ESITTÄYTYMISKETJU

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Isabella
aloittelee siemenhelmillä
Lasku: 5

Re: ESITTÄYTYMISKETJU

Post by Isabella » Wed Nov 09, 2011 11:45

Hei vaan Helmettiläiset!

Olen rekisteröitynyt jo vuonna 2008, mutta esittäytyminen on vaan jäänyt jostain syystä :? Nyt haluan siis kertoa itsestäni muutamalla sanasella:

Olen 30-ja risat, asun Helsingissä, Munkkiniemessä kissani kanssa. Olen harrastanut ompelemista, piirtämistä ja käsitöitä ylipäänsä suunnilleen kehdosta asti. Taannoin sitten Muusan kanssa keksittiin mennä yhdessä korukursseille, ja loppu onkin historiaa :D Kaikenmaailman tekniikoita ja materiaaleja on tullut kokeiltua vuosien varrella ja nykyään lempimatskut ovat lähinnä hopea ja korukivet sekä muut aidot (luonnon)materiaalit kuten puu, helmet, nahka jne. Toki tulee edelleen paljon tehtyä "epäaidoista" materiaaleistakin, riippuen ihan siitä mitä ihmiset nyt sattuvat tilaamaan ja mikä on oma senhetkinen fiilis. Viimeksi valmistui kaulakoru kuparilevystä ja -langasta läksiäislahjaksi kollegalle, nyt taas työn alla sydänkaulakoru hopealevystä ja -langasta serkun vaimolle.

Koitan tästä eteenpäin olla hiukan aktiivisempi täällä, ja ilmoitella itsestäni ja tekemisistäni tekstin ja kuvien muodossa :nod:

Terkuin, Isabella
muusa
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by muusa » Wed Nov 09, 2011 14:44

Jee, hyvä Isabella! :jippii:
peikkotyttö
Oikea käyttäjä: Olen

Post by peikkotyttö » Sat Nov 12, 2011 17:56

Heips :D
Minäkin tulin nyt keskuuteenne, vaikka olen kyllä iiiiihan keltanokka koko helmityöjutussa mutta kiinnostusta on tosi paljon :shock: :shrug:. Mutta aattelin että täältä varmaan neuvojakin saa.
Niin, olen 33-vuotias ja innostus on herännyt vasta nyt näin "myöhäisiällä" kun eläkkeelle olen joutunut niin jotain pitää näprätä. samoin tykkään tehdä kaikkea muutakin käsilläni, sukkia kudon (kunhan jaksais) ja lapasia myös. Kissoille olen ommellut alustoja. Kaikki on vasta nyt ihan tässä muutaman vuoden sisällä opittua mutta kiinnostusta on todellakin niin ajattelin tulla seuraanne kurkkimaan ja vaihtamaan kuulumisia ja omia ideoita, :wtg:
helinähelena

