Sormusten teettäminen?

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Kalottikuupatar
suunnittelee Balin-matkaa
Oikea käyttäjä:Olen
Sormusten teettäminen?

Post by Kalottikuupatar » Wed May 02, 2012 18:36

Osaako kukaan sormustentekijä antaa yhtään viitteitä mitä mahtaa tulla työtunteja ja sitä kautta mahdollisesti hintaa (mitä sisi ehkä itse velottaisitte) kahdelle sormukselle jos teettää omista materiaaleista, toisinsanoen sulattaisi "romukultaa" jossa joukossa sormuksia ja ketjuja sekä korviksia. Muutama kivikin jotka tulisi uusiokäyttöön, pitäisi siis nyppiä irti ja istuttaa uudelleen. Mietin vain miten pitkällinen projekti tämä on, että paljonko maksaa edes suunnilleen :D

Tai jos jollain on kokemuksia että olisi vastaavalla tavalla koruja teettänyt niin mitäs on kustantanut :)
mikael0k
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Re: Sormusten teettäminen?

Post by mikael0k » Wed May 02, 2012 20:31

Joku muu varmaan kertoo tämän päivän hinnat ja mahdollisesti tuntiveloituksen, mutta näin suuntimiksi voin kertoa miten meidän firmassa tuo hinnoittelu meni ja tämä on vain esimerkki. (nyt puhutaan siis markka-ajasta). Tuote talon kullasta 200 -250 mk /g sisälti työpalkan (siihen aikaan kullan grammahinta oli jotain aivan muuta kuin nyt). Tuote asiakkaan kullasta vähintään 100 mk/g...eli työpalkka laskettiin tuossa grammojen mukaan, ei ajan mukaan. Kivien irroittaminen oli hinnoiteltu tapauskohtaisesti riippuen siitä millainen istutus oli kyseessä. Helpoissa tapauksissa siitä ei laskutettu erikseen. Useinmitenhan tuota asiakkaan tuomaa kultaa ei käytetä suoraan siihen tilaustyöhön, jos asiakas ei sitä nimenomaan vaadi. Tämä johtuu siitä että asiakkaan kullan pitoisuuksista ei aina voi olla 100% varmuutta ja koska valmistettavaan tuotteeseen lyödään tekijän vastuuleima on käytettävä materiaalia jonka varmasti tietää olevan oikean pitoista. Jos asiakas vaati että on ehdottomasti käytettävä hänen tuomaansa kultaa, se sulatettiin ja lähetettiin tarkastettavaksi asiakkaan kustannuksella.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed May 02, 2012 21:23

Tuohon romukullan käyttöön vielä sellainen kommentti, että kultaa ei usein voi käyttää sellaisenaan vaikka haluaisi. Monet korut on tehty sellaisesta kultaseoksesta, että sitä ei voi valaa aihioksi josta sitten taivuttelisi ja takoisi sormukset. Metalliseos on yksinkertaisesti liian haurasta siihen tarkoitukseen. Myös koruissa oleva juote sotkee noita suunnitelmia, koska sen sekoittuminen metallin sekaan lisää sen haurautta (vaikka juote onkin samaa pitoituutta muun metallin kanssa). Helpointa on myydä korut romukultana johonkin firmaan joka maksaa niistä hyvin (Rasmussen tjsp) ja niiden rahojen kanssa menee kultasepän puheille ja teettää sormukset.
Kalottikuupatar

Post by Kalottikuupatar » Wed May 02, 2012 21:26

Tuo suoraan romukullaksi erikseen myyminen ei onnistu ainakaan suoraan koska niitä kiviä pitäisi irroitella.. Haluan ehdottomasti juuri ne uusiin, itse materiaalilla ei sinänsä niin suuren suurta väliä. Täytyy vähän katsella ja käydä vaikka parilla paikallisella kysymässä. Kiitos näistä :)
%$ir^^!
aloittelee siemenhelmillä
Lasku:8

Post by %$ir^^! » Sun Apr 14, 2013 12:13

Hei! Viestistäsi on hetki aikaa mutta toivottavasti vielä näet vastaukseni sillä teetin itselleni sormuksen omista materiaaleista tämän koruverkkokaupan kautta. Hinnat olivat ainakin edullisemmat kun veratilin kultasepänliikkeiden kanssa :) kannattaa vilakista heidän palveluitaan.
mps

Post by mps » Sun Apr 14, 2013 17:25

Mitenköhän on, tekeekö opiskelijat tällaisia? Kun ainakin parturi-kampaaja kouluissa tehdään oppilastöitä, niin onnistuuko tällaiset oppilastöinä?
Toinen vaihtoehto on, jos työ on vähänkin erikoinen, etsiä kultaseppä, joka kaipaa haastetta. Olemme aikoinaan teettäneet mulle vihkisormuksen kultasepällä, joka teki sen tosi halvalla, kun tykkäsi työstä ja sai melko vapaat kädet, kerroin vaan idean, hän sai miettiä toteutuksen. Sormus on tehty markka aikana ja nyt kun putsautin sormusta ja kysyin arvoa, sain arvioksi suuremman summan ja nyt kyseessä eurot...
Ja kyseinen kultaseppä oli tosi ammattilainen, nykyään toimii opettajana alalla.
Mari
hunski

Post by hunski » Sun Apr 14, 2013 19:38

Juu kyllähän ne opiskelijat tekee aika paljon asiakastöitäkin, ainakin mun tiedon mukaan
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
Kalottikuupatar

Post by Kalottikuupatar » Tue Apr 16, 2013 20:08

Päädyin itse asiassa tätä kautta yhden foorumilaisen kanssa keskustelemaan asiasta ja hän teki varsin hyvän tarjouksen asiasta, mutta sitten en osannut enää päättää miten haluan sormuksen toteutettavan joten ne hylkiökullat odottaa edelleenkin loppusijoitusta..
Tinjami

Post by Tinjami » Sat Aug 10, 2013 16:17

Kysäisepä tuolta: http://craftanddesign.fi/
:)
Ei, en ole hidas.
Olen kroonisesti myöhässä...
Post Reply