Jupinaa Suomen postista

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
kompiainen
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Jupinaa Suomen postista

Post by kompiainen » Thu Mar 08, 2007 19:27

Tulin laittamaan viestiä FMG-kimppaani, että kimppa on onnistuneesti ohi. Kiitos osallistuneille...

MUTTA.

Sain juuri viestiä, jossa kaivattiin omia helmiä. Lähetin kirjeenä viime perjantaina eikä vieläkään ole tulleet perille... Tämä on jo toinen, sillä minun Magsille lähettämät Hill Tribe hopeahelmispacerlähetys on kadonnut ja sain postilta täytettäväksi siitä korvaushakemuskaavakeen. Onpahan huomenna tuttua hommaa mennä täyttämään katoamisilmoitus.

On se kumma, kun tavarat tulee maailman toiselta laidalta moitteettomasti tänne, mutta sitten Suomen posti onnistuu kadottamaan kaksi lähetystä puolessatoista kuukaudessa. :twisted: :twisted:

Suurin suru tässä on sillä varmasti, jonka helmet on kadoksissa. Haluaisin korvata tän jotenkin, mutta miten?

Minkähänlaisen korvaussumman noulle spacereillekin keksiksi? Suomesta niitä ei samanlaisia saa, ja vastaavien hinta on moninkertainen. Jos tilaan uudet ulkomailta tilauserä kadoksissa ollevaan määrään nähden on viisinkertainen. Jos laitan todellisen hinnan, eli sen mitä pelkästään niistä helmistä ilman postikuluja maksoin, niin johan harmittaa ja kovasti, sillä häviän todella paljon. Kuittiahan posti sinne tietysti vaatii.

Mulla on kaavake ollut maanantaista asti pöydällä, mutta ei se itsestään tunnu täyttyvän...

Koskaan ennen mikään lähetykseni ei ole kadonnut. Kaappaakohan meidän Siwa-postin täti parhaat päältä? ;)
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Jane

Post by Jane » Thu Mar 08, 2007 20:17

Tuo on kyllä hävytöntä.
Itse henkilökohtaisesti tuossa tilanteessa ottaisin ja moittisin jonkun. Meillä oli jossain vaiheessa sellainen vähän leväperäinen postiljooni joka sekoitti posteja oikein urakalla.
Kävelin postiin napisemaan niiden pomolle siitä, tilanne parani kummasti.

Jane
rapunainen
korukivikasan keskellä

Post by rapunainen » Thu Mar 08, 2007 20:19

Mahtaakohan meidän postipoika olla jotain sukua teidän postitädille. Joulukuussa ei tullut yksi lasku ollenkaan perille ja solo -tunnukset ovat olleet jossain kadoksissa jo pari viikkoa (oli tosi kiva huomata, ettei yhtäkkiä pääsekään pankkipalveluun ja kun soitin pankkiin, kertoivat lähettäneensä uudet tunnukset postissa…mutta eipä ole näkynyt). Nyt on ehkä helmikirje jäänyt johonkin, sillä kuuleman mukaan lähetetty jo perjantaina, mutta eipä sitäkään ole näkynyt.

Aika jännää, sillä aiemmin ei koskaan ole ollut ongelmia postin kanssa. Eikä nytkään pitäisi olla mikään muuttunut, osoitekin ollut sama jo aikaa.
Outoa ja kerrassaan masentavaa :?

Tuohon korvausmietintöihisi: Itse laittaisin helmien hinnan ja niiden osuuden postikuluista, unohtamatta tietenkään niitä postareita, jotka maksoit Suomen postissa. Postissa kysyisin 'kuinkas paljon tähän voi laittaa kivuista ja säryistä' :wink:
-Yksi vastaus minulla oli, mutta se ei sopinut kysymykseen-

http://rapunainen.blogspot.com
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Thu Mar 08, 2007 20:29

Olen valittanut tästä jo joskus aiemminkin (muistaakseni :raaps: :% ), mutta minua ihan oikeasti välillä pelottaa, kun maksettu lähetys -- helmiä tai jotain muuta kivaa -- tulee postilaatikkooni kirjeenä tai vastaavana. Jos posti päättää vaihteeksi erehtyä postilaatikosta (taannoin yhdellä viikolla saimme kahteen otteeseen ihan toisen ihmisen postia ihan toiselta puolelta pitäjää), niin sinne menevät minun maksetut hyödykkeeni. Mahtavatko ikinä sitten päätyä minulle tai saanko mistään maksettuja rahoja takaisin (tai saako yrittäjä rahojaan takaisin, jos hän korvaa minulle kadotetut hyödykkeet)?