Post by helinähelena » Mon Nov 14, 2011 13:00

Heips! Saako esitellä......olen 46-vuotias Pohjosen "tyttö", ikänsä käden taitoja harrastanut. Nukenvaatteiden tein lapsena polku-Singerillä , samoin opettelin virkkaamaan ja kutomaan ihan pienenä. Kaikenlaista sitä vuosien varrella on tullut tehtyä, käsillä tekeminen on kyllä intohimo ja suuri rakkauden kohde :ooh: , uravalinta vaan vei toisaalle. Ja sitten... löysin helmet. Muutamia vuosia sitten tuli hankittua tarvikkeita ja joitain koruja teinkin, mutta sitten taas kiire työelämässä ja kahden lapsen äitinä pisti tarvikkeet hyllylle odottelemaan. Kunnes nyt muutaman viikon toipilasaika sai pysähtymään ja vierailemaan kirjastossa ja täällä käsityö- ja helmeilysivuilla. Ja eihän se auttanut muu, kun kaivella tarvikkeet esiin ja korujen tekoon. Vierailijana olen surffaillut täällä useasti ja nyt sitten rekistöröidyinkin. Upeita koruja täällä kyllä esitellään ja materiaalithan ovat aivan taivaallisia. Hyviä vinkkejä olen täältä saanut ja toivottavasti taitojen kehittymisen myötä pystyn niitä antamaankin. Pientä arjen piristystä saan töihin palaamisen jälkeen siitä , että voin aamulla kietaista kaulaani itse tehdyn korun. Ja voipi olla, että joulupukki vie tänä jouluna läheisille koruja sisältäviä lahjoja :wink: Ainoa tässä helmeilyssä syvästi huolestuttava asia on, miten saa pidettyä helmivarastot kohtuullisina :oops: aivan ihania helmiä kun on tarjolla vaikka millä mitalla niin kotomaassa kun ulkomaillakin, mutta tämä taitaa olla hyvin yleinen oire helmeilijöiden keskudessa. :nod:
Last edited by helinähelena on Mon Nov 14, 2011 13:15, edited 1 time in total.
Penny

Post by Penny » Mon Nov 14, 2011 13:03

Tervetuloa mukaan, kaikki uudet jäsenet! :jippii:
MariP

Post by MariP » Sun Dec 11, 2011 22:36

Taidan aloittaa helmettiläisyyteni esittäytymällä:

Olen 43-vuotias paljasjalkainen espoolainen. Perheeseeni kuuluvat aviomies ja kaksi kouluikäistä tytärtä ja todennäköisesti pian myös koira. Työskentelen omassa pikkuyrityksessäni, jossa tiede kohtaa käsillätekemisen... tavatessani työterveyshoitajan ensi kerran, hän sattui kysymään, että mitä harrastan vapaa-aikanani - "et kai vain käsitöitä?" Nooh, monenlaista käsityöharrastusta on tullut kokeiltua, lähinnä näitä perinteisiä neulomuksia ja ompelemista. Konekirjonnasta innoistuin ihan tosissani, mutta se on ollut viime aikoina jäissä teknisten ongelmien vuoksi (lue: ompelukone ja tietokone eivät ymmärrä toisiaan). Korujen tekemisestä ajattelin vielä pari vuotta sitten, että onneksi en ole vielä tuohon hurahtanut... ja kuinkas sitten kävikään :roll: Kokeilin ja jäin koukkuun saman tien! Nyt kyttään helmiä joka paikasta ja varastot ovat jo kohtalaiset (lisää, lisää). Pidän erityisesti helmiäishelmistä, lasihelmistä ja makeanvedenhelmistä, Swarovskin kristallit saavat minut huokailemaan... bling-blingiä pitää aina vähän olla, taidan edustaa "naisellista ja romanttista" tyyliä. Siemenhelmilläkin on tullut hieman näperreltyä. Tekniikkaa olen oppinut kirjoista ja ulkomaisista lehdistä, yhdellä kurssillakin olen käynyt.

Tietokoneiden kanssa olen huono, mutta jotenkin onnistuin luomaan blogin, joka päivittyy sitä mukaa, kun esiteltävää ilmaantuu. Perustin blogin, koska toisten korublogit ovat antaneet minulle valtavasti ideoita ja halusin jakaa tätä helmihulluuttani muidenkin kanssa. Valokuvaustaitoni eivät valitettavasti kylläkään yllä monen kokeneemman bloggaajan tasolle. Kaipaan myös kommentteja ja vertaistukea, joten käykäähän tsekkaamassa!
Cartsu81
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Cartsu81 » Tue Dec 20, 2011 19:11

Heips! Nythän vasta huomasin, että täällä on tällainen esittäytymisketjukin, joten tuumasta toimeen... :jippii:

