Suomenkieliset termit

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Valvojat: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Julia
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5
Viesti:

Suomenkieliset termit

ViestiKirjoittaja Julia » Su Helmi 24, 2008 22:07

Olen lähes varma, että tästä aiheesta on jo jossakin ketju, mutta en löydä sitä millään haulla, enkä selaamalla läpi ketjuja. Joten tässä tämä nyt on, tai ohjatkaa minut eteenpäin. :wink:

Olen kirjoittamassa seuraavaan Sinä Osaat -lehteen kierteisten linkkien/lenkkien/silmukoiden ohjetta, mutta nyt olen epävarma termeistä. Selittäkää minulle, miten ymmärrätte nämä termit ja mitä termiä käytätte milloinkin. Ja sama juttu avointen silmukoiden kanssa, mitä termiä niistä pitäisi mielestänne käyttää?
Ulla
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ulla » Su Helmi 24, 2008 22:32

Nämä termit ovat kovin hankalia ja hämmentäviä, tai siis vakiintuneiden hyvien suomenkielisten termien puute.

Minulle tuli juuri pari päivää sitten mieleen, olisiko kierteisen linkin sijaan parempi kierretty. En tiedä itsekään.
Julia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Julia » Su Helmi 24, 2008 22:39

Kieltämättä kierretty linkki kuvaa asiaa paremmin. Mutta ymmärrättekö te asian näin:

kierteinen silmukka: hopealangasta taivutettu silmukka, jonka kaulan ympärille langan pää kierretään.

kierteinen linkki: koruelementti, jossa helmen/helmien molemmilla puolilla on kierteinen silmukka.

kierteinen lenkki: mikä tämä nyt sitten on? sama kuin kierteinen silmukka?

Ja mikä se avoin silmukka on nimeltään?
Ulla
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ulla » Su Helmi 24, 2008 22:52

Täytyy tunnustaa, etten ole koskaan ajatellut asiaa noin syvällisesti. Olen kai aina kuvitellut, että kaikki tarkoittavat samaa eli englanniksi wrapped loop, jolla minä käsitän tuon ensinnä mainitsemasi eli kierteisen silmukan (en kyllä muista juuri nähneeni sanaa silmukka).

Minulle lenkki on ketjunpunonnassa käytetty termi, sillä Ari Vuorela, jolta olen käytännön ketjuoppini saanut, kutsuu sahattuja renkaita lenkeiksi.
Julia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Julia » Su Helmi 24, 2008 23:01

No en ollut minäkään koskaan asiaa näin syvällisesti miettinyt, ennen kuin aloin kirjoittaa ohjeita ja yritin antaa ohjeille otsikon. :lol:
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eowyn » Su Helmi 24, 2008 23:08

Joo, olen Julia samoilla linjoilla. Kierteinen silmukka on vain yksi silmukka, jolla on kierteinen "kaula". Kierteinen linkki on sitten yksi kokonainen elementti, jossa on kahden kierteisen silmukan välissä helmi (tai useampia helmiä).

Avoin silmukka (eye loop) voi olla avoin silmukka tai miksei vaikka vain silmukkakin? :raaps:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Meri
silmäilee HillTribe-hopeaa

ViestiKirjoittaja Meri » Ma Helmi 25, 2008 10:16

Kuva lienee kertoo enemmän kuin tuhat sanaa?!
Ainakin noissa Bead...lehdissä, basics osioissa
ovat sangen selkeesti esitettyjä.
:)
Cattleya
Ylläpito

ViestiKirjoittaja Cattleya » Ma Helmi 25, 2008 10:28

Minusta tuo Ullan huomio on kohdallaan: kierretty olisi paljon loogisempi sana kuin kierteinen, kysehän on siitä, että joku on sen kiertänyt (vrt. lukittu laatikko on laatikko, jonka joku on lukinnut). Eri asia sitten on se, että jos kaikissa alan suomenkielisissä julkaisuissa käytetään jotain tiettyä nimikettä, mahtaako olla harhaanjohtavaa käyttää jotain muuta nimitystä.
Julia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Julia » Ma Helmi 25, 2008 10:33

Sepä juuri. Olisi varsin toivottavaa, että asioista käytettäisiin yhtenäistä termistöä. Ja mikä olisikaan parempi paikka tuon termistön koettelemiseen kuin tämä foorumi, joten heitelkää nyt niitä ajatuksianne. :D
Anne

ViestiKirjoittaja Anne » Ma Helmi 25, 2008 10:57

Oletko Julia katsellut suomeksi julkaistuja korunteko-oppaita? Mitä termejä niissä käytetään? Mun kirjahyllystä ei valitettavasti löydy, mutta kenties joltakulta muulta löytyy?

Mä annan muuten ääneni termille "kierretty linkki" - tosin ihan mutuna muotoa "kierteinen" on käytetty enemmän täällä foorumilla, mutta eipä näitä termejä ole kauhean syvällisesti tullutkaan pohdittua aiemmin.
Julia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Julia » Ma Helmi 25, 2008 11:08

Mulla ei oo kuin Stephen O'Keeffen kirja eikä siinä oo kierteisiä/kierrettyjä... mitään. :lol: Mutta hyvä idea! Jospa jossakin välissä ehtisin poiketa kirjastossa tai kirjakaupassa.
Julia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Julia » Ma Helmi 25, 2008 11:20

Kuukkeloiminen paljasti, että kierretty silmukka on käytössä neulesanastossa, joten ehkäpä pysyttelemme kierteisessä.
Virpi

ViestiKirjoittaja Virpi » Ma Helmi 25, 2008 12:33

Ullan kanssa samoilla linjoilla. Minulle tulee myös kierteinen lenkistä mieleen nimenomaan kierretyistä langoista tehdyt lenkit. Esim. 2 lankaa kierretään yhteen ja näin saadusta yhdestä langasta voidaan sitten veivata ja sahata kierrettyjä lenkkejä.

Kannatan lämpimästi silmukkaa. Mitä termiä käytetään eniten suomenkielisessä kirjallisuudessa? Ei nyt ole lähettyvillä tuoreinta Suurta käsityölehteä, siinä on ollut juuri vastaavia.
Pape
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pape » Ma Helmi 25, 2008 13:20

Kattelin Annika Larssonin kirjasta Ihanat korut termistöä ja suomennokset olivat kierteiset linkit ja yksinkertaiset linkit.
Julia
Viesti:

ViestiKirjoittaja Julia » Ma Helmi 25, 2008 13:28

Kiitos Pape! :D

Palaa sivulle “%s” Korukeskustelut