Nikkelin testaaminen

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

mimi
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

Nikkelin testaaminen

ViestiKirjoittaja mimi » Pe Heinä 22, 2011 9:25

Onko kukaan testannut nikkelipitoisuutta apteekista saatavalla liuoksella? Jos on, niin toimiiko ja millaisia tuloksia on tullut? Luin jostakin, että Yliopiston apteekki myy liosta, jolla voi testata, sisältääkö metalli nikkeliä. Käytän paljon ns. korumetallia ja joskus mietityttää tuo nikkeli-juttu, vaikka ostankin vain osia, joiden myyjä kertoo niiden olevan nikkelittömiä. Nikkelihän on magneettinen, mutta myös muita magneettisia metalleja löytyy, joten sen perusteella, tarttuuko osa magneettiin, ei nikkelittömyyttä voi määrittää.
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Re: Nikkelin testaaminen

ViestiKirjoittaja Zannis » To Joulu 15, 2011 12:04

Minä olen juuri alkanut testaamaan....
Ja tästä heti herääkin kysymys, kun yhdessä tällä hetkellä testaamistani korunosista on löytynyt nikkeliä. Kuvittelisin, että mitä vahvempi punainen väri esiintyy, sitä enemmän on myös nikkeliä. Pumpulipuikon pää oli haalean vaaleanpunainen, mutta silti, siinä on nikkeliä koska värjääntyi.

Kysymys kuuluukin, uskaltaako näitä osia nyt mihinkään käyttää?? Ovat vielä ehken kaikista ihanimmat korunosat mitä mulla on. Harmittaa!!! :???:

Lueskelin eilen täältä nikkelikeskusteluita, ja jotain juttua oli Kiinasta tilatuista osista. Että nikkeli ei ole edes se pahin "myrkky". Uskaltaako tuolta ulkomailta enää lähteä edes tilaamaan?!
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » To Joulu 15, 2011 22:23

Eivät ne kotimaassa myytävät korunosat ole yhtään erilaisia kuin ulkomaiset. Samoista tehtaista ne tulevat. Ei-jalometallisissa osissa on aina riski, että metalli on vähän mitä sattuu. Kukaan maahantuoja ei varmasti testaa kaikkia maahantuotuja tuote-eriä, ja veikkaisin, että suurimmalla osalla jälleenmyyjistä ei ole aavistustakaan, että mitä ainetta "korumetalliset" tuotteet oikeasti ovat.
Umpinaista jalometallia käyttämällä välttää pahimmat riskit.
Zannis
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Zannis » Pe Joulu 16, 2011 8:04

Jaaaa... että pitääkö tässä heittäytyä skeptiseksi ja alkaa testaamaan niitäkin.. Tosin, osa kaupoista sanoo että heidän kaikki helmet ja korunosat ovat nikkelitestattuja. Että varmaan joku saattaa testatakin, tai sitten puhuu lämpimikseen.

Tosin, just ne vielä haitallisemmat kuin nikkeli, eivät selviä tällä testillä kuitenkaan. Hööh. Tulee jotenkin hölmö olo, että onko tässä järkeä.. :?
Kivenviilaaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » Pe Joulu 16, 2011 9:41

Lasten korujen kanssa olisin vainoharhaisen tarkka raskasmetalleista, nikkelistä, ym. Lapsen kehittyvä elimistö on paljon herkempi niille myrkyille kuin aikuisen. Esimerkiksi lyijy on lasten hermostolle monta kymmentä kertaa vaarallisempaa kuin aikuisille.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Pe Joulu 16, 2011 20:43

Ne nikkelittömät tarkoittaa vain että raja-arvot eivät ylity. Ei takaa sitä että onko nikkeliä, jos on allerginen niin en suosittele hopeoituja osia. Itse käytän hopeoituja hyvin vähän. Jos joku haluaa hopeoidut osat niin silloin sanon että sanotaan että ovat nikkelittömät mutta en suosisttele allergiselle. En voi taata nikkelittömyyttä. 925 hopeaa käytän pääosin.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Nunnuli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nunnuli » La Joulu 17, 2011 1:18

Piita kirjoitti:925 hopeaa käytän pääosin.

...joka sekin sisältää nikkeliä.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Zannis
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Zannis » La Joulu 17, 2011 8:11

Piita kirjoitti:Ne nikkelittömät tarkoittaa vain että raja-arvot eivät ylity.