Olen 30-vuotias "helmeilijä" Keski-Suomesta, Viitasaarelta. Perheeseen kuuluu aviomies, kaksi lasta (5v ja kohta 1v), pari kissaa ja koira. Ammatiltani olen viittomakielen ohjaaja/lähihoitaja ja työskentelen vaikeasti vammaisten palvelukodissa. Harrastan musiikkia monessa muodossa (soitan haitaria ja käyn silloin tällöin lavatansseissa, sekä laulan lapsille iltaisin, jouluna, suihkussa ja joskus kotosalla karaokea :wink: ), lukemista, liikuntaa eri muodoissa ja tietenkin käsitöitä. Olen harrastanut käsitöitä ihan pienestä asti, en edes muista minkä ikäinen olin, kun äiti opetti virkkaamaan isoäidin neliöitä ja siitähän se sitten on eteenpäin mennyt... Siis neulon, virkkaan, ompelen jonkin verran (en ompele vaatteita, enkä omista edes konetta, mutta ompelen verhoja ja tyynynpäällisiä kun saan konetta äidiltä lainaksi) ja askartelen (enimmäkseen lasten kanssa)...
...ja sitten on nämä korut :ooh:. Olen siis ihan vasta-alkaja tässä koruilussa/helmeilyssä. Aloittelin tässä tänä syksynä, äitiyslomani loppumetreillä, korujen tekemisen virkkamalla korvakoruja (monenlaisesta langasta). Koska niistä innostui sitten aika moni ja hommasin korvisten koristeeksi helmiäkin, niin ajattelin, että miksipäs en kokeilisi ihan pikkuisen pelkistä helmistä noita koruja näpertää... Ja onhan niitä jonkin verran syntynytkin, ihan omaan käyttöön joitakin vaan ja sitten olen antanut perheenjäsenille ja he ovat pienellä summalla ostaneetkin koruja jo laatikot täyteen. Lisäksi joitain olen tehnyt jo tilauksestakin... hmm... ihan siis vaan pikkuisen ajattelin kokeilla tuota helmihommaa. Olen menettänyt sille totaalisesti sydämeni (ja myös aikamoisen määrän rahaa, vaikka takaisinkin olen saanut noista valmiista koruista pikkuisen), mutta kun se vaan on niin koukuttavaa... tiedättehän te :nod:. Ja tämä HELMETTI on kyllä ihan mun ykköspaikka täällä netissä tällä hetkellä!!! Muutamia kuvia olen laittanut koruistani vasta omaan facebookiin, kun olen niin arka niitä esittelemään täällä netissä, että en tänne ole vielä uskaltautunut laittamaan (enkä varsinkaan blogia ole hirvinnyt perustaa)... Olenhan vasta aloittelija, joten tuotokset on sen mukaisia :oops:. Täällä ja noissa blogeissa kyllä ihastelen muitten tekemiä koruja ja olen kateudesta vihreä :mrgreen:, kun ne vaan on niin upeita... Ehkä minullakin jonain päivänä...

Täältähän minutkin sitten välillä (luetaan: 24/7) tavoittaa, kun minä uteliaana kurkistelen teidän töitänne, seuraan keskusteluja eri aiheista, teen hankintoja tuolta "kirppariosastolta" ja imen itseeni tietoa ja ideoita teiltä muilta!
t.Carita

ps. Hyvää ja rauhallista joulun aikaa kaikille Helmettiläisille ja muille näitä sivuja seuraaville vierailijoille!
Jostainhan se on aloitettava, ja minä aloitan aina tasan siitä, missä olen sillä hetkellä menossa!
Tingeling

