Yrityksen perustaminen

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

helise
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5
Viesti:

Re: Yrityksen perustaminen

ViestiKirjoittaja helise » Ke Kesä 10, 2009 15:50

Meidän TE-keskuksessa asia tulkittiin juuri niin, että jos työtön perustaa yrityksen, hän on silloin päätoiminen yrittäjä. Omasta puolestani päätoiminen yrittäjyys saa vielä odottaa. Osuuskunnan kautta on mahdollista tehdä näitä korujuttujakin eikä mene kaikki mahdolliset tuet (vaikka en minä nytkään saa latin latia...) :roll:
Lankalilli
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Lankalilli » Ke Heinä 08, 2009 14:59

Mites kauan teillä on mennyt siitä päivästä, kun olette ilmoittautuneet kaupparekisteriin + lähettäneet paperit verottajalle siihen päivään että yrityksen nimi on hyväksytty ja se on rekisteröity virallisesti? Olipa selkeästi sanottu... :oops: Tarkoitan siis sitä että kauanko ilmoitukset pyörii verottajan ja kaupparekisterin koneistossa ennekuin firma on pystyssä, nimi suojattu ja pisnes voi kunnolla alkaa. Mietin että voisinko pistää jo aperit vetämään, kun niissä näyttää olevan mahdollista ilmoittaa tuleva aloittamispäivä. En mä mitenkään innokas tai kärsimätön ole... :enkeli2: :hui:

Ainoa asia mikä tuntuu vieläkin sekavalta on arvonlisäveroon liittyvät asiat. Aivot polkee ihan tyhjää, pitäs varmaan pitää välipäivä näissä perustamishössötyksissä ja antaa mielen levätä... :huh:
tinka
sijoittaa jalokivilaatuun

ViestiKirjoittaja tinka » Ke Heinä 08, 2009 17:37

Jos et starttirahaa ano, niin sinun ei tarvitse mennä muualle kuin esim. lähimpään Maistraattiin :D Täytät virkailijan kans ne kohdat yhdessä, jossa epäröit. Saat saman tien tiskiltä mukaasi y-tunnuksen ja voit alkaa yrityshommat samantien, ellet hae starttirahaa.
Sillä samalla lapulla, jolla y-tunnusta haet, menee tieto verottajalle, sekä kaupparekisteriin, eli ei tarvi joka suuntaan itellä postitella lappusia.
Jos tiedät, että tämän vuoden tulot jää alle ALV-rajan (n.8500,-), sinun ei kannata vielä ALV-rekisteriin liittyä. Ehdit sen myöhemminkin tehdä, esim. loppuvuonna ens vuotta varten.

Onnea yrityksellesi :wtg:

MUOKS. Saat joka tapauksessa y-tunnuksen heti, ja jos aloittamispvm on myöhemmin, niin yritystoiminta myös alkaa aloituspäivämäärän mukaan.

TOINEN MUOKS: Jos leimausoikeutta haet ja leimanimirekisteriä selaat ja bongaat vapaan sinua miellyttävän leimakirjainsarjan, niin muista huomioida lisäksi sellainen seikka, että rekisteristä löytyvät vapaat kirjainyhdistelmät pitää olla oltuna 10vuotta karenssissa, ennen kuin ne luovuttavat niitä eteenpäin. Tosin, jos sinulla on sellaiset, joita sieltä ei vielä löydy, niin aika varmasti ne saat. Kolmepäivää meni, kun minun rekisteröinti astui voimaan hakemuksen jättöpäivästä :D Kaivertamo Paakkari:lta voi tilata punsselit ja sieltäkin tulee pikavauhtia n.3pv ne sinulle :mrgreen:
miauu

ViestiKirjoittaja miauu » Ke Heinä 08, 2009 18:40

Alv-rekisteröitymisestä heti toiminnan alusta pieni vinkki - voi tosiaankin olla kannattavaa vaikka liikevaihto olisi ensimmäisenä vuonna alle tuhatkin euroa!
Oikeastaan kolmestakin syystä:
- Jos toiminnan alussa hankkii yritykselle työkaluja, välineitä, mitään vähänkään isompaa tai vähänkään enempää niin niiden alv-vähennys jää saamatta hyödyksi jos ei ole alv-rekisteröitynyt heti toiminnan alusta alkaen. (Ja käytännössä n. pari kuukautta ennen rekisteröitymistäkin hankitut työkalut, konttoritarvikkeet, postimerkit jne voi vähentää kohtuuden rajoissa - jopa firmalle hankitun uuden tietokoneen alv:tkin ;) )
- Jos ensimmäisen vuoden toimii suunnilleen tappiolla mutta alv-vähennyksiä kuitenkin kertyisi, vähennykset voi siirtää myöhemmistä myynneistä hyödynnettäväksi _jos_ on alv-rekisteröitynyt ihan riippumatta siitä meneekö liikevaihdon alv-rajan ylittämiseen vuosia vai ei - tai meneekö alv maksun puolelle missä vaiheessa toimintaa.
- Jos alv menee maksun puolelle ja liikevaihto on alle n. 8500,- saa tilikauden päätyttyä hakea kaikki maksamansa alv:t takaisin verottajalta, ja jos liikevaihto jää alle n. 22500,- saa hakea liikevaihtoon suhteutetun osan maksamistaan alveista takaisin.

