Emali ja juottaminen

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

tytzi
Oikea käyttäjä: Olen

Emali ja juottaminen

ViestiKirjoittaja tytzi » Ti Syys 21, 2010 8:39

Minulla on lämpötilaprobleemi, löytyneekö tietäjää.
Suunnittelen tekeväni emaloidut hopeakorvakorut, joissa on tappikiinnitys. Emalin sulamispiste on n. 780 ja juotteen jolla kiinnitän tapin hopeapalaan n. 700 eli jos juotan tapin ennen emalointia niin sulaako juotos tappeineen uunissa pois? Jos juotan tapin emaloinnin jälkeen niin :grrr: voin tuhota ihanan emalointini.

mitä teen, liimaanko tapin...........................
mrx
Swarovski-kuumeessa

Re: Emali ja juottaminen

ViestiKirjoittaja mrx » Ti Syys 21, 2010 8:56

Emalointiin on saatavissa omaa juotettaan juuri tuon vuoksi. Mä kyllä liimaan (jahka saan jotain liimattavaa aikaiseksi).
Cloisonne-hommiin mulla on 780 C sulavaa tinaa ja 750 C näyttää riittävän mun emaleille.
Virpi
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

ViestiKirjoittaja Virpi » Ti Syys 21, 2010 9:24

Emalointikokemukseni mukaan koru tehdään emalointia vaille valmiiksi juotosten osalta. Käytä kovempaa hopeajuotetta, jos epäilet sulamista.
tytzi

ViestiKirjoittaja tytzi » Ti Syys 21, 2010 9:44

Kiitos vastauksista, onkohan teillä tietoa mistä n. 800 asteen kestävää juotetta saa (kotim. nettikaupoissa kovan juotteen lämpötila maksimi on 785)?
:?:
Kivenviilaaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » Ti Syys 21, 2010 10:52

Tuskin haluat kuumentaa sterlinghopeaa 800 asteeseen, koska sterling on siinä lämpötilassa jo melko pehmeää ja tuskin säilyttää muotoaan. Hienohopea on asia erikseen ja kestää sen lämpötilan. Sopivia juotteita en muista nähneeni lähistöllä olevissa kaupoissa. Rapakon takaa voi löytyä, tai sitten kannattaa sulatella itse oma juote hienohopeasta, kuparista ym. Emalihommiin yleensä käytetty Intense Temperature (IT) juotekin taitaa yleensä olla eutektista hopea-kuparia, joka sulaa noin 780 C asteessa.

Jokin hard-juotekin (770 C tjsp) kestää korkeampia lämpötiloja, jos juottamisen jälkeen kuumentaa sitä hieman alemmassa lämpötilassa. Silloin siitä juotteesta diffusoituu sinkkiä, kuparia hopean sekaan ja juotteen sulamislämpötila nousee. Muutamaan kertaan kuumennettu hard-juotesauma on yleensä lähes mahdoton sulattaa irti.
tytzi

ViestiKirjoittaja tytzi » Ti Syys 21, 2010 11:08

Kiitos vastauksesta, täytyy olla varovainen tuon sterlingin kanssa.
Kotimainen kauppias ystävällisesti ratkaisi ongelmani, häneltä löytyy emaloinnissa käytettävää juotetta (sitä ei ole 'tyrkyllä' koska kysyntä on niin vähäistä).

Yes, projekti etenee :wtg:
mrx
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja mrx » Ti Syys 21, 2010 13:02

Pistätkö vielä tuon emalointijuotteen myyjän nimen vastaisen varalle.
anzu

ViestiKirjoittaja anzu » Ti Syys 21, 2010 15:28

Ja ainaha voi niitata sen tapin sinne kupin pohjaan kiinni, jos epäilee ettei juote pysy..
-anzu
anzu

ViestiKirjoittaja anzu » Ti Syys 21, 2010 15:28

Ja ainaha voi niitata sen tapin sinne kupin pohjaan kiinni, jos epäilee ettei juote pysy..
-anzu
tytzi

ViestiKirjoittaja tytzi » To Syys 23, 2010 10:33

kauppias oli Thuja design
mrx
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja mrx » To Syys 23, 2010 11:54

Kiitoksia, tuo on Helsingissä niin täytyy joskus poiketa.
Thuja Design
Viesti:

ViestiKirjoittaja Thuja Design » To Syys 23, 2010 16:38

Haluaisin tässä huomauttaa, että hopean sulamispiste on 960°C, joten 800°C hopea on kyllä kylmää hopeaa pehmeämpää, mutta ei se muotoaan menetä vielä tässä lämpötilassa. Emalointiuunin ihanteellinen lämpötila on 850°C.

Thuja Designi:sta ostettu emalijuote sulaa 790°C.

Opetushallituksesta ostavissa oleva kirja Kultasepän aineoppi ja ammattikemia on erinomainen lähdeteos vastaavissa tapauksissa.

Terveisin: Meiju
ja
Kivenviilaaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » To Syys 23, 2010 18:04

Sterlinghopea alkaa sulamaan noin 810 C lämpötilassa ja kokonaan sulaa se on n. 910 C lämpötilassa, joten jos siitä tekee emalikoruja, niin saa olla varovainen noiden emalointilämpötilojen kanssa. Koska sterling on kahden eri metallin (hopea & kupari) seos, sillä ei ole selvää sulamislämpötilaa, vaan osa metallin kiteistä sulaa tuossa 810 lämpötilassa ja loputkin ovat sulia 910 C lämpötilassa. Käytännössä tuo tarkoittaa, että 810 C yläpuolella metalli on hyvin haurasta ja menettää helposti muotonsa jos sitä ei tue kuumentamisen aikana. 850 C emaliuuni voi silti toimia hyvin, kunhan on tarkkana, että kappale ei pääse kuumentumaan liikaa sen muutaman minuutin emalisulatuksen aikana.

