Valmiiden korujen säilytys

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Valmiiden korujen säilytys

Post by Nunnuli » Sat Feb 17, 2007 14:47

En oikein keksinyt sopivaa hakusanaa tälle aiheelle eli jos jossain on jo ketju tästä, kertokaa ihmeessa hölmölle. Ongelmaksi on siis muodostunut valmiiden korujen säilytys kolmen kissan taloudessa. En haluaisi jemmata korujani mihinkään laatikoihin, ensinnäkin ne ovat sitten piilossa ja toiseksi varsinkin vaijerikorut olisi hyvä säilyttää rokoittamalla. Minkälaisia systeemejä teillä on "korulippaana"? Omat koruni roikkuvat toistaiseksi isossa limoviikunassa, mutta limo raukka alkaa taintua tuon korumäärän alle ja kohta korut ovatkin sitten kissojen ulottuvilla.
Julia

Post by Julia » Sat Feb 17, 2007 15:02

Tämä on minulla suuri ongelma. Olen ajatellut tehdä sellaisen iiiiiison taulun, jossa olisi pieniä nauloja vaik hurumykke. Siihen voisi sitten ripustella koruja. Toistaiseksi tämä on vasta suunnitteluasteella. :)
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sat Feb 17, 2007 15:10

Ei huono idea. Taulutila vaan on hiukan rajallinen ainakin mun kämpässä, mutta ehkä tuonne kynsilakkahyllyn (!) liki johonkin sen voisi sijoittaa. Naulat voisi olla sellaisia pidempiä niin, että samaan naulaan mahtuu useampia koruja.. ainakin noita vaijerijuttuja voisi hyvin laittaa monta samaan naulaan. Rajoittaisi sitten hiukan tuota taulun pinta-alaakin.
Michli
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Michli » Sat Feb 17, 2007 15:17

Miulla on seinällä nauloja, ja sit sellanen iso korkki ilmotustaulu, mis on nauloja ja neuloja missä roikkuu korviksia ja kaikkea :)
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Sat Feb 17, 2007 15:23

Mulla on kaikki korut minigrip-pusseissa, koska muuten hopea tummuu. :roll:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Sat Feb 17, 2007 15:28

Eowyn wrote:Mulla on kaikki korut minigrip-pusseissa, koska muuten hopea tummuu. :roll:
Yllätys, yllätys..
Näin on meilläkin :lol:
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Henna » Sat Feb 17, 2007 15:38

Mies teki mulle tuollaisen taulun korujen säilyttämiseen ja esittelyyn. Se olisi periaatteessa tosi hyvä, mutta... se on jotain sellaista metallia, jonka kanssa hopea ilmeisesti reagoi. Eli koukut ja muutkin osat alkoivat tummua ikävästi. No, mies irrotti tuon kehyksen, maalasi ensin monta kerrosta vaaleaa maalia (se on muutenkin paljon paremman näköinen nyt, korut erottuvat paremmin) ja sen päälle monta kerrosta lakkaa. Nyt korut ovat taas siinä ja seurailen miten käy, että estääkö maali- ja lakkakerros korujen tummumista vai onko tuo käyttökelvoton säilytysteline. En nyt löytänyt telineestä tähän hätään parempaa kuvaa. Tuo on otettu kun olin syksyllä puhumassa käsityöopeille helmeilystä ja samalla myin muutaman korun.

Image
kastehelmi
suunnittelee Balin-matkaa

Post by kastehelmi » Sat Feb 17, 2007 15:47

Juh - tuosta tauluideasta lähti heti hyrrä käyntiin ja mieleen tuli kissaihmisille jonkimoinen "avainkaappi" tai siitä isompi versio eli sellainen talonpoikaiskaappi seinällä. Isoja nauloja tai koukkuja vaan taustaan ja kaapin ovet salvalla lukkoon kissoilta turvaan :lol: Tässä myös oiva uusiokäyttö vanhoille dartstauluille eli sille tikkapelin brittiläiselle sukulaiselle. Niiden kaapit on hienoja ulospäinkin 8) Tai miten olisi nauloja oman vaatekaapin oveen... Nyt kaikki kulkemaan vaan vasarat ja naulapurkit käsissä, kyllä jokaisen kotoa löytyy varmasti paljon paikkoja, joihin muutama korunen mahtuu roikkumaan :jippii:
Julia

Post by Julia » Sat Feb 17, 2007 15:50

Myyntikorut minäkin säilytän minigrip-pusseissa, mutta omat koruni haluaisin johonkin esille. Voihan niitä sitten taas kiillotella ja tummentumia poistaa... :lol:
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sat Feb 17, 2007 15:51

Tuota vasemmanpuoleista ideaa voisi jalostaa omiin tarpeisiin. Kiva ajatus tuo reiällinen metalliverkko ja kun suurin osa mun koruista on rihkamaa, ei se tummuminenkaan olisi ongelma. Tuollaisen pehmustetun levyn sain kaverilta kesän kirpparireissuja varten myyntitelineeksi. Siihen vaan kun laittaa mustan kankaan, niin se toimii oikein hyvin. Seinälleni en sitä kuitenkaan ripusta, on se sen verran ruma yksilö.