Ok, jos myy ilman alvia pystyy pitämään alv:n verran matalampaa myyntihintaa - mutta pitää sekin muistaa että jos sattuu saamaan vakituisia korunostajia ja sitten jossain vaiheessa joutuu alvilliseksi, mitä vakioasiakkaat tekevätkään siinä vaiheessa kun hinnat nousevat äkkiä 22%? (Tai mitä oma elanto tekee jos tienestit tippuvat sen verran...)

Alv-velvollisuus tietää kyllä lisää byrokratiaa, mutta ei ole niin paha mörkö kuin pelotellaan. Ja vaikka oma lehmä onkin ojassa ;) voin lämpimästi suositella tilitoimiston käyttöä alv-asioiden hoidossa - jos laskee arvon myös paperisotaan käyttämälleen ajalle puhumattakaan siitä mitä muita hyötyjä ja vinkkejä kirjanpidon teettämisestä ammattilaisella saattaakaan saada, kustannus tippuu äkkiä ...ja lisäksi tilitoimistolle maksettu raha on verotuksessa vähennyskelpoista toisin kuin oma aika 8)
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Lankalilli
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Lankalilli » Ke Heinä 08, 2009 18:59

Kyllä mä ajattelin alv-velvolliseksi heittäytyä samantien, vaikka en ihan uskokaan 8500 euron rajan saavuttamiseen. Miauu just perusteli minun puolesta miksi :D Juttelin aiheesta äsken kirjanpitäjäsiskoni kanssa ja lupasi autella alkuun noissa paperihommissa ja asioissa joita en tajua ennenkuin pääsen tosissaan asiaan käsiksi :idea2:

Sitä ihmettelin niissä perustamisilmoituslapuissa, että mukaan pitäs laittaa kuitti siitä maksusta, joka menee kun ilmoittautuu kaupparekisteriin. Mites sen voi laittaa mukaan jos samoilla lapuilla pitäs voida ilmoittautua sekä kaupparekisteriin että verottajalle... :???: Taidan todella tarvita yhdet yöunet tähän väliin! :raaps:
miauu

ViestiKirjoittaja miauu » Ke Heinä 08, 2009 20:27

Lankalilli kirjoitti:Sitä ihmettelin niissä perustamisilmoituslapuissa, että mukaan pitäs laittaa kuitti siitä maksusta, joka menee kun ilmoittautuu kaupparekisteriin. Mites sen voi laittaa mukaan jos samoilla lapuilla pitäs voida ilmoittautua sekä kaupparekisteriin että verottajalle... :???: Taidan todella tarvita yhdet yöunet tähän väliin! :raaps:

Kaupparekisterimaksu maksetaan siinä välissä kun paperit on täytetty valmiiksi muttei vielä postitettu (tai jos sattuu olemaan sellaisessa paikassa että voi käydä itse asioimassa paikan päällä, voi maksaa käteisellä kun jättää paperit) - PRH:n sivuilla jossain päin on maksuohjeetkin.
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Ke Heinä 08, 2009 22:07

Y- tunnuksen saat melkein heti mutta nimen varmistumiseen menee pikkasen aikaa. Eli se tutkitaan on ko vastaavaa tai liian samanlaista. Itselläni meni muistaakseni 2-3 viikkoa nimen varmistumiseen.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Lankalilli
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Lankalilli » To Heinä 09, 2009 7:17

Kiitos taas vastanneille! :D Yllättävän kauan menee tuossa nimiasiassa, luulis että muutama päivä riittäisi. Ilmeisesti jahkailevat sitä onko nimi "sopiva", senhän näkee itsekin netistä onko yrityksen nimi jo käytössä.

Täytyypä yrittää ehtiä soittaa ennen miehen iltavuoroon lähtöä verottajalle ja varmistaa vielä pari asiaa. Äitiyslomaa on jäljellä vielä 2vk, sitten viimeistään voin laittaa paperit menemään ja virallistaa asian. Toivottavasti yrittäjyys tuo mukanaan kovan työn lisäksi hitusen tulojakin, ettei ihan heti tarttis laittaa ipanoita päiväkotiin! :ooh:
Lankalilli
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Lankalilli » Su Heinä 12, 2009 17:36

Varastoasiasta tuli taas kysymys mieleen.. Kun olen listannut nyt tosi tarkkaan varastoksi kaikki ne materiaalit hintatietoineen, joita aion toiminimen puitteissa käyttää. Tuntuu aikamoiselta nyhertämiseltä, ja mietinkin olenko liiankin tarkka. Tuleeko tuo varastodokumentti sitten veroilmoituksen liitteeksi kun eka tilikausi päättyy? Jos tulee, riittääkö liiketoiminnan aloituspäivänä printattu varastoluettelo vai pitääkö siihen liittää myös ostokuitit noista materiaaleista, joita varastossa on? Esim. jos minulla on varastokirjanpidossa 3 kerää silkkivillalankaa, joiden yhteisarvo on 12 euroa, pitääkö tuosta ostoksesta olla myös alkuperäinen kaupan kuitti veroilmoituksen ja/tai kirjanpidon liitteenä? :huh:
Cattleya
Ylläpito

