Yrityksen perustaminen

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Katenka
korukivikasan keskellä
Oikea käyttäjä:Olen
Re: Yrityksen perustaminen

Post by Katenka » Tue Feb 16, 2010 1:00

Joko mun laskutaito klikkaa tai sitten tuossa taitaa olla pieni virhe aiemmin (varmaan kirjoitusvirhe). Eli jos kivien ostohinta on 2 € ja sille sitten maksetaan alv 0,44 €. Kivistä valmistetaan koru, joka myydään 20 € + alv = 24,40 €. Sen jälkeen alv-valvontailmoitusta tehdessä vähennysten kohdalla vähennyksiin laitetaan 0,44 € ja maksettaviin taas 4,40 €. Tällöin alv:tä joutuu maksamaan valtiolle 4,40 € - 0,44 € = 3,96 €. Korun ostohintaa 2 € ei vähennetä ALV:tä ilmoitettaessa.
Verot ovat sitten eri asia eli korutarvikkeiden lisäksi kirjanpitoon voi laittaa matkan tullissa käynnistä (pitäähän se korutarvike sieltä hakea) tai vaikka Fedexin laskusta myös sen tullausmaksun alv:n lisäksi, myyntipaikasta aiheutuneet kulut, tietokoneen käytön siitä, että pystyi ne korunosat tilaamaan jne. Kaikki siis kannattaa todella laittaa myös vähennykseksi, jos kohtuullisella vaivalla saa tositteet kirjanpitoon. Huomioida kannattaa, että myös oman työhuoneen käytöstä voi tehdä vähennyksen ja monesta muustakin, minkä avulla saa liiketoimintaa aikaiseksi.
Kurssien lisäksi kannattaa olla myös omasta mielestäni yhteydessä viranomaisiin tai lueskella verottajalta tulevia opuksia (siis lehtisiä). Erilaisilla vinkeillä voi verotusta vähentää eli verosuunnittelu on järkevää. Onhan tuo alussa hyvä konsti olla ei-alv -velvollinen, säästää vaikka ne alv:t, koska sillä saa rahoitusta alkuvaiheessa toimintaan kohtuullisen helposti. Pitää vain olla tarkkana siinä tapauksessa, etteivät loppuvuonna maksettavat verot koidu yrityksen tuhoksi, jos toiminta on todellakin pientä. Ei se 8500 € kauhea liikevaihto ole, reilusti alle 1000 €/ kk. Joutuu varmasti tekemään töitä ekana vuonna sen eteen, mutta se tulee yllättävän äkkiä myös täyteen.
Eivät nuo alv:t ole kovin pahoja, mutta on huomioitava, että tuo 22% ei ole ainoa alv-ryhmä vaan esim. kirjojen alv on 8%, lisäksi osa palveluista on alv 0%. Kirjanpidollisesti todellakin helppoa lopulta, jos yritys on melko pieni. Ainoa inhottava on joka kuukausi tehtävä alv-ilmoitus, tosin se pakottaa samalla pitämään kirjanpidon melko lailla ajantasalla :P
Yksi asia, mitä kannattaa harkita omalla kohdalla, on, että osa käsitöitä myyntiin ottavista liikkeistä haluaa, että myyjällä on alv-velvollisuus, jotta ostaja saa vähentää alv:n omassa toiminnassaan. Eli jos aikoo tehdä kauppaa yritysten kanssa, niin alv-velvollisuus voi olla myös joskus etu...
http://www.kultalilja.eu
http://www.huurrelilja.eu
http://www.facebook.com/goldlily
maxi
aloittelee siemenhelmillä
Lasku:5

Post by maxi » Wed Feb 24, 2010 18:36

Niin tämä yrityksen perustaminen/Y-tunnuksen hankkiminen on ongelmani :grrr: . Leimaamisoikeus pitää saada, mutta tämä kaikki muu rumba menee yli hilseen. Toiminta tulisi olemaan sivutoimista, satunnaista, pienimuotoista ja ym. ym. eli lähinnä kait harrastemaista. Leimat ja oikeus tarvitaan. Kuinka menetellä, kuinka teillä muilla? Ei kai kaikilla ole isot bisnekset menossa?
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Piita » Wed Feb 24, 2010 18:44

Kannattaa lukea koko ketju läpi. Tässä ketjussa on paljon hyödyllistä, sellaista mikä kannattaa ottaa huomioon miettiessään yritystä. Jos olet työttömänä tms. niin sitten kannattaa kysellä tarkkaan esim työkkäristä mihin kaikkeen yrityksen / toiminimen pystyyn laittaminen merkitsee tulien yms. kannalta. Ettei tule ikäviä ylläreitä.
Ei suuria bisneksiä ihan helposti tällä alalla tule vaikka haluaiskin :wink: , mutta meitä kokopäiväisiä yrittäjiäkin on käsittääkseni useampiakin.
Netistä löytyy paljon tietoa yrityksen perustamisestakin.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Piritta

