Kierteiset lenkit.

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

tawujigo
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

Kierteiset lenkit.

ViestiKirjoittaja tawujigo » Ma Elo 22, 2011 10:40

Ajattelin kokeilla ihan hopealangasta näitä kierteisiä lenkkejä, mutta arveluttaa moinen. Kuinka pitkiä pätkiä otatte 0.6mm lankaa, jos teillä on 8mm helmiä? Jottei syntyisi hirmusti turhia pieniä pätkiä.

Kiitäs :)
Penny
sijoittaa jalokivilaatuun
Viesti:

Re: Kierteiset lenkit.

ViestiKirjoittaja Penny » Ma Elo 22, 2011 10:44

Tuskailin aikanaan tätä samaa asiaa ja Nunnuli neuvoi, ettei kannata pätkiä sitä lankaa lyhyeksi vaan ottaa vaikka puolimetrinen pätkä ja tehdä siihen ensin yksi kierteinen lenkki. Sitten helmi ja toinen lenkki sen toiselle puolelle. Sitten vasta pätkäiset. Näin hukkapaloja ei tule kuin siinä vaiheessa kun se koko lanka on käytetty. Lisäksi kierteet on helpompi tehdä vähän pitemmällä langalla.
Piita
Lasku: 5
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ma Elo 22, 2011 10:48

Minä teen niin että otan suoraan pidemmän pätkän ja siitä teen niin monet kierteiset lenkit kuin siitä saa. Näin lankaa menee huomattavasti vähemmän hukkaan. Suosittelen harjoittelemaan hopeoidulla tai edullisella kupari langalla ensin. Ei harmita ihan niin paljon jos ei heti onnistukaan. Mutta jos olet kierteisiä tehdyt jo muista materiaaleista niin antaa mennä vaan.
Lankaa ei minusta kannata pätkiä valmiiksi lyhyiksi pätkiksi vaan teet lenkit pitkään langanpätkään ja sitten helmen juuresta katkaiset pitkän hännän pois ja jatkat sitten seuraavaa. Ei muuta kun kokeilemaan.

Penny ehtikin jo ennemmin. :) sama neuvo mulla. :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
mags
Viesti:

ViestiKirjoittaja mags » Ma Elo 22, 2011 10:49

Minä teen sarjatyönä ne linkit ja leikkelen pätkät; itsellä se on pikkusormen pituus...
Ota ensin pitempi lanka, jonka mittaat, tee yksi linkki ja mittaa sitten paljonko meni :wink:
Muista varata muutama milli siihen, että saat langan käännettyä.
Minusta sitä liian pitkää lankaa on hankalampi käsitellä, mutta lienee maku- ja tottumiskysymys.

Ja minähän sulatan ne pikkuruiset jämät jossain vaiheessa... :D
tawujigo
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja tawujigo » Ma Elo 22, 2011 10:57

Huiiiii! Te ootte hurjan nopeita :) Oon mä kokeillut hopeoidulla, toi mun hopeoitu on vaan suoraan sanottuna ihan *askaa!! Kiitos näistä neuvoista :ooh: Jos sitä uskaltautuis kokeilemaan... Kerron sit tuloksia. :D
Ulla
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ulla » Ma Elo 22, 2011 11:05

Minä en osaa tehdä pätkistä, vaan otan myös aina pidemmän, ehkä 30-40 senttisen langan.
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
Mimme

ViestiKirjoittaja Mimme » Ma Elo 22, 2011 11:54

Täällä myös yksi pidemmällä pätkällä tekevä. Mulla se pätkä vaan on "vähän" pidempi, eli se mitä siinä lankakiepissä sattuu jäljellä olemaan :)
Nimril
korukivikasan keskellä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nimril » Ma Elo 22, 2011 12:21

Miten minimoitte sitten sen ensimmäisen kierteisen lenkin teossa syntyvän ylimääräisen hopealangan? Siis sen ylimääräisen joka tarvitaan että saa langan kierrettyä. Pitäis alkaa ensimmäistä hopealankakorua tekemään mutta tuota hopeoitua menee tällä hetkellä sen verran haaskioon että hirvittää jos vastaavaa pitää tehdä hopealangalle.
Live and let live.
Penny
Viesti:

ViestiKirjoittaja Penny » Ma Elo 22, 2011 12:25

Kai se on vain rutiini, jolla oppii tuon arvioimaan. Kokeilut hopeoidulla kannattaa ja aluksi voi ihan mitata, että tulee sopiva pala. Nykyään mittaan lähinnä etusormella :) Hopeassa on kuitenkin se hyvä puoli, että ei se mene koskaan kokonaan hukkaan vaan sen voi sitten jossain vaiheessa sulattaa kun hukkapaloja riittävästi kertyy.
Mimme

