Valmiiden töiden kaupittelu

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Valmiiden töiden kaupittelu

Post by Henna » Mon Sep 05, 2005 1:52

Mä olen tullut tässä helmihulluudessa siihen pisteeseen, että olisin valmis hankkiutumaan joistakin valmiista töistä eroon, sopuhintaan luonnollisesti :roll: Näin alkuun ajattelin virittää keskustelua siitä mitä/missä/miten voi/kannattaa/saa mainostaa/kaupata tekeleitään. Tulipas laadittua hieno hieno lause...

Eli kertokaahan te, jotka töitänne kaupittelette.
Sen mä jo tiedän, että joitakin malleja saa ja toisia taas ei saa valmistaa myyntiin. Mutta mitenkäs on, kuinka suurimuotoista bisnes saa olla, ettei verottajaa tarvitse moisella vaivata. Ja missä saa mainostaa, aika moni palvelin ja foorumi kai kieltää kaupallisen toiminnan. Ainakin yliopiston palvelin, missä mun kotisivu nyt sijaitsee...

Ja sitten se varmaan kaikkein kinkkisin kysymys on hinnoittelu. Miten ihmeessä osaa laatia sellaiset hinnat, joilla joku saattaa kiinnostua ostamaan, ja joilla toisaalta saa katettua materiaalikustannukset ja hankittua hiukan helmirahaa (tuntipalkkoja en uskalla havitellakaan). Heittäkää vaikka jotain arvioita, mitä voisi pyytää blogissani olevista perhosesta tai kännykkäkoruista...

Tämmöisiä pohdiskelen yön tunteina...
Ottakaahan kantaa!
Eowyn
Ylläpito

Re: Valmiiden töiden kaupittelu

Post by Eowyn » Mon Sep 05, 2005 13:14

Henna wrote:Sen mä jo tiedän, että joitakin malleja saa ja toisia taas ei saa valmistaa myyntiin.
Tuokin on muuten yllättävän vaikeaa. Miten toimitaan esimerkiksi lehdissä olleiden mallien kanssa? Ja onko eri asia, jos valmistaa korua vain pari kappaletta? Olen itse todennäköisesti joskus myynyt koruja, joista en ole ollut ihan 100% varma ( :oops: )... mutta toisaalta: useimpia koruja teen vain yhden kappaleen, eli mistään massatuotannosta ei voi puhua. Hmm.

Henna wrote:Mutta mitenkäs on, kuinka suurimuotoista bisnes saa olla, ettei verottajaa tarvitse moisella vaivata. Ja missä saa mainostaa, aika moni palvelin ja foorumi kai kieltää kaupallisen toiminnan. Ainakin yliopiston palvelin, missä mun kotisivu nyt sijaitsee...
Periaatteessa verottajan kuuluu saada osuutensa kaikesta voitosta, mitä teet. Itse en ole vielä toistaiseksi murehtinut koko asiasta, koska mun helmiharrastuksessani menot ovat selvästi tuloja suuremmat.

Mainostaminen onkin sitten hankalampi kysymys. Ilmaiseen webbitilaan yleensä liittyy se ehto, ettei tilan käyttäjä käytä sitä mihinkään kaupalliseen. Yksi keino voisi tietysti olla ilmoitella esimerkiksi kauppojen ilmoitustauluilla, ja yrittää sitä kautta saada sana kiertämään. En tiedä, toimisiko tuo. Toinen vaihtoehto on se, että hankit jossain vaiheessa itsellesi oman maksullisen webbitilan, kuten minä tein Helmetin kanssa - kyllästyin siihen, etten saanut esimerkiksi laittaa korujen hintoja näkyviin, ettei kaupallisuus näkyisi...
Henna wrote:Ja sitten se varmaan kaikkein kinkkisin kysymys on hinnoittelu. Miten ihmeessä osaa laatia sellaiset hinnat, joilla joku saattaa kiinnostua ostamaan, ja joilla toisaalta saa katettua materiaalikustannukset ja hankittua hiukan helmirahaa (tuntipalkkoja en uskalla havitellakaan). Heittäkää vaikka jotain arvioita, mitä voisi pyytää blogissani olevista perhosesta tai kännykkäkoruista...
Itsekin inhoan hinnoittelua. :roll: Yritän kuitenkin pitää periaatteena sitä, että annan omalle työlleni arvoa, enkä myy pilkkahintaan. Kaulakoruista pyydän yleensä 9-14 euroa (siis perushelmitöistä), rannekoruista 5-12e materiaaleista ja mallin monimutkaisuudesta riippuen, korvakorut ovat 5.50-8e. Sterlingkorujen hinnat ovat sitten tietysti korkeammat, korvakorut lähtevät 8 eurosta, rannekorut jostain 12 eurosta, ja kaulakorut sitten esim. 16 eurosta.