Post by Piritta » Wed Feb 24, 2010 23:14

maxi: Mulla on y-tunnus hankittu lähinnä juuri leimausoikeuksien takia. Ihan päivätyö on enkä edes haluais koruilusta ammattia, koska uskon, että näin harrastusmaisesti nautin siitä paljon enempi. Ei siis mitään suureellista. Kotisivut on työn alla, mutta nekin tulee olemaan aika pienimuotoiset eikä kotisivut ole millään tavalla pakolliset eikä mikään muukaa. Se kuitenkin kannattaa muistaa, että vaikka toiminimellä ei olisi lainkaan toimintaa, mutta se on edelleen kaupparekkarissa toimivana yrityksenä, sinulla on kirjanpitovelvollisuus ja kaikkia korvauksia hakiessa (jos on joskus tarvis) sinut katsotaan automaattisesti yrittäjäksi.
Kerttu

Post by Kerttu » Wed Feb 24, 2010 23:25

Piritta wrote:kaikkia korvauksia hakiessa (jos on joskus tarvis) sinut katsotaan automaattisesti yrittäjäksi.
Tähän pienenä tarkennuksena, että jos kyseessä on toiminimi ja haettavilla korvauksilla tarkoitetaan esim. työttömyyspäivärahaa, niin sivutoiminen yrittäjyys ei suoriltaan ole este korvauksen saamiselle. Että ei pelkästään siinä pelossa kannata jättää yritystä perustamatta. :)
miauu

Post by miauu » Wed Feb 24, 2010 23:33

Juu, ei este mutta ehdottomasti kyllä hidaste ...teettää muutaman selvityksen ylimääräistä paperisotaa. Vaihtelu päätoimisen ja sivutoimisen yrittäjyyden välillä taas saa paperisodan vielä hankalammaksi. (Ei tarkoitusta pelotella ketään jättämään yrittäjäksi ryhtymistä paperisodan takia kuitenkaan).

PS. Mitäköhän kertoo minusta että toisen polven yrittäjä, kuusivuotiaasta asti käytännössä ollut mukana kokemassa mitä yrittäjyys onkaan, ja silti vapaaehtoisesti lähdin yrittäjäksi :D (Kieltäydyn tunnustamasta mitään siihen klassiseen kommenttiin että "Yrittäjyys on hullun hommaa" - mutta eipä taida tarvitakaan ;) )
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Kerttu

Post by Kerttu » Wed Feb 24, 2010 23:53

Jos yritystoiminta on selkeästi sivutoimista, eli olet esimerkiksi ollut päätoimisesti palkkatyössä ja liikevaihto on pientä, niin selvitykset ei ole ihan mahdottomia (Tuosta päätoimisen ja sivutoimisen vaihtelusta ei ole omakohtaista kokemusta). Työkkärille muutamasivuinen rasti ruutuun -tyyppinen selvitys - tämänkin voi nykyään tehdä netissä- ja hyvät perustelut yrityksen sivutoimisuudelle ja liitteeksi välitilinpäätös. Liitolle voi joutua vielä tekemään erikseen selvityksen yritystoiminnan tuloista.
maxi

Post by maxi » Thu Feb 25, 2010 11:19

Kiitos ystävät, tarkennan vielä Y-tunnus tulisi lähinnä niiden leimausoikeuksien takia. Päätoiminen työ on ja koruilu on se harrastus, mutta tämä yrittäjyyteen liittyvät koukerot tuntuvat aika suurilta kun on kyse vain pienimuotoisesta sivutoimesta. On toki lohduttavaa kuulla, että muillakin on Y-tunnus vain lähinnä leimojen takia. Tässä jutussa riittää vielä paljon pohtimista ja selvittämistä. :huh:
Michli
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Michli » Tue Apr 12, 2011 22:51

Nonni siis. Miulla on tuttuja aika monessa paikassa missä myyvät miun tuotteita ihan vaan siitä ilosta että saan sitten vähän rahaa opintojen ohella.. miulle on herännyt pari kysymystä tästä nyt, koska kauppa käy kuumana.

