Mikä myy?

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Safir
korukivikasan keskellä
Mikä myy?

Post by Safir » Mon Mar 13, 2006 19:25

Eli te jotka olette tehneet koruja myyntiin, esim. vaikka toreille, työpaikoille yms, niin mikä on se juttu mitä ihmiset mieluiten ostavat?
Esim. vaikka siemenhelmistä tehtynä ja millaisia korviksia ostetaan?
Ja miten osaatte hinnoitella tuotteet? Tuntipalkoillehan tässä ei todellakaan taida päästä :lol:
kormatar
Swarovski-kuumeessa
Lasku:5

Post by kormatar » Tue Mar 14, 2006 10:12

Hei..omasta kokemuksesta voin kertoa että kännykkäkorut tehtynä siemenhelmistä(oma sydänmalli) myyvät hyvin. Niitä saisin olla koko ajan väsäämässä. Hintana olen pitänyt 6 euroa kun tekemiseen ei aikaa paljoa mene. Silmälasiketjuja olen viime viikkoina myös tehnyt. Kun yksi rouva työpaikalla käyttää helmiketjua niin toiset haluavat myös omiin laseihin sopivat! Spiraalimalli sopii noihin ketjuihin hyvin. Niin ja enkelikorvikset tekee kauppaansa edelleen..
Tuo hinnoittelu on mullekin vaikea juttu..myyn kuulemma aivan liian halvalla :? Viisas ystäväni neuvoi, että kun sydämellä teet, laita sydämellä hintakin ..eli EI oman työn aliarvostusta, vaan hinta niin korkealle että ostaja on tosissaan :P Myynnin kohderyhmät olen löytänyt harrastuspiireistä tai muuten tuttujen kautta. Puskaradio on hyvä tiedottaja.
Kyllä kaikenlaiset helmikorut myyvät, kunhan uskaltaa vain luoda koruun omaa henkeä :mrgreen: mitä se sitten onkin..?!
Tämä ei kai kuullosta kovin älykkäältä..eikä talousneron puheelta? Olen enemmän tunteella tekevä :love:
Tarja
helise
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by helise » Tue Mar 14, 2006 18:26

Viime kesän myynnin perusteella sanoisin, että aika yksinkertaiset korut myyvät melko hyvin - esim. vaijerikaulakorut ja korupiikkiin tehdyt korvikset. Lähinnä sellaiset, joissa hinta ei nouse kovin korkealle. Käsityö kun ei vissiin saisi maksaa juuri mitään! Murinaa... :?

Tuo hinnoittelu on kyllä vaikea juttu, kun omalle työlle en ainakaan minä osaa sitä hintaa oikein laskea... :oops:
Siru
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Siru » Tue Mar 14, 2006 21:44

Olen ollut huomaavinani että jos joku jonkin korun tosissaan haluaa, hän yleensä on valmis siitä myös maksamaan. Ei toki ihan pilviä hipovia hintoja mutta kuitenkin kohtuudella. :nod:

Minä kun en varsinaisesti myyntiin tee mitään - ainoastaan tilaustöitä - niin hinnoittelu menee periaatteella kulut eli tarvikkeet + käytetty aika ja sitten pyöristän johonkin sopivaan tasasummaan. Kukaan ei ole vielä nikotellut, sillä aika samoja pyydän kuin muutkin - ainakin mitä nyt teidän muiden hintoja olen nähnyt. Ilmaisiksi en tee mutta lahjaksi annan. Kaikki muu maksaa ainakin sen verran että saan omani pois ja uusia helmiä tilalle... :lol:

Välillä kyllä kieltämättä mietin itsekin kuinka paljon jostain kehtaisi pyytää. Kun katselee netissä eri tekijöiden hintoja on skaala aika hurja, rannekoru esim. hopeisilla osilla ja aidoilla helmillä voi olla mitä vaan 10 ja 50 euron välillä. Jotta siksi kyllä olen esim. Maikin ja Ullan kanssa samoilla linjoilla oman työn hinnoittelussa - tää keskustelu oli jossain toisaalla - eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan... :shrug: kyllä omaa työtä pitää ainakin sen verran itsekin arvostaa ettei nyt ihan pilkkahinnalla tee tai myy!
Wear your HELMET with pride!
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Henna » Tue Mar 14, 2006 21:52

Siru wrote:Kun katselee netissä eri tekijöiden hintoja on skaala aika hurja, rannekoru esim. hopeisilla osilla ja aidoilla helmillä voi olla mitä vaan 10 ja 50 euron välillä. !
Viisikymppiä ei riitä kun kyseessä on disäin. Kännykkäkorukin maksaa tarjouksessa 19 € (norm. 25€)

Mutta todellakin, ei se ole tyhmä joka pyytää jos vaan joku maksaa :roll:

Mä olen kans myynyt (ylläri) parhaiten aika pieniä, halpoja juttuja. Korviksia ja kännykkäkoruja lähinnä. Ja noita vaijerikoruja kans. Hyvä setti on ollut Swarovski-vaijerikoru ja korvikset - kaunista, ylellisen näköistä ja nopeaa tedä...
Anne

