Yrittämisen hyötyjä ja haittoja

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Anne
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Anne » Tue Mar 27, 2007 12:38

Nunnuli wrote:Entä pitääkö kaikesta myymästään maksaa tuloveroa vaikka materiaalikulut, työvälineet yms. ovat maksaneet enemmän kuin mitä on tehnyt tulosta?
Minä kysäisin näitä asioita joskus tuolta verohallinnon sivuilta (www.vero.fi). Sieltä saamani vastaus ei ole sitova, eli voi olla että saamani info on väärää mutta tässä tiivistetysti miten he neuvoivat toimimaan:
Kirjaa tulisi pitää saaduista tuloista ja niihin kohdistuvista menoista. Eli muistiin tulisi pistää kenelle olet myynyt koruja, milloin ja mihin hintaan. Samoin tulisi säilyttää korujen tekemistä varten ostamiesi materiaalien ostotositteet sekä tositteet mahdollisista muista korujen tekemiseen ja myymiseen liittyvistä kuluista. Vuosittain sitten veroilmoitukseen laaditaan laskelma saaduista tuloista ja niihin liittyvistä menoista. Jos tulot ovat suuremmat kuin menot, joudut maksamaan ansiotuloveroa (valtion-, kunnallis- ja kirkollisveroa sekä svpäivärahamaksua).

Käsittääkseni tuossa laskelmassa nuo menot eivät siis tarkoita kaikkia tarvikehankintoja vaan vain niitä tarvikkeita, jotka on kuluneet myytyihin koruihin. Paremmin tietävät korjatkoon...
Pape
Lasku: 5

Post by Pape » Thu Mar 29, 2007 11:15

Kokeilin hakea starttirahaa ja korupuoli olisi ollut yksi osio liikeideasta muiden mukana. Todella paska kokemus.

Ensinnäkään 12 sivuista liiketoimintasuunnitelmaa ei kukaan vaivautunut kokonaan lukemaan ja johtopäätökset tehtiin otsikoiden perusteella. Hmm. korukauppaa, "mutta niitähän roikkuu joka kaupassa" oli kommentti työkkäristä ja uusyrityskeskuksesta. Näin meitä arvostetaan ;)

Erikoisin suositelma oli se, että mene töihin, kauppaa koruja siinä sivussa, mutta älä perusta yritystä (starttirahaa ei myönnetä, jos yritys on perustettu). Aasina voisin ajatella, että tämä oli yllytys pimeään kauppaan!
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Wed Apr 25, 2007 19:27

No niin. Kesää varten miun on nyt ilmoittauduttava ennakkoperintärekisteriin etc. niin mietin vaan tuota liikevaihtoa.. Millä ilveellä osaan arvioida sen edes likipitäen oikeaksi? Tuleeko siitä suuri selkkaus, jos liikevaihti heittää vaikka 600 eurolla :%

Outi, Ulla, apua!
Ulla

Post by Ulla » Wed Apr 25, 2007 19:53

Ei minun minnekään liikevaihtoa ole tarvinnut arvioida!
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Wed Apr 25, 2007 19:54

Ulla wrote:Ei minun minnekään liikevaihtoa ole tarvinnut arvioida!
Mutta kun tuossa Y3- lomakkeessa niin pyydetään :roll:
Oletko kuitenkin ilmoittautunut ennakkoperintärekisteriin?
Ulla

Post by Ulla » Wed Apr 25, 2007 19:55

Ehkä en sitten vain enää muista tai lomake on muuttunut viiden vuoden takaisesta. Olen kyllä ennakkoperintärekisterissä.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Wed Apr 25, 2007 19:59

kaisa-maisa, ainakin mulle annettiin verotoimistosta pari kuukautta aikaa sen tiedon ilmoittamiseen, eli sain siis vähän aikaa tehdä bisnestä ja sitten sen perusteella arvioida vuoden liikevaihdon :D
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Wed Apr 25, 2007 20:02

Eowyn wrote:kaisa-maisa, ainakin mulle annettiin verotoimistosta pari kuukautta aikaa sen tiedon ilmoittamiseen, eli sain siis vähän aikaa tehdä bisnestä ja sitten sen perusteella arvioida vuoden liikevaihdon :D
No hyvä. Jo hätäännyin tuostakin seikasta :lol:
Hirmu vaikea arvioida sitä näin äkkiseltään..