Paketti, kirjattu kirje ja postiennakko ovat turvallisempia, mutta rutkasti kalliimpia. Hukkaisiko posti tahallaan tuotteita, että siirtyisimme kalliimpiin postitusmenetelmiin :lol: ... No ei kai sentään.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Thu Mar 08, 2007 20:37

Koko sinä aikana, kun olen koruja ja helmiä sun muuta postitellut (eli nyt muutaman vuoden aikana), on posti hukannut ainoastaan yhden lähetyksen, mutta toki siinäkin on yksi liikaa. Ratkaisin tilanteen tekemällä asiakkaalle uuden vastaavan korun ja lähettämällä sen kirjattuna - se tiesi ylimääräistä rahanmenoa minulle, mutta tärkeintä on tietysti se, että asiakas tulee hyvälle mielelle :D

Tässä tapauksessa tuo ei oikein tietenkään ole toimiva ratkaisu. :(
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
anzu

Post by anzu » Thu Mar 08, 2007 22:40

Joo muaki vituttaa postin toiminta, ei ole kadonnut kylläkään helmiä.
Mutta tuossa tammikuun aikana, jäi yks lehti saamatta. Samaten kun tilasin uuden visa electron, niin sekin jäi matkalle. Saati sitte mitähä laskuja on jääny matkalle. Eipä oo ennen tällästä tapahtunu, mutta pistihä se vihaksi.
-anzu
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Hämis » Fri Mar 09, 2007 0:26

No mun puolestani saisivat hukata vaikka kaikki laskut...
Viime viikolla meinasi kyllä ruveta keittämään, kun töistä tullessa löysin tilinauhani ja pari muuta kirjettä ojasta postilaatikon juurelta, tiedä sitten montako oli lähtenyt rekan imussa maailmalle tai tuulen mukana ties minne.
Kesällä posteljooni ajoi autollaan mun postilaatikon solmuun, ei kyllä sillonkaan hymyilyttänyt :evil:
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Mar 09, 2007 2:58

No jo on kummaksi mennyt. Olikohan posti sittenkin paremmassa jamassa silloin Vennamon aikaan. Uskaltaakohan sitä ollenkaan laittaa aarteita postin mukana enää kulkemaan..? :?
Maikki

Post by Maikki » Fri Mar 09, 2007 9:42

Vähän semmoinen suojatyöpaikkahan se posti on ollut ties kuinka kauan. Muistan nuoruudestakin, kun yhdet sukulaiset kertoivat, että heidän asuinalueellaan oli aina postin jaon jälkeen melkoinen kuhina, kun ihmiset kävivät jakamassa naapureille heidän lootaan tulleita posteja. Mutta kyllähän se on outoa, kun on kokonaisia kuntia, joissa ei ole edes kirkonkylällä enää varsinaista postia ja viereiseen postilliseen kunta kymmeniä kilometrejä pohjoisessa. Sitten puhutaan kehittyvästä postista! Mitä mahtanevat kehittää... hintoja kai. En sitten tiedä, mikä Suomen tilanne on kansainvälisesti - tai eurooppalaisesti paremminkin - vertaillen.
ma-ri-a

Post by ma-ri-a » Fri Mar 09, 2007 10:26

Tässä joudun tunnistamaan itseni vanhaksi postinjakajaksi.

En yhtään ihmettele että postia katoaa tai mene väristä luukuista alas. Joskus kiireessä tuli itsekkin viskattua naapureiden postit sekaisin.
Postiin päädyin 15 vuotiaana kesätöihin, kun päätin nostaa kuntoani ja samalla ansaita hiukan taskurahaa. Ja hieman on tässä vaiheessa aivan oikea ilmaisu, koska palkka ei olut päätä huimaava.

Katselin sen yhden kesän kaikenlaisia jakajia. Vakkari työntekijöistä jotkut olivat todellisia taitajia ja kunnon jakajia, ja sitten oli pari jotka tuli kolme kertaa viikossa kännissä töihin ja pari jakajaa oli jo niin kypsynyt työhönsä että heitä ei paljon kiinnostanut mihin kirjeet katoaa.

