Viking knit....

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Valvojat: inkku, Henna, Cattleya, Muikku, Eowyn

Viking knit....

ViestiKirjoittaja Porkkana » Ti Heinä 17, 2007 15:20

....muutama kyssäri ....nyt kun harjoituspala on tehty. :D ....onnistui ihan jees, vaikka jotkut asiat "sovelsin" (esim. en tehnyt kuusiokoloavaimen päälle ....vaan sukkapuikon ....ja sekin oli valmiiksi aika ohut, nro 4. mies duunasi reikälevyn, jossa pienin reikä oli 2 mm.... ja siitä sitten sen viimeiseksi vedin läpi. lanka minulla oli 0.30 millistä.

kuinkahan paksusta ....noin niin kuin max ....ko punosta voi tehdä....?

mulla oli langanpalat noin metrisiä.... punominen onnistui, kun teki rauhallisesti. kolme kertaa jatkoin uudella langalla. mulla ei ole hajuakaan kuinka se jatkaminen tehdään kaikkien taiteen sääntöjen mukaisesti. noin sentin mittaisen langanlopun kierritin pari kertaa uuden langan alun kanssa. ja niitä kahta langanpäätä kuljetin aina uuden lenkin sisällä. vedetystä versiosta kohdat huomaa kun oikein tarkkaan katsoo. mutta liitoskohdat on muuten tukevia ja tasaisia. mitenkähän se "oikeasti" tehdään....? :D

(huom! ennen kuin ryntäätte huomauttamaan. :wink: käytin hakua.... ja tiedän että toukokuun galleriassa on juttua, mutta en halunnut laittaa tätä sinne ....vaan ihan omaksi jutuksi ) :D
--Art is not about thinking something up. It is the opposite - getting something down.--

www.vumanart.com
Käyttäjän avatar
Porkkana
sijoittaa jalokivilaatuun

ViestiKirjoittaja AnneKa » Ti Heinä 17, 2007 15:49

Minä olen tehnyt 0,5 mm langalla. Oikeaoppisesta langan jatkamisesta en tiedä, mutta minä pujottelin loppuvan&alkavan pään punoksen sisälle. Koru on ollut kolmisen vuotta olemassa ja tekoaikoihin oli paljon käytössä. Hyvin on kestänyt.
Käyttäjän avatar
AnneKa

ViestiKirjoittaja Kattokassinen » Ti Heinä 17, 2007 17:42

Minä tein 0,5mm 999 langasta.Siinä käytin 6mm puikkoa jonka yläpuoli oli viilattu tasaiseksi.Jatkot liitin juottamalla.
Kattokassinen
hamstraa hopeahelmiä

ViestiKirjoittaja Porkkana » Ti Heinä 17, 2007 18:16

....toi juottaminen on mulla vielä harvemmin käytetty juttu.... :roll: :D
--Art is not about thinking something up. It is the opposite - getting something down.--

www.vumanart.com
Käyttäjän avatar
Porkkana

ViestiKirjoittaja @nia » Ke Heinä 18, 2007 9:34

Hyvä, kun tämä tuli omaksi jutuksi!
Olen tehnyt ensimmäiset viikinkini (siis sellaisia pätkiä) 0,3 pk langasta (luulin langan olevan 0,4 ennen kuin hankin työntömitan ja mittasin - ei kaikkea voi muistaa). Nyt olen ostanut tarkoitukseen pehmeää 0,5 ja 0,6 lankaa, mutten ole ehtinyt tehdä niistä vielä mitään. Jos minulla on esim. metrin pätkä valmista punosta, onko oikein LEIKATA se sopivan kokoisiksi pätkiksi? Tarkoitan, onko "aatteenvastaista"? Ne pääthän pääsevät piiloon kalotteihin tai ainakin johonkin. Vai teenkö lyhyemmän punoksen ja vetelen sitä sitten niin kauan, että saan siitä haluamani pituisen? Kysyn nyt tätä ja kohta luultavasti lisää... :wink:
Käyttäjän avatar
@nia

ViestiKirjoittaja AnneKa » Ke Heinä 18, 2007 10:58

Aatteesta en tiedä, mutta minä ainakin tein piiiii-itkän pätkän ja kiskoin haluamani paksuiseksi. Siitä sitten katkoin kaulakorun, rannekorun ja korvikset :D
Käyttäjän avatar
AnneKa