Post by Anne » Tue Mar 14, 2006 22:05

Itse olen vähän sitä mieltä, että kun jotkut ihmiset yrittävät ne leivänpäällisensä hankkia koruilla ja ovat kenties tutkinnonkin alalta suorittaneet, niin ihan jo solidaarisuudesta näitä ihmisiä kohtaan pitäisi meidän harrastuksena värkkäävienkin pyytää kohtuullinen hinta koruista. Ihmisten kun tuntuu olevan vaikea käsittää sitä työn (ja suunnittelun) osuutta korun hinnassa - eikä asiaa kyllä yhtään auta, jos käsityönä tehtyjä koruja myydään sitten harrastelijoiden toimesta "pilkkahintaan".
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Tue Mar 14, 2006 22:22

Anne wrote:Ihmisten kun tuntuu olevan vaikea käsittää sitä työn (ja suunnittelun) osuutta korun hinnassa - eikä asiaa kyllä yhtään auta, jos käsityönä tehtyjä koruja myydään sitten harrastelijoiden toimesta "pilkkahintaan".
Toi on kyllä erittäin totta.

Mutta toisaalta a) harrastelijalla ei ole mitään mahdollisuutta pyytää samanlaisia hintoja kuin nimekkäillä suunnittelijoilla ja b) henkilö joka harrastelijalta ostaa, ei tavoittelekaan mitään ihmeellistä mallia tai jonkin suunnittelijan tai taiteilijan tuotosta, vaan ostaa yksinkertaisesti silmää miellyttävän korun. Eli eikö tavallaan niin, että harrastelija ja koruja suunnitteleva ja ammatikseen myyvä henkilö kilpailevat vähän eri markkinoista. Se joka haluaa panostaa nyt vaikka noihin dpn-koruihin maksaa tietoisesti myös nimestä ja siitä että koru on ammattilaisen suunnittelema.

Henkilökohtaisesti vaan arvostus tuota nimenomaista linkin rannekorua kohtaan romahti, kun tajusin miten helppoa on itse tehdä samanlaisia...

Muuten olen ilman muuta sitä mieltä, että käsityöstä pitäisi saada käypäinen hinta. Enkä muuten ole hirveän kateellinen niille, jotka tässä maassa elättävät/yrittävät elättää itsensä omilla käsitöillään. Päinvastoin :palvoo:
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Tue Mar 14, 2006 23:14

Olen hiljattain perustanut toiminimen ja joutunut sen parissa miettimään hinnoitteluasioita paljonkin -- josko tarkoitukseni on toimia sivutoimisena yrittäjänä ja päätoimisena kotiäitinä, joten minun ei ole pakko koko elantoa yrittäjänä repiä :nod: .

Yrittäjänä alaani kuuluvat lähinnä opetus, koulutus, esiintyminen ym. niinsanotusti materiattomat palvelut eli harvoin fyysinen esine vaihtaa omistajaa. Silloin hinnoittelussa ei voi käyttää pohjana raaka-aineiden hintoja, kuten korujen teossa :wink: .

Mutta olen päättänyt (varsinkin, kun minun ei ole pakko itseäni yrittäjänä elättää), että minä en tee yhtään mitään polkuhintaan, vaan teen joko talkoohommia ystäväpiirissä tai harrastuksen tiimoilta tai sitten otan kunnon palkan. Minun aikani on sen verran kallista ja tekemistä riittää, etten viitsi työpanostani puoli-ilmatteeksi antaa -- paitsi siis ystäväpiirissä ja harrastuksissa, joissa sitä ilmaista työtä tulee tehtyä ihan rutosti :dille: .

Jos koruistani alkaa myyntikelpoisia tulla, niin kyllä niilläkin on sitten oikein kunnon hinnat. Luotan Sirun ajatukseen, että jos joku jonkin korun haluaa, niin hän on siitä valmis maksamaan.

:hys: Toisaalta minä en ole valmis maksamaan käsityöstä paljon, koska osaan itse tehdä likimain kaiken, mitä kankaasta tai langasta voi tehdä, anteeksi kaikki käsityöläiset. (Sulkekaa minut pois täältä älkääkä päästäkö ikinä takaisin, kun näin kerettiläistä tekstiä taas tuotan.)
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Tue Mar 14, 2006 23:34

Cattleya wrote::hys: Toisaalta minä en ole valmis maksamaan käsityöstä paljon, koska osaan itse tehdä likimain kaiken, mitä kankaasta tai langasta voi tehdä, anteeksi kaikki käsityöläiset. (Sulkekaa minut pois täältä älkääkä päästäkö ikinä takaisin, kun näin kerettiläistä tekstiä taas tuotan.)
En minäkään. Ja kuljen käsityömessuilla ostamatta mitään, imen ideoita ja mietin mitä pystyn tekemään itse. Ostan vaan materiaaleja tai kirjoja. MUTTA: mun mielestä se on aika eri asia kuin kulkea messuilla sillä asenteella, että tuota tai tuota ei kannata ostaa kun tiimarista/halpaladosta/kiinasta saa halvemmalla ihan samanlaisen.

