Juottamiseen neuvoja

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

pekka o
lasihelmien lumoissa
Viestit: 34
Liittynyt: Ti Elo 26, 2008 16:46
Lasku: 5
Paikkakunta: Tre

ViestiKirjoittaja pekka o » Ti Loka 21, 2008 9:02

Blueberry, juottaminen ei ole liian vaikeaa. Kannattaa opetella. Se opettelu kannattaa tehdä messingillä tai kuparilla -tulee halvemmaksi. Ne juotoshopean numerot on yksinkertaisesti sulamislämpötilat järjestyksessä; jos tarttee samaan työhön juottaa useamman kerran niin eka juotetaan ykkösellä, sitte kakkosella ja sillai. Niin ei sula ne aiemmat juotokset uusia juotellessa.
Osaahan se juottaminen vaikeaakin olla, mutta oppimisen alkuun pääseminen ei ole.
Avatar
Virpi
sijoittaa jalokivilaatuun
Viestit: 1197
Liittynyt: To Touko 18, 2006 14:11
Lasku: 5
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Virpi » Ti Loka 21, 2008 10:19

mikkopee kirjoitti:Tuosta ei oikeasti tarvitse välittää kun työskennellään sitruunahapon kanssa. Kuparoinnin alkamisen kesto on niin kauan että voi huoletta millä tahansa pinseteillä kappaleensa noukkia.


Kukin tietysti tekee oman happonsa kanssa kuten haluaa, mutta kursseilla on syytä noudattaa ohjeita, ettei mahdollisesti pilaa muiden töitä.
mustikkainen
sijoittaa jalokivilaatuun
Viestit: 1746
Liittynyt: La Helmi 16, 2008 19:29
Lasku: 5
Paikkakunta: satakunta
Viesti:

ViestiKirjoittaja mustikkainen » Ti Loka 21, 2008 10:59

Kiitos jälleen selventämisestä. :D

Kupari lankaa löytyy melko paljon, eli sillä sitten voisi aloittaa... Jos jotain ihan yksinkertaisia lenkkejä ja riipuksien pohja juottaisi.. Entäs esim. sormus? Onko levyä vaikeampi juottaa kuin lankaa? (näitä kysymyksiä riittää... :%)
just bead it.
Avatar
Virpi
sijoittaa jalokivilaatuun
Viestit: 1197
Liittynyt: To Touko 18, 2006 14:11
Lasku: 5
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Virpi » Ti Loka 21, 2008 11:00

Ei ole, samat periaatteet koskevat niin lankaa kuin levy. Levyssä on enemmän pinta-alaa eli vaatii enemmän lämmitystä ja jos kyse on leveästä (esim. 10 mm) sormuksesta, tarvitaan useampi juotospala, jos siis juottaa palalla.
Timbe
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Syys 21, 2015 19:20
Oikea käyttäjä: Olen
Lasku: 18

Re: Juottamiseen neuvoja

ViestiKirjoittaja Timbe » Su Touko 15, 2016 13:32

Olen nyt meinannu et tuolla työmaalla voisi myös alkaa juottamaan erilaisia asioita mitä nyt ihmiset suutarin tiskille tuokin. Tinalla saa kyllä tarpeeksi kestäviä juotoksia, mutta ongelmana on ettei tina aina ota kiinni materiaaleihin. Rautakaupasta nyt ostin juotosrasvaa (eng. Solderin paste) ja tuolla ilmeisesti sitten saa tinan ottamaan kiinni eri materiaaleihin. Paketissa mainitaan 183 asteen lämpötila. Onko tohon kanssa touhuaminen liian kuumaa touhua joten pitäisikö homma tehdä kolvin avulla?
siiriK
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Helmi 01, 2017 9:45
Oikea käyttäjä: Olen
Lasku: 18
Paikkakunta: Espoo

Re: Juottamiseen neuvoja

ViestiKirjoittaja siiriK » Ke Helmi 01, 2017 9:59

Tässä ketjussa oli paljon hyviä vinkkejä ja tietoa juottamiseen liittyen. Aloittelija kiittää ja kumartaa:)
Piritta
sijoittaa jalokivilaatuun
Viestit: 866
Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 15:11
Lasku: 5
Viesti:

Re: Juottamiseen neuvoja

ViestiKirjoittaja Piritta » La Huhti 21, 2018 11:33

En tiedä käykö täällä enää kukaan, ylläpito ei vissiin ainakaan, kun foorumi on täynnä spammia...harmi.

Mutta siis kysymys. Voinko juottaa kuparia hopeaan ihan samalla tavalla kuin juotan hopeaa pelkästään. Olen siis tehnyt paljon hopeatöitä mutta en ole koskaan yhdistänyt hopeaa ja kuparia enkä ole koskaan tehnyt kuparista yhtään mitään. Miten kupari käyttäytyy juotettaessa, entä sen jälkeen? Muuttuuko väri tms? Olen nyt viimeaikoina nähnyt paljon koruja, missä hopeasormuksessa on esim. kuparinen sydän, joten kai tuo on aivan mahdollista?
Avatar
FreakyMike
hamstraa hopeahelmiä
Viestit: 138
Liittynyt: Ma Tammi 11, 2010 0:06
Oikea käyttäjä: Olen
Paikkakunta: Rautjärvi
Viesti:

Re: Juottamiseen neuvoja

ViestiKirjoittaja FreakyMike » Ma Huhti 23, 2018 19:29

Kuparin ja hopean juottaminen onnistuu yleensä ihan hyvin, mutta vaatii ehkä hieman kuumemman liekin kuin pelkät hopeajuotokset, jos esineessä on enemmän kupariosia kuin hopeaa. Jos korussa on useita eri juotoksia, niin kannattaa olla varovainen koska aikaisemman liitoksen hopeapuoli lähtee sulamaan herkästi niitä viimeisimpiä juotoksia tehdessä. (Sama ilmiö tulee ehkä vieläkin herkemmin kun messinkiä ja hopeaa juottaa yhteen..)

Jos esineessä on paljon eri metalleista tehtyjä yksityiskohtia, niin kiinnitän yleensä vain osan juotoksilla ja loput niiteillä jne.
Piritta
sijoittaa jalokivilaatuun
Viestit: 866
Liittynyt: Ti Maalis 10, 2009 15:11
Lasku: 5
Viesti:

Re: Juottamiseen neuvoja

ViestiKirjoittaja Piritta » Ma Huhti 23, 2018 20:09

Kiitos vastauksesta ja mahtavaa, että täällä vielä joku pyörii. Uskallan siis kokeilla. Aloittelen jämähopeapaloihin, niin ei tuu niin suurta vahinkoa :)

Palaa sivulle “%s” Hopea ja muut metallit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa