Aitoa vai halpuusmetallia?

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Valvojat: inkku, Henna, Cattleya, Muikku, Eowyn

Aitoa vai halpuusmetallia?

ViestiKirjoittaja Teeti » Ke Huhti 16, 2008 20:10

Mielessäni on jo pitkään pyörinyt ihmetyksenomainen kysymys siitä, miksi me helmettiläiset tunnumme arvostavan vain kalliinpia ns. jalometalleja (hopea ja vermeil) ja vähättelemme ns. halpuusmetalleja.
Itsekin ostan kiljuen 925-hopeaa, vaikka sen maailmanmarkkinahinta on kaikkien aikojen ennätyskorkealla.

Olen laittanut tämän linkin jo aikaisemminkin, mutta täältä löytyy todella paljon erinomaisella käsityötaidolla toteutettuja (antiikki)koruja, joissa on käytetty "halpuusmetalleja".

http://www.morninggloryantiques.com/Mor ... llects.htm

Esim. noissa sota-ajan (ja pula-ajan) koruissa taito ja tyylikkyys menee mielestäni hienosti edelle materiaaleista.

Kirjoittelen tätä kai lähinnä siksi, että itsekin ihmettelen uskoani aidon hopean ihmeitätekevään voimaan. Epäilen silti, että taidolla ja hyvällä värisilmällä saisi aikaiseksi upeita luomuksia vähän vaatimattomimmistakin raaka-aineista.

Ja jos ei osaa, niin ei siihen rahakaan näytä auttavan. :)

.
Käyttäjän avatar
Teeti
suunnittelee Balin-matkaa

ViestiKirjoittaja Siru » Ke Huhti 16, 2008 20:41

Se on se nikkeliallergia joka monia pelottaa, ja muut yliherkkyydet. Noista seosmetalleista kun ei koskaan voi tietää aiheuttavatko reaktioita jollekulle vaiko eikö. Se on ainakin minulla suurin syy siihen miksen noita sinänsä kauniita metalliosia koruissa käytä. :nod:
Wear your HELMET with pride!
Käyttäjän avatar
Siru
sijoittaa jalokivilaatuun

ViestiKirjoittaja Sirpale » Ke Huhti 16, 2008 20:52

Olen suurinpiirtein allerginen kaikelle ja se oli alunperin syy helmeilyn aloittamiseen: saan tehtyä "muotikoruja" ja koruja omaan makuuni haluamistani materiaaleista, koska en pysty ns rihkamamateriaaleja käyttämään. Niistähän saa oikeasti tehtyä tosi kivoja juttuja, aina kuolaan noita vintage tyyppisiä koruja, mutta, mutta... paljon kivempi kun voi olla varma siitä ettei joudu sairaalaan reaktioiden takia :D
Eli en usko että kaikkien syy taustalla on ns halveksunta.
Sirpale
Käyttäjän avatar
Sirpale

ViestiKirjoittaja @nu » Ke Huhti 16, 2008 21:21

Peesaan Sirua ja Sirpaletta tässä. Tiedän, että "halpuusmetalleista" saa upeita koruja aikaan, mutta mitä teen korulla, jota en pysty käyttämään? Siispä käytän hopeaosia.

En tiedä, olenko omituinen, mutta itse en pysty näkemään vermeiliä minään luksusmateriaalina. Onhan se kallista ja niin edelleen, mutta minusta se on jotenkin krääsän näköistä. Ei pysty käyttämään.
@nu

ViestiKirjoittaja Teeti » Ke Huhti 16, 2008 21:25

Totta varmaankin lausumasi, Siru.

Itselläni on määrittelemätön "vaihdekeppiallergia". Olen jo kuukausia vaihtanut ranteella vaihdetta työkalussa (Toyotassa), koska isäntä ei suostunut ostamaan uutta vaihdekepinnuppia, kun ei saanut sitä takuuseen ja se on niin kallis. Esitin ihottumaani ja näytin sen ilmiselvän syyn; vaihdekepin päästä irtoaa jotain metalliseosta.
Perjantaina alkaa uusi onni uudella autolla, mutta palatakseni aiheeseen.
Eivät nuo 30- 50 -luvun metalliseokset olleen mitenkään välttämättä hyperallergisoivia.
Niitä metalliseoksia oli ja on niin monenlaisia. Itse en kokemuksieni mukaan siedä nikkeliä, ja luulin pitkään, että voin käytää vain kultaisia korviksia, mutta olen nyttenmin havainnut, että muutkin materiaalit käyvät.
Ei siis se jalous, vaan allergisoivien materiaalien puuttuminen on tärkeintä.

