mistä resepti kadmium vapaalle juotteelle kullalle

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Torppari
Oikea käyttäjä: Olen
Lasku: 18

mistä resepti kadmium vapaalle juotteelle kullalle

ViestiKirjoittaja Torppari » Ke Touko 11, 2016 14:28

olisi tarkoitus valmistaa itse erä juotetta 585 kullalle "suomen väri" sävyistä juotetta.juotteet voisi olla nro 2 eli puolikovaa. tällaiset reseptit olisi haussa.
Torppari

Re: mistä resepti kadmium vapaalle juotteelle kullalle

ViestiKirjoittaja Torppari » La Touko 14, 2016 21:41

Tässä on poiminto TUKESin ohjeesta jalometallituotteille.

Kadmium

Kadmium on syöpää aiheuttava ja vesiympäristölle vaarallinen aine. Kadmiumia ja kadmiumyhdisteitä ei saa käyttää tai saattaa markkinoille koruissa tai niiden metallisissa osissa, jos kadmiumpitoisuus on 0,01 painoprosenttia tai enem­män. Vaatimus koskee kaikkia koruja, riippumatta niiden materiaalista. Kiellon piiriin kuuluviksi ko­ruiksi katsotaan mm. rannerenkaat, ranneketjut, kaulakorut, sormukset, lävistyskorut, rannekellot ja -korut, rintaneulat, pukukorut, hiuskoristeet ja kalvosinnapit sekä metallihelmet ja muut korunvalmistuksen metalliosat. Myöskään jalometallituotteiden juotteissa ei saa käyttää kadmiumia.
Torppari

ViestiKirjoittaja Torppari » Pe Touko 20, 2016 21:22

tämä meni yksinpuheluksi, mutta menköön. selvitin asiaa ja yksi kultasepänalan ammattilaisen hyväksi havaitsema juote 14k keltakullalle olisi seuraavanlainen.

-hienokultaa 58.5%
-hopeaa 6%
-kuparia 20%
-messinkiä 15.5%

sävyä saa säädettyä hieman kuparin ja hopean suhdetta muuttamalla.

en ota mitään vastuuta juotteen toimivuudesta, tai mistään tässä mainituista asioista.
Torppari

ViestiKirjoittaja Torppari » La Kesä 04, 2016 14:04

valmistin pienen erän 14k keltakultajuotetta tarpeeseeni. juote toimii, juoksee kohtalaisen hyvin juotostikun kanssa käytettynä. Valmistin juotteen 3.4grammaa painavasta 21k (87.5%) keltakulta sormuksesta. Käytin aiemmin mainitsemaani reseptiä juotteen valmistuksessa.

laskemin:

3.4X875/585= 5g (3.4g painavasta 21k kullasta saadaan 5g 14k kultaa)

5/100X6=0.3g (hienohopean osuus 6% eli 0.3g)

5/100X20=1g (kuparin osuus 20% eli 1g)

5-3.4-0.3-1=0.3g (messingin osuus 15.5% eli 0.3g)

messingin täytyy olla lyijyvapaata cu90/zn10 itse käytin kankurinaitan messinkilankaa joka on juuri sopivaa. Ensin sulatetaan kulta hopea ja kupari sulatuskulhossa. Seuraavaksi lisätään messinkilanka pinseteillä sulaan seokseen ja sekoitetaan pari sekuntia sekoitustikulla ja kaadetaan levy tai lankamuottiin. Messingin lisäyksen jälkeen on oltava nopea ettei polta messingin sisältämää sinkkiä pois. Itse käytin omavalmisteista levymuottia jossa levyn paksuus 2.5mm koska määrä oli niin pieni. Lopuksi levy valssataan 0.3mm vahvuuteen.
Thuja Design
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

ViestiKirjoittaja Thuja Design » Ke Heinä 06, 2016 10:26

Olen niin vähän kullan kanssa tekemisessä,mutta muutenkin ostan juotteet valmiina.Mutta täytyypä tutustua kollegan blogiin.
artsi

ViestiKirjoittaja artsi » Ti Tammi 09, 2018 15:56

Olipas mielenkiintoista tietoa. Itse olen hieman samankaltaisten asioiden kanssa pähkäillyt. Kiitoksia Torpparille hyvistä postauksista :wtg:

Tässä vielä wikipedian linkki kullan värjäyksestä https://en.wikipedia.org/wiki/Colored_gold

Palaa sivulle “%s” Hopea ja muut metallit