ViestiKirjoittaja @nia » Ke Heinä 18, 2007 11:58

AnneKa kirjoitti:Aatteesta en tiedä, mutta minä ainakin tein piiiii-itkän pätkän ja kiskoin haluamani paksuiseksi. Siitä sitten katkoin kaulakorun, rannekorun ja korvikset :D

Kiitos! Näin ainakin saa sopivan pituisia pätkiä ja saman paksuisia. Kun vielä opin siistin (oikean) tavan jatkaa lankaa. Jatkan kyselemistä: onko silmukoiden lukumäärällä ja langan paksuudella jonkinlainen suhde? Ymmärrän, että mitä enemmän silmukoita/paksumpi lanka sitä paksumpi punos ... ja kohta lisää :???:
Käyttäjän avatar
@nia

ViestiKirjoittaja Virpi » Ke Heinä 18, 2007 13:09

Minäkin kutoisin kerralla yhden pätkän, jonka vetäisin ja sitten vasta pätkisin sopiviksi, mikäli halutaan lyhyempi. Käsialastahan se riipppuu, kuinka paljon ketju venyy. Vetäminen myös tiivistää välilangat ja muutenkin hopea kovenee. Esimerkiksi 6mm kudottuna 13cm voi venyä 18 senttiin valmista ketjua

Olen tehnyt 0.5 ja 0.3 mm hienohopealangoista sekä yksinkertaista että tuplakudosta. Ohuin kuusiokoloavain taisi olla noin 2.5 mm (3 silmukkaa) ja paksuin muistaakseni 6 mm (5-6 silmukkaa). Jos haluaa paksumman, voi ottaa vahvemman langan ja isomman tangon ympärille menee tietysti enemmän silmukoita. Tiheämmän kuin tuplakudoksen olen kuullut myös triplakudoksesta eli variaatioita löytyy joka makuun. Viime kädessä on nimenomaan tekijän kädestä kiinni, kuinka nättiä ja tasaista jälkeä syntyy ja miten paksua lankaa jaksaa kiskoa.

Mulla on yleensä metrin pätkä kerralla kudottavana, se ei mene vielä mutkalle ja sitä on helppo käsitellä. Jatkamisen olen tehnyt "ed. kerroksen välilenkkiin" ed. silmukalle, kun lanka on loppunut. Apusilmukka häviää näkymättömiin vedettäessä. Juottamalla saisi siisteimmän jäljen, mutta eipä ole ollut juotospilli vieressä, kun olen kutonut.
Käyttäjän avatar
Virpi

ViestiKirjoittaja Porkkana » Ke Heinä 18, 2007 13:28

AnneKa kirjoitti:Aatteesta en tiedä, mutta minä ainakin tein piiiii-itkän pätkän ja kiskoin haluamani paksuiseksi. Siitä sitten katkoin kaulakorun, rannekorun ja korvikset :D

....näin minäkin olen sen pähkäillyt ....että teen pitkän pätkän ja katson sitten mitä siitä syntyy.... :D

@nia kirjoitti:Kiitos! Näin ainakin saa sopivan pituisia pätkiä ja saman paksuisia. Kun vielä opin siistin (oikean) tavan jatkaa lankaa. Jatkan kyselemistä: onko silmukoiden lukumäärällä ja langan paksuudella jonkinlainen suhde? Ymmärrän, että mitä enemmän silmukoita/paksumpi lanka sitä paksumpi punos ... ja kohta lisää :???:

....katselin netistä kuvaa rannekorusta, joka oli niitä 'avonaisia' malleja ....esim. käsivarteen tarkoitettu. senhän täytyy olla jo jumalattoman paksua punosta että pysyy muodossaan....?!? :shock:

www.vumanart.com
Käyttäjän avatar
Porkkana

ViestiKirjoittaja @nia » Ke Heinä 18, 2007 13:40

Kiitoksia taas neuvoista! Siis seuraavaksi 0,5 lanka, viisi silmukkaa, 5 mm:n avain => viisi metriä punosta (joo)... . Kohta kyselen noista kaloteista, juottamisesta, pikaliimasta... siitäkin on juttua toisaalla, mutta :roll: Tai, Porkkana, kysy sinä välillä. Saavat muuten vaikutelman, etten mitään tiedä :huh:
Paitsi, että löysin tällaisen: http://www.jomsb.org/Dirk/Trichinopoly/Trichinopoly.htm
Siinä on mm. esitetty yksinkertainen tapa jatkaa lankaa, ja nuo tuplat ja triplat.
Käyttäjän avatar
@nia

ViestiKirjoittaja Virpi » Ke Heinä 18, 2007 14:19

@nia kirjoitti:Siis seuraavaksi 0,5 lanka, viisi silmukkaa, 5 mm:n avain => viisi metriä punosta (joo)...