Puhdas 999-hopea sulaa siellä 960 C asteessa ja säilyttää melko hyvin muotonsa noissa ~800 C emalointilämpötiloissa, ja se on monessakin mielessä hyvä vaihtoehto emalihommiin, jos sen pehmeys ei haittaa.
Isaskar
Viesti:

ViestiKirjoittaja Isaskar » Ke Syys 29, 2010 0:14

Totta 999- hopea sulaa 960 asteessa ja puhuttaessa sterling hopeasta eli 925- hopeasta on alettava tuijottelemaan tämän hopea ja (yleisimmin) kupari lejeeringin solidus- ja likviduspisteitä. Markkinoilla on myös Argentium sterling hopea (hopea 925 promillea, kupari 63 promillea ja germanium 12 promillea) lejeerinki

Sterlinhopea alkaa siis sulamaan 760 asteen yläpuolella ja alussa sulatettavassa sterling hopea kappaleessa sulava materiaali sisältää 28.1% kuparia ja 71.9% puhdasta hopeaa ja loput sulamattomat osat ovat puhdasta hopeaa. 800 asteessa sulaneet osat sisältävät 20 % kuparia 80 % puhdasta hopeaa ja kiinteä osuus massasta on puhdasta hopeaa. 900 asteessa kuparin osuus suleneesta massata on tippunut 8 % puhtaan hopean jatkaessa sulamista, mutta silti sisältäen yhä kiinteää hopeaa. 930 asteen ja 940 asteen välissä sterling hopea on sulanut täysin nestemäiseen muotoon.
Yllä oleva teksti on referoitu sivulta: http://www.madsci.org/posts/archives/2001-11/1005200805.Ch.r.html

Käytäntö on kuitenkin osoittanut, että vaikka emaloinnissa liikutaankin vaarallisen lähellä streling hopean sulamispistettä sekä juottamisessa että emalin sulattamisessa toimii sterling hopea erinomaisesti emalikoruissa. Sterlin hopean puhdasta 999- hopeaa paremmat kovuusominaisuudet auttavat säilyttämään iskuille herkät emalikorut myös arkikäytössä. Vaikka puhdas hopea antaa emalille aivan selkeästi parhaimman loiston, ainakin transparenteista emaleista puhuttaessa, on mielestäni sen pehmeys värien hehkun voittava ongelmallisuus.

Emalikoruille paras hopean lejeerinki olisi 970 promillea puhdasta hopeaa ja 30 promillea kuparia sisältävä seos, sillä tämän lejeeringin ominaisuudet ovat hyvin lähellä puhtaan 999- hopean ominaisuuksia, mutta silti pieni kuparin osuus parantaa sen kovuusominaisuuksia. Valittavasti tälläinen seos pitäisi itse seostaa, valaa ja muokata, mikä ei ole kovinkaan monelle ei ammattilaiselle mahdollista, joten on tyydyttävä siihen mitä markkinoilta saa valmiina eli sterling hopeaan.

Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että teen useimmat juotokset emalijuotteella on kyseessä emaloitava kappale tai ei, (emalijuote sulaa siinä 790 asteen tietämillä) sen parempien ominaisuuksien takia (se on jalompaa, vähemmän epäjaloja metalleja seoksessa), enkä ole käytännössä havainnut ongelmia juottamisessa moniakin juotoksia tällä juoteella samaan kappaleeseen tehtyäni. Tietenkin olen harjoitellut juottamista runsaasti alkuun monilla eri kovuuksisilla juotteilla, mutta viime aikoina olen alkanut yhä enemmän käyttää pelkkää emalijuotetta. Tietenkin vaikeissa monia juotoksia vaativissa kappaleissa on pakko käyttää myös matalammassa lämpötilassa sulavaa juotetta.

-Isaskar-
Takuuvarma keino säilyttää itsensä luovana,
pakota itsesi oppimaan jotain uutta.
Cyradish
Viesti:

ViestiKirjoittaja Cyradish » Ke Syys 29, 2010 1:04

Kivenviilaaja kirjoitti:... Käytännössä tuo tarkoittaa, että 810 C yläpuolella metalli on hyvin haurasta ja menettää helposti muotonsa jos sitä ei tue kuumentamisen aikana. 850 C emaliuuni voi silti toimia hyvin, kunhan on tarkkana, että kappale ei pääse kuumentumaan liikaa sen muutaman minuutin emalisulatuksen aikana.

Minäkin olen käytännössä havainnut tuon 850 asteisen uunin hyväksi ja totta kai silloin on vahdittava emaloitavaa uunissa nököttävää kappaletta erityisen tarkkaan liian lämpiämisen varalta! Luonnollisestikin on erittäin suositeltavaa, että emaloitavat kappaleet tuetaan uunituksen ajaksi mahdollisimman laajalta alueelta aina, jottei lämmittelystä johtuvia vääntymisiä muodossa pääsisi tapahtumaan niin herkästi.

Palaa sivulle “%s” Hopea ja muut metallit