Että mä en ainakaan ole se, joka heittää ensimmäisen kiven Cattleyaa päin...
(ohops, jopas päästiin raamatullisen ilmaisun, mä en yleensä viljele kamalasti sananlaskuja :lol2:)
Othel

Post by Othel » Tue Mar 14, 2006 23:36

Kiina-ilmiö, sanon minä. Koruja saa käytännössä materiaalin hinnalla, koska ne teetetään maissa, joissa tekijälle riittää palkaksi jokunen sentti. Siksi olen piruuttani kiinnittänyt satunnaisiin myyjäiskoruihini pikku lapun, jossa lukee "käsin tehty Suomen Tuusulassa".
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Tue Mar 14, 2006 23:45

Henna wrote:MUTTA: mun mielestä se on aika eri asia kuin kulkea messuilla sillä asenteella, että tuota tai tuota ei kannata ostaa kun tiimarista/halpaladosta/kiinasta saa halvemmalla ihan samanlaisen.
Totta. Ja samanlaistahan ei saa, vaan niitä halpoja kopioita, joista tietyt tv:n markkinahenkiset ohjelmantapaiset muistavat varoittaa. (Ai miten niin minä kirjoitan tänään hankalaa tekstiä? Kyllä sieltä löytyy subjekti ja predikaatti, kun tarpeeksi kauan kaivaa.)
Henna wrote:Että mä en ainakaan ole se, joka heittää ensimmäisen kiven Cattleyaa päin...
Raskas kivi (se ensimmäinen?) vierähti olkapäältä. Ehkä en sittenkään joudu kirjautumaan sadanneksiensimmäiseksi helmettiläiseksi uudella aliaksella ;) .
Othel wrote:Siksi olen piruuttani kiinnittänyt satunnaisiin myyjäiskoruihini pikku lapun, jossa lukee "käsin tehty Suomen Tuusulassa".
:wtg: Just näin!
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Tue Mar 14, 2006 23:50

Cattleya wrote:Ja samanlaistahan ei saa, vaan niitä halpoja kopioita,
Hups. Pieni tarkennus. Mä itse en ikimaailmassa ole sitä mieltä että kiinasta saisi samanlaisen kuin käsityömessuilta!! Tämä oli suora lainaus jonkun ihmisen, sellaisen kuin vaikka meidän pappa, ajatusmaailmasta. Lainausmerkit vaan unohtui pois...
tuota tai tuota ei kannata ostaa kun tiimarista/halpaladosta/kiinasta saa halvemmalla ihan samanlaisen.
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Tue Mar 14, 2006 23:57

Henna wrote:Hups. Pieni tarkennus. Mä itse en ikimaailmassa ole sitä mieltä että kiinasta saisi samanlaisen kuin käsityömessuilta!! Tämä oli suora lainaus jonkun ihmisen, sellaisen kuin vaikka meidän pappa, ajatusmaailmasta.
Muutama kuukausi takaperin olisin itse ollut sitä mieltä, että eihän sillä nyt niin kovasti eroa ole, onko helmi akryylistä, lasista vai kenties Swarovskin nimellä kaupattu. Ja nyt, kun ensimmäiset isot ässät ovat saapuneet kotiini, olen valmis :palvoo: ja :love: , hinnasta viis.

Eikö tämä ollut aivan analoginen esimerkki käsityömessuille ja tiimareille? Joka tapauksessa samoilla linjoilla olen kanssasi, Henna.
Päivi

Post by Päivi » Wed Mar 15, 2006 2:04

Yksinkertainen menee hyvin kaupaksi. Vein töihin kerran nähtäväksi cloisonne-helmistä tehdyt korvakorut. 2 erikokoista helmeä päällekkäin......naiset ihan oikeesti riehaantuivat niistä korviksista ja teinkin niitä kaikille halukkaille. Toinen todella suosittu malli on ollut tuo hematiittirenkula ja sen sisälle pyöreä lasihelmi, samaan sävyyn tietysti kaulakoru.
Kännykoruista nuo eläimet häviävät hetkessä.
Korviksista vielä leppäkertut ovat kysettyjä, varsinkin tuo malli mitä Sayila myy. Leppäkerttu korupiikkiin ja korviskoukkuun.......valmista tuli.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Wed Mar 15, 2006 11:51

Mulla menee melko tasaisesti jutut kaupaksi - hopeakorut aika nopeastikin, vaikka olen ihan tietoisesti ruvennut hinnoittelemaan niitä ylöspäin (kuka mun työtäni arvostaisi jos minä itse en sitä arvosta?). Kännykkäkorut tuntuvat myyvän vähän satunnaisesti, enkä ole niissä huomannut mitään selkeää trendiä siitä, mikä myisi hyvin.

Yleensä ottaen kaulakorut menevät mulla ehkä nopeammin kaupaksi kuin rannekorut (tosin teen niitä selvästi vähemmän), korvakoruja menee aika tasaisesti.
Post Reply