Juottamiseen neuvoja

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Nokkoska
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

ViestiKirjoittaja Nokkoska » Pe Heinä 11, 2008 22:26

Minä olen käyttänyt juotoslankaa, tykkään siitä :-)
- Täytyy nauttia taipaleesta, matkalla olosta, eikä aina vain varrota perillepääsyä. - Rolf Arnkil
mikkopee
silmäilee HillTribe-hopeaa

ViestiKirjoittaja mikkopee » La Heinä 12, 2008 0:53

Sister Bliss kirjoitti:
HLS kirjoitti:
tuitsa kirjoitti:ja pinsetit ruostumattomasta teräksestä, jotta saat osat sitruunahaposta pois. sinne nesteeseen ei saa ihan mitä tahansa metallia työntää.

olen ymmärtänyt, että juotosvesi parantaisi jälkeä pastankin kanssa. tosin itse olen kanssa paloilla toistaiseksi juottanut, joten kokemusperäistä tietoa ei ole. mutta juotosvettä kannattaa olla, jos haluaa tehdä esim. korupiikkejä...

Eikös se ole rikkihappo joka on vaativainen pihtimateriaalin suhteen? Sitruunahappo on niin mietoa tavaraa ettei siinä ole mitään vaaraa vaikka ihan peruspihtien kanssa sinne sorkkii. Tästä asiasta oli just juttua jossain toisessa ketjussa.

Näin on...

Kannattaa muuten pyytää hammashoitolasta käytöstä poistettu hammaslääkärin "piikki", siis millä ne kokeilee ikeniä ja hampaita... Sillä on näppärä liikutella juotospaloja oikeisiin kohtiin.

Jep, rikkihappo on pahasta, sitruunahappoon saa tunkee mitä vaan.
Sassenach
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sassenach » La Heinä 12, 2008 8:01

Heippa, mikkopee o/ suakin vielä näkee!
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
Tinjami
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tinjami » La Heinä 12, 2008 9:01

Jostain pitää aloittaa eli nyt on ostettu toho. Tällaiset löytyi Biltemasta, en osannut päättää mikä on paras, niin ostin kaikki kolme. Isäntä lupas realisoida noista sit huonoimman. :lol:

KuvaKuva
Kuva

Seuraavaksi odotetaan sormet syyhyten maanantaita, jotta saisi jätettyä johonkin aiemmin mainituista putiikeista (Kankurinaitta, Sar-Machine tai Peltola) tilauksen. Miten muuten kyseisillä putiikeilla toimii maksupolitiikka? Lasku vai ennakko?

Taidan tilata sekä pastaa että lankaa... Jotenkin tuon langan kanssa tuntuisi helpommalta kuin levyn, eikös sitä lankaa voi syöttää siihen niinkuin hitsatessa? Ja miten se juotosvesi oikein toimii? Levyn paloitteleminen ja pienten osien kanssa pelleily ei houkuttele...
Ei, en ole hidas.
Olen kroonisesti myöhässä...
Sister Bliss
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sister Bliss » La Heinä 12, 2008 10:14

Ari ainakin mulle suositteli ennemmin levyä kuin lankaa. Lanka pitäis valssata sopivan paksuiseksi suhteessa juotettavaan kappaleeseen. Levyllä ja vedellä on musta ollut ihan jees juotella :)
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Turkoosi

ViestiKirjoittaja Turkoosi » La Heinä 12, 2008 10:35

Juotospaloja minäkin olen käyttänyt, sellasia ohkasia liuskoja joita voi pätkiä sopivan mittaiseksi. Olen joskus kurssilla käyttänyt myös lankaa mutta kun se pitää litistää ensin, niin nuo liuskat on mielestäni vaivattomampia. Hankin joku aika sitten myös pastaa, kuvittelin että sillä olisi helpompi juottaa renkaita, mutta en ole vieläkään kokeillut sen käyttöä. :D Nykyään ne juotospalat pysyy paremmin paikoillaan kuin joskus ennen, harjoituksella lienee vaikutusta asiaan.
Tinjami
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tinjami » La Heinä 12, 2008 10:52

Oukkidoukki... Eli unohetaan tuo lanka. Jotenkin vaan paljon hitsanneena se tuntuis luontevalta, mut jos sitä kerran pitää litistellä ym, niin saapi olla...

