Teräs työstömateriaalina

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Pepita
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Teräs työstömateriaalina

Post by Pepita » Thu Jun 25, 2009 10:39

Heissan ja aurinkoista torstai-päivää kaikille!
Olen uusi täällä joten en ehkä osaa käyttää hakua kunnolla :? ...
Yritin löytää keskustelua teräksen työstämisestä. Sain sormustilauksen ja materiaalia mietitään vielä (hopea vs teräs)...Onko kukaan tehnyt sormusta teräksestä?
Miten erilainen työstömateriaalina verrattuna hopeaan tai kultaan?
Jalometalleista minulla tosiaan on kokemusta, mutta näihin muihin metalleihin en ole vielä kummemmin perehtynyt..
Jos joku viisaampi/kokeneempi osaisi ja viitsisi auttaa, olisin kovin kovin kiitollinen :)
Pivili
korukivikasan keskellä
Lasku: 5

Re: Teräs työstömateriaalina

Post by Pivili » Thu Jun 25, 2009 11:16

Minä en ehkä taaskaan ole paras vastaaja, mutta...
Ite olen metallin työstän opetellut teräksellä ja vaikka perus työstö on sama on teräs materiaalina ihan eri planeetalta kuin kulta tai hopea, et, et...
Jospa laitat tuonne oikean ylökulman " etsi "- laatikkoon hakusanaksi "teräs", niin pääset ainakin kiinni täällä pyöriviin teräksen työstäjiin (ts. "meidän pojat" pääasiassa, muitakin toki!)

Pahoitteluni ympäripyöreästä vastauksesta...
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Kivenviilaaja » Thu Jun 25, 2009 11:38

Teräs yleisesti ottaen on täysin erilaista kuin hopea tai kulta.

Jalometallit ovat pehmeitä, joustavia mukavia ja hyvin "anteeksiantavia" materiaaleja. Teräs on kovaa, jäykkää, tympeää, lastut teräviä (tekee haavoja sormiin), kuluttaa työkaluja nopeasti ja sen kanssa ei ole niin helppo peittää virheitä kuin jalometallien kanssa.

Terästäkin on montaa eri lajia, pääpiirteissään ne voi jakaa "tavallisiin" teräksiin ja ruostumattomiin. Tavallinen ruostuva teräs ei yleensä sovi koruihin, koska se ruostuu hyvin helposti. Jossain tapauksessa se ei ole ongelma, mutta sormuksessa siitä voi olla haittaa koska se on usein kosketuksissa veden ja muiden ruostumista aiheuttavien kemikaalien kanssa.

Ruostumaton teräs (rosteri) on nimensä mukaista, eli se ei ruostu niin helposti. Jos sormus pitäisi tehdä teräksestä, niin tekisin sen rosterista.

Tavallinen teräs on suhteellisen helppoa työstää, mutta silti paljon vaikeampaa kuin jalometallit. Rosteri on paljon vaikeampaa työstää kuin tavallinen teräs, suunnilleen yhtä v-mäistä kuin titaani, jonka työstettävyydestä on vaikea keksiä mitään positiivista sanottavaa. Jos olet opetellut sormuksien tekemisen jalometallien kanssa, ja rupeat tekemään sormusta rosterista, niin olen melko varma, että tulet vielä katumaan raskaasti sitä päätöstä...

Jos tarkoitus on yhdistää jalometalleja ja terästä, niin rosterin kanssa tulee ongelmia. Tavalliset juotosnesteet eivät sovi sille, koska ne eivät pure rosterin pinnassa olevaan suojaavaan oksidiin, vaan sen kanssa tarvitaan jotain ärjympiä mömmöjä. Ruostuva teräs juottuu jotenkuten normaaleilla aineilla.