Tuo Kastehelmen naula-idea on jo sillä viisiin käytössä, että kun olin ensin maalannut vaatekaappini viininpunaisiksi, laitoin kaapin ulkokylkeen hyllyn ja ison määrän koukkuja ja ripustin käsilaukkuni siihen esille. On paljon kivampi valkata settiin sopiva laukku kun ne on näppärästi kaikki esillä. Ensin ajattelin sitä, että laittaisin ne koukut niihin oviin, mutta ei se käytännössä ole niin kiva, että ne laukut heiluu edes takaisin kun kaappien ovia availee. Sama pätee koruihin.

Tästä laukkujen säilytyksestä voisin vielä kertoa, että veljeni vaimolla on vanha soutuveneen airo poikittain makkarin seinällä. Siihen on hakattu isoja rumia nauloja, joissa laukut roikkuu. Airo on vielä sen verran keskeltä kiinni, että molemmissa päissä roikkuu laukut ihan siinä airossa. Voisi olla aika kiva sisustusidea tähän korujenkin säilytykseen.. airon voi laittaa myös pystyyn ja ripustaa niitä koruja siihen. Mun intialaiseen makkariin moinen idea ei kyllä sovellu.
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Sat Feb 17, 2007 20:29

Nunnuli wrote:airon voi laittaa myös pystyyn ja ripustaa niitä koruja siihen. Mun intialaiseen makkariin moinen idea ei kyllä sovellu.
Pitäisikö lahjoa seuraava Thaimaan kävijä hankkimaan paikallisia soutuvälineitä, jos ne istuisivat tyyliin paremmin :) . Taitaisi tosin tulla aika kallis koruteline...
Othel

Post by Othel » Sat Feb 17, 2007 20:30

Vau mitä sisustusfriikkejä! Odotamme gallerian puolelle kotiesittelyitä!
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sun Feb 18, 2007 0:16

Kivahan se olis jos joskus kämppä olis siinä kunnossa, että sitä kehtais esitellä edes tutuille. Äiti oli kylässä monta tuntia tänään ja ei voinut lakata ihmettelemästä minkälaisen kaaoksen keskellä helmiäni piperrän. Äippä katsoi pöydällä olevaa kivihelmipussia ja laski sen toiseen paikkaan pöydällä. Minä siihen, että laita takaisin siihen missä on aidot helmet ja kivet eikä sinne missä on lasihelmet... se katsoi mua hiukan :shrug:

Isoveli taas on puualan artesaani ja niillä on kaikki velipojan tekemää (paitsi se airo) ja kaikki aina tip top. Sinne voisi joku sisustusohjelma mennäkin kameroineen vaikka yllätyskäynnille. Oonkin miettinyt, että miten ne geenit voi jakautua niin eri lailla...
Venda
Swarovski-kuumeessa

Post by Venda » Sun Feb 18, 2007 0:33

Tämä ratkaisu on enemmänkin aloitteleville helmeilijöille, ei niinkään esittelykäyttöön. Tein joulun jälkeen neljä rasiaa Pandan juhlakonvehti-rasioista.

Tein ruutupaperille kaavat rasian muodoista ja käytin niitä sitten jatkossa kaikissa vaiheissa. Hävitin ensin rasioista suklaarasia-lookin peittämällä ne värillisellä, läpinäkymättömällä kontaktimuovilla päältä ja sisältä. Sen jälkeen käytin vahvaa, hopean ja kullan väristä 3-D-aaltopahvia vahvistamaan rasian sisäpohjaa ja sisäsivuja. Sen jälkeen olikin kaikki sitten mielikuvituksesta kiinni. Rasian kanteen voi esim. laittaa muotoon ommellun kankaan tai kanteen voi liimata jotain kangasta, helmiä tai muuta. Rasian sisälle voi tehdä väliseiniä (3-D-aaltopahvilla) tai korualustoja tarpeen mukaan.

Lukot tein niin, että pujotin sisäsivuihin korupiikit läpi rasian, laitoin ulkopuolella korupiikkeihin helmiä ja taivutin niitä. Kannen päällä on molemmilla puolilla silmukka, joka pannaan molemmilla sivuilla olevaan ylöspäin olevaan, taivutettuun korupiikkiin sopivan helmen kohdalle. Sitten sivulla oleva korupiikki helmineen käännetään alaspäin molemmilla puolilla ja kansi on kiinni. Toinen vaihtoehto on tehdä helmirivi, joka menee rasian alta (ensimmäinen rasia).

Image Image

Image
Last edited by Venda on Sun Feb 18, 2007 17:52, edited 1 time in total.
Päivi

Post by Päivi » Sun Feb 18, 2007 12:31

Mä ostin korviksille joku aika sitten Omakorusta sellaisen pyörivän korustandin, mihin mahtuu hirmuinen määrä korviksia. Kaulakorut on hillittömässa sekamelskassa kahdessa peltisessä suklaarasiassa.
Post Reply