Miten kummassa kehittää tuotteelle sopiva hinta?

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Othel
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Miten kummassa kehittää tuotteelle sopiva hinta?

Post by Othel » Sun May 23, 2010 12:31

Filosofiselta kannalta kyse on siitä, myykö joku koruja saadakseen
A) toimeentulon
vai
B) tunteen siitä, että on arvostettu ja hyväksytty, kun muut ostavat.
Taisa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Taisa » Thu May 27, 2010 10:29

Aikamoista spekulointia ja keskustelua tämä hinnoittelu aina herättää. Vastaan varsinkin Freijan putiikkia kohtaan esitettyihin arveluihin ja ehkä vähän puolustelenkin. Olen nimittäin henkilö Freijan putiikin takana ja teen koruja harrastuksen vuoksi, päätyöni on aivan muuta. Tarkoitukseni ei ole koskaan ollut tehdä hallaa kenellekään käsityöllä elantonsa ansaitsevalle enkä mitenkään aliarvostaa kenenkään tekemisiä. Päinvastoin ihailen ihmisiä, jotka uskaltavat ja jaksavat itse tekemällä toimeentulonsa ansaita. Itselläni ei ole siihen ollut koskaan rohkeutta. Muutenkin kyllä ihailen ja arvostan kaikkia käsityötaitoisia. Enkä tosiaan saa mitään tukia, omasta pussista kuluni maksan.

Hankin materiaalini kotimaisista nettikaupoista ja luotan saavani sitä mitä tilaan. Yritän olla aina materiaalikuvausten ja hopean määrän kanssa tarkka ja kaikki myytävä tavara on ihan itse tehtyä, ei mitään kirppiskamaa. Leimausoikeuksia olen miettinyt, mutta ei taida kannattaa tällä menolla sekään. Ehkä sitten materiaalituntemusta pitää jotenkin vielä parantaa, ettei anna vääriä tuotetietoja. Aikaisemmista kommenteista voisi tehdä johtopäätöksen, että hintoja pitäisi nostaa, että olisi uskottava. Mutta kun kauppa ei nytkään käy vai onko syy juuri siinä?
Piritta

Post by Piritta » Thu May 27, 2010 10:45

Ymmärrän hyvin, että johonkin harrastukseen on suuri palo, niinhän meillä kaikilla Helmettiläisillä. Mutta silti mielestäni omia kädentaitojaan ja samalla muidenkin pitäisi arvostaa sen verran, että uskaltaa pyytää niistää käypää hintaa. Hyvin monet ihmiset myös mielellään maksavat ihan kunnolla käsin tehdyistä tuotteista. Voin kertoa esim. omalta kohdaltana, että jos pyydän hopeisesta ranneketjusta (esim. piina) 55 euroa, niin saan kysyvän katseen, että onko se varmasti riittävästi? Eli ihmiset näkee jo kyllä korusta, että se on vaatinut minulta aikaa ja vaivaa ja arvostavat sitä. Vaikka omat hintani ovat sinun tuotteisiin verrattuna jopa moninkertaiset, ovat ihmiset välillä halukkaita maksamaan enemmän. Itsellenikin on joskus vaikea pyytää riittävää hintaa ja se oli varsinkin tämän harrastuksen alussa vaikeinta. Kiusaus oli suuri myydä vaan materiaalikuluilla kun omat tekeleet tuntuivat ihan harrastelijan väkerryksiltä ja muutenkin nolotti tienata omalla harrastuksellaan. Nyt kun itsellänikin on toiminimi on hinnoittelu helpompi perustella ja ajan myötä itsekin olen tullut rohkeammaksi hinnoittelun suhteen. Olen myös vakaasti sitä mieltä, että liian halpa hinnoittelu ei ole oikein niitä kohtaan, jotka ihan oikeasti koittavat elättää itsensä käsitöillä.

Tuntuu, että perinteisillä miesten aloilla, kuten puusepäntyöt ja erilaiset metallityöt hinnoittelu on tavallaan helpompaa asettaa oikeille kohdille, mutta naiset myyvät edelleen kutomaansa sukkaparia kympillä, vaikka sen arvo on jotain ihan muuta. Puuseppä pystyy usein elättämään itsensä työllään, mutta kuinka moni sukankutoja pystyy samaan? Kyllä naisten tekemät käsityöt on ihan yhtä arvokkaita!
kanelipipari
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by kanelipipari » Thu May 27, 2010 11:18

Taisa wrote:Aikaisemmista kommenteista voisi tehdä johtopäätöksen, että hintoja pitäisi nostaa, että olisi uskottava. Mutta kun kauppa ei nytkään käy vai onko syy juuri siinä?
Kyllä se osaltaan varmasti vaikuttaa. Ainakin itselläni tulee aina liian edullisen tuntuisista tuotteista fiilis, että tuote ei voi olla sitä mitä väitetään, eikä laatu voi olla kaksinen, jos halvalla saa.
Mopoa on vaan niin vaikea hallita.
anzu

