ketjut ovat kyllä kauniita, mutta niiden tekemiseen ei juurikaan ole ohjeita. Esim. Missään ei ole selitetty mitenkä kapussit kiinnitetään tai mitä materiaaleja koruihin on tarkalleen käytetty. Kirjassa on sanallisesti(!) selitetty snake chain, flat chain mail ja Byzantine, ja muutaman tekovaiheesta on lisäksi pieni, suttuinen kuva, joista ei parhaimmalla tahdollakaan saa selvää. Netistä löytää helposti kauniiden ketjujen kuvia ilman ohjeita, joten tätä kirjaa en suosittele ostamaan.

Scott David Plumlee: Handcrafting Chain and Bead Jewelry, 2006, ISBN 978-0-8230-2299-1, 128 s.

Tämä teos on varmaan kaikille tuttu. Kirjassa esitetään Byzantine-, double- ja queen’s link –ketjujen teko-ohjeet ja lukuisia muunnoksia näistä helmillä ja lisälenkeillä. Ohjeet ovat yksityiskohtaiset ja valokuvin höystetyt. Loistava kirja kaikille jotka pitävät Byzantine-ketjusta!
Misu
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja Misu » Ma Tammi 07, 2008 1:41

Jatketaampa japanilaisilla Ebay-löydöillä (ohjeet suurimmaksi osaksi neulalle ja langalle, koruissa biconeita, helmiä ja siemenhelmiä)

Suberb Beads Designs for Lime Light, 2003, ISBN4-408-62622-8, 97 s
Prime Accessories for Joyful Days, 2002, ISBN4-408-62587-6, 97 s

Nämä ovat itse asiassa hääkorukirjoja, mutta koska häävastaisempaa ihmistä kuin minä saa hakea (heh), niin olen käyttänyt ohjeisiin mustia helmiä. Kielestä en mitään ymmärrä, mutta kirjan lopussa olevista ohjeista käy kyllä hyvin selville tarvittavien helmien muoto, koko ja määrä. Tosin kuvia tulkkaamalla noista koruista tulee kyllä hillittömän pitkiä, eli helmiä menee kyllä huomattavasti vähemmän kuin mitä ohje antaa ymmärtää. Kummassakin kirjassa on tiaroja, pieniä kruunuja (sääli että olen jo sen ikäinen ettei tollaisia voi käyttää ilman että herättäisi vääränlaista huomiota :D), sekä monia ihania kaula- ja ranneketjuja. Kuvat ovat paikoitellen turhan taiteellisia, eli kirkkaista ja valkoisista helmistä koostuvat korut on kuvattu valkoista taustaa vasten, jolloinka itse mallin hahmoittaminen voi olla vaikeaa. Hyvänä puolena on, että ohjeissa on mukana pienennetty kuva korusta, eli oikea ohje löytyy helposti. Japanilaistyylisesti ohjeet ovat kahdelle neulalle, mutta nehän pystyy helposti muokkaamaan yhdellekin neulalle. Ja tulipahan kirjoista myös selville se, että japanilaismorsioilla on hääpuvun lisäksi “party dress”, joka tietysti vaatii omat korut (kuka sitä nyt samoissa koruissa koko päivää juhlisi)…

Stylish Beaded Jewerly with Your Hands, 2001, ISBN4-579-10883-3, 80 s.

Tämä kirja sisältää kaula- ja rannekoruja, muutaman korvis- ja sormusmallin sekä sudenkorennon, heinäsirkan (tai jonkun vastaavan ötökän), leppäkertun, nallen ja keinuhevosen ohjeet. Ylläolevista kirjoista poiketen kirjan ohjeet ovat vaikeaselkoisemmat, sillä helmien koot on luultavasti selitetty tekstissä, ja muutenkin ohjeissa on paljon enemmän kirjoitusta kuin kuvia. Vaikka korut ovat kauniita, niin en ole uskaltautunut vielä yhtäkään ohjetta kokeilemaan.
Helrii
Viesti:

ViestiKirjoittaja Helrii » Ma Tammi 07, 2008 21:44

Hei !
Mistä tätä kirjaa:Helen Goga & Alan Gooding: Chains by Becky, oikein saa ostettua? En löytänyt sitä mistään.
Jorisa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jorisa » Ti Tammi 08, 2008 8:32

Helrii kirjoitti:Hei !
Mistä tätä kirjaa:Helen Goga & Alan Gooding: Chains by Becky, oikein saa ostettua? En löytänyt sitä mistään.

Sitä saa niitten kotisivuilta suoraan tilattua kauheisiin 55$ hintaan tilattua Suomeen. :shock: jossa on siis se kirjanhinta ja sit ne pk:t mukana....
Porukassa, mutta yksin.
Anjuska
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anjuska » Ma Tammi 14, 2008 22:34

Löysin maininnan Sandra Wallacen kirjasta The beader's color mixing directory Bead & Buttonista ja tilasin Adlibriksesta, kun kirjastosta ei löytynyt.

