ESITTÄYTYMISKETJU

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Aila
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä: Olen

Re: ESITTÄYTYMISKETJU

Post by Aila » Tue Jan 25, 2011 12:59

Moikka kaikille!
Löysin tämän foorumin vasta tänään, ja heti piti päästä mukaan.

Olen 46-vuotias kahden aikuisen lapsen äiti täältä Mikkelin Otavasta. Perheeseen kuuluu myös lasteni isä sekä kaksi pöhköpäistä sileäkarvaista noutajaa. Aikaisemmin olen työskennellyt kaupanalalla, nyt olen työttömänä koska selkäni sanoi yhteistyösopimuksen irti.

Olen ollut pimahtanut kiviin jo vuosikymmeniä, ja huushollista löytyykin kivenhiontakone sekä kivisaha (ja kymmeniä kiloja kiviä). Ikävä kyllä ne ovat olleet naftaliinissa ulkovarastossa jo 12vuotta. Vaan nyt vihdoinkin ne on siirretty sisätiloihin, lautalattia peitetty muovimatolla, vain hirsiseinä odottaa enää suojausta. Noissa kivihommissa kun tuppaa hieman vesi ja hiontapöly lentelemään. Elikkäs tarkoituksena tosiaan alkaa taas tekemään korukiviä - kunhan sitä ensin harjoittelee näin pitkän tauon jälkeen.

Ja nyt aivan uutena asiana olen aloittamassa kansalaisopiston hopeakorukurssin, sekä toivottavasti myös hopeasavikurssin (ehti mokoma täyttyä, onneksi on luvattu järjestää mahdollisesti toinen). Ja pronssisavi kiinnostaa myös ihan mahottomasti... Haaveissa siis tehdä itse koruja alusta loppuun asti.

:wtg: Aila
Tilia
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Tilia » Tue Jan 25, 2011 19:59

Tervetuloa Aila ja muutkin uudet! Mukavaa että tänne Mikkelin seudullekin tulee uusia jäseniä! :wtg:
Peppiletti
hamstraa hopeahelmiä

Post by Peppiletti » Wed Feb 02, 2011 21:27

Hei vaan hei!

Uutta pukkaa taas, meinaan jäsentä!

Olen siis Mirva, kohta 36v kaiken maailman käsityöhullu Turusta! Helmiin olen hurahtanut ystävän kautta, joka myös pyörii täällä ja hänen "syytään" on myös liittymiseni tänne :kieli:
Perheeseeni kuuluu aviomies, sekä kohta 17v poika ja 1v8kk ihana pikku prinsessa.

Käsitöitä on tullut tehtyä pienestä pitäen, alle kouluikäisenä olen neulonut itselleni jo ensimmäiset sukat ja lapaset, barbeille on ommeltu vaatetta kaikista mahdollisista kankaanpaloista ja 11v synttärilahjaksi sain oman ompelukoneen :D
Tauluja on myös tullut maalailtua ja omasta puusepänverstaasta ja kangaspuista unelmoin....

Muuten harrastuksiin kuuluu lukeminen ja lenkkeily, uimassa käyminen on jäänyt vähemmälle (pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni...)

Koruissa olen vähän on-off tyyppiä, eli koru on joko hyvin pelkistetty, tai sitten hyvin näyttävä ja värikäs! Kashmirihelmiin olen ihastunut, mutta kun niitä ei saa Suomesta... :( ja Balin hopeaan! Sitä olen hamstrannut jo muutaman helmen verran, joskus vielä väännän siitä pitkän käädyn ja korvikset itselleni!
Muutamat korvikset ja kaulakorut olen saanut jo väkerrettyä, tosin ne eivät ole sitten oleenkaan esittelykelpoista kamaa! Ei ainakaan, kun vertaa noihin gallerian kuviin Teidän koruistanne! Taistelen saadakseni aikaan edes yhden siistin lenkin.... huoh.... muoks. tarkoitan siis kierteistä linkkiä, kannatti lukea helmettiä, niin löytyi nimikin sille pahalaiselle!!

Kiva olisi nähdäkin saman alueen helmeilijöiden kanssa, vaikka yhteisen väkerrysillan merkeissä, jos vaikka aloittelija saisi sitten vaikka tekniikkaankin jotain vinkkiä :)

Terveisin Mirva
maripauliina
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by maripauliina » Wed Feb 02, 2011 22:38

Peppiletti wrote:Hei vaan hei!

