Emali ja juottaminen

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

Re: Emali ja juottaminen

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » Ke Syys 29, 2010 11:22

Isaskar kirjoitti:Sterlinhopea alkaa siis sulamaan 760 asteen yläpuolella ja alussa sulatettavassa sterling hopea kappaleessa sulava materiaali sisältää 28.1% kuparia ja 71.9% puhdasta hopeaa ja loput sulamattomat osat ovat puhdasta hopeaa.

Pitää osittain paikkansa, tosin 760 asteen tienoilla sterlingissä mikään faasi ei ole nestemäinen eli sulanut. Huoneenlämmössä sterlinghopea koostuu hopearikkaista alpha-kiteistä ja kuparirikkaista beta-kiteistä. 760 asteen yläpuolella beta-kiteiden (tai beta-faasin, miten sitä nyt haluaakaan kutsua) "ylimääräinen" kupari diffusoituu alpha-kiteiden sekaan ja lopputuloksena on homogeeninen kiinteä alpha-faasi. Se alkaa sulamaan noin 810 C asteessa ja sulaminen tapahtuu kuten edellä kuvailit.

Lähteinä mm. Introduction to Precious Metals - Metallurgy for Jewelers & Silversmiths By Mark Grimwade http://www.brynmorgen.com/books/IPM-detail.html
amorosa
sijoittaa jalokivilaatuun
Viesti:

ViestiKirjoittaja amorosa » Ke Syys 29, 2010 12:23

Kärttyinen olen tänään, myönnän, mutta viilaakohan Kivenviilaaja nyt vähän muuta kuin kiviä :roll: .
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
Michli
silmäilee HillTribe-hopeaa
Viesti:

ViestiKirjoittaja Michli » To Syys 30, 2010 15:50

Ollaan tehty emaijuttuja mihin tullut juotettuja tappeja. Yleensä lämmitän koulun uunin n.800 celsiukseen (olen pro-lämmittäjä, koskaan kukaa ei muista miten tuo kummallinen uuni toimii :D), ja kyllä ne kavereiden tapit siellä ihan normijuotteilla on pysynyt. Tää on kyl varmaa vaan ihan kokeilemisen paikka. Ykkösjuotteella ollaan ihan tapit kiinnit pantu (eli kovimmalla mitä löytyy koululta, mutta ei sekään ole siis sitä niin sanottua nolla-juotetta, jota emali-töihin suoditellaan..) eli on meillä toiminut, kokeilemallahan se varmaan pitää testata! :)
Idäntie
Oikea käyttäjä: Olen
Lasku: 18

ViestiKirjoittaja Idäntie » Ma Heinä 16, 2018 17:18

Minä kiinnitän 999-hopean osat emaloitaviin koruihin hopeapastalla. Ei saumat sula emalia poltettaessa.

Palaa sivulle “%s” Hopea ja muut metallit