Jotenkin vaan tuntuu tässä nykymaailmassa, että kaikki on varmuuden vuoksi kielletty, koska joku saattaa olle allerginen.

Enemmän luovuutta kuin nipotusta on minun toiveeni.
Ei kaiken tarvitse mennä herkimmän mukaan. Suurin osa ihmisistä on kuitekin käsittääkseni vieläkin vailla elämää häiritseviä allergioita.

Eli vaikka mua vähän kyrsii kutina oikeassa kämmenessä ja ajoittain puhkeava hengenahdistuskohtaus joka johtuu useinmiten partaveden liiallisesta läträämisestä, niin en vaadi "Menneniä" tappolistalleni.

.
Käyttäjän avatar
Teeti

ViestiKirjoittaja Teeti » Ke Huhti 16, 2008 21:36

Taisin nyt vähän sohaista holtittomasti.
Allergia on tietysti vakava asia jokaiselle allergeenikolle.
Alkuperäinen ajatukseni oli vain korostaa sitä, ettei kauniin korun luomiseen välttämättä tarvita kalleinpia materiaaleja.
Olin ehkä väärässä.
Onkohan kukaan allerginen kullalle?

.
Käyttäjän avatar
Teeti

ViestiKirjoittaja HelmiOrvokki » Ke Huhti 16, 2008 21:57

Hiukan ihmettelen, miksi sterling 925- hopeana ostamani korviskoukut ärsyttävät sekä omia että äitini korvia. Ainoastaan nikkeliallergia on minulla todettu, ei äipällä. Koukut on ihan suomalaisesta kaupasta ostetut :roll: Eikös tän hopean pitäisi olla nikkelivapaata???
Käyttäjän avatar
HelmiOrvokki
silmäilee HillTribe-hopeaa

ViestiKirjoittaja HelmiOrvokki » Ke Huhti 16, 2008 22:01

Ai niin, sit mua ärsyttää noissa hopeisissa välirinkuloissa se, että ne värjäävät vaaleiden kivien (esim. ruusukvartsi) reunat suttuisiksi. Varsinkin kivien reikien ympärykset on mustahkon töhnän peitossa. Tämmönen ilmiö käynyt minigrip-pussissa säilytyksessä olleisiin koruihin... :roll:
Käyttäjän avatar
HelmiOrvokki

ViestiKirjoittaja Nunnuli » Ke Huhti 16, 2008 22:07

Mä olen käyttänyt koko koruiluaikani eli hiukan reilun vuoden halpuusmetalleja. Nikkeliallergikkona siedän käyttämiäni materiaaleja hyvin. Yksi asia mikä näissä halpuusmetalleissa harmittaa on se, että metalli kuluu käytössä ikävän näköiseksi. Patinoituu se hopeakin, mutta sitä voi kiillottaa kun halvoissa metalleissa on alla joku esim kupari, jonka esiin tuleminen muuttaa korun ulkonäköä selkeästi. Nyttemmin yritän käyttää hopeaa aina kun se on mahdollista ja ainakin aina kun käyttämäni kivet tai muut helmet on arvokkaampia tai erityisen kauniita. Ajattelen niin, että jos teen rihkamasta, koru voi mennä myöhemmin purkuun tai sitten niin, että kyseessä on koru, joka tulee vain satunnaiseen käyttöön. Ja siis kestää kauniina pidempään kun ei ole niin usein kosketuksissa ihoon.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Käyttäjän avatar
Nunnuli

ViestiKirjoittaja annie » Ke Huhti 16, 2008 22:20

Teeti kirjoitti:Onkohan kukaan allerginen kullalle?

.

en tiedä olenko allerginen, mutta ainoat korvikset mitkä ovat saaneet reiät (siis korvisten reiät) märkimään ovat yhdet kultaiset korvikset.. toisaalta voin käyttää kaikenmaailman roinakorviksia kärsimättä mitenkään..
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
Käyttäjän avatar
annie

ViestiKirjoittaja pikkumy » To Huhti 17, 2008 4:53

Itse käytän pääosin halpuusmetalleja, ihan jo siitäkin syystä että rahat eivät yksinkertaisesti riitä kaikkeen. Jonkun verran välillä on oikeaa hopeaa seassa, yleensä kylläkin vain korviksien koukut. Tavallisia koruja tulee käytettyä loppujen lopuksi suhteellisen harvoin, pääasiassa kun vain kotona olen. Korviksien suhteen olen taas ajatellut että vaihdan sitten ne hopeoidut osat ja korupiikit kun ovat rumia, ei siinä kumminkaan niin korkealta tipu. Kun koukut ja helmet itse eivät kumminkaan mene miksikään.

