Toiminimi ilman ALV velvollisuutta?

Hinnoittelu, myynti, kirjanpito, tekijänoikeudet, lainsäädäntö jne.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
LottaDesign
Oikea käyttäjä: Olen

Toiminimi ilman ALV velvollisuutta?

Post by LottaDesign » Mon Aug 16, 2010 13:38

Heippa!

Uskaltauduin perustamaan toiminimen mutten vielä rekisteröitynyt ALV velvolliseksi. Mitä käytännössä tarvitsee tehdä toiminimeä pyörittäessä, riittääkö että pitää tulo- ja menokuitit tallessa ja väkertää niistä vaikka tilitoimistossa kerran vuodessa tilinpäätöksen? Kun käsittääkseni ilman ALV velvollisuutta ei tavitse pitää kuukausittaista kirjanpitoa, vai olenko väärässä? Ja jos joku osaa neuvoa mistä saisi ajantasaista ja selkokielistä neuvoa asian suhteen niin olisin kiitollinen! :)
tinka
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Toiminimi ilman ALV velvollisuutta?

Post by tinka » Mon Aug 16, 2010 13:59

Tervehdys :D

Kannattaa olla yhteydessä oman kunnan/kaupungin elinkeinotoimistoon :wtg:
Siellä järjestävät yritys startteja, yrittäjäkursseja (perusteet), yrityshautomotoimintaa, jne...

Googlettamalla löydät myös paljon tietoa ja takaan että saat vähäksi aikaa pääs pyörälle tätä kautta :wink:

Näin jälkiviisaana oisin ite lähteny sittenki elinkeinotoimiston kautta tietyissä toiminnoissa liikkeelle, koska saat sieltä samalla ammatillista neuvontaa ja apua, sekä ohjeita eri toimintoihin.

ALV-raja on 8500€/kalenterivuosi eli 1.1.2010-31.12.2010 tänävuonna.

Tätä ketjua kun selailet alaspäin... löydät myös paljon muitakin kirjoituksia, joissa näitä asioita on käsitelty :wtg:
LottaDesign

Post by LottaDesign » Mon Aug 16, 2010 14:54

Soittelin tuossa yrityssuomen neuvontaan ja aika hyviä neuvoja tuli. Tosin suosittelivat tuota alv velvollisuutta, kun siitä ei kuulemma haittaakaan ole. Tilityksen voi tehdä esim puolivuosittain niin ehkei se niin suuri homma olisi, mutta onko nyt tosiaan niin ettei siinä sen ihmeempää ole kuin kirjanpidossa pitää laskea alvit omaan sarakkeeseensa? Siis verrattuna siihen ettei maksa alveja. En usko että liikevaihto ylittää tuota 8500e, mutta olisihan se ihan houkuttelevaa että voisi ostoista vähentää alvit, ja tuotteiden myyntikin varmaan oisi helpompaa.. Eli kannattaako sittenkin?
mps
suunnittelee Balin-matkaa

Post by mps » Mon Aug 16, 2010 15:22

Kannattaa! Jo pelkästään siksi että annat itsestäsi ammattimaisen ja luotettavan kuvan! Voit vähentää alvit ja tuo raja tulee vastaan yllättävän helposti.
Mari
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Mon Aug 16, 2010 15:50

Alv-velvollisuus ei ole kovin kummoinen juttu käytännössä. Myynneistä pitää erotella eri ALV-kantojen alvit, siis 23 %, 13 %, 9 %. Alvien ilmoittaminen vie minulta verotilipalvelun kautta viisi minuuttia kuukaudessa. Siinähän tuo hoituu kuin muukin kirjanpito :) .
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
Pätkä

Post by Pätkä » Thu Sep 16, 2010 17:32

hmm... tuli vähän revittyä (hopean)harmaita hiuksia viime viikolla tämän asian tiimoilta.

Tuli verotoimistosta kysely kun liikevaihto (= se summa, jolla olen myynyt tuotteita)
oli livahtanut v. 2009 tuon maagisen € 8500'n yli. Esim. kun pitää yksinkertaista kirjanpitoa
ostoista ja myyneistä, niin se € 8500 raja on kaikkien myyntien yhteissumma;
mitään vähennyksiä ei siinä huomioida. Eli mitä kalliimpi tuote, niin sitä nopeammin
tuo summa tulee vastaan.

Ilmoittauduin siis alv-rekisteriin ja tein vuodelta 2009 selvityksen verotoimistoon,
jossa joka kuukaudelta laskin ostettujen tavaroiden alvit ja niistä vähennettiin
myyntien alvit. Jos summa on positiivinen, niin siitä osasta pitää laskea 11,5 %'n
viivästyskorko. Sitä ei onneksi tullut, joten pääsin aika vähällä paperityöllä;
kiitos Excel talulukkoni ja kiitos myös Porin yrityspalvelu Enterille hyvästä palvelusta!

Tunnin verran pakersin noita kuponkeja, sitten tein vielä korjatun veroilmoituksen
vuodelta 2009 sekä ilmoitin itseni alv-maksujen vuosimenettelyyn, eli tilitän vuoden
2010 alvit helmikuun viimeisenä päivänä 2011 (tämä on ymmärtääkseni jokin uusi
juttu) tai siis tilitän jos ne jää plussan puolelle.

Aattelin, että jotakuta kanssasisarta (tai veljeä) saattaa kiinnostaa tällainen
kantapään kautta opittu juttu. Ja jos jotakuta kiinnostaa saada minulta
alkuvuodelta alvillinen kuitti, niin laita pyyntö tulemaan, niin asia järjestyy.

t: Pätkä
Tinkeli
aloittelee siemenhelmillä

Post by Tinkeli » Thu Nov 25, 2010 11:05

Voi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn silti :D
Eli mistä tiedän mikä alv prosentti on kyseessä? Siis kun erottelen 23%, 13% ja 9% niin mistä tiedän mihin alviin mikäkin summa kuuluu?
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Thu Nov 25, 2010 11:12

Useimmiten alv on 23 %. Jos myyt tai ostat esimerkiksi elintarvikkeita, niiden alv on 13 %. Alennettu alv 9 % on esimerkiksi kirjoilla ja liikuntapalveluilla. Ja sitten on vielä joukko alvittomia myytäviä tai ostettavia, esimerkiksi vakuutusmaksuissa alv on 0 %. Näistä löytyy verottajan sivuilta paljon tietoa, mutta juuri sen oikean tiedon löytäminen on välillä haasteellista :? .

Jos ostat, kuitilla on arvonlisäveroprosentti sekä eritelty arvonlisäveron määrä. Jos myyt, sinun pitää merkitä kuittiin arvonlisäveroprosentti ja alvin määrä.
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
peikko

Post by peikko » Thu Nov 25, 2010 12:53

Eikö se korkein alv-prosentti noussut 25:een? Olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Thu Nov 25, 2010 13:01

Noup, korkein alv-prosentti oli alkuvuodesta vielä 22 %, ja kaikkia alveja nostettiin yksi prosenttiyksikkö eli tällä hetkellä korkein arvonlisäverokanta on 23 %. Tarkempaa infoa täältä.
ellinoora
Swarovski-kuumeessa

Post by ellinoora » Tue Nov 30, 2010 16:27

Itse kanssa perustin toiminimen tässä ihan lähiaikoina. En ottanut alv-velvollisuutta kun en usko että tulot kuitenkaan ylittävät sitä rajaa. Halusin kuitenkin toiminimen, koska olen työelämässäni sellaisessa asemassa että asiat pitää hoitaa kunnolla. Nyt olen kuitenkin alkanut miettiä tuota alv-velvollisuutta, pitäisikö se kuitenkin muuttaa alv-velvolliseksi. Eräs kosmetologi yrittäjä otti minuun yhteyttä ja alustavasti olemme sopineet että tuotteitani menisi hänen liikkeeseen myytäväksi. Mietin että tuottaako se ongelmia jos toinen meistä on alv-velvollinen ja toinen ei. Ja kuten joku tuossa sanoi niin antaa luotettavamman kuvan yrittäjästä jos on alv-velvollinen. Pitää pistää mietintään. Kirjanpidon aion tehdä itse, koska siihen löytyy koulutus ja samoin tilinpäätöksenkin.
Terhi

Post by Terhi » Sat Jan 29, 2011 18:27

Pitää nyt kommentoida tuohon alv-kantaan sen verran, että esim. ompelijoilla korjausompelut menee 9% mukaan. Mites sitten jos koruntekijä korjaa asiakkaan korun? Ihan näin hypoteettisesti kysyttynä, mulla ei itsellä toiminimeä ole, mutta kiinnostais kuulla teiltä kokeneemmilta :)
Kun kaikki menee päin mäntyä, paista pannukakku.
Meemu
Swarovski-kuumeessa

Post by Meemu » Sun Jan 30, 2011 0:02

Tuo 9% alv koskee polkupyörien, kenkien nahkatavaroiden sekä vaatteiden ja liinavaatteiden korjaustöitä. http://vero.fi/?article=5091&domain=VER ... nguage=FIN

Itse joudun toiminimeni työssä käyttämään sekä 23% että 9% alveja, siksi oli minulle tuttu juttu.
MiLii

Post by MiLii » Sun Feb 20, 2011 16:40

Hei,

Juttelin uusyrityskeskuksen neuvojan kanssa ja hän vinkkasi, että voisi olla hyvä lähteä liikkeelle sivutoimisena yrittäjänä niin, että pyytää itselleen alviprosentiksi 0 jos myynnit jää alle sen summan (mikä se nyt olikaan, 8500e). Tällöin kun olen alv-rekisterissä, on helpompi myydä yrityksille koruja ja he saavat alv-vähennyksen ostamistaan koruista. Ok, tähän asti ymmärrän suurinpiirtein, mutta...onko ostavalle yritykselle jotain haittaa jos alv% minulla on 0? Vaikuttaako se heidän ostohalukkuuteensa? Ja onko sillä merkitystä maksanko täydet alvit vai maksanko ollenkaan?
miauu

Post by miauu » Sun Feb 20, 2011 17:34

MiLii wrote:...pyytää itselleen alviprosentiksi 0 jos myynnit jää alle sen summan (mikä se nyt olikaan, 8500e). Tällöin kun olen alv-rekisterissä, on helpompi myydä yrityksille koruja ja he saavat alv-vähennyksen ostamistaan koruista. ...
Uusyrityskeskus neuvoi pieleen ja komeasti paperisodan kannalta.
Alv-prosenttia ei saa nollaksi pyytämällä sitten millään: jos olet alv-rekisterissä, kaikkiin myynteihin sekä yrityksille että yksityishenkilöille tulee merkitä alv 23% (tai tarkasti määritellyissä poikkeustapauksissa pienempi alv). Tämä kannattaa kuitenkin varsinkin jos yrityksille myyntiä tulee. (Saat myös vähentää omiin ostoihisi, postikuluihisi jne sisältyvät kotimaankulujen ja tullausten alv:t).
Käytännön alv-prosentiksi saa kyllä pienellä liikevaihdolla nollan jälkikäteen alv-alarajahuojennuksella, jos olet joutunut maksamaan alvia (myyntien vero suurempi kuin ostojen vähennettävä vero ...jos vähennyksiä on ollut enemmän kuin myyntien veroa, alvia ei ole tullut missään vaiheessa maksettavaksi joten palautuksiakaan ei tipu enempää kuin mitä vähennettävät verot ovat ylittäneet maksettavat).
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Post Reply