Tiger tail

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Zingiberry
hamstraa hopeahelmiä
Oikea käyttäjä: Olen

Tiger tail

Post by Zingiberry » Sat Dec 29, 2012 17:37

Kertoisiko joku, mitä on esim. monen helmityöohjeen yhteydessä mainittu tiger tail? Ilmeisesti se on jonkinlaista vaijeria (?), mutta millaista? Millaisiin töihin sitä käytetään, kuinka moni säikeistä se on? Vai onko se "vain" tavaramerkki tai kauppanimi, kuten esim. Fireline?
hunski
sijoittaa jalokivilaatuun

Re: Tiger tail

Post by hunski » Sat Dec 29, 2012 17:57

mielestäni tarkoittaa ihan normaalia koruvaijeria, sanovat vaan enkuksi joskus tiger tail
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
HelmiOrvokki
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

Post by HelmiOrvokki » Sun Dec 30, 2012 2:06

Tiger tail on 7-säikeinen halpa koruvaijeri ja laatukin on sen mukainen. Myydään kymmenien metrien keloissa, ei suositella mihinkään "arvokoruihin". Helmihommia aloittaessani käytin ko vaijeria, myöhemmin olen purkanut suurimman osan ja vaihtanut parempaan vaijeriin, koska tuo katkeili helposti tai meni taitoksille. En suosittele.
daisy
Lasku: 8

Post by daisy » Fri Sep 06, 2013 8:44

Sellasta mietin että kannattaako lukot tehdä itse (jigilevyn kanssa, siis kannattaako sellainen hankkiakaan kun kiinnostaa muutenkin rautalangasta taivutella koruja ja siis totsiaankin olen vasta aivan aloittelija! =D) vai ostaa? Jostain ketjusta täällä luin että esim Tiimarin lukot ovat tosi huonolaatuisia, mistä kannattaa hankkia, onko itse tekemällä edullisempaa? Jos opettelis tekee tolla jigilevyllä niin kuin paljon siihen tarvii sen levyn lisäksi tarvikkeita (ja paljon tarvikkeille tulee suunnilleen hintaa, alottelijan kannattaako sijoittaa niihin?) Tuolla jigi ohjeissa näytetään ennen langan taivuttamista että ne langan päät on jotenki erilaisia, pitääkö jompaakumpaa päätä jotenkin hioa tai litistää ja millä välineillä semmoinen onnistuu?
ipass4sure http://ipass4sure.co.uk/
220-701 220-701
220-702 220-702
648-385 648-385
642-648 642-648
Kalottikuupatar
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Kalottikuupatar » Fri Sep 06, 2013 19:25

daisy wrote:Sellasta mietin että kannattaako lukot tehdä itse (jigilevyn kanssa, siis kannattaako sellainen hankkiakaan kun kiinnostaa muutenkin rautalangasta taivutella koruja ja siis totsiaankin olen vasta aivan aloittelija! =D) vai ostaa? Jostain ketjusta täällä luin että esim Tiimarin lukot ovat tosi huonolaatuisia, mistä kannattaa hankkia, onko itse tekemällä edullisempaa? Jos opettelis tekee tolla jigilevyllä niin kuin paljon siihen tarvii sen levyn lisäksi tarvikkeita (ja paljon tarvikkeille tulee suunnilleen hintaa, alottelijan kannattaako sijoittaa niihin?) Tuolla jigi ohjeissa näytetään ennen langan taivuttamista että ne langan päät on jotenki erilaisia, pitääkö jompaakumpaa päätä jotenkin hioa tai litistää ja millä välineillä semmoinen onnistuu?
Lukot jotka ostaa, kannattaa hommata ihan korukaupoista, todennäköisesti jonkin verran laadukkaampaa kuin tiimarin tavarat. Erityisen iso plussa tiimariin verrattuna on se, että tietää mistä materiaalista tarvikkeet on. Itse tehtynä saa tietty persoonallista ja erilaista, voi myös määritellä langan paksuuden. Jigejä saa edullisestikin, erityisesti ulkomailta, mielestäni. Olen itse tainnut FMG:ltä kimpan yhteydessä hommata metallisen jigin eikä hintaa ollut muistaakseni kuin toista kymppiä..? Mielestäni ihan kelpo sijoitus, erityisesti jos haluaa tehdä paljon komponentteja itse. Jos langan päät eivät ole kovin terävät, ei erityisesti tarvitse tehdä niille mitään. Tavallisella viilalla voi pyöristää tarvittaessa, litistykseen tarvitseekin melkein alasimen ja vasaran. Pinnoitetut langat ei siinä tapauksessa ole kovin hyviä.

Edullinen harrastus tämä ei missään mielessä ole, eniten säästöä tulee itse tehdessä sitten, jos tekee paljon ja käyttää paljon osia joita voi myös tehdä itse. Mulla suurin kulutus on lukkojen kohdalla rapu-, jousi- ja salpalukoissa, että niiden tekeminen itse on aika haastavaa. Salpalukkoja on soveltaen helppo tehdä, mutta massatuotantoon ei jaksa ryhtyä. Jos tykkäät esim. S-lukoista, on niitä helppo tehdä itse, ja varmasti pidemmän päälle jigi maksaa itsensä takaisin jos tekee erilaisia juttuja. Mä hommasin sen alunperin erityisesti erilaisten välihärpäkkeiden tekemistä varten, en niinkään lukkojen tai koukkujen.
Post Reply