Joten tässä vihje! Älkää missään nimessä menkö huutaman kadonneesta postista itse jakojille, herran jestas, sitten vasta posti alkaakin katoamaan ja kulkemaan muille. Eikä se enää johdu laiskuudesta. Omaan postiin tosin kannattaa soittaa pariinkin kertaan, koska tällöin usein jakaja vaihdetaan toiselle reitille. Mutta omasta kokemuksestani voin kertoa että onneksi niitä todellisia postinjakajia löytyy.. Itse en nähin lukeutunut, sen takia ala vaihtui...

Toivottavasti kaikkien kadonneet postit löytyvät tai ainakin jokin ratkuisi niihin.
mags

Post by mags » Fri Mar 09, 2007 11:20

Kyllä niitä kirjeitä, kortteja ja paketteja katoaa aivan liikaa...
-Helmeilyn saralla on siis kadonnut sekä kaksi minulle tulossa ollutta lähetystä; Gemssulta syksyllä ja tuo Katrilta tulossa ollut, joka harmittaa minua yhtä lailla (minäkin olen siitä jo yhden kaavakkeen täyttänyt :shock: )
ja kadonneet ovat myöskin kaksi lähettämääni korua; rannekoru marraskuussa ja korvakorut äskettäin. :cry: Tottakai harmittaa.
Kirjattu lähetys onkin vakavassa harkinnassa joka kerran tätä nykyä.
Ulla

Post by Ulla » Fri Mar 09, 2007 11:40

Huh, nyt pitää koputtaa puuta oikein toden teolla! Olen jo tämänkin vuoden puolella lähettänyt yli 200 kirjettä/pakettia, eikä koko toiminnan aikana ole vielä yksikään lähetys kadonnut. Yksi taisi kyllä seikkailla matkalla turhan pitkään. :shock:
Isla
korukivikasan keskellä

Post by Isla » Fri Mar 09, 2007 13:34

Muutama viikko sitten osui silmiin uutinen, jonka mukaan Suomessa katoaa vuodessa yli 10 000 lähetystä. Täältä löytyy vieläkin http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/kotimaa/104413.html
Postin mukaan määrä on minimaalinen... Minun mielestä on ihmeellistä, että noin paljon onnistutaan kadottamaan.

Meilläkin edellisessä talossa posteljooni jakeli miten sattuu, ja jatkuvasti joutui kiikuttamaan postia oikeista luukuista. Isokokoinen, valokuvia sisältänyt kuori katosi kokonaan, ja eniten ärsytti postissa virkailijan haluton suhtautuminen asian selvittämiseen. Sitten soitin postiin ja valitin jakajasta, ja jakajaa oli kuulemma juuri vaihdettu. Sen jälkeen ei virheitä enää samalla tavalla sattunutkaan.
kompiainen

Post by kompiainen » Fri Mar 09, 2007 18:48

Nonni. Tulin juuri tekemästä katoamisilmoitusta. Ja samalla laitoin Magsin lähetyksen korvausasian eteen päin. Saa nähdä korvaavatko ja mitä ja millä perusteella.

Konttorin johtajan kanssa juttelin aiheesta ja hän ei ollut katoamisista, että sen enempää olisi niitä nyt, mutta kävin sitten vielä meidän posti-Siwan kautta ja heille oli katoamisista ihmiset puhuneet, mutta ilmoituksia eivät olleet tehneet pienen arvon takia.

Kyllä syö kimppajärjestämisinnokkuutta tällainen. :(

Jos vielä kimppaa vedän, niin harkitsen vakavasti, että pienemmät (alle 250 grammaiset) lähtee kirjattuna hintaan 4,20 ja isommat sitten pakettina.

Epäilen vahvasti jonkun helmihörhön soluttautuneen postiin ja varastelevan meidän lähetyksiä... Seuraa varmaan vielä Helmettiäkin, että minne kannattaa iskeä... :lol: :lol:
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
ma-ri-a

Post by ma-ri-a » Fri Mar 09, 2007 19:51

Postista kannattaa hankkia se maksikirjeen maksikoko malli. Ja sitten pakkaa aina kaikki paketit mahdollisimman isoiksi mutta kumminkin kevyiksi. Isommat löytyy helpommin tai oikeastaan katoaa vaikeammin.. :D
Kyllä nää posti jutut on tosi ongelmallisia ja ärsyttäviä..
Toivotaan että se jostain löytyy.. vaikka olis vahingossa mennyt Ahvenanmaan kautta..
Niinkin on käynyt.. :oops:
Post Reply