Uutta pukkaa taas, meinaan jäsentä!

Olen siis Mirva, kohta 36v kaiken maailman käsityöhullu Turusta! Helmiin olen hurahtanut ystävän kautta, joka myös pyörii täällä ja hänen "syytään" on myös liittymiseni tänne :kieli:
Perheeseeni kuuluu aviomies, sekä kohta 17v poika ja 1v8kk ihana pikku prinsessa.

Käsitöitä on tullut tehtyä pienestä pitäen, alle kouluikäisenä olen neulonut itselleni jo ensimmäiset sukat ja lapaset, barbeille on ommeltu vaatetta kaikista mahdollisista kankaanpaloista ja 11v synttärilahjaksi sain oman ompelukoneen :D
Tauluja on myös tullut maalailtua ja omasta puusepänverstaasta ja kangaspuista unelmoin....

Muuten harrastuksiin kuuluu lukeminen ja lenkkeily, uimassa käyminen on jäänyt vähemmälle (pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni...)

Koruissa olen vähän on-off tyyppiä, eli koru on joko hyvin pelkistetty, tai sitten hyvin näyttävä ja värikäs! Kashmirihelmiin olen ihastunut, mutta kun niitä ei saa Suomesta... :( ja Balin hopeaan! Sitä olen hamstrannut jo muutaman helmen verran, joskus vielä väännän siitä pitkän käädyn ja korvikset itselleni!
Muutamat korvikset ja kaulakorut olen saanut jo väkerrettyä, tosin ne eivät ole sitten oleenkaan esittelykelpoista kamaa! Ei ainakaan, kun vertaa noihin gallerian kuviin Teidän koruistanne! Taistelen saadakseni aikaan edes yhden siistin lenkin.... huoh.... muoks. tarkoitan siis kierteistä linkkiä, kannatti lukea helmettiä, niin löytyi nimikin sille pahalaiselle!!

Kiva olisi nähdäkin saman alueen helmeilijöiden kanssa, vaikka yhteisen väkerrysillan merkeissä, jos vaikka aloittelija saisi sitten vaikka tekniikkaankin jotain vinkkiä :)

Terveisin Mirva
Moi muru! Jo sua odottelinkin :ooh: :nod: :wtg:
SarJo
aloittelee siemenhelmillä

Post by SarJo » Sat Feb 05, 2011 13:11

Hei kaikki Helmettiläiset!

Olen lukenut jo muutamia kuukausia tätä foorumia etsien tietoa korujen tekemiseen. Nyt vasta olen rohkaistunut liittymään tänne itsekin. Olen 43v. Perheeseeni kuuluu aviomies, kohta 22v. täyttävä poika ja 11v. silkkiterrieri. Asun täällä Varsinais-Suomessa ja työkseni hoidan ihmisiä. Kun on vapaa-aikaa niin se kuluu suunnitellen uusia korumalleja, korujen tilailussa ja korujen tekemisessä. Olen siis täysin hurahtanut tähän koruiluun. :ooh:
Teen toki muutakin vapaa-aikana, syksyisin tulee hirveä himo kutoa jotain ja viime syksynäkin kudoin kolme villapaitaa, sukkia, pipon ja kaulaliinan. Yleensäkin kaikenlainen käsillä näpertely kiinnostaa.
Ihanaa kun on perustettu tällainen samanhenkisten foorumi. Perustin bloginkin sen vuoksi että muistaa itse mistä helmistä on minkäkin korun tehnyt ja toivottavasti malleista saa muutkin inspiraatioita omiin koruihinsa.
Mieskin on ollut hyvin suvaitsevainen harrastukseeni, mitä nyt joskus kysyy että olenko taas tilannut uusia helmiä.
Sarie

Post by Sarie » Sun Feb 06, 2011 14:46

Heippa kaikille!

