Emali ja juottaminen

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Viestit: 1112
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2008 13:45
Lasku: 5
Viesti:

Re: Emali ja juottaminen

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » Ke Syys 29, 2010 11:22

Isaskar kirjoitti:Sterlinhopea alkaa siis sulamaan 760 asteen yläpuolella ja alussa sulatettavassa sterling hopea kappaleessa sulava materiaali sisältää 28.1% kuparia ja 71.9% puhdasta hopeaa ja loput sulamattomat osat ovat puhdasta hopeaa.

Pitää osittain paikkansa, tosin 760 asteen tienoilla sterlingissä mikään faasi ei ole nestemäinen eli sulanut. Huoneenlämmössä sterlinghopea koostuu hopearikkaista alpha-kiteistä ja kuparirikkaista beta-kiteistä. 760 asteen yläpuolella beta-kiteiden (tai beta-faasin, miten sitä nyt haluaakaan kutsua) "ylimääräinen" kupari diffusoituu alpha-kiteiden sekaan ja lopputuloksena on homogeeninen kiinteä alpha-faasi. Se alkaa sulamaan noin 810 C asteessa ja sulaminen tapahtuu kuten edellä kuvailit.

Lähteinä mm. Introduction to Precious Metals - Metallurgy for Jewelers & Silversmiths By Mark Grimwade http://www.brynmorgen.com/books/IPM-detail.html
Avatar
amorosa
sijoittaa jalokivilaatuun
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Loka 08, 2008 23:46
Lasku: 5
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Emali ja juottaminen

ViestiKirjoittaja amorosa » Ke Syys 29, 2010 12:23

Kärttyinen olen tänään, myönnän, mutta viilaakohan Kivenviilaaja nyt vähän muuta kuin kiviä :roll: .
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
Avatar
Michli
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viestit: 618
Liittynyt: Ke Kesä 28, 2006 20:40
Lasku: 5
Viesti:

Re: Emali ja juottaminen

ViestiKirjoittaja Michli » To Syys 30, 2010 15:50

Ollaan tehty emaijuttuja mihin tullut juotettuja tappeja. Yleensä lämmitän koulun uunin n.800 celsiukseen (olen pro-lämmittäjä, koskaan kukaa ei muista miten tuo kummallinen uuni toimii :D), ja kyllä ne kavereiden tapit siellä ihan normijuotteilla on pysynyt. Tää on kyl varmaa vaan ihan kokeilemisen paikka. Ykkösjuotteella ollaan ihan tapit kiinnit pantu (eli kovimmalla mitä löytyy koululta, mutta ei sekään ole siis sitä niin sanottua nolla-juotetta, jota emali-töihin suoditellaan..) eli on meillä toiminut, kokeilemallahan se varmaan pitää testata! :)
Idäntie
Viestit: 1
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2018 17:01
Oikea käyttäjä: Olen
Lasku: 18

Re: Emali ja juottaminen

ViestiKirjoittaja Idäntie » Ma Heinä 16, 2018 17:18

Minä kiinnitän 999-hopean osat emaloitaviin koruihin hopeapastalla. Ei saumat sula emalia poltettaessa.

Palaa sivulle “%s” Hopea ja muut metallit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija