Yrittämisen hyötyjä ja haittoja

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Pape
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Yrittämisen hyötyjä ja haittoja

Post by Pape » Mon Mar 26, 2007 14:46

Ajatteleeko kukaan muu niin, että toiminimestä olisi helmeilyssä pelkästään hyötyä, koska materiaalikustannukset saa verovähennyksiin (joka tapauksessa hassaat rahasi matskuihin)? Alvejakaan tarttisi maksaa, kun tulot pysyy alle 8500/v, joten homma skulaisi mukavasti sivutoimisena ainaskin. Sosiaalikuluistakaan ei tarvi stressata, jos on vieraalla lisäksi töissä. Eri asia on työttömällä (minä), koska vähät työttömyysturvat voi menettää pienelläkin yritystoiminnalla...
Ulla

Post by Ulla » Mon Mar 26, 2007 14:48

Materiaalikustannuksista voi verotuksessa vähentää vain ne, jotka sisältyvät ko. vuonna myytyihin koruihin. Loput kasvattavat materiaalivaraston arvoa ja siten verotettavaa tulosta.
Pape

Post by Pape » Mon Mar 26, 2007 14:53

Eli tilikauden lopussa kaikesta pitää pyrkiä eroon?
Nunnuli

Post by Nunnuli » Mon Mar 26, 2007 15:23

Aikamoinen inventaario olisi vastassa aina vuoden lopuksi.. vaikka en näistä asoista mitn ymmärräkään. Tuli vaan mieleen..
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Mon Mar 26, 2007 15:32

Nunnuli wrote:Aikamoinen inventaario olisi vastassa aina vuoden lopuksi.. vaikka en näistä asoista mitn ymmärräkään. Tuli vaan mieleen..
Ei itse asiassa, jos hoitaa kirjanpitonsa fiksusti. Minä tein inventaarion yritystoimintani alussa, ja tästä eteenpäin kirjanpidosta saa aika helposti laskettua tilikauden lopussa, mikä on tilanne. Saan kätevästi laskettua niin muutokset materiaalivaraston arvossa kuin valmiiden tuotteiden varaston arvossakin :D
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Pape

Post by Pape » Mon Mar 26, 2007 16:06

Eowyn wrote:
Ei itse asiassa, jos hoitaa kirjanpitonsa fiksusti. Minä tein inventaarion yritystoimintani alussa, ja tästä eteenpäin kirjanpidosta saa aika helposti laskettua tilikauden lopussa, mikä on tilanne. Saan kätevästi laskettua niin muutokset materiaalivaraston arvossa kuin valmiiden tuotteiden varaston arvossakin :D
Erittäin kannustava kuulla, jos tuossa vaiheessa pystyy vielä (lue: helmiä täytyy olla megamäärä) sanomaan, ettei se nyt niin paha nakki ole :wink:
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Mar 26, 2007 16:13

Pape wrote:
Eowyn wrote:
Erittäin kannustava kuulla, jos tuossa vaiheessa pystyy vielä (lue: helmiä täytyy olla megamäärä) sanomaan, ettei se nyt niin paha nakki ole :wink:
No sen alkuperäisen inventaarion tekeminen oli kyllä aika kamala nakki :shock: Se vei kyllä varmaan viikon, kun vähän kerrallaan tein. Sen jälkeen on riittänyt huolellisuus kirjanpidossa, muuta ei juuri tarvita :D
sweet_heidi
löytänyt aidot helmet

Post by sweet_heidi » Mon Mar 26, 2007 18:06

Eowyn, huomioitko muuten materiaalikustannuksissasi myös postikulut? Siis toisista paikoista tilatessahan postituskulut on huikeat, joten tavallaan nostavat helmien arvoa. Ja jos huomioit ne, miten lasket postikulut yksittäiselle helmelle, helmen hinnan vai painon mukaan suhteellisesti?
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Mar 26, 2007 18:11

sweet_heidi wrote:Eowyn, huomioitko muuten materiaalikustannuksissasi myös postikulut? Siis toisista paikoista tilatessahan postituskulut on huikeat, joten tavallaan nostavat helmien arvoa. Ja jos huomioit ne, miten lasket postikulut yksittäiselle helmelle, helmen hinnan vai painon mukaan suhteellisesti?
Totta kai. :D Se miten postikulut jaan eri tuotteille riippuu vähän tuotteiden tyypistä: joskus jaan tasan tuotteiden kesken, joskus taas lasken suhteelliset postikulut hinnan mukaan (jolloin kalliimmalle tuotteelle tulee myös vähän enemmän postikuluja). Valitsen tapauskohtaisesti sen tavan, joka tuntuu kyseisten tuotteiden kanssa reilummalta ja fiksummalta. :nod:
Pape

Post by Pape » Tue Mar 27, 2007 9:52

Mites muuten esim. TIP:n kanssa paperitouhu menee, kun sieltä ei tule minkäänlaista lähetyslistaa. Toimiiko kuittina peipallin kuitti?
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Tue Mar 27, 2007 10:07

Pape wrote:Mites muuten esim. TIP:n kanssa paperitouhu menee, kun sieltä ei tule minkäänlaista lähetyslistaa. Toimiiko kuittina peipallin kuitti?
Niin minä olen olettanut. Olen printannut ne PayPalin kuitit kirjanpitooni - niissä kuitenkin lukee selkeästi, kuka osti, mitä ja mistä osti ja paljonko on maksettu.

Merkatessani kirjanpitoon PayPalilla maksettuja ostoksia olen muuttanut dollarisummat euroiksi käyttäen tullin kuukauden kurssia, sillä jos maksan jo valmiiksi PP-tilillä olevalla valuutalla, ei mulla näy yhtään missään maksetun summan euroarvoa.
Sinikello
hamstraa hopeahelmiä

Post by Sinikello » Tue Mar 27, 2007 11:25

En tiedä miten tän kysymyksen nyt muotoilisi :raaps:

Eli jos esim. toiminimi ostaa esim. Usa:sta tarvikkeita niin tarvitseeko maksaa mahdolliset tullit ja alv:t vaikka ostaisi "pienemmällä" summalla.
Eli koskeeko se ns. 10 euron raja myös yrityksiä?
Pape

Post by Pape » Tue Mar 27, 2007 12:01

Mä passaan Sinikellon kysymyksen, koska en osaa siihen vastata. Tuli vain mieleeni semmonen juttu, että josko laitettais tänne kaikki tyhymätkin kysymykset, niin tästä voisi muodostua mielenkiintoinen keskustelu?

Alveista. Jos ei liity alv-rekisteriin, mutta tilikauden loppupuolella huomaakin, että se 8500 ylittyy, niin joutuuko silloin maksamaan alvit kaikesta myynnistä taannehtuvasti vai siitä 8500 ylittyvästä osasta?
Ulla

Post by Ulla » Tue Mar 27, 2007 12:05

Kaikesta myynnistä!
Nunnuli

Post by Nunnuli » Tue Mar 27, 2007 12:12

Entä pitääkö kaikesta myymästään maksaa tuloveroa vaikka materiaalikulut, työvälineet yms. ovat maksaneet enemmän kuin mitä on tehnyt tulosta? Eli siis.. jos on ostanut 200 eurolla materiaaleja, tekee itselleen harrastusmielessä koruja ja myy muutamia liikoja pois ja tienaa esim 50 euroa. Pitääkö silloin laskea niihin myymiinsä koruihin menneet materiaalit, ilmoittaa ne vähennyksiin ja maksaa lisäprosentin mukaan veroa.. lisäprosentin ollessa esim 40%? Tällä kaavalla 5 euron rannekorun hinta pompsahtaa niin, ettei kukaan enää osta sitä. Tiedän, että alvia ei harrastusmielessä tehtyjen käsitöiden hintoihin tarvitse lisätä kun myyty määrä on alle sen.. oliko se 8500 euroa, mutta eikö tuloveroa silti pitäisi maksaa? Ja mihin se sitten maksetaan?

Ja vielä muoks: Maksaako oikeasti ihmiset veroa esim joulumyyjäisissä myymistään sukista ja kuivakakuista?
Post Reply