Yrittämisen hyötyjä ja haittoja

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Muikku
Moderaattori
Lasku: 5

Post by Muikku » Thu Apr 26, 2007 18:30

Mie en kanssa ymmärrä miksi näistä pitää tehdä niin hiton vaikeaa kieltä kun asiat voisi kirjoittaa yhtä hyvin suomeksi. Mutta sisäinen merkonomini sanoo, että siinä kehotetaan pistämään ylös mitä osti ja mitä myi, keltä tai kenelle, kuinka paljon maksoi/sai rahaa ja paljonko ostetuista on maksamatta ja myydyistä saamatta - sillä koska asiakkaita on paljon, muuten on vaikea muistaa saati laatia mitään yhteenvetoa, jos yhtäkkiä pitää esittää paljonko on velkaa ostoista ja saamatta myynneistä.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Pape
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Pape » Fri Nov 16, 2007 13:43

Onkos täällä kukaan työtön ja työvoimatoimiston toimikunnan pitäisi päättää, oletko sivutoiminen vai kokopäiväinen yrittäjä. Jos katsovat, että olet kokopäiväinen, menettää työttömyysturvan. Sivutoimisena on oikeus soviteltuun päivärahaan. Mitkähän seikat siihen päätökseen vaikuttavat? Mitä sinne olisi siis kannattanut runoilla :?
Suski

Post by Suski » Fri Nov 16, 2007 14:17

Moi Pape!

Käsitykseni on, että työvoimatoimikunta voi päättää asiakkaan toimivan sivutoimisena yrittäjänä jos yritystoiminta on jatkunut vähintään 10 kuukautta palkkatyön rinnalla. Muuten linja lienee aika yksinkertaisen tyly, olet yrittäjä. Toivottavasti tämä sinulla täyttyy ja näin myös toimikunta asian ratkaisee. Tietenkin siellä kysellään myös yritystoiminnan laajuutta ja jos yritys on aivan eri alallakin kuin normaali päivätyösi oli, ei kai sitä voida päätoimiseksi katsoa. Sitten jos yritys on katsottu sivutoimiseksi, niin sitähän tarkastellaan aina puolen vuoden välein. Joten aina vain uusi saman sisältöisiä selvityksiä sinne jos tilanne yritystoiminnan osalta ei ole muuttunut.

Tämä on tällaisen puoliammattilaisen näkökulma, täältä vähän väärältä puolelta tuota työttömyysturvalakia, en siis ole työvoimatoimiston virkailija.

Työttömyyskassan kanssa kannattaa myös tarkasti kysyä mitä selvityksiä he haluavat yritystoiminnasta ja millä perusteella yritystulo huomioidaan!
Pape

Post by Pape » Fri Nov 16, 2007 14:57

Kiitos Suski loistavasta vastauksesta :D

Muutama epäkohta taitaa kuitenkin kohdallani olla.. Minulla on yli 10 kuukauden ajalta esittää kirjanpito, mutta toiminimeä minulla ei ole. Toiseksi, olen tuon 10 kuukauden aikana ollut puoli vuotta töissä, joten tössääköhän touhu tähän?
Suski

Post by Suski » Fri Nov 16, 2007 16:29

Laittelin Pape yv:n
Jorisa

Post by Jorisa » Thu Nov 22, 2007 11:30

mua ottaa kaikista eniten päähän tässä se, että en mitenkään saa näitä mun korubusineksia liitettyä tähän maatalouteen. En mitenkään. :grr: Elikä mun on mitä ilmeisemmin sitten TAAS alettava ammatinharjoittajaksi ja se tarkoittaa sitten taas, joka kuukautista alv-ilmoitusta valtiolle ja sitä että tarttee tehdä se ammatinharjoittajan veroilmoitus ja ne kaikkimuutkirjanpitovelvollisuudet :sensuroitu: minäenpidäsiitäajatuksestaollenkaan :twisted:

tarttee miettiä, jos tässä on jokus pikkupossun mentävä aukko, niin saan sujautettua ne tuloni tonne tavalliseen verotukseen... mä en HALUA enää yhtään ylimääräistä työtä. :twisted:
Porukassa, mutta yksin.
Ivory
korukivikasan keskellä

Post by Ivory » Sat Mar 08, 2008 0:02

Olen lueskellu näitä ketjuja läpi, joissa pohdiskellaan toiminimeä ja sen vaikutusta verotukseen. Tuli mieleeni kysymys: vaikuttaako toiminimen perustaminen (sivutoiminen yrittäminen) esim. vanheimpainrahan määrään. Onko kellään kokemusta?