Tunnustan myös joskus laittavani korulle normaalia korkeamman hinnan siksi, että tykkään itse korusta kovasti, enkä raski luopua siitä, ellen saa ihan kunnon hintaa ;) Mutta pidetään tämä meidän välisenämme salaisuutena :whistle:
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Sep 05, 2005 13:20

Ai niin, unohdin vielä ne hinta-arviot. Kännykkäkorut.. hmm.. materiaaleista riippuen ehkä 5-8 euroa. Perhonen on vaikeampi arvioida, ehkä 8 euroa? Kannattaa kysyä vinkkejä myös ei-helmihulluilta, jotka eivät osaa kuvitellakaan, että itse osaisivat tehdä samanlaisen. :)
helise
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

Post by helise » Mon Sep 05, 2005 14:47

Kannattaa myös ottaa huomioon työn vaikeusaste, vaikka materiaalit eivät niin kalliiksi tulisikaan. Minä ainakin otan huomioon kuinka monta tuntia väkerrän yhden korun kimpussa. Esimerkiksi tuo perhoskoru (olen itse tehnyt samanlaisen!) ei ollut mun mielestä ihan helpommasta päästä... :? Mutta tarvikkeiden hinta pitää ainakin saada ja vähän vaivanpalkkaa!
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Mon Sep 05, 2005 14:58

No joo, ainakin eka perhonen oli työläs. Sen ohje ei ollut niitä helpoimpia, varsinkaan mustavalkoisena printtinä. Mutta seuraava tulee jo varmasti huomattavasti nopeammin. Joku 7-8 euroa voisi siitä olla ihan käypä hinta. Mutta kännykkäkoruille ajattelin ehkä noin 3-4 euroa. Onko se ihan polkuhinta? Ajattelin, kun värkit maksavat siinä euron molemmin puolin, ja niitä on aika nopea pyöräytellä, kunhan hiukan harjaantuu. Mietin vaan, että paljonko ihmiset voisivat olla valmiita maksamaan. Nämä esimerkiksi ovat jo mielestäni aika kalliita, tosin ovat hopeaa, mikä selittää hintaa. Mutta onko joku todella valmis maksamaan...

Onko joku muuten myynyt valmiita juttuja huuto.netissä? Oon harkinnut, mutta enpä oikein tiedä... Ehkäpä siitä olisi helppo aloittaa, mutta siellä ei kyllä välttämättä tavoita oikeaa ostajakuntaa?![/url]
helise
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by helise » Mon Sep 05, 2005 15:06

Jaa-a! Ehkä kännykkäkorusta vois pyytää n. 5€? Riippuu tietty mitä helmiä käyttää...mut kulut peittoon ainakin! Se on kyllä totta ettei käsityöstä haluta maksaa paljon mitään. Mut ei näitä kaikki pysty tekeen! Olkaamme ylpeitä itsestämme! :D
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Sep 05, 2005 15:08

Henna wrote:Mutta kännykkäkoruille ajattelin ehkä noin 3-4 euroa. Onko se ihan polkuhinta? Ajattelin, kun värkit maksavat siinä euron molemmin puolin, ja niitä on aika nopea pyöräytellä, kunhan hiukan harjaantuu.
No ajattele niin, että olet ne itse tehnyt ja tiedät parhaiten, minkä verran aikaa ja vaivaa niihin meni. 4 euroa ei ole paljon, mutta jos materiaalit eivät ole kalliit ja koet, että se on vaivan huomioon ottaen ok hinta, niin mikä ettei. Toki neljän euron korun ostaa helpommin kuin kaksi kertaa sen hintaisen - selvähän se on :)
Henna wrote:Onko joku muuten myynyt valmiita juttuja huuto.netissä? Oon harkinnut, mutta enpä oikein tiedä... Ehkäpä siitä olisi helppo aloittaa, mutta siellä ei kyllä välttämättä tavoita oikeaa ostajakuntaa?!
Ostin aikoinaan useita levyjä ja dvd-elokuvia huuto.netistä, mutta kun viimeksi selasin sivuja, kauhistuin sitä tavaran määrää... Tuntuu, että siellä on niin hirvittävän paljon kaikkea myynnissä, että suurin osa jää täysin huomiotta. Useimmissa kohteissa ei ole ensimmäistäkään tarjousta. Voihan sitä korupuolta tietysti käydä katsomassa ja katsella vähän, ovatko muut saaneet tarjouksia.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Sep 05, 2005 15:21