Kiitos teille, kyselen kohta lisää hölmöjä :lol:
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Wed Apr 25, 2007 21:16

No ennakkoperinnästä tiedän jotain, kun perheessä on yrittäjä. Eli sen ekan ennakkoverohakemuksen tehtyäsi ja laput saatuasi voit ihan milloin vain marssia verotoimistoon ja kertoa että liikevaihto kasvaa tai pienenee siitä mitä arvioit, ja sinulle tulla tupsahtaa verottajalta sitten uudet ennakkoveroliput suuremmalla tai pienemmällä summalla. Muutos pitää tehdä kuun 27. päivään mennessä että ehtii rällätä systeemin läpi seuraavaa kuukautta varten.

Ja jos arvioit liikevaihdon liian pieneksi, ja maksat liian vähän veroa, voit ensi vuoden maaliskuun loppuun mennessä maksaa ns. ennakon täydennystä ja paikata sillä. Tai jos vedätät vieläkin, saat mahdollisesti mätkyjä ensi vuoden lopussa, ei sen kummempaa.

Toiminimi on sen sijaan aikas vieras yritysmuoto, olen tässä vähän tutkaillut miekin... toimialaksi tietysti pohdin kaikkea mahdollista kalankasvatuksesta taivaanrannanmaalaukseen :roll:
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
|Unforgiven|
hamstraa hopeahelmiä

Post by |Unforgiven| » Wed Apr 25, 2007 22:10

Ehkä hieman OT, mutta muuan tuttava perusti firman, jonka liiketoimintaan kuuluu sananmukaisesti "kaikki laillinen liiketoiminta"... :lol:
Image
Image
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Wed Apr 25, 2007 22:31

Diipa daapa, kapulakieltä aikana tulkittuani, aloin pähkäillä paljonkohan mahtaa olla miun kaltaisen nuoren normaalin henkilöverotuksen mukainen ennakonpidätys :shock: Uskon ja toivon vuosityötulojeni asettuvan alle tuon 5658 euron..

Mistä näitä voi tietää?
Tai väliäkös sillä, paljonko se on, olisi vaan kiva tietää :)

Muoks; henkilökohtaisten verkkopankkitunnuksieni avulla pääsin näkemään vero.fi sivuilta omat prosenttini..
Ei mikään paha prosentti alkuunkaan: Yli 1300,00€ - 13000,00€ 14 %

Hyvä minä, osasin ihan itse :jippii:
Isla
korukivikasan keskellä

Post by Isla » Thu Apr 26, 2007 12:53

Minun piti kyllä arvioida liikevaihto, ja siitä on yli 5 vuotta, kun aloitin.
Minulla oma arvio osui muistaakseni aika nappiin, mutta yksi ystäväni taisi ensimmäisenä vuonna muuttaa sitä muutaman kerran, joten ei tarvitse siitä stressata. Ja voihan sitä maksaa ennakontäydennystä tai sitten maksaa korkoineen, kun saa jäännösverolaskun.
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Thu Apr 26, 2007 12:55

Isla wrote: Minulla oma arvio osui muistaakseni aika nappiin, mutta yksi ystäväni taisi ensimmäisenä vuonna muuttaa sitä muutaman kerran, joten ei tarvitse siitä stressata.
No hienoa. Jotain suuntaa osaan arvioida, mutta hienoa että sitä pystyy muuttamaan jos arvio heittää...
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Thu Apr 26, 2007 14:42

Kivoja nämä itsenäisesti suoritettavat yrittäjäyystehtävät:

Koska paikallisuusedustaja toimii useiden asiakkaiden kanssa ja edustuksessa/myyntitileillä on erilaisia tuotteita, on kirjanpidon/rahaliikenteen muistiinmerkitsemisen ohella hyvä pitää myös tavarantoimittaja-myyntitili/yrityskohtaista reskontraa. Reskontraan merkitään yritys/toimittajakohtaisesti myyntitilillä olevan tavaran määrä, sovitulta ajanjaksolta, esimerkiksi myydyt tuotteet sekä maksettujen tilitysten määrä. Reskontramerkinnät voi pienimuotoisessa yritystoiminnassa tehdä esimerkiksi Exel taulukkopohjalle

Sinänsä hienoa, että ymmärrän tuosta melkein puolet :)
Lauantaina tulee isoveli auttamaan :rofl:
Loulou

Post by Loulou » Thu Apr 26, 2007 15:18

Voi kauheaa, mitä tuossa oikein lukee? Minulla ruksahti jo ensimmäisen sivulauseen kohdalla aivoissa jotain pois paikoiltaan, enkä ymmärtänyt lopusta mitään.
Post Reply