@ania, olet mieltänyt täsmälleen tuon vitosen säännön. Opettajan hokema kuului: vitosen tanko, vitosen (=0.5) lanka ja viis silmukkaa!
Käyttäjän avatar
Virpi

ViestiKirjoittaja @nia » Ke Heinä 18, 2007 14:41

Virpi kirjoitti:
@nia kirjoitti:Siis seuraavaksi 0,5 lanka, viisi silmukkaa, 5 mm:n avain => viisi metriä punosta (joo)...

@ania, olet mieltänyt täsmälleen tuon vitosen säännön. Opettajan hokema kuului: vitosen tanko, vitosen (=0.5) lanka ja viis silmukkaa!

Joo, kiitos! Olin paikalla, kun älyä jaettiin. En vaan ymmärtänyt, että sitä pitää ottaa mukaansa. Eli, mitä virkaa noilla tuplilla ja triploilla on? Ulkonäköjuttu, tulee tukevampaa, tulee jotain muuta? (Porkkana, tässäkö avain siihen tukevaan avonaiseen rannekoruun - ja miten ne päät oli päätelty?). . . minä varoitin, että kyselytunti jatkuu paitsi, että poistun koneelta ihan justiinsa, saatte hetken rauhan. Porkkana, kysy sinä välillä :whistle:
Käyttäjän avatar
@nia

ViestiKirjoittaja Eowyn » Ke Heinä 18, 2007 15:09

Yksi tyhmä lisää ilmaantuu paikalle kysymään, että minkäs läpi sitä punosta vedetään ja mistä moisen vempaimen saa? :raaps:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Käyttäjän avatar
Eowyn
Ylläpito

ViestiKirjoittaja Virpi » Ke Heinä 18, 2007 15:30

Yksinkertaisimmillaan vetolevyn voi tehdä ihan itse: otetaanpa kunnon lankun pätkä (= riittävän paksu ja tukeva), johon porataan noin parin sentin välein reikiä käyttämällä poranteriä vaikkapa ½ millin välein, esim. 6.0 - 5.5. - 5.0 ... kuten veivit konsanaan. Vetolevyjä myydään teräksestä, mutta tuommoinen porattu toimii mainiosti. Kukin tehköön tarpeensa mukaan sopivan tiheästi vaikka neljännesmillin välein.

Vetäminen aloitetaan suurimmasta reiästä, mistä kudos mahtuu läpi. Vedä samaan suuntaan, ts. jos edestä taakse, tee niin aina ja pitäen kudoksenkin samaan suuntaa, jotta venymissuunta ei vaihdu kesken kaiken. HUOM! Ennen vetämistä on hyvä päätellä jatkolangat siististi sisään. Mittaa välillä, ettet vedä liian ohueksi ja pitkäksi kuin mitä alunperin oli aikomus.

Täydennys: vetämisen voi lopettaa vaikka heti, kun välilangat ovat "kadonneet" pois näkyvistä eli neulos on sileää ja tasavälistä.
Viimeksi muokannut Virpi päivämäärä Ke Heinä 18, 2007 15:32, muokattu yhteensä 2 kertaa
Käyttäjän avatar
Virpi

ViestiKirjoittaja Porkkana » Ke Heinä 18, 2007 15:31

Eowyn kirjoitti:Yksi tyhmä lisää ilmaantuu paikalle kysymään, että minkäs läpi sitä punosta vedetään ja mistä moisen vempaimen saa? :raaps:

....meillä mies kysy että mimmonen reikälevy ....ja otti poran ja sahasi puulevyyn erikokoisia reikiä. :D ....on toiminut ihan hyvin. ei varmaan todellakaan ole "oikeaoppinen" ....siis esim. tietyt puulaaduthan kai ovat enemmän metallilanka ystävällisiä ....siis pehmeitä ....ei tule jälkiä ....mutta näkyiskökään ne noin ohukaisessa langassa.... :D

www.vumanart.com
Käyttäjän avatar
Porkkana

Seuraava

Paluu Hopea ja muut metallit