Teräksissä on lähes aina nikkeliä sen verran, että siitä voi tulla allergiaongelmia. Teräksistä sormusta ei voi suurentaa/pienentää tavallisilla työkaluilla, koska materiaali on kovaa ja sen juottaminen ei onnistu niin helposti. Jos sormus jumittuu sormeen ja jostain syystä se pitää saada pois, niin teräksisen sormuksen kanssa tulee ongelmia, koska tavalliset sormusleikkurit eivät pysty leikkaamaan sitä.

Teräksestä on toki mahdollista tehdä sormuksia ja mitä tahansa koruja, mutta itse rupeaisin sellaiseen urakkaan vain jos omistaisin kunnon järeät työstökoneet, jotta sitä metallia ei tarvi alkaa kötöstämään normaaleilla kultasepän käsityökaluilla.

Miksi sen sormuksen pitää olla terästä? Jos teräksen väriä haluaa, niin jokin harmaa valkokulta (melkein mikä tahansa valkokulta ilman rodinointia) voisi olla parempi materiaali. Vaikka se maksaakin enemmän, niin sen työstämisessä säästää paljon aikaa ja kiroilua teräkseen verrattuna, eikä sen kanssa tule muitakaan teräksen ongelmia. Jokin .375 valkokulta maksaa luokkaa 50-100€ jos puhutaan normaalin kihla/vihkisormuksen kokoluokasta.
tinka

Post by tinka » Thu Jun 25, 2009 11:58

Vastaampa sen mitä itse tiiän :D Kivenviilaajan jatkoksi:

Hopea juotetaan (joka on myös hitsausta) matalemmalla lämpötilalla kuin teräs, joka hitsataan. Kaasuhitsaus tulis kysymykseen. Joko pelkällä kaasulla sulattamalla, tai kaasu+ täytelanka valitun materiaalin mukaan, Suojavarusteet, -kaasuhitsukseen sopivat tummennetut suojalasit, nahkakintaat (paksuhkot), palosuojattu työhaalari/ nahka- tai siihen verrattavissa oleva hitsausessu, pitkät hiukset kiinni ja piiloon ja muutenkin suojalakki/kypärälakki.
Työskentely-ympäristö tarkastettu, josta palavat ja helposti syttyvät materiaalit poistettu riittävältä etäisyydeltä, hitsauspöytä metallia, sammutusvälineet asianmukaiset (vaahtosammutin väh.6kg tilapäisessä tulityöskentelyssä)
ilmoitus palolaitokslle tilapäisestä tulityöskentelystä ja sen ajankohdasta kelloaikoineen, millä välillä aikoo työn tehdä.

Tulityökortti, koska vakuutus ei korvaa jos tila, jossa hitsaat, palaa ja selviää, ettei voimassa olevaa korttia ole.

Hopeankin juottamisessa tarvii tulityökortin, koska sekin on tulityöskentelyä.

Paljon kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa, harjoittelua ja onnistumisen iloa :D

MUOKS. Teräksen hitsaukseen ei riitä pienet kaasutohot, vaan isommat pullot Happi+Asetyleeni, sekä kaasuhitsivälineet.
tinka

Post by tinka » Thu Jun 25, 2009 12:09

Sorvaamallakin onnistuu sormuksen teko, jos on välineet ja materiaalit siihen.
Pepita
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Pepita » Thu Jun 25, 2009 14:44

Kiitos vastauksista.
Luulenpa että tällä erää jätän sitten teräksen väliin ja odotan kunnon kurssia sen materiaalin osalta.
Ja siis sormuksen ei ollut pakko olla terästä, vaan henkilö joka sormuksen minulta tilaa, haluaisi terästä (tai hopeaa) mutta jätti minulle mahdollisuuden valita itse. Halusin vain saada mielipidettä teräksen suhteen. Itse kylläkin kannatan jalometalleja. Voi olla että ajan ja kokemuksen myötä mielipide muuttuu mutta näillä mennään nyt.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Thu Jun 25, 2009 15:10