Löysin Helmetin vasta muutama päivä sitten mutta totesin haluavani heti mukaan. Helmetti on myös ensimmäinen keskustelufoorumi, minne olen uskaltautunut rekisteröityä. :) Mikäs sen parempi alotus kuin esitellä itseni. :D

Olen 24v. nuori neiti Turusta. Helmi- ja koruharrastuksen olen alottanu vasta vähän aikaa sitten, kesällä 2010. Eli oon ihan alottelija vasta. Kaikenlaista pientä oon aina tykänny näpertää käsilläni ja luulempa että tämä oli vaan ajan kysymys, että helmet tupsahti elämääni. Innostun helposti kaikesta, mutta aina ei taidot riitä heti toteuttaamaan kaikkia hienoja ideoita mitä mielessä pyörii. :D Perfektionistina tämä saattaa joskus hiukan harmittaakkin, kun kädenjälki ei vastaakkaan hienoa mielikuvaa. Harjottelua siis lisää! :wink:

Muita "taiteellisia" harrastuksia on mm. akryylimaalaus ja leipominen. Jos leipomista lasketaan taiteelliseksi lajiksi...? :D Uutuutena mukaan elämääni (helmien ohella) on myös tunkemassa äidiltä lainattu ompelukone, jonka käyttöä kovasti harjoittelen.

Harrastusten lisäksi elämääni kuuluvat ihana työpaikka ja rakas avopuoliso. :ooh:

Kiva päästä porukkaan mukaan! :)

-Sarie-
Papunen

Post by Papunen » Sun Feb 06, 2011 14:56

:love: Tervetuloa kaikki uudet!
Turun seutukin vahvistuu huimaa vauhtia :D
Omalley
lasihelmien lumoissa

Post by Omalley » Mon Feb 07, 2011 16:52

Moikka!

Olen 34-vuotias nainen, perheeseeni kuuluu aviomies ja 2 koiraa.
Käsitöitä harrastan laidasta laitaan, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Helmiin en ole vielä, kop kop, hurahtanut mutta hopeaketju-kurssille osallistuin marraskuussa ja se vei mennessään.
Täältä olen lueskellut lisäoppia aiheeseen liittyen ja ihaillut muiden tekemiä töitä! :love:

Kevään odotusta kaikille!
Nafisan
lasihelmien lumoissa

Post by Nafisan » Tue Feb 08, 2011 22:34

Moikka!

Voisin esittäytyä nyt kun viimein on aikaa panostaa tähän foorumeilla keikkumiseen :D Eli olen 24v-opiskelija tyttö Oulusta, alkujaan kotoisin Kuopiosta. Pääaineeni on arkeologia ja kandia väännän pikkuhiljaa. Oman blogin aloitin 2010 toukokuussa, koruja tehnyt säännöllisen epäsäännöllisesti yläasteelta asti.

Opiskelujen lisäksi toimin Kultussa (Oulun yliopiston kulttuuritieteden opiskelijoiden ainejärjestö) tiedottajana ja saan myös nimikkeeni alla askarrella kortteja! Helmien lisäksi harrastan tosiaan kortteilua, ompelua ja lukemista, järjestys ja kiinnostus vaihtelee kausittain.

Pidän itseäni edelleen ihan opettelijana koruilun ihmeellisessä maailmassa, vaikka viimeaikoina uskaltanut panostaa enemmän "aitoihin materiaaleihin" eli lähinnä kiveä ja makeanvedenhelmiä, vähän lasia myös tullut käsiteltyä.

Olen parisuhteessa poikaystävän/kihlatun kanssa, vuosipäivä rengastumiselle on 14.2. (helppo muistaa ;) ) ja yhdessä ollaan noin 1,5 vuotta oltu. Knoppina sanottakoon, että vaikka en ole nopea, niin muutin äijäni luo viikon seurustelun jälkeen, ihan vahingossa, tavarat seurasivat perästä vasta viime syksynä. Minulla on ollut kaksi kissaa, joista toinen on nykyisin siskollani yhteensopivuusongelmien vuoksi ja minun toinen rakas, ihana kissani sai uuden kodin muuton yhteydessä, mies kun on allerginen. Onneksi pääsen katsomaan Ronttia aina tarvittaessa, kivaan perheeseen sain sen.

Tällaista. Osa saattaakin jo tuntea minut, mutta ottakaa yhteyttä jos jokin mietityttää :D
Snowie
löytänyt aidot helmet

Post by Snowie » Wed Feb 09, 2011 18:03

Heippa kaikki helmihullut!

