Uusia helmikirjoja: Helmitaivas ja Helmihullut

Mistä ideoita ja ohjeita? Linkit kivoimmille ja hyödyllisimmille helmisivustoille sekä asiaa helmikirjoista, -lehdistä ynnä muusta.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

33marikki
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Uusia helmikirjoja: Helmitaivas ja Helmihullut

ViestiKirjoittaja 33marikki » Ma Tammi 25, 2010 16:01

WSOY:ltä on ilmestynyt uusi kirja nimeltä Helmitaivas. Tekijät ovat (vanhat tutut) Johanna Vireaho ja Sari Tammikari. Kirja keskittyy nimenomaan koruihin, muita helmijuttuja siinä ei ole. Alussa on esitelty selkeästi erilaiset helmet ja työkalut ja mukana on myös hyviä ohjeita seikkaperäisine kuvineen. Tulee minun kirjahyllyyni, suosittelen myös muille!
Maaliskuussa ilmestyy Tammelta Helmihullut-kirja, jonka tekijä on Dorothy Wood. Tätä kirjaa en ole nähnyt vielä livenä, mutta esittelyteksin mukaan se pitää sisällään mm. helmikudontaa ja virkkaamisen helmillä.
Helmeileviä talvipäiviä kaikille!

lisäsin kirjojen nimet otsikkoon - Anne
Muikku
Moderaattori
Lasku: 5
Viesti:

Re: Uusia helmikirjoja: Helmitaivas ja Helmihullut

ViestiKirjoittaja Muikku » To Helmi 04, 2010 16:16

Lainasin Helmitaivas-kirjan kirjastosta. Siinä on kivasti kuvattu eri helmet, työvälineet ja kattavasti erl tekniikoita, mutta jotkut sanalliset työselostukset jäivät miulle hiukan hämäriksi, niitä ei miun mielestä ollut kirjoitettu riittävän selkeästi. Että mikä silmukka minne? Vastaavasti vaiheittaisia työkuvia olisi voinut olla miun mielestä hiukan enemmän. Sellaiselle joka jo on hiukan tehnyt kirja on varmasti hyvä hankinta, ja kuvat koruista ovat todella kauniita. Samoin kuin korutkin :D Vähän sellaisia FMG:n kuvaston tyylisiä.

Annanpa nyt ihan esimerkin eli lainaan pätkän kirjasta tähän, jotta voitte muodostaa oman mielipiteenne:

"Tee korupiikeistä helmiriipuksia. Käytä osassa niistä helmihattuja tai pallorondellihelmiä yksityiskohtana. Pujota syntyneet helmiriipukset välirenkaaseen. Laita litteään simpukkariipukseen välirengas tai riipuspidike ja yhdistä helmiriipukset simpukkariipukseen. Voit myös tehdä mallikorun tapaan kuparilangasta oman riipuspidikkeen, johon ripustat helmitertun ja simpukkariipuksen välirenkaalla. Riipuspidikkeeseen kuparilanka taivutetaan ensin taitteelle, alapuolen lanka jätetään hieman pidemmäksi ja sen loppuun tehdään yksinkertainen silmukka. Yläpuolen kuparilanka on kierretty kahdella kierteellä tuplasilmukaksi. Itse valmistettu riipuslenkki laitetaan nauhakoruun ja simpukkahelmiriipus kiinnitetään etupuolen renkaaseen välirenkaalla." Ja tässä vieressä on sitten kuva valmiista korusta muttei erillisiä työvaihekuvia.

PS: Nunnulin kierteisten lenkkien koulu ei olisi tämänkään tekijälle ollut pahitteeksi. Itse kierteisen lenkin työkuvauksessa on varsin siisti lenkki, mutta ainakin sivun 59 helmikorvakoruissa.. no joo.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
kuukivi
hamstraa hopeahelmiä
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Uusia helmikirjoja: Helmitaivas ja Helmihullut

ViestiKirjoittaja kuukivi » To Huhti 01, 2010 16:29

Minulle tuli vähän samanlainen olo tuosta uudesta kirjasta Helmitaivas, kuin tuolla Muikulla oli. Olisin kaivannut enemmän ehkä kuvallisia ohjeita kirjaan tai yksilökohtaisempia, selkeitä sanallisia ohjeita. Muuten on kiva kun tulee näitä uusia kotimaisiakin kirjoja markkinoille.

Palaa sivulle “%s” Linkkivinkit, lehdet ja kirjat