mitä kaikkea aloittelija tarvitsee?

korujen valmistus hopeasta ja muista metalleista; tekniikat, materiaalit ja työvälineet.

Valvojat: inkku, Henna, Cattleya, Muikku, Eowyn

mitä kaikkea aloittelija tarvitsee?

ViestiKirjoittaja kaisa-maisa » Ke Kesä 14, 2006 12:05

nyt miun pienessä päässä on useamman päivän jo pyöriny nuo erilaiset teijän tekemät hopea- yms.korut.. niin mitä kaikkea sitä tarvitsee tämmöinen untuvikko, voidakseen tehdä jonkusen hopeakorun? siis minkälaisisa työkaluja yms. yms.. ja sitten jos työ tietäväiset voisitte jonkin näköisiä kustannusarvioita myös kertoa :wink: kiitos...
Käyttäjän avatar
kaisa-maisa
sijoittaa jalokivilaatuun

ViestiKirjoittaja Anne » Ke Kesä 14, 2006 12:40

Tässäpä nyt lista tarvikkeista ja työkaluista joilla pitäisi päästä hyvin alkuun:

Työkaluja:
-pyöröpihdit (silmukoiden yms. tekemiseen)
-sivuleikkurit (langan katkaisuun)
-kärki- ja/tai lattapihdit (terävien muotojen tekemiseen yms.)
-pieni viila (langan päiden viimeistelyyn)

Lisäksi jos ketjujen tekeminen kiinnostaa niin tarvitset:
- 2x lattapihdit (lenkkien avaamiseen ja sulkemiseen)
- saha + teriä (lenkkien leikkaamiseen)
- metallisauvoja (lenkkien tekemiseen)

Materiaaleja:
- halpaa metallilankaa harjoitteluun (esim. kuparilankaa, itse olen joskus käyttänyt myös ihan tavallista rautalankaa)
- hopealankoja, kannattaa hankkia eri vahvuuksia ja kovuuksia, jolloin itse kokeilemalla oppii mikä sopii parhaiten mihinkin hommaan. Itse olen kokenut "hyödyllisimmiksi":
0,6 mm puolikova hopealanka (kierteisten silmukoiden teko yms.)
0,8 mm pehmeä hopealanka (pyöreiden muotojen kuten spiraalien tekoon)

Sopivia työkaluja voit löytää ihan rautakaupoistakin, mutta ainakin pihtien ja sahan osalta suosittelisin hankkimaan ne "erikoisliikkeistä" eli esimerkiksi seuraavista paikoista:
http://www.kankurinaitta.com/
http://www.sar-machine.fi/home.htm
Esimerkiksi kankurinaitassa on kohtuu edullisia pihtejä (n. 8 euroa) ja itse ainakin olen ihan tyytyväinen sieltä hankkimiini lattapihteihin.

Toivottavasti en nyt unohtanut mitään olennaista...
Anne

ViestiKirjoittaja anzu » Ke Kesä 14, 2006 14:24

Lattapihtejä ja pyöröpihtejä, saa ihan tavallisesta halpakaupasta tai tavallisesta työkalutarvike kaupasta. Ihan hyvin oon pärjänny noilla 5€/kpl pihdeillä jo monta vuotta. Samaten pyöröpihdeillä, jotka ostin halpakaupasta.
-anzu
Käyttäjän avatar
anzu

ViestiKirjoittaja Virpi » Ke Kesä 14, 2006 15:25

Tärkeintä on, että pihtien leuat ovat tasaiset ("lattapihdit") eikä kuvioidut, sillä hopealanka on kuitenkin melko pehmeää ja siihen jää jälkiä.

Sivu-/päätyleikkuria paremmat ovat kultasepänsakset (saa ainakin Bauhausista), jotka leikkaavat langan tasaisesti poikki. Sahaamalla tulee tietysti myös hienoa jälkeä.

Spiraalien pyörittäminen onnistuu vanhoista metallisista kudinpuikoista tehdyillä veiveillä ja kieltämättä sahauspuikko helpottaa sahaamista. Kun taidot kehittyvät/into kasvaa, on viiloille käyttöä sekä kaikenlaisille kiillotusvälineille. Näissä hommissa ruokahalu kasvaa syödessä ja yhtäkkiä pitäisi saada jo valssi, punsselit yms kaikenmaailman värkit. *haaveellinen huokaus*

kaisa-maisa: jos mahdollista, osallistu kurssille, jolloin opit oikeat välineet ja työtavat etkä tee hukkainvestointeja.
Käyttäjän avatar
Virpi

Paluu Hopea ja muut metallit