Täällä kirjoittelee kohta vm.82 nainen Espoosta, jonka perheeseen kuuluu myös aviomies, pojat 2,5v ja 10kk sekä 2kpl chihuja + hamsteri :)

Helmiin oon ollut hurahtanut koko pienen ikäni, lukiossa suuri aarteeni oli kaverin siemenhelmistä pujottelema lisko ja ihana ystävyysnauha. Koskaan ei ollut vaan tullut mieleen alkaa koruja tekemään. Viime syksynä yritin hakea työväenopiston helmikurssille sinne kuitenkaan mahtumatta. Palo uudelle harrastukselle oli kova, koska en oikeastaan ole moneen vuoteen harrastellut mitään koirien kanssa touhuilua lukuunottamatta. Päätinkin sitten liittyä Juju-kerhoon, josta valitsin Helmitaivas kirjan aloituspakettiin ja siitä se sitten lähti. Luin kirjan ahmien ja huomasin, että eihän tuo niin vaikealta kuulostakaan ja aloin tilailemaan helmiä ja tarvikkeita. Pian huomasin monen muun tavoin, että kaikenlaista jäi tilaamatta ja helmetkin mitä olin tilannut olivat kaikki järjestään pienempiä kuin olin luullut :D

Jokusia koruja olen jo ehtinyt tekemään ja helmien ja tämän foorumin kautta miulle onkin auennut ihan uusi maailma! Olen myös jo huomannut, että helmiä ei voi koskaan olla liikaa, ainakin varastot ovat vielä niin tyhjät että ei tunnu niin mielekkäältä tehdä mitään kun ei ole tarpeeksi vaihtoehtoja. Näin hoitovapaalla kun rahaa ei ole ainakaan liikaa tehdä näitä helmiostoksia niin se vähän rajoittaa ja hidastaa harrastusta. Ja ehkä ihan vähän ajanpuutekin ;) Helmeilenkin yleensä yömyöhään kun lapset jo nukkuu. Olen myös jo huomannut, että melkein parempi olisi pitää ainakin ostoksiin kuluneiden rahojen summa salassa, voi muuten tulla sanomista mieheltä päin :D

Kiitos vielä tästä ihanasta foorumista, olen löytänyt täältä tosi paljon tietoa ja vastauksia ja vielä on paljon opittavaa. Täällä on myös toinen toistaan upeampia foorumilaisten tekemiä koruja! Tää on siitäkin kiva harrastus kun niin laajasti voi tehdä kaikenlaista, tällä hetkellä mua eniten kiehtoo metallilangan taivuttelu sekä vaijerikorut, sekä tykkään tehdä melko simppeleitä ja yksinkertaisen kauniita koruja. Luulin kyllä alussa olevani enemmän siemenhelmien kanssa harrastava, mutta ehkä se ei olis mun kärsivällisyydelle kuitenkaan se paras osa-alue. En niinkään ole itse ikinä ollut korujen käyttäjä, vaan se tekeminen enempi viehättää, mutta jatkossa tulee varmasti itsekin pidettyä kun voi tehdä just sellaisia mistä tykkää. Availen jossain vaiheessa tuonne galleriaan oman topikin jossa sitten voi käydä tekeleitä katsomassa :)
MiLii

Post by MiLii » Thu Feb 10, 2011 11:58

Hei,

Esittäydynpä minäkin, vihdoin. Olen lukenut Helmettiä jo aikas pitkään, hakenut tietoa, oppinut paljon uutta. Mutta nyt sitten mukaan joukkoon vaan :) Olen 37-vuotias Tampereen seudulla asuva kotiäiti. Lapsia löytyy ensi kesänä koulunsa aloittavat kolmoset sekä 2-vuotias tyttö + mies ja pari koiraa. Siinäpä olikin vaadittavat perusesittelyt, ja sitten asiaan....eli koruihin ;) Olen siis aivan käsittämättömällä tavalla hurahtanut koruihin ja niiden tekemiseen. Taival on vasta alussa, mutta mukavasti olen jo saanut ihan myydyksikin ja muutama tilaus on odottamassa. blogini löytyy osoitteesta

http://miiankoruilut.vuodatus.net Siellä ovat vaatimattomat koruni, muut täällä väkertävät niin upeita luomuksia, mutta maasta se pienikin ponnistaa.

