kokemuksia 1. ja 2. luokan postista

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
mags
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

kokemuksia 1. ja 2. luokan postista

Post by mags » Mon Jun 11, 2012 14:58

Jupinaa postista on oma aiheensa; ajattelin silti heittää tämän erillisenä.

Minkälaisia ovat kokemuksenne nyt muutaman kuukauden perustella tuosta kirjepostin jaottelusta ykkös- ja kakkosluokkaan?

Omasta mielestäni tuntuu välillä turhauttavalta, että ykkösluokan merkillä varustettu korukirje viipyy useimmiten matkalla 2 päivää, joskus kolmekin (3) ja sitten toisinaan kakkosluokan kirje kulkee perille päivässä!
Silläkään ei tunnu olevan mitään merkitystä, mihin ja millaiseen laatikkoon kirjeen jätän. Samanlainen sattumanvarainen toimitusaika toteutuu, olipa kyseessä kodin lähellä "seka-laatikko" (siis kaikki posti samassa) tahi postin seinässä eritellyt laatikot tahi postitoimiston sisällä virkailijan kätöset.
Olen siis kaikkia kokeillut oikein kokeilumielessä ja seurannut, koska useimmat vastaanottajat ilmoittavat heti kirjeen saatuaan.

Mistä me maksamme ja tyydymmekö epämääräiseen palveluun? Mitä tehdä, käyttääkö vain toisen luokan kirjeitä? Odottaa ja vaihtaa kuriiripalveluihin? Miten matkahuolto toimittaisi korukirjeemme (en ole vielä selvittänyt)? Vai esitänkö vain tyytyväistä siitä, että kirjeet ylipäätään löytävät perille?

Yhden kirjeen ja lähettäjän kohdalla ei ole kyse suurista summista, mutta harmittako muita, ettei voi luottaa postin lupauksiin?
Kalottikuupatar
suunnittelee Balin-matkaa
Oikea käyttäjä: Olen

Re: kokemuksia 1. ja 2. luokan postista

Post by Kalottikuupatar » Mon Jun 11, 2012 23:17

Mä en ole koruja postissa lähetellyt mutta isompaa tavaraa kyllä myynyt ja lähettänyt viimeaikoina paljonkin, kuten kestovaippoja ja niihin liittyvää tavaraa. Jotkut ovat lähteneet maksikirjeinä ja on kyllä ihmetyttänyt miten erimittaista aikaa saattavat postissa kulkea.. Mä olen laittanut sen jälkeen ihan kaiken suosiolla kulkemaan 2.luokassa kun virkailija ilmoitti edelläni jonottavalle tytölle koskien jotain todella tärkeää kirjettä jonka olisi pitänyt ehtiä seuraavaksi päiväksi johonkin, että 1.luokan kirjeiden toimitusaika on nykyään se 2pv ja kakkosluokalla sitten enemmän. Järkyttävää.. Aika hyvin pitää ennakoida jos postin kanssa aikoo asioida :?

Tiivistettynä: Olen tyytymätön, toisaalta ymmärtäähän sen ettei viitsitä lupailla liikoja, mutta kyllä edes siinä 2 päivässä pitäisi pysyä jos ykkösluokassa on sellainen luvattu.

Mikäs ykkös- ja kakkosluokan hintaero kirjeissä on?
Piita

Post by Piita » Mon Jun 11, 2012 23:24

Kakkosluokka ja helposti kuoret. Joka ainut lähetys on mennyt perille kahdessa päivässä. Joko helposti kuoret ja kakkosluokka toimii varmemmin tai sitten mulla on ollut vaan hyvä tuuri. :)
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
kanelipipari
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by kanelipipari » Tue Jun 12, 2012 17:00

On kyllä todella ärsyttävää, että 1. -luokan kirje kestää usein kaksi päivää mennä perille (ja joskus kauemminkin). Kyllähän se mitätöi koko 1. -luokan kirjeen idean jos halvemmassa 2. -luokassa menee perille samassa ajassa.
Mopoa on vaan niin vaikea hallita.
Thuja Design

Post by Thuja Design » Thu Jun 14, 2012 10:55

Minä olen ollut kans tyytymätön Itellan palveluun,kun heillä vaihtui atk-systeemi,niin postissa oli älyttömät jonot,kun piti noutaa paketti.Sitten parin päivän päästä ilmestyi ovelle lappu,pahoittelemme.Enhän minä kerkeä odottaa postissa älyttömiä aikoja,kun pitäisi mennä myymäläkin avaamaan.Joskus olen saanut messukutsun,joka tuli kakkosluokassa,ja tuli tosiaan vasta 10 päivässä,kun messut olivat olleet jo.Monet firmat,jotka lähettävät paljon paketteja,käyttävätkin matkahuoltoaYksi kolleganettikauppias sanoi samaa,mitä Piitä,että 2.lk tulee posti tosi nopeasti perille.Mystistä??.Mutta minä pakkkaan nettikaupan tavarani erikokoisiin näppylämuovikirjekuoriin,ettei mikään rikkoutuisi ja lähetän 1. luokassa.Lähetin Lauttasaaren Yrittäjille ja Itellaan reklamaation Postin hitaasta palvelusta,eivätkö he ole käyneet koulutuksessa,eikö heillä ole help-deskejä yms.Itella vaan vastasi,että pahoittelemme asiaa.Pitäisköhän ottaa johonkin Eu-parlamentikkoon yhteyttettä,meillähän on ainakin vielä näitä monopoleja Suomessa?
mikael0k

Post by mikael0k » Thu Jun 14, 2012 13:05

Mites tuo R-kioskin kuriiripalvelu...onko sitä kukaan kokeillut..hidas se taitaa sekin olla. Olen verkkokirjakaupan tilauksia ottanut joskus R-kioskiin ja maksan siitä 2,90 e toimitus. Hassua vaan se että kun otan vaihtoehtona Itellan ilmaisen kuljetuksen (siis kauppa tarjoaa) niin se on nopeammin perillä kuin tuo R-kioskin maksullinen kuljetus, jonka muuten hoitaa Schenker.
Post Reply