Ja ilmeisesti täällä suositaan Aria aika paljon...?
Ei, en ole hidas.
HLS
Viesti:

ViestiKirjoittaja HLS » La Heinä 12, 2008 11:06

Mulla on tuo sun ostamasi iso toho, se pystyssä pysyvä malli.... on näppärä piikkejä sulattaessa! Olen ollut tyytyväinen!

Minä en ole ostanut hopeaa muualta kuin Kankurinaitasta (no, kimpoissa kylläkin) ja Ari auliisti neuvoo ja vastaa kysymyksiin joita ei edes älynnyt kysyä :) Puhelinplvelu on siinä putiikissa ollut hyvää.
Maksetaan paketin mukana tulevalla laskulla.
tuitsa

ViestiKirjoittaja tuitsa » La Heinä 12, 2008 12:31

siitä sitruunahappoon metallin tunkemisesta vielä...

ei siinä metallille tapahdu mitään, mutta käsittääkseni sitruunahappo vihertyy. kurssilla ope sanoi, että siinä tapahtuu joku kemiallinen reaktio, jos tavallisilla pihdeillä noukkii osia ja se vaikuttaisi jotenkin sitruunahapon tehoon. kurssilla käytetty sitruunahappo oli ihan vihreää mönjää, tiedä sitten mikä sen aiheutti.
Sister Bliss
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sister Bliss » La Heinä 12, 2008 12:43

tuitsa kirjoitti:siitä sitruunahappoon metallin tunkemisesta vielä...

ei siinä metallille tapahdu mitään, mutta käsittääkseni sitruunahappo vihertyy. kurssilla ope sanoi, että siinä tapahtuu joku kemiallinen reaktio, jos tavallisilla pihdeillä noukkii osia ja se vaikuttaisi jotenkin sitruunahapon tehoon. kurssilla käytetty sitruunahappo oli ihan vihreää mönjää, tiedä sitten mikä sen aiheutti.

Viheriöi mullakin joskus, muttei se tehoon ole vaikuttanut. Tosin, mä käytän liuosta tooodella pitkään.
Liuokseen voi lisätä myös vetyperoksidia.
♥´¨)

¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)

(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi

Hämis
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hämis » La Heinä 12, 2008 13:49

Tinjami kirjoitti:Jostain pitää aloittaa eli nyt on ostettu toho. Tällaiset löytyi Biltemasta, en osannut päättää mikä on paras, niin ostin kaikki kolme. Isäntä lupas realisoida noista sit huonoimman. :lol:

Taidan tilata sekä pastaa että lankaa... Jotenkin tuon langan kanssa tuntuisi helpommalta kuin levyn, eikös sitä lankaa voi syöttää siihen niinkuin hitsatessa? Ja miten se juotosvesi oikein toimii? Levyn paloitteleminen ja pienten osien kanssa pelleily ei houkuttele...

Noista tohoista ensimmäinen on hopeahommissa ehdottomasti se paras. tuolle alemmalle kynätohollekin voi käyttöä löytyä, aivan pienten kappaleiden juotoksissa. Tuo ylärivin oikean puolemmainen näyttäisi olevan tinajuotoksiin tarkoitettua mallia, ja tina kannattaa pitää kaukana hopeasta. Tosin en ole aivan varma millainen liekki tuossa mallissa on kun ottaa kolvikärjen pois, saattaa olla toimiva peli sekin.