MItäpä vielä. Korujen aika on yleensä iltamyöhään ja öisin, silloin kun muu perhe nukkuu ja itsekin pitäisi nukkua, mutta ilta toisensa jälkeen huomaan kuinka korupajani vetää puoleensa ;)

Tällainen taaplaaja siis ilmestyi tänne :)
Piita

Post by Piita » Thu Feb 10, 2011 12:23

Tervetuloa kaikki uudet! :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Nimbwe

Terve täältäkin

Post by Nimbwe » Mon Feb 21, 2011 23:25

Olen jo useamman vuoden pyörähdellyt täällä foorumilla ja täytyy sanoa, että melkein kaikkiin koruongelmiin olen täältä löytänyt vastauksen.
Jostain syystä esittäytyminen on jäänyt, joten tässäpä sellaista...

Oululainen emäntä, 36 vee.
Koruintoiluni alkoi hassusti, sain kaverilta lahjaksi Kiinan reissulta ihanan käsihelyn, johon ajattelin ostaa jostain korvikset. No, eihän niitä löytynyt, joten aloin miettiä, mistä löytyisi edes helmiä.
Muistan sen tunteen kun kirjoitin googlen hakusanaksi lasihelmi ja minulle avautui täysin uusi, ihmeellinen maailma. Sillä tiellä ollaan. Yhden kurssin olen käynyt ja siitä vain näläkä kasvoi syödessä.
Aina tulee uus hulluuden laji kun edellisestä pääsee jollekin ymmärryksen tasolle. JA koko ajan vain uppoaa syvemmälle. Mikäs sen mukavampaa. Korujen teossa on semmonen tympeä puoli, että joku koru vain "ilmoittautuu" jonkun henkilön näköiseksi ja se aika harvoin olen minä itse. No onpa tuota jo tullut tehtyä yhden ja toisenkinlaista roikotinta itsellekin.
"I never think of the future. It comes soon enough." Albert Einstein
Jonnu

Post by Jonnu » Fri Feb 25, 2011 16:47

Hei!

Olen 43v yh-äiti pohjois-Savosta ja jokin aika sitten hurahtanut tähän hommaan. Ihan kantapään kautta opetellut ja jotain kirjoista lueskellut. Eli ihan keltanokkainen olen tällä alueella. Kupari on jostain syystä lähellä sydäntä ja siitä olenkin tehnyt eniten koruja. Muinaiskorut kiehtoo, kaikki symboolit sun muut. En vain ole vielä niin taidokas että voisin luovuuttani hyödyntää, mutta enköhän tässä ajan kanssa opi. Jotenkin vain tuntuu, että olen junnannut paikoillaan liian pitkään ja pitäis saada potkua tekemiseen ja ideoita ja myös välineitä/osaamista viedä eteenpäin tätä koruaskartelua.

Viimeisin kokeiluni on tällä hetkellä hopealusikoista/haarukoista korujen tekeminen. On hauskaa hyödyntää niitä, kun ei ole muutakaan käyttöä. Tekniikkaan tarviin opastusta vaikka kuinka ja vinkkejä sekä opastusta. Haluan isona ihan tästä jonkinsortin itsenäisen ammatin, joten jossain vaiheessa kouluunkin pitäis mennä :roll: . Ajattelin hopeaseppä-koulutusta, mutta täällä luettuani se ei olekaan ihan sitä, mitä kuvittelin, eli korujen tekoa.

Niin, ihan hopeastakin (ei siis pelkästään atrimet) olen tehnyt muinaisketjuja (kuningas-, muinais-, kalanruoto-, half persian-, tynnyriketjuja... olikohan muita - itse opiskellut netin kautta) ja hopealevystä kaulakorun.

Tästä on hyvä jatkaa :mrgreen:

Ihanaa kevättä :wtg:

Jonnu
Kuparilady takoo ja vääntää!
amorosa

Post by amorosa » Sat Feb 26, 2011 11:32

Tervetuloa joukkoon Nimbwe ja Jonnu :D . Täällä kun jaksaa noita osioita lukea ja "etsi"- hakua käyttää, niin moneen asiaan saa vastauksen. Tietty voi kysellä ihan itsekin, kyllä joku aina opastaa :nod: . Helmetti on ainakin minusta aivan ihana tietolaari ja Galleria korukuvineen = :love: .
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
Post Reply