tinka wrote:Sorvaamallakin onnistuu sormuksen teko, jos on välineet ja materiaalit siihen.
Juu, sorvaaminen tai jyrsiminen ovat melkeinpä ainoita keinoja, miten itse tekisin teräksestä sormuksen. Jalometalleista tuttu keino (otetaan pätkä lankaa, väännetään se renkaaksi, juotetaan/hitsataan päät yhteen ja taotaan sormuspinnan päällä muotoonsa) ei toimi teräksen kanssa, koska materiaali on niin jäykkää, että se on vaikea saada taivuteltua nätisti muotoonsa ilman että sen pinta menee "ruvelle" työkalujen jäljistä. Ja jos se pinta menee huonoksi, niin sen siistiksi hiominen kestää helposti ikuisuuden. Teräs kannattaisi muotoilla punahehkuiseksi kuumennettuna, mutta siinäkin taitaa useimmilla taidot ja työvälineet loppua kesken.

Rosterissa on vielä se huono puoli, että se kovettuu työstettäessä hyvin nopeasti (kuten titaanikin). Rosteri on pehmeimmillään noin 3-5 kertaa hopeaa kovempaa ja kovettuu työstettäessä paljon nopeammin kuin jalometallit. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos vaikkapa viilatessa pyyhkäisee vahingossa viilalla niin, että se ei purekaan kunnolla metalliin, niin seuraavalla pyyhkäisyllä saa painaa reilusti enemmän jotta viilan hampaat purevat. Eli viiloista tulee melko lyhytikäisiä, koska kova teräs tylsyttää ne.

Jos itse tekisin teräksestä sormusta, niin ainoa vaivan väärti materiaali voisi olla jokin pehmeä pulveridamaskiteräs, esim. Teräsrengin myymä bluetounge.
http://www.terasrenki.com

Kuten rivien välistä varmaan selvisi, niin teräksen työstäminen ei ole mikään ongelma jos omistaa kunnolliset työkalut (metallisorvi, metallijyrsin, hiomakoneet, hitsauslaitteet), mutta jos paja on kalustettu kultasepän työkaluilla, niin neuvoisin unohtamaan teräkset ja muut eksoottiset materiaalit (titaani...).

Hopeasta ja teräksestä muuten voi tehdä mokumea, mutta se on ihan asia erikseen... ;)
Mimme

Post by Mimme » Fri Feb 12, 2010 14:10

Jatkanpa tähän vanhaan ketjuun, sopinee aihepiiriin.

Ystävälläni olisi tarvetta teräksisen sormuksen pienentämiseen. Muutamassa liikkeessä käyty, ei kuulemma onnistu.
Mutta minähän en ihan äkkiä usko :)

Mutta olisiko helmettiläisillä tietoa mistä moista voisi kysellä. Sen tiedän että omat taidot ja työkalut ei siihen ainakaan riitä...
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Fri Feb 12, 2010 14:44

Ei varmasti onnistu helposti, sillä tavalliset pienennystyökalut saa vain pilalle jos terästä yrittää...

Jos siinä sormuksessa on kohta, josta sen voi sahata poikki ja ottaa pätkän pois ja sitten hitsaa sauman kiinni, niin sitten siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä. Vaatii vain omanlaisensa hitsausaineet ja fluksit. Tavallisilla kultasepillä ei ole tarvittavia aineita, joten en ihmettele, että miksi ovat kieltäytyneet. Kannattaa etsiä joku terässormuksia tekevä seppä ja teettää siellä se pienennys.

Jos sormus on lähes oikean kokoinen, niin siihen voisi ehkä laittaa teräksisen klipsun sisäpuolelle, jolla koon saa sopivaksi:
http://www.ring-size-adjuster.com/index ... ard-images
Mimme

Post by Mimme » Fri Feb 12, 2010 16:24

Näin mä vähän pelkäsinkin, varsinkin sen jälkeen mitä tätä ketjua lueskelin.
Täytyy vinkata tuosta 'pienentimestä' taikka sitten vaan täytyy käyttää jotain toista sormusta ns. jarruna siinä vieressä.

Kiitos. :)
Post Reply