Niin, ja olen itse allergikko joka voi allergisoitua periaatteessa ihan mille tahansa. Tosin en ole onnistunut allergisoitumaan (kangas)pölylle vaikka sitä on aina ollut ympärillä ompeluharrastusten vuoksi. Niin ja kissaa minun ei pitäisi pystyä omistamaan... En ole ihme kyllä oireillut itse vielä mistään koru- tai askartelukäytössä olleesta metallista vaikka farkkujen napit osaavat kyllä saada ihoärsytyksen pintaan.

Sisareni taas on laittanut sivuun jokusen kultasepänliikkeen arvokkaan ketjun niiden mustutettua ihoa, rihkamakorut taas eivät aiheuta ongelmia. Eli melkein se on kai metallista ja siinä olevasta seoksesta kiinni oireileeko vai ei.
pikkumy
lasihelmien lumoissa

ViestiKirjoittaja Othel » To Huhti 17, 2008 9:12

Tiedän ihmisen, jolla on kivestä hiottu rengas vihkisormuksena, kun mikään metalli ei käy.

Olen antanut itse tekemiäni sterlinghopeisia koruja äidilleni, mutta rannekorun ja sormuksen hän palautti, koska ne mustasivat ihon. Itse olen käyttänyt näitä palautettuja koruja, eikä minun ihoni mustu.

Halpuus ei ole este, ovathan kierrätysmateriaalit muodissa koruissakin. Enemminkin on löydettävä oikea materiaali oikeaan paikkaan, tiedettävä, mitä materiaalia käyttää (ja kerrottava se korun saajalle/ostajalle), ja pidettävä työn laatu korkeana, vaikkei materiaalin hinta sitä olisikaan.
Käyttäjän avatar
Othel

ViestiKirjoittaja Maikki » To Huhti 17, 2008 9:52

Sterlinghopeassa on kuparia, joka saattaa aiheuttaa allergisia reaktioita nikkeliallergikoille. Olisikohan kyseessä se ilmiö, että kun on jollekin allerginen, niin kemialliselta koostumukseltaan läheiset tuotteet aiheuttavat allergiaa myös, esim. koivuallergikot saattavat saada oireita myös omenista, vaikka eivät varsinaisesti niille allergisia olisikaan. Tälle ilmiölle on jokin tieteellinen nimikin.

Toinen syy voi olla, että korussa silti on häviävän pieni määrä nikkeliä, joka ei ylitä jotain raja-arvoja eikä edes ilmene tutkimuksissa, mutta aiheuttaa hyvin herkässä reaktion. Ja se nikkeli saattaa olla korussa esimerkiksi siksi, että usein eri metalleja on samoissa metallisuonissa kaivoksissa, eli esim. kupariin on jäänyt ihan pikkiriikkisen sitä jo kun malmista on putsattu metalli esiin. Saatan kirjoittaa ihan palturia, mutta tällaisia ajatuksia heräsi Helmiorvokin kysymyksestä.
Käyttäjän avatar
Maikki

ViestiKirjoittaja @nia » To Huhti 17, 2008 10:07

Minä käytän tekemissäni koruissa metallina ainoastaan hopeaa. Se on mielestäni kaikkein kaunein metalli. Toivon, että koruni kestävät käytössä pitkään enkä sen takia käytä esim. hopeoitua lankaa. Toinen, jota voisin ajatella on pronssi, en kyllä tiedä, mistä sitä voisi ostaa ja miten se käyttäytyy, mutta pidän myös sen väristä.
- @nia -
Käyttäjän avatar
@nia

ViestiKirjoittaja Eowyn » To Huhti 17, 2008 10:29

Minä käytän hopeaa paitsi allergiasyistä myös siksi, että se on kestävää ja kaunista. En halua nähdä paljon vaivaa sellaisen korun eteen, joka on pian vain varjo entisestään. Rihkamametalleista on myös välillä vaikea sanoa, mitä kaikkea niissä on - minä haluan pystyä sanomaan asiakkailleni, mitä materiaaleja koruissa on käytetty :D
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Käyttäjän avatar
Eowyn
Ylläpito

Seuraava

Paluu Hopea ja muut metallit