Post by Tingeling » Fri Jan 06, 2012 15:03

Hei,

Aloittelijalinjalla jatketaan. Olen Tarja Helsigistä, ikää on 46 ja perheeseen kuuluu aviomies ja 13- ja 16-vuotiaat tyttäret. Ammatikseni työskentelen suomalaisessa tutkimuslaitoksessa, mutta teoreettisen puuhastelun lisäksi olen aina tehnyt jotakin käsilläni vastapainoksi. Nuorempana harrastin posliininmaalausta ja savitöitä, lasten ollessa pieniä ompelin heille mitä mielikuvituksellisimpia naamiaisasuja ja noin 10 vuotta sitten hurahdin nukkekoteiluun. Erityisen kiireisessä elämänvaiheessa noin pari vuotta sitten jäivät kaikki kädentaitoharrastukset ja sitten kun vähän helpotti, edelliset puuhat tuntuivat silti liian työläiltä, joten ajattelin, että jospa kokeilisin helmitöitä. Vähänpä tiesin kuvitellessani, että helmitöihin ei voi käyttää paljon aikaa, rahaa ja energiaa... Nyt on helmeilyjä runsaat puoli vuotta takana ja laatikot materiaaleja ja valmiita töitä pullollaan. Aika yksinkertaisia koruja olen kuitenkin tehnyt ja yrittänyt tehdä niistä sellaisia, että niitä voisi myös arkena pitää. Tällä hetkellä olen innostunut helmitöistä, joissa on paljon pieniä helmiä ja siemenhelmiä. Innostuin myös ennen joulua tekemään valtaisat määrät korvakoruja tyttärilleni - onpahan nyt sitten joka kouluaamuksi erilaiset... En ole vielä oikein löytänyt tyyliäni eli olen tehnyt kaikenlaisia koruja laidasta laitaan, mutta katsotaan nyt, olenhan vielä ihan harrastukseni alkumetreillä, jospa se oma juttu sieltä löytyisi. Joululomalla perustin blogin, johon olen kuvaillut vanhempia helmitöitäni ja ihan äskenkin tehtyjä. Muutamilla suomalaisilla helmiblogeilla olen myös seikkaillut ja löytänyt ihan uskomattoman upeita töitä. Mukavaa vuoden alkua kaikelle foorumilaisille! T. Tarja, http://helmihaiku.blogspot.com/
Poma
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Poma » Sun Jan 08, 2012 22:03

Hei,
Aloittelija täälläkin. Puolisen vuotta olen palstalla silloin tällöin käynyt ja nyt on aika rekisteröityä.
Olen yli nelikymppinen ja koko ikäni kaikennäköistä askartelua harrastanut. Ensimmäiselle korukurssille olen menossa,ja se on hopeaketjujen punontakurssi. Ja sitten voisi hurahtaa helmitöihin, hopealangan virkkaukseen ja ja vaikka mihin...
samrios

Post by samrios » Mon Jan 16, 2012 19:54

Taidanpa minäkin uskaltaa esittäytyä täällä!
Olen lorvinut sivulla jo rohkeasti sanottuna parin kuukauden ajan, mutta vasta nyt uskalsin rekisteröityä. Olen siis lukion viimeistä vuotta opiskeleva neitonen etelä-karjalasta ja löysin korujen itse tekemisen ihanan maailman vasta äskettäin, osittain vasta kuukausi sitten ilmaantuneen erittäin pahan nikkeliallergian vuoksi (jostain syystä kun meikäläisen korulipastossa on vain niitä nikkeliä sisältäviä koruja.. ). Koruja olen tehnyt siis vasta vähän aikaa, ja senkin vuoksi on mukavaa päästä foorumille jossa kokeneemmat voisivat avustaa tällaista itseoppinutta jonka kotikaupungissa ei ole tietoakaan korukursseista.
Käsitöitä olen aikaisemminkin harrastanut, mutta intohimoni piirtäminen jäi taka-alalle kroonisen jännetuppitulehduksen vuoksi ja tällä hetkellä koruilu ei ole aiheuttanut ranteeseen minkäänlaisia oireita <3 Oman blogin ehdin tekaista vähän aikaa sitten, vaikka korutaitoni eivät vielä hienoja olekaan eikä opiskelijabudjetti tarjoa mahdollisuutta ostaa korutarvikkeita aina kun mieli tekee, niin toivon että joku päivä osaan tehdä taitaviakin koruja.
Helrii
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Helrii » Mon Jan 16, 2012 22:47