-opiskelen kokopäiväisesti, ja korut yleensä teen tilauksista. Kannattaisiko miun rekisteröidä toiminimi?
-onko se raja nyt siis 8500 e, jolla saan myydä vuoden aikana, vai onko se 8500 koruista saatavan tulon raja? eli siis materiaalit miinustettuna :s
-jos en perusta toiminimeä yms, voinko huoletta vaan jatkaa myymistä, mutta kirjata tulot ylös, käykö tyyliin tälle asialle pyhitetty vihko tähän hommaan vai miten virallisesti tää pitää tehdä?
-jos huomaan enne vuoden loppua että tuo 8500 maaginen raja ylittyy, mitä silloin pitää tehdä?
-onko muuta jota miun kannattasi tietää? :s
-tuleeko verottaja ahdistelemaan minua jossain vaiheessa? :D (joo tää nyt oli vähän tällänen...)

Olen vähän hukassa, ja luekelin ketjuakin, mutta luulen että tarvitsen nyt vähän viisaammilta ihan henkilökohtaista apua :P Kiitos ihanat helmettiläiset jo etukäteen.
-Maika-
lasihelmien lumoissa

Post by -Maika- » Fri Jun 15, 2012 12:16

Mä kanssa pähkäillyt näitä, kun pienimuotoista (50-200€/kk) kauppaa tehnyt koruilla, niin milloin olette miettineet ihan y-tunnuksen hommaamista sun muita juttuja? Nyt kumminkin tullut kyselyitä, että jos myisin jossain tapahtumissa korujani, niin tällaiset asiat ajankohtaisia...
Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Lumijo » Sat Jun 16, 2012 1:22

Se 8500e on arvonlisäverollisuuden raja. Jos liikevaihto yltää tuohon vuoden aikana joudut maksamaan Al-veroa. Ellet perusta yritystä, viivan alle jäänyt tulo täytyisi kuitenkin merkitä veroilmoitukseen sivutulona. Opiskelijallahan oli jokin raja, mitä saa ansaita vuoden aikana verottomana, mutta tuskin tarkoitit tuota "maagista" rajaa.
ilmoanu
Lasku:8

Post by ilmoanu » Fri Nov 22, 2013 17:47

Moi,

Sitten kun on (tai jo ajatuksen tasollakin) yritys pystyssä on tärkeätä hoitaa kirjanpito kuntoon. Tuota voi stressata itse tai sitten ostaa palvelun joltakulta ulkopuoliselta. Jos hoitaa itse, suosittelen tsekkaamaan mahdollisuuksia sähköisiin vaihtoehtoihin. Yleisesti ovat helppokäyttöisiä ja voit tehdä itse lähes kaiken tarvittaessa. Esmes ProCountor on kai tosi tunnettu Suomessa ja löytyy myös kivijalka kirjanpito Helsingistä, kuin myös muualta Suomesta.
Kasandra
Lasku:18

Post by Kasandra » Thu Apr 20, 2017 16:21

Mulla on nyt tässä ihan perustavaa laatua oleva tyhmä kysymys mutta mietinnässä kaikenlaista. Eli jos olen myymässä jossain tapahtumassa (pienimuotoisesti, toiminimellä) niin miten saan aikaan kuitin asiakkaalle? Jos myyn jotain euron hiluja niin miten kummassa teen tästä kuitin. Minulla ei ole maksupäätettä tmv olemassa eikä nyt ainakaan lähiaikoina ole sellaista hankinnassa.
miauu

Post by miauu » Fri Apr 21, 2017 14:11

Periaatteessa itsejäljentävä kuittivihko josta täytät käsin joka asiakkaalle kuitin mitä ostettu ja paljonko maksettu ja paljonko alvia ja omat tietosi, ja juu ei nopeaa toimintaa.

Ihan pätevä kiertotie: printtaat valmiiksi läjän kuittilappuja joista puuttuu vain summa (A4:lle mahtuu hyvin 4-16 riippuen lapun koosta), sitten täytät summat kynällä per ostaja. Y-tunnus valmiiksi printtiin, alv-tiedot jne samoin. (Ja niille asiakkaille jotka eivät halua kuittia ei sitten kirjoiteta summaa siihen lappuun).
Jos myynnissä useampaa eri sorttia tavaraa (korut, korutarvikkeet, x, y, z) niin kannattaa tehdä kullekin tuoteryhmälle oma kuittinippunsa - 99% tapahtumakävijöistä ei yleensä kaipaa kuittia kuin enintään yhteystietojen takia, mutta sitten se sadas saattaa tosiaan tarvita kuitin omaan kirjanpitoonsa ja ostaa muualta jos kuittia ei saa.
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Kasandra
Lasku:18

Post by Kasandra » Fri Apr 21, 2017 15:52

Tuota jäljentävää vihkoa ajattelinkin mutta tuntuu niin hullulta oikein semmoinen suureellinen kuitti pikkusummasta kirjoitta. :) Printti olikin loistoidis, kiitos siitä! :)
Post Reply