Post by anzu » Thu May 27, 2010 12:51

Taisa wrote: Mutta kun kauppa ei nytkään käy vai onko syy juuri siinä?
Varmaanki yks syy on liian halvoissa hinnoissa ja toinen siinä, että monessa voi herättää epäilyksiä, että onko se piina tai mikä hyvänsä ketju hopeaa, jos siinä ei ole leimoja. Koska mistäs ne asiakkaat oikeesti tietää että ketju on 925-hopeaa eikä esim jotain kuparoitua..

Kolmas syy voi olla, että olen monelta kuullu ettei nettikauppa käy. Eli pitäisi esitellä itseään markkinoilla ja muissa tapahtumissa. Että sais näkyvyyttä.
-anzu
Pape

Post by Pape » Thu May 27, 2010 13:51

Ja se ettei nettikauppa vaan löydy esim. googlella. Sen verran oon googlehakuja tehnyt ja hakukoneoptimointia oppinut ettei sieltä kovinkaan moni kauppa tulee hauilla vastaan.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Thu May 27, 2010 16:16

Taisa wrote: Aikaisemmista kommenteista voisi tehdä johtopäätöksen, että hintoja pitäisi nostaa, että olisi uskottava. Mutta kun kauppa ei nytkään käy vai onko syy juuri siinä?
On. Jos koruntekijä ei itse arvosta tekeleitään sen vertaa, että veloittaisi niistä kunnollisen hinnan, niin sitä arvostusta ei varmasti heru asiakkailta. Varsinkin koruissa tilanne on tämä, koska kyse on "arvokkaista" statussymboleista ym. koristeluista, joilla ei haluta viestiä mitään halpaa tai "aliarvostusta".
Taisa

Post by Taisa » Thu May 27, 2010 20:06

Kyllä minä tekeleitäni arvostan ja toivoisin myös minun ja teidän muidenkin asiakkaiden ymmärtävän sen työn ja ajan määrän, mikä korujen tekemiseen käytetään. Toivottavasti vielä tämän jälkeenkin joku putiikissani piipahtaa. Ehkä oli hyvä, että tämänkin viestiketjun näin... kaikesta huolimatta.
anzu

Post by anzu » Thu May 27, 2010 21:50

Taisa wrote:Kyllä minä tekeleitäni arvostan ja toivoisin myös minun ja teidän muidenkin asiakkaiden ymmärtävän sen työn ja ajan määrän, mikä korujen tekemiseen käytetään. Toivottavasti vielä tämän jälkeenkin joku putiikissani piipahtaa. Ehkä oli hyvä, että tämänkin viestiketjun näin... kaikesta huolimatta.
Jos alkuunsa hakisit ne leimaus oikeudet ja kertosit ainaki kahella hintas, niin vois auttaa niihin asiakas ongelmiin. Siihen ettei muut käsityöläiset sua morkkais..
-anzu
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Thu May 27, 2010 22:03

Tässä maailmassa arvostusta mitataan rahalla, varsinkin korukaupassa. Jos koruja tai mitä tahansa työnsä tulosta myy lähes "ilmaiseksi" niin, että ei ota työlleen mitään palkkaa, niin mun mielestä se ei välitä viestiä, että tekijä arvostaisi omaa työtään. Asiakkailta on ihan turha odottaa ymmärrystä työn määrän tai muiden asioiden suhteen, jos myy työnsä tuloksia puoli-ilmaiseksi. Sellaisesta tulee asiakkaalle vain epäilyksiä, että kaikki ei ole niin kuin asiakkaan annetaan ymmärtää. Hyvin usein sellainen "liian halpa" koru jää ostamatta niiden epäilyksien takia. Ihmiset haluavat olla ylpeitä koruistaan ja niihin halutaan liittää hyviä mielikuvia, mutta jos korun ostotapahtumasta jää epäilyttävä mielikuva, niin ei sellaisesta korusta voi olla ylpeä.

Koruihin mielellään liitettäviä mielikuvia ovat esimerkiksi:
-kauneus
-arvokkuus/varallisuus
-eettiset ratkaisut (ei "veritimantteja"...)
-koruntekijän ammattitaidon arvostaminen (kultaseppämestarin tekemä sormus... Käsityönä tehty koru...)
-kestävyys (timantit ovat ikuisia, kuten rakkauskin...)
-henkilökohtaisuus (koru tehdään esim. isoäidiltä perintönä saadusta kullasta...)
-ja niin edelleen...
Piita

Post by Piita » Thu May 27, 2010 22:58

aamen! Kivenviilaaja kiteytti asian aika loistavasti.
Moni ajattelee että pistetään vain nettikauppa pystyyn niin alkaa asiakkaita virrata...
Ei mene íhan niin. Se että kauppa on olemassa ei tuo vielä yhtään ainutta asiakasta. Kannattaa tehdä testejä ja koehakuja että löytääkö esim google koko kauppaa. Hakusana optimoinnit ja linkittäminen tuovat kaupalle näkyvyyttä. Ja pelkällä nettikaupalla harvempi ns "elää" Minä teen työkseni tätä ja netin kautta myynti on vain pieni osa myyntiä. Ilman messuja ja myyntipahtumia menis aika heikosti. :D Nyt on alkanut nettikauppakin vetämään.
Edelleenkin korujen ostajat ovat aika varovaisia nettiostoksilla.
Kilpailu tällä alalla on myös todella kovaa joten erottua täytyy jotenkin.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Hämis » Fri May 28, 2010 0:11

Taisa wrote:Ehkä oli hyvä, että tämänkin viestiketjun näin... kaikesta huolimatta.
Todella hyvä... varsinkin kun korjasit samalla pisteet kotiin asiallisella suhtautumisella kritiikkiinkin :wtg:

Tosiaan kyllä käsityöstä voi ja pitääkin itselleen ottaa ihan samanmoinen tuntipalkka kuin työstä muutenkin ja erotuksena palkkatyöhön joutuu käsityöllä itsensä elättävät lisäämään erilaisten eläke-, vakuutus-, yms.- maksujen osuuden hintaan palkan ja materialikulujen päälle. paraskin puhuja, viimeisen tilaustyön arvioin etukäteen aivan liian halvaksi kun työaikaa menikin melkein tuplasti, mutta oma vika :oops:

Tosiaan jos myy liian halvalla koruja varsinkin isompia määriä rupeaa se helposti vaikuttamaan halpatuontirihkamalta.
mikä sitten on kenenkin mielestä oikea hinnoittelu on hiukan makuasia. Enkä ota kantaa siihen viekö joku leivän toisen suusta, mutta kyllä aidoista kivistä ja hopeasta käsityönä valmistetun uniikkikorun pitäisi maksaa lähtökohtaisesti selvästi enemmän, kuin sarjatyönä ulkomailla valetun muovihelmisen ja korumetallisen pukukorun lähimmässä marketissa. :nod: ugh!
riksu
suunnittelee Balin-matkaa

Post by riksu » Sat May 29, 2010 21:03

Täytyy tähän nyt tulla sanomaan, että järkytyin kun tänään avasin Kultajousen tarjouslehtisen. Myytiimpä helminauhoja 4,90 ja näyttivät punotuilta. En usko että olivat edes viljeltyjä helmiä, sen verran tasalaatuisia kuvassa, mutta helposti myydään sellaisina, koska tavallinen tallaaja ei välttämättä tajua viljeltyjen helmien ja muovihelmien eroa (kun vain kerätyistä puhutaan "aitoina"). Pistääkin vihaksi melkeimpä tuollainen polkuhinnoittelu, kun itse juuri ensimmäiset viljellyt nauhat punoin ja menihän siihen ainakin se kahden tunnin työ.

Ja miksi juuri näin iso ja usein "arvokkaana" käsitetty pulju? Ei vaan voi käsittää, toivon että yhteydessä lukee jotain muovihelmistä tms, ettei väärinkäsityksiä syntyisi. En haluaisi tulevaisuudessa perustella asiakkaalle, miksi hän ostaisi minulta 50 euron viljellyt, punotut helmet eikä viiden euron nauhaa paljon tasalaatuisempia, epäaitoja helmiä... Kun loppupeleissä viljeltyjä helmiäkään ei aina sanota "aidoiksi helmiksi".

Onhan joku pieni thaimaalainen tai kiinalainen nuokin helmet vääntänyt. Ihan pistää vihaksi, kun saavat siitä niin vähän palkkaa että me täällä länsimaissa voidaan ostaa huokealla hinnalla "helmet"! :evil:
Image Image
@nu

Post by @nu » Sat May 29, 2010 22:14

Paikallinen kultasepänliike taas mainosti hopeisia korvakoruja alkaen 2e/pari...En tiedä, miten ja missä valmistettuja, mutta hämmästyttävä hinta kuitenkin.
Asta

Post by Asta » Sat May 29, 2010 22:23

Voisiko kyseessä olla tämä taloudellinen taantuma, jolloin Aasian jättiyritykset realisoivat varastojaan polkuhinnoilla? Tällainen tuli mieleen... muuten en ymmärrä. :shock:
"To see a world in a grain of sand
and heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
and eternity in an hour."
William Blake
Post Reply