Kirja tuli tänään postissa ja olen haltioissani. Tällaiselle insinöörille kuin minä joka tarvitsee jonkinlaisen kuvan tai ohjeen kaikkeen eikä ymmärrä väreistä yhtään mitään, tämä on suorastaan taivaanlahja. Mulla ei ole sitä kuuluisaa värisilmää (koska se on siskollani), joten tämän kirjan avulla mäkin saan jotain tolkkua noihin värivalintoihin. Toivottavasti.
anzu

ViestiKirjoittaja anzu » Ti Tammi 15, 2008 0:22

-anzu
sweet_heidi
löytänyt aidot helmet

ViestiKirjoittaja sweet_heidi » Ti Maalis 04, 2008 16:48

Ajattelinpa tulla kirjaamaan tänne oman helmikirjastoni annin. Osa näistä saattaa löytyä listasta (yhden Outi jo ainakin mainitsikin).

Sharilyn Miller: Bead on a wire
Ensimmäinen ostamani korukirja. Tätä kirjaa suosittelisin erityisesti koruharrastustaan aloitteleville, sillä kirjasta löytyy metallilankatöiden perustekniikoita selkein kuvin ja opastuksin esim. s-lukkojen tekeminen itse. Kirja sopii myös hyvin hieman kokeneemmalle, sillä se sisältää mielenkiintoisia projekteja esim. rintaneulan itse tekeminen alusta loppuun. Olen tilannut monenlaisia metallilankatyökirjoja, mutta tämä on yksi niistä harvoista, jotka ovat oikeasti olleet hintansa arvoisia.

Sherri Haab: The Art of Resin Jewellery
Jos vaan hartsikorut kiinnostaa, tässä kirjassa on aika kattava kuvaus, miten hartsista voi luoda kauniita koruja. Tekniikoita esitellään monta erilaista.

Jeanne Rhodes-Moen: Silver Threads - Making wire filigree jewelry
Uusin kirjani (tuli eilen). Filigraalikorut on uskomattoman kauniita, siksi niiden suunnitteleminen vaikuttaa vaikealta. Kirjassa esitellään kuitenkin pari tyypillisintä muotoa, joita yhdistelemällä saadaan aikaiseksi monenlaisia kauniita koruja. Ei ole paras omistamani korukirja, mutta filigraalitöistä kiinnostuneille ehkäpä ihan hyvä lähdeteos.
Anjuska
Viesti:

ViestiKirjoittaja Anjuska » To Heinä 31, 2008 21:29

Bongasin huippukirjan makramén & helmien yhdistelemisestä, valitettavasti vain ranskaksi. Kuvat ja ohjeet ovat todella selkeät ja ranskaa ymmärtämätönkin saa niistä selvää. Kouluranskan pohjalta ymmärrän puolet ja arvaan loput. Marie Le Sueur: Micro-macramé de la dentelle aux bijoux. Löysin tämän ainoastaan ranskalaisesta Amazonista.

Jean Campbellin (edited) The art of Beaded Beads, Exploring Design, Color & Technique. Loistava kirja, jossa sen sata ohjetta helmihelmien tekemiseen ja tekniikan saloihin.

Jamie Cloud Eakinin Beading with Cabochons, jossa taas seikkaperäisiä ohjeita kapussien "kehystämiseen" siemenhelmillä ja muihin kapussikoruihin.

Samaisia ohjeita löytyy mm. ranskalaisista blogeista, mutta vihdoinkin löysin em. aiheista myös hyvät kirjat.
Pinjami
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pinjami » To Heinä 31, 2008 22:30

Amazonista tuli jo pari viikkoa sitten kolme kirjaa, joista kahta ei näyttänyt täällä olevankaan aiemmin.

J. Marsha Michler, Bead & Wire art jewelry, Krause publicationsAika peruskirja hopealankakoruihin. Opastetaan perustekniikat ja yli 50 ohjeesta suurin osa on "vanhaa" kamaa. Varsinkin loppupuolella on kuitenkin muutama tosi kivanoloinen projekti. Hyvä peruskirja siis aloittelijoille, mutta vähänkin kokeneemmalle ei välttämättä tarjoa kauheasti.

Jeanne Rhodes-Moen, Silver Threads, Kalmbach Books Todella kauniita filigraanikoruja. Kirja esittelee perustekniikoita joita voi sitten yhdistellä melko rajattomasti. Ei aloittelijoiden kirja ja itse ostin josko olisi sitten vaikka vuoden päästä jo käyttöä.

Ayako Brodek, Origami Jewellery, Search Press Monta erilaista ideaa paperikoruihin. Ihan hauska "välipala". Sopii aloittelijoillekin ja itse tykkään kun teen paljon myös paperiaskartelua, niin saan yhdistää nämä kaksi harrastusta.
Luota pinkkiin.

Palaa sivulle “%s” Linkkivinkit, lehdet ja kirjat