Opiskelijoillahan se varmaan ei vaikuta, jos jää alle tietyn kk-rajan (näin ainakin palkkatulossa). Aika monella varmaan vuosien varrella kertyy harrastuksena tehtyjä koruja nurkat täyteen, ja jos sitten äippälomalla päättää tienata vähän ja rehdisti hankkii y-tunnuksen ja tekee tarvittavat veroilmoituksen, niin käykö kalpaten?

Eipä silti että mulla olis sellaisia huolia, ensimmäistäkään korua en ole vielä tehnyt :enkeli:
Teeti
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Teeti » Sat Mar 08, 2008 0:39

Minua taas askarruttaa sellainen asia, että jos toimii päätoimisesti yrittäjänä jollain täysin muulla alalla, ja haluaisi toiminimellä tehdä korukauppaa niin miten hoitaa kirjanpito?
Voiko esimerkiksi vähentää sivutoimen tappiot päätoimen voitoista?
Nimimerkillä "ammattitaitoinen kirjanpitäjä" :oops:
Vähän hämää itseäkin, kun en tiedä vastauksia näihin kysymyksiin, vaikka pitäisi. Kai se on kaivettava ne kirjanpidon oppikirjat taas esille. Onneksi ovat vasta pari vuotta vanhoja.

.
Teeti
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Teeti » Sat Mar 08, 2008 0:53

Jorisa: Meille opetettiin siellä kirjanpitokurssilla, että maatalousyrittäjät ja taksiyrittäjät eivät ole verotuksen ja kirjanpidon kannalta tavallisia yrittäjiä.
Melkein kaikissa tapauksissa esimerkkiyrityksenä oli kioski tai vaatekauppa. Mutta heti kohta, kun me kurssilaiset asioita utelimme, opettaja painotti sitä, että nämä säännöt eivät koske maataloutta, luvanvaraista henkilökuljetusta (=taksi) eivätkä käytettyjen tavaroiden kauppaa.
Huvittavaa sinänsä, että suurin osa kurssilaisista edusti näitä ammattiryhmiä. Eli emme siis saaneet vastauksia kysymyksiimme.
Pitäisköhän perustaa kioski. Sen kirjanpidon osaisin kyllä hoitaa. :)

.
Ivory
korukivikasan keskellä

Post by Ivory » Sat Mar 08, 2008 1:25

Samoin, vakioesimerkki oli peruskoulun taloustiedon tunnilla oli "Kukka ja Nakki Oy" :P
Jorisa

Post by Jorisa » Sat Mar 08, 2008 9:36

Teeti wrote:Minua taas askarruttaa sellainen asia, että jos toimii päätoimisesti yrittäjänä jollain täysin muulla alalla, ja haluaisi toiminimellä tehdä korukauppaa niin miten hoitaa kirjanpito?
Voiko esimerkiksi vähentää sivutoimen tappiot päätoimen voitoista?
Nimimerkillä "ammattitaitoinen kirjanpitäjä" :oops:
Vähän hämää itseäkin, kun en tiedä vastauksia näihin kysymyksiin, vaikka pitäisi. Kai se on kaivettava ne kirjanpidon oppikirjat taas esille. Onneksi ovat vasta pari vuotta vanhoja.

.
Tähän mä osan vastata että joo voi, muun elinkeinon tappiot voi vähentää joko pääomatuloista tai sitten tosiaan päätoimen voitoista. Näin mä oon ainakin tehnyt silloin joskus muinoin.

Maatalous on siks erikoista, että se on yhdenkertasen kirjanpidon alasuudessa edelleen, tosin en mää edelleenkään tajuu siittä yhtikäs mitään. :shock: Onneks mut pelastaa Suonentieto, ja sieltä ostettu loistava ohjelma. :lol:
Porukassa, mutta yksin.
Post Reply