Etelä-Karjalan korukursseja voit käydä katsomassa osoitteessa : www.taitoetelakarjala.fi
Sitten Etelä-Karjalassa toimii aktiivinen koru- ja kivikerho, jossa myös saa oppia korujenteossa. Kerholla on nettisivut : http://skkh.nettisivu.org/
Noora

Post by Noora » Fri Jan 20, 2012 11:23

Jospa tuota minäkin muutaman sanasen.. Eli Noora etelä-Savosta ja muutama vuosi helmien hamstrausta takana. Nyt mulla on sitten pieni Nooran Puoti, jonka kautta korujani myyn. Ihan vain lasihelmikoruja olen tehnyt, en sen kummempia. Mielihaluja olis kyllä vaikka mihin, mutta nuo neljä lasta rajottaa kotiäidin harrastuksia melko paljon :ooh:
Loulou

Post by Loulou » Tue Jan 31, 2012 1:18

Uskallankohan varovaisesti hiipiä takaisin vuosien harharetkien jälkeen? :oops: Aikaa on kulunut edellisestä esittäytymisestä sen verran, että nyt täällä esittäytyy 32- (pian 33-) vuotias neiti-ihminen (edelleen), joka on tässä muutaman vuoden poissaolon aikana lähinnä muhituttanut helmiään varastossa siinä toivossa, että ne itsestään joko lisääntyisivät (mitä ne ovat tehneet) tai muuttuisivat koruiksi (ei onnistunut), ja samalla on tullut harjoitettua kaikkea muuta kuin koruilua. Nyt olen päättänyt palata ruotuun ja keskittyä taas siihen, mikä on tärkeää - eli korujen tekemiseen. Ja toivottavasti minut vielä huolitaan takaisin porukkaan, teitä on ollut ikävä! :love:
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Tue Jan 31, 2012 16:23

Hei vaan kaikki uudet ja mukava että Etelä-Karjalastakin löytyy lisää koruilijoita. Ja erityislämpöinen tervetuloatakaisintoivotus Louloulle, on sinuu ollut ikäväkin! :D
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Seatear
lasihelmien lumoissa

Post by Seatear » Mon Feb 06, 2012 21:01

Terppali vain kaikille.

Olen siis Seatear, joka on yksi useista nimistä jota käytän internetin ihmeellisessä maailmassa (minut voi löytää myös Jipp, Kuusade tai Jenna nimellä). Asun Tampereella avokin ja karvavauvan (joka sanoo mau) kanssa ja ikääkin on kertynyt jo parikymmentä vuotta (plus muutama).
Ammattinimikkeenä toimii tällä hetkellä Kultasepänalan artesaani. Kouluttauduin tähän unelma-ammattini Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa 2 ja ½ vuoden opinnoilla ja valmistuin jouluna 2011. Perinteisten kultasepän menetelmien lisäksi valmistan koruja myös polymeerisavesta tehden erityisesti kaikkia miniatyyri-ruokia.
Muita askartelu/käsityö asioita teen niin ompeluista puuhommiin. Erityisesti rakastan erilaisten koriste-esineiden tekemistä erilaisista materiaaleista ja mekkojen ja hameiden surruttelua ompelukoneella. Kotisivujen tekemistä ja kuvanmuokkausta on harrastettu vuodesta 2001 ja allekirjoituksesta löytyykin linkki kotisivuille (niinkuin myös blogiin ja DeviantArtiin jos jotakutaketä kiinnostaa :))

Helmetti-foorumille päätin vihdoin rekisteröityä, täällä on jo muutaman vuoden pyöritty, kun google aina ensimmäiseksi tämän foorumin ketjuja eteeni lyö, kun haen milloin mihinkin ongelmaan ratkaisua, ohjeita tms. :D. En jaksa odottaa että saan nyt kunnolla sukeltaa viestiketjujen syövereihin ^^
Post Reply