ViestiKirjoittaja Cattleya » Su Heinä 12, 2009 18:05

Veroilmoitukseen laitetaan nykyisin hyvin vähän liitteitä. Varastosta verottajaa kiinnostaa normaalioloissa vain varaston arvo, ja jotta sen saisi mahdollisimman kohdilleen, saa olla luvan perästä tarkka.

Minä ohjenuoranani on se, että kirjanpitoon merkitään kaikki yrityksen rahaliikenne ja jokaisesta kirjanpitoon merkitystä tapahtumasta täytyy olla lasku, kuitti tai muu selostus. Jos verottaja nämä joskus haluaa nähdä, niin kaikki on olemassa.
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Su Heinä 12, 2009 18:42

Ja eikös niin että ne kuitit täytyy säilyttää 6 vuotta...?

Lankalilli
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Lankalilli » Su Heinä 12, 2009 20:00

Minun mielestä tuo kuitti- ja varastoasia on suht ymmärrettävä muuten, mutta tässä perustamisvaiheessa on hankaluuksia kun haluaisin siirtää niin paljon vanhaa materiaalia omista kätköistä yrityksen omistukseen. Jostain 5 vuotta vanhasta lankaostoksesta mulla ei todellakaan ole kuittia, ja JOS tulis tilanne että perustamisvaiheen
varaston arvo pitäs todentaa ostokuiteilla, en pysty sitä tekemään. Toisaalta tuntuis hullulta ostaa uutta vaan sen takia että niistä sais kuitit, kun materiaalia olis vaikka kuinka paljon kaapissa (kuten olen toisessa ketjussa jo todennutkin). No, ehkä olen taas turhantarkka. Täytyy piinata verotoimiston virkailijaa kunhan sinne viikon puolivälissä pääsen... :wtg:
Piita
Viesti:

ViestiKirjoittaja Piita » Su Heinä 12, 2009 23:42

Et tarvitse niistä vanhoista kuitteja jos et sitten pistä niitä vähennyksiin. Luulisin että menee niin että arvioit helmien arvon ja siirrät ne sitten yrityksen omaisuudeksi. Ne on sitten osa sinun yrityksesi varallisuut tai jotain... Kuulostaa taas tosi pätevältä.
Pitäsköhän olla hiljaa kun menee taas niin mutulla... :D Korjatkaa joku viisaampi... :wink: Ja kertokaa selvemmin miten se käy... :lol:

Sister Bliss
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sister Bliss » Ma Heinä 13, 2009 6:50

Piita kirjoitti:Et tarvitse niistä vanhoista kuitteja jos et sitten pistä niitä vähennyksiin.

ALV-vähennyksiä niistä ei voi tehdä...
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Lankalilli
Swarovski-kuumeessa

ViestiKirjoittaja Lankalilli » Ke Heinä 15, 2009 15:23

Sister Bliss kirjoitti:
Piita kirjoitti:Et tarvitse niistä vanhoista kuitteja jos et sitten pistä niitä vähennyksiin.

ALV-vähennyksiä niistä ei voi tehdä...

No niin, nyt on selvitetty taas vähän lisää... 8) Tosiaan noita vanhoja lankakerän jämiä vaatehuoneen kätköistä saa käyttää ihan vapaasti ilman kuittihässäkkää, jos niistä materiaaleista ei vaan yritä saada verovähennyksiä. Jos mitään verovähennyksiä ei ikivanhoista materiaaleista halua, niille ei tartte laskea edes mitään arvoa eikä ole pakko siirtää yrityksen varallisuuteen.

Se oli minulle uusi tieto, että vanhemmistakin, ennen yrityksen perustamista hankituista tavaroista voi saada myös alv-vähennyksen. Jos olen ostanut vaikkapa ompelukoneen 2 vuotta sitten ja siirrän sen yrityksen omistukseen, voin vähentää ompelukoneen alv:t verotuksessa koneen nykyisen arvon mukaan. Eli: jos kone on maksanut uutena 244€, tuosta on 44€ arvonlisäveroa. Jos arvioin koneen hinnaksi 2 vuotta vanhana 150€, tuosta summasta voin laskea alv-vähennyksiin 22% eli 33€. Kunhan koneen ostamisesta on kuitti tallessa. Virkailijan mukaan laissa ei ole määritelty sitä kuinka hiljakkoin tavaran pitää olla ostettu, vaan periaatteessa tosi vanhojakin ostoksia on mahdollista laittaa alv-vähennyksiin.

Palaa sivulle “%s” Taloushallinto ja tekijänoikeudet