Yhteistyö yrityksen kanssa

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Lottis
suunnittelee Balin-matkaa
Oikea käyttäjä: Olen

Yhteistyö yrityksen kanssa

Post by Lottis » Thu Jun 07, 2012 11:05

Semmoinen asia on tässä pyörinyt mielessä ja nyt kyselisinkin teiltä viisaammilta, että onko tämä etes mahdollista.

Eli tarkoitukseni ei ole tehdä korujen myynnistä elantoa. Mutta, haluaisin niitä kuitenkin myydä. En usko verovelvollisuuden täyttyvän mitenkään, joten toiminimen perustaminen ei kannata. Vielä tässä vaiheessä en haluaisi liittyä osuuskuntaankaan. Mutta, onko minulla mahdollisuutta kysellä mitään firmaa (kampaamo ja kynsistudio mielessä näin aluksi) yhteistyöhön kanssani? Saada sinne pienesti esille tuotteitani ja he myisivät niitä puolestani?0

Tämä on nyt siis ihan ajatuksen tasolla, mutta ennen kuin otan asian puheeksi noiden yritysten kanssa, niin mielummin teen täällä itseni hölmöksi, kuin että menisin totaalisen katastrofin kanssa heidän puheilleen 8)
Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa

Re: Yhteistyö yrityksen kanssa

Post by Lumijo » Thu Jun 07, 2012 11:42

Niinpä, yritysten kanssa on vaikea toimia ellei ole Alv-rekisterissä ja ainakin toiminimeä takana :(
Lottis

Post by Lottis » Thu Jun 07, 2012 11:46

Mutta onko se ihan mahdoton ajatus?
Lumijo

Post by Lumijo » Thu Jun 07, 2012 16:22

Niin, ongelma on siinä, että yritys joutuu maksamaan myymistään tavaroista arvonlisäveron ja ostaessaan sinulta ei saa sitä vähentää. Arvonlisäveron osuus 23% jää myyjän tappioksi.
Tietysti jos saisit sovittua niin, että yritys olisi vain välikäsi ja rahat tulisivat aina sinulle suoraan se voisi onnistua. Mutta jonkin osuuden kuitenkin myyjä haluaa myymistään tuotteistasi
ja miten se sitten hoidetaan on eri juttu.
itselläni se toimii siten, että myyjä saa tietyn osuuden myymistään koruista ja teen heille laskun kuukausittain joka sisältää Alvin. Siis myynti on alvillista sekä heillä, että minulla.
Kannattaa kuitenkin ensin harkita ennenkuin lähtee yritystä perustamaan, vaikka se onkin helppoa.
Lottis

Post by Lottis » Thu Jun 07, 2012 19:08

Mietin mahdollisuutta esimerkiksi vuokrata pöydän yritykseltä? Eli he eivät ostaisi minulta mitään, minä vuokraisin itselleni tilaa heiltä. Ongelma tosin, kuinka rahastus tuossa sitten onnistuisi? Tai pienempi vuokra + provisio myydyistä?
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Kivenviilaaja » Thu Jun 07, 2012 19:27

Aika vaikea kuvitella, että tuotteita voisi jotenkin myydä yrityksen kautta niin, että ALV:t jäävät maksamatta. Verottaja ainakin voisi kiinnostua sellaisesta ja hyvin helposti yrittäjää epäillään veronkierrosta. Kirpputorilla sellainen myynti onnistuu, koska käytetyn kirppiskaman myynti on verotonta.
Lumijo

Post by Lumijo » Thu Jun 07, 2012 19:39

Lottis wrote:Mietin mahdollisuutta esimerkiksi vuokrata pöydän yritykseltä? Eli he eivät ostaisi minulta mitään, minä vuokraisin itselleni tilaa heiltä. Ongelma tosin, kuinka rahastus tuossa sitten onnistuisi? Tai pienempi vuokra + provisio myydyistä?
Niin, mutta tämähän olisi selvää liiketoimintaa. Aika mahdoton ajatus yksityisenä henkilönä jossain liikkeessä alkaa myydä tuotoksiaan. Vai seisoisitko itse siellä ja ottaisit vastaan rahaa myydyistäsi tuotteista, juuri kirppiksen tapaan?
Jos yrittäjä rahastaa, silloin raha menee myös yrittäjän kirjanpitoon ja siten alvilliseksi myynniksi, ellei sitten yritys laittaisi rahojasi ns. aina sivuun, mutta kuka tekisi sitä ilman mitään korvausta? Varsinkin kun kuten kivenviilaaja sanoi, voidaan epäillä veronkierrosta. Yksityisenä henkilönä voit myydä tuotteitasi esim. ystäville ja bloginkautta tai facebookin kautta. Mutta niistäkin saatu tulo on veronalaista tuloa, henkilökohtaisessa verotuksessa.
Lottis

Post by Lottis » Thu Jun 07, 2012 20:15

No, siksipä täällä ääneen pohdiskelenkin, kun täällä on porukkaa, jolla kokemusta ja taitoa pudottaa takasin maanpinnalle ;) Mutta ei mulle se osuuskuntaan liittyminen ole mahdoton ajatus, eilen vaan sanottiin, ettei sitä kannata tehdä ennen kuin on tulojakaan. Jatkan siis vaihtoehtojen tuumailua!
Post Reply