No kun tän jutun kyse oli nikkelin testaamisesta, niin tarkoittaako siis sen testipuikon värjäytyminen että raja-arvo ylittyy?
Ja kysyin, saako sellaisista nyt sit tehdä mitään? Jos kerran muissakin voi olla/on nikkeliä... Miten tämä asia on jotenkin vaikea??

Itse en juurikaan tee lapsille koruja/käytä niihin metallisia osia, onneksi sitä ongelmaa ei siis ole että niitä tarvitsee murehtia.
nekka

ViestiKirjoittaja nekka » La Joulu 17, 2011 10:53

Nunnuli kirjoitti:
Piita kirjoitti:925 hopeaa käytän pääosin.

...joka sekin sisältää nikkeliä.

Mihin tämä perustuu ?
Hopean seosaineena käytetään kuparia... (925 hopea = Sterlinghopea ~ hopea 92,5% ja kupari 7,5%)

"Hopea-allergiaa ei ole varmuudella todettu. Hopea ja sen lujittamiseksi käytetty kupari ovat turvallisimmat korujen raaka-aineet."
*lainattu TÄÄLTÄ*
Nunnuli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nunnuli » La Joulu 17, 2011 14:00

Perustin sen siihen, että täällä on ko. asiasta mainittu ennen. Siis, että 92,5% on hopeaa ja 7,5% muita; mm. nikkeliä. Siitä asti oon ollut siinä luulossa. Jos se muu onkin puhdasta kuparia, ei hädän päivää.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Kivenviilaaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » La Joulu 17, 2011 16:18

Ei ole nikkeliä sterlinghopeassa. Sitä ei kannata laittaa sinne, koska nikkeli ei liukene hopean sekaan ja se aiheuttaisi vain ongelmia korun teossa.
Sterlingissä se 7.5% on usein pelkkää kuparia. Jossain sterlinghopean versioissa on myös sinkkiä, germaniumia, jne jotka ovat myös vaarattomia.
Nunnuli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nunnuli » La Joulu 17, 2011 19:59

No hyvä, että tuli tämäkin korjattua. Olen ollut vuosikausia siinä uskossa, että hopeassakin on nikkeliä. Kiitos.
Nimril
korukivikasan keskellä
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nimril » Su Joulu 18, 2011 14:28

Itselleni olen kyllä tehnyt koruja hopeioiduista osista vaikka olenkin tosi allerginen nikkelille. Olen vain pitänyt varani että ne hopeoidut osat eivät ole suoraan ihoa vasten. Siis esim. korvakoruissa tai siten että korussa on isompia helmiä kivistä, lasista tms. joka pitää metallihelmet hieman ihosta erossa.
Live and let live.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Su Joulu 18, 2011 22:02

Eikö 830 hopeassa ole jonkin verran nikkeliä? Vai muistanko väärin? Itselläni ei kärsi pitää 830 korviksia mutta 925 ei aiheuta mitään. En ole nikkeliallergikko mutta korvissa alkaa kihelmöidä välittömästi jos ei ole 925 hopeaa.

Sitä koetin sanoa että nuo testit eivät ole satavarmpoja ja jos haluaa nikkelittömänä hopeoituja osia myydä niin saattaapi ottaa sen riskin että joku allergikko saa oireita ja sen jälkeen maine on mennyt... Ei allerginen asiakas ainakaan kiitä jos on vakuutettu että ei aiheuta allergiaa. Parempi kertoa että allergisella saattaa aiheuttaa oireita.

Mutta tietysti jokainen tekee niinkuin tuntee oikein olevan mutta kokemukseni on että allergisia on todella paljon. Se mikä on ihmeellinen yhtälö on että jostain rihkamakorusta joka on tiettyä merkkiä ja sikahintainen, ollaan valmiita maksamaan vaikka oireita aiheuttaiskin...
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.

Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Kivenviilaaja
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kivenviilaaja » Ma Joulu 19, 2011 0:06

830:ssa ei yleensä ole nikkeliä. Joskus siihen on sekoitettu hieman nikkeliä + kuparia kun on tehty jotain käyttöesineitä ym. 830:ssa allergisia oireita aiheuttaa luultavasti kupari, jota siinä on reilusti (max 17%) ja joka varsinkin lävistyksissä liukenee helposti.

Palaa sivulle “%s” Hopea ja muut metallit