ViestiKirjoittaja Mimme » Ma Elo 22, 2011 12:27

Juu, melko nopeasti sen oppii arvioimaan paljonko kierteisiin tarvitsee varata lankaa siihen alkupäähän.
Ja se kannattaa myös huomioida jos tekee eri määrän kierteitä niin se langan menekki on myös eri. Tässä kohtaa meikäläisellä meni alussa monesti pieleen...
Helmisusi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Helmisusi » Ma Elo 22, 2011 12:31

Minä nyt en hopeasta tee, mutta hopeoidusta kumminkin. Olen minimoinut hukkapalat sillä, että käytän lankaa sitä mukaa kun tarvitsen, eli en katko ollenkaan valmiiksi pätkiksi. Tai jos katkon, siinä on vähintään pari kierrosta kiepistä. Tottakai nyt tulee joku ja sanoo että ihan väärin teen... :wink:
Nunnuli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nunnuli » Ma Elo 22, 2011 19:05

No.. olen neuvonut, että pidempi pätkä on hyvä ja sitä on helpompi käsitelläkin, mutta itse teen kyllä niin, että otan koko kiepin, suoristan lankaa alusta pätkän, pujotan helmet kieppiin, teen kierteen ja sitten pätkäisen niiden helmien toisesta päästä sopivan palan toiseen kierteeseen. Lankaa saattaa siis olla kiepissä vaikka 10m. Hyvin harvoin enää nykyisin menee mitään hukkaan. Ihan silmämääräisesti katson minkä pituinen pätkä kierteeseen menee ja silmä on harjaantunut ajan myötä niin, että tosiaan hyvin hyvin harvoin joudun leikkaamaan jotain langasta "hukkapussiin".
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Nimril
korukivikasan keskellä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Nimril » Ma Elo 22, 2011 22:38

Jotenkin minusta alkaa tuntua siltä että mun ohjeeni noiden kierteisten lenkkien tekemiseen on huono. Sen mukaan nimittäin on mahdotonta olla haaskaamatta jonkinlaista palaa lankaa siinä ensin tehtävässä kierteessä. Osaisiko joku sanoa jonkin vinkin mistä löytäisin parhaan ohjeen miten niitä oikein pitäisi tehdä?
Live and let live.
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ma Elo 22, 2011 23:08

http://www.fusionbeads.com/beadingfaq/techniques.php?bfid=14 tuossa on aika hyvä linkki ja muutenkin perus ohjeita löytyy noilta sivuilta. erona tuohon, minä käytän pyöröpihtejä myös tuohon ensimmäiseen kulmataittoon. :) varaan lenkin alkuun n. 1,5-2cm lankaa, silmukkaan ja muutamaan kierteeseen. Sen oppii kyllä ajan ja harjoittelun kanssa kuinka paljon oma käsiala vie lankaa. Noilla ohjeilla luulis lenkkien onnistuvan, ja lohdutukseksi että kaikilla ei suju heti ja tule priimajälkeä. omat ekat lenkit oli jotain ihan järkkyä nyt katsottuna. :)
Muoks vinkkinä vielä että pieniä silmukoita saat tietysti ihan kapeimmalla osalla pyöröpihtejä ja suurempia paksummalla kohdalla. Omat pyöröni ovat todella kapeakärkiset ja pidän pienistä silmukoista, mutta makunsa kullakin, kierteiden määrä vaihtelee myös jokaisella tekijällä. Lyhyen langan pään käännän kapeakärkisillä lattapihdeillä ja pidän pyöröillä silmukasta kiinni noin kuin noissa ohjeissa. Lyhyttä langanpäätä on vaikea vääntää sormilla kierteelle langan ympärille. kapeakärkisillä lattapihdeillä viimeistelen myös langan katkaisun jälkeen kierteen pään ja painan sen niin ettei jää törröttämään.

Pitääpä koettaa jossain vaiheessa tehdä oma videon pätkä. :) on niin vaikea selittää näin. Nyt ei ehdi eikä huomenna.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.

Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
tawujigo
löytänyt aidot helmet
Viesti:

ViestiKirjoittaja tawujigo » Ma Elo 22, 2011 23:16

Piita, tuo oli lohdullista kuulla :D :D :ooh:
Mietin tässä vain, että käytättekö tosiaan 0,6mm lankaa? Minusta se tuntuu ihan järkyttävän ohuelta ja näyttää 8mm helmien kanssa hölmöltä, käytättekö pienempiä helmiä vai mitenkä? :???:

Palaa sivulle “%s” Hopea ja muut metallit