Taitaa tuo levy olla kaikkein vaivattominta käytettävää jollei omista valssia. Pienten juotospalojen kanssa pelatessa titaanikärkinen juotostikku on pienen totuttelun jälkeen loistava apuväline. Tikulla saa ohjattua juotetta haluttuun kohtaan vielä sulanakin, ja sillä on helppo siirrellä juotospalaa sauman päälle, pitää pientä palaa paikoillaan sen aikaa että se tarttuu juotosnesteeseen.
Tinjami
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tinjami » La Heinä 12, 2008 14:37

Hämis kirjoitti:Tuo ylärivin oikean puolemmainen näyttäisi olevan tinajuotoksiin tarkoitettua mallia, ja tina kannattaa pitää kaukana hopeasta. Tosin en ole aivan varma millainen liekki tuossa mallissa on kun ottaa kolvikärjen pois, saattaa olla toimiva peli sekin.

Tuossa on tosiaan irroitettava juotoskärki ja toimii myös butaanilla. Ainakin käteen tuntui kovin mukavalle, liekistä en tiedä vielä mitään. :)

Hämis kirjoitti:Pienten juotospalojen kanssa pelatessa titaanikärkinen juotostikku on pienen totuttelun jälkeen loistava apuväline. Tikulla saa ohjattua juotetta haluttuun kohtaan vielä sulanakin, ja sillä on helppo siirrellä juotospalaa sauman päälle, pitää pientä palaa paikoillaan sen aikaa että se tarttuu juotosnesteeseen.

Mistä noita juotoskärkiä saa ja mitä maksaa? *varusteluun hurahtanut*
Ei, en ole hidas.
Hämis
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hämis » La Heinä 12, 2008 15:17

Juotostikkua kannattaa ainakin kysyä Kankurinaitasta jos muutenkin on sieltä tilaamassa, en ole varma että löytyykö. Sarmashinelta muistaaksen ainakin löytyy. Mutta eihän se kuitenkaan ole aivan välttämätön hankinta ainakaan alkuvaiheessa. Itselläni moinen on ostoslistalla, kun koulussa siihen ehdin tottumaan on kesän mittaan jo tullut ikävä. Hinnasta ei ole tietoa.
Othel
Viesti:

ViestiKirjoittaja Othel » La Heinä 12, 2008 18:05

Ihan justiin Kankaanpään hopeatyökurssilta eloonjääneenä pakko tulla tänne kommentoimaan, vaikka viikon verran olen juuri saanut hävetä toilailuitani...

Ensiksi se happo. Meidän kurssilla oli tosi tarkkaa, ettei sinne saanut panna kuin kupariset pihdit. Muuten kuulemma kaikki siellä oleva hopea meni pilalle, vaihtoi väriä, tms.

Toiseksi juotospalat. Juotos juoksee kuumaa kohti, joten periaatteessa epäonnistuminen voi johtua siitä, että siinä suunnassa, johon pitäisi mennä, on isompi/paksumpi hopeakappale, jota ei ole tullut lämmmitettyä tarpeeksi. Se pienempi/ohuempi kappale on kuumentunut enemmän, ja juotoshopea pyrkii sen suuntaan.
AnneKa
Viesti:

ViestiKirjoittaja AnneKa » La Heinä 12, 2008 18:13

AnneKa kirjoitti:Olen joskus myös tapellut tuon juotospalan paikallaan pysymisen kanssa... kunnes opin, ettei sitä tarvii välttämättä siihen päälle asettaa. Esim . jos juotan rengasta pistän ensin sen juotospalan alustalle, juotettavan siihen päälle sille kohtaa mihin juotoksen tarvii tulla. Se pala nousee lämmön perässä siihen oikeaan kohtaan. Sama toimii ihan missä tahansa juotoksessa :nod:

Ihan itseäni lainaten :wink: , kun tämä hukkui tuolle ekalle sivulle. Riippuen juotettavasta älkää turhaan yrittäkö siihen päälle asetella. Sieltä alta ei lennä minnekkään.

Palaa sivulle “%s” Hopea ja muut metallit