No joo, tämän nähtyäni minua ei kyllä todellakaan kiinnosta pistää töitäni huuto.netiin...

Tuli paha mieli... käsityötä, tuohon hintaan, eikä ketään kiinnosta :evil:
Ulla
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Ulla » Mon Sep 05, 2005 15:21

Henna wrote:Nämä esimerkiksi ovat jo mielestäni aika kalliita, tosin ovat hopeaa, mikä selittää hintaa. Mutta onko joku todella valmis maksamaan...
Pieni sivuhuomautus: NetUniikin hintoihin sisältyvät kaikki lähetyskulut! :)
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Mon Sep 05, 2005 16:04

Ulla wrote:Pieni sivuhuomautus: NetUniikin hintoihin sisältyvät kaikki lähetyskulut! :)
Kappas, tuota en huomannutkaan. Tosin nuo korut kulkevat muutenkin hyvin pienillä postikuluilla, mutta isompien juttujen kanssa tuo on erittäin huomionarvoisa pointti. Ihania juttuja siellä on. Törmäsin koko paikkaan ekan kerran vasta viikonloppuna, kun googlasin kännykkäkoru ja löysin samalla kaiken muunkin kauniin, mitä siellä on. Millä perusteella sinne muuten pääsee tuotteitaan myymään? En nyt ajattele itseäni, vaan ihan uteliaisuudesta kyselen.

Eowyn wrote:No joo, tämän nähtyäni minua ei kyllä todellakaan kiinnosta pistää töitäni huuto.netiin...
Tuli paha mieli... käsityötä, tuohon hintaan, eikä ketään kiinnosta :evil:
Joo-o, huuto.netti taitaa todellakin olla väärä paikka markkinointiin. Korkeintaan just noita kännykkäkoruja voisi ehkä ajatella. Mutta siellä vallitsee jotenkin sellainen kirpparifiilis, ja usein ihan oikeillakin kirppiksillä kauhistelen, kun siellä myydään jotain liinoja ja ristipistotauluja ainakin ihan pilkkahintaan. Ja lapasia ja sukkia. Ei kannata tuhlata helmiä sioille. Ihan kirjaimellisesti :wink:
s.sammalisto
lasihelmien lumoissa

Post by s.sammalisto » Mon Sep 05, 2005 17:16

Sitten hintaan vaikuttaa kaikkien materiaalien sekä työkustannusten lisäksi myöskin se miten myyt. Yksityishenkilönä vai esim toiminimellä kuten minä ja kuulun alv piiriin joten se nostaa myös hintaa. Siksi joillakin voi olla saman tyyppinen koru kalliimpi tai yleensäkin voi korut tuntua kalliilta, mutta kuten minun täytyy lisätä hintaan alvit.
Sari
Ulla
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Ulla » Wed Oct 05, 2005 15:58

Henna wrote:
Ulla wrote:Pieni sivuhuomautus: NetUniikin hintoihin sisältyvät kaikki lähetyskulut! :)
Kappas, tuota en huomannutkaan. Tosin nuo korut kulkevat muutenkin hyvin pienillä postikuluilla, mutta isompien juttujen kanssa tuo on erittäin huomionarvoisa pointti. Ihania juttuja siellä on. Törmäsin koko paikkaan ekan kerran vasta viikonloppuna, kun googlasin kännykkäkoru ja löysin samalla kaiken muunkin kauniin, mitä siellä on. Millä perusteella sinne muuten pääsee tuotteitaan myymään? En nyt ajattele itseäni, vaan ihan uteliaisuudesta kyselen.
Anteeksi, Henna, minun piti kyllä vastata kysymykseesi silloin heti sen kysyttyäsi, mutta asia pääsi unohtumaan näin pitkäksi ajaksi - onneksi vielä löysin tämän ketjun!

NetUniikin etusivulla on annettu sähköpostiosoite, johon voi ottaa yhteyttä, jos haluaa tuotteitaan sinne myyntiin. Lisäksi verkkokaupan perustaja ja ylläpitäjä kiertelee messuilla ja myyjäisissä bongailemassa sopivia myyjäehdokkaita. Näin kävi itselleni viime vuoden Naisten Joulumessuilla. Voimme myös itse levittää tietoa tästä mahdollisuudesta muille kädentaitajille. Varmaan muitakin tapoja on, mutta eiköhän näillä pääse alkuun! :lol:
iitsu
aloittelee siemenhelmillä

Post by iitsu » Wed Oct 05, 2005 19:33

Niin ja sitten täytyy olla Y-tunnus eli yritys.
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Wed Nov 02, 2005 11:51

Outi, missä sä oikein mainostat tai markkinoit töitäsi :shock:
Kotisivullasiko pelkästään, vai jossain muuallakin?
Ja onko sulla paljon vakituista ostajaporukkaa, vai tuleeko niitä koko ajan lisää?
Kun mä kaiholla katselen mitä tahtia valmiit korut siirtyvät myytyjen puolelle...

Mä en ole myynyt netin kautta paljon mitään, vaan lähinnä livenä.
Onkohan mun töissä jotain vikaa, vai enkö vaan ole löytänyt oikeita kanavia...

Ei sillä, kyllä tää myynti varmaan ihan mukavasti menee näinkin. Odotan niitä myyjäisiä innolla, ja ajattelin joulun alla mennä yhteen (tai kahteen) tuttuun opettajanhuoneeseen esittelemään ja myymään töitäni.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Wed Nov 02, 2005 12:02

Henna wrote:Outi, missä sä oikein mainostat tai markkinoit töitäsi :shock:
Kotisivullasiko pelkästään, vai jossain muuallakin?
Ja onko sulla paljon vakituista ostajaporukkaa, vai tuleeko niitä koko ajan lisää?
Kun mä kaiholla katselen mitä tahtia valmiit korut siirtyvät myytyjen puolelle...
Mulla on sikäli onnekkaasti asiat, että Naamioiden takana kuuluu ainakin Blogilistan mukaan Suomen luettuimpiin blogeihin ja pari päivää sitten mainostin koruja siellä (mikä tosiaan kannatti!).

Jonkin verran on jo sellaisia ihmisiä, jotka ovat ostaneet monta kertaa ja jotka seuraavat aktiivisesti, mitä uutta valmistuu. Nyt on kyllä ollut sellainen noin viikon jakso, jolloin koruja on mennyt ennätysvauhtia - ei ne mulla yleensä katoa tätä vauhtia. Varmaan tuon mun blogin ansiota :)
Henna wrote:Mä en ole myynyt netin kautta paljon mitään, vaan lähinnä livenä.
Onkohan mun töissä jotain vikaa, vai enkö vaan ole löytänyt oikeita kanavia...
Töissä ei ihan takuuvarmasti ole mitään vikaa - veikkaan, että se ongelma on nimenomaan ihmisten tavoittamisessa. Kerro kavereille, pyydä näitä kertomaan kavereilleen ja näitä kavereilleen jne. Voit myös kokeilla tehdä ilmoituslappuja, joita viet ilmoitustauluille (ja laitat niihin repäisylappuihin sivujen osoitteen) jne.
Henna wrote:Ei sillä, kyllä tää myynti varmaan ihan mukavasti menee näinkin. Odotan niitä myyjäisiä innolla, ja ajattelin joulun alla mennä yhteen (tai kahteen) tuttuun opettajanhuoneeseen esittelemään ja myymään töitäni.
Minäkin menisin mielelläni joihinkin myyjäisiin, mutta tästä kaupungista ei sellaisia tunnu löytyvän - paitsi niitä, joihin olisi pitänyt varata pöytä jo suunnilleen helmikuussa 1999... :evil:
Post Reply