OT: pärstäkerroinhinnottelu: korkkarit vai tuulipuku

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

OT: pärstäkerroinhinnottelu: korkkarit vai tuulipuku

Post by Nunnuli » Tue Apr 10, 2007 22:24

Tämä keskustelu on jaettu omaksi aiheekseen tuolta Sar-Machine-ketjusta. -Anne

Tämä on nyt OT, mutta pakko kommentoida tuohon pärstähinnoitteluun ja varsinkin palveluun. Olen huomannut.. otetaan nyt ihan räikein esimerkki: Stockmannin kosmetiikkaosasto.. menet sinne toppatakissa, farkuissa ja matalissa talvikengissä, et saa palvelua kuin pyytämällä ja silloinkin hiukan kuin ohi mennen neuvotaan oikeaan suuntaan. Kerran menin turkki päällä korkokengissä, mutta totaalisen persaukisena paikan päälle aikaa kuluttamaan kun odotin bussia ja kaksi myyjää seurasi perässä ja kädestä pitäen opasti kaikenmaailman rasvojen käyttöä yms. Ei meinannut millään päästä putiikista ulos. Kyllä ulkoinen olemus ainakin tuollaisissa paikoissa vaikuttaa suurestikin.

No.. tämä siis totaalisen OT.
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Tue Apr 10, 2007 22:30

Jatketaan OT:llä... Tuo on totta, että ennen shoppailukierrosta pitäisi pukeutua tilanteeseen sopivasti. Eri asia tietysti tutuissa putiikeissa tuttujen myyjien kanssa, mutta muuten pitäisi varmaan vetää meikit naamaan ja parasta päälle ennen kuin lähtee ns. naisten tavaroita hankkimaan. Toisaalta rautakaupassa ei ehkä saa parasta palvelua korkokengissä ja kapeassa hameessa ;) .

Toisaalta missä tahansa saa parempaa palvelua, jos jättää seuralaiset (= lapset) kotiin. Paitsi tietysti niissä liikkeissä, joissa halutaan asiakas mahdollisimman pian pihalle, kun lapset elämöivät niin isosti :rofl: . (Anteeksi taas, ajatukset kulkevat niin sulavasti OT-linjoilla. Lähden katsomaan 24:ää ja muuttamaan helmiä koruksi.)
Annis
Swarovski-kuumeessa

Post by Annis » Thu Apr 12, 2007 10:51

Cattleya wrote:Toisaalta rautakaupassa ei ehkä saa parasta palvelua korkokengissä ja kapeassa hameessa ;)
Ihan vähän OT:

Ei välttämättä :P
Minä taas olen todennut, että entisellä kotipaikkakunnalla kannatti aina näyttää hieman naiselliselta, kun meni jonnekin "miehiseen" maailmaan :D Onhan se tietysti hieman tympeää ja onneksi toisaalta ajat ovat muuttuneet eli joka paikassa ei samanlaisia ongelmia ole, mutta ainakin tuolla itärajalla huomasin monet kerrat pääseväni helpommalla ;)

Annas kun menet ja selität määrätietoisesti mitä haluat. Palvelu oli ynseää ja takaisin tuli koko ajan kuittia siitä, ettet varmasti tiedä ihan tarkkaan että mitä haluat. Parhaimmillaan minulle ei meinattu myydä haluamaani tuotetta, koska myyjän mukaan en voinut sitä oikeasti tarvita missään :roll:
Mutta kun menin samaan tai joihinkin toisiin liikkeisiin nättinä ja heittäydyin hieman avuttomammaksi ja kiltisti kuuntelin mitä mieltä myyjät mistäkin olivat, sain aivan uskomattoman hyvää palvelua ja jopa kaupanpäällisiä. Isäni totesi taannoin, ettei vie koskaan enää pyörääni korjattavaksi minnekään, vaan saan tehdä sen itse sen jälkeen kun hinta oli halvempi, minua palveli yhtä aikaa kolme miestä ja pyöräni jopa puhdistettiin ja renkaat täytettiin siinä odotellessani, että "neidin olisi kevyempi polkea". Vitti kun nauratti jälkikäteen :P
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Henna » Thu Apr 12, 2007 12:02

Juups, noin toi menee. Muistan jostain kuulleeni tapauksen, jossa aktiivipartiolainen-lastentarhanope vieraili samassa rautakaupassa parin viikon välein. Toisella kerralla osti erittäin hienoa ja kallista (jotain teflonpinnoitettua tjsp) sahaa partiotaitokisoihin joukkueelleen. Myyjä oli lähes kieltäytynyt myymästä "kun se menee pilalle jos kerran sahaa naulaan" ja "se on niin kamalan kallis" jne. Nainen oli tiennyt mitä ja millaista oli ollut ostamassa ja oli näyttänyt sen. Toisella kerralla hän päätti ottaa hunajapupun asenteen ja leperteli kaupassa tyyliin "me tarvittaisiin lasten kanssa sellaisia puisia tai mitä vaneria tai sen tapaista kun ollaan tekemässä äitienpäivälahjaksi tauluja. Mitenhän niitä saisi sahattua ja onkohan se kamalan vaikeaa kun pitäisi olla niin ja niin paljon ja sen ja sen kokoisia......" No, lopputulema oli se, että myyjä oli sahannut ilmaiseksi jostain jämävanerinpaloista koko porukalle ne taulunpohjat :roll: Oli vaan pakko päästä taas kertomaan, vaikka kuinka tarina rönsyilee alkuperäisestä :D
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Thu Apr 12, 2007 13:19

Tuo ei vain pienellä paikkakunnalla onnistu, kun naamat on tutut. Täytyy yrittää johdonmukaisesti olla samalla linjalla joka kerta -- tai korkeintaan antaa tietämyksen pikkuhiljaa kasvaa, kiitos myyjien oivallisten neuvojen ;) .
anzu

Post by anzu » Fri Apr 13, 2007 15:30

Itellä on vaan positiivisiä kokemuksia miesvaltaisten alojen palvelu altiudesta.
Paikallisessa toyota-liikkeessä aamusella, oli kolome ukkoo kyselemässä mitä neitille sais olla. Olin jo yhden kanssa tätä ennen sopinu että hän tulee mua palveleen kohta. :) Sitte anto vielä 10% Toyota Club of Finlandin alennuksen vaikken koko autokerhosta kerenny viel mainita mittää.
No sitte tapaus tarvikeliikkeet, jokaisessa liikkeessä palvellaan niin maan perusteellisen hyvin. Johtunee siitä, että tiedän 100% mitä oon menossa hakemaan ja esitän asian niin että tiedän että haluan sen osan eikä siitä oo vasta väitteitä mun kanssa. :)
No paras juttu, mitä kummallisimmissa vaatteissa oon hakenu mammalle ripsiväriä stockmannilta, niin sen parempaa palvelua on ollu. Huonointa palvelua oon saanu sen kerran stockalta, ku olin omasta mielestä paremmin pukeutunu.
Mutta omastaki asenteesta on palijo se palvelun saanti kiinni, ku menee ite nykkii myyjää hihasta ja sanoo että mä tahon just tätä enkä tuota asenteella, niin varppina se myyjä palvelee paremmin ja jos se alakaa nakkeleen niskoja niin mä toivotan hyvät loppupäivät ja lupaan kertoa kaikille tuttaville kuinka huonoa palvelua oon saanu :)
-anzu
Isla
korukivikasan keskellä

Post by Isla » Fri Apr 13, 2007 18:20

Hyvästä palvelusta on tosiaan esimerkkinä lähistön "äijäliike" eli puutavaraliike. Kun menin sinne etsimään palikoita, sain ne ilmaiseksi ja olisi sahattukin valmiiksi.

Yhdellä tädilläni oli ennen autossa ns. Stocka-hattu, jonka hän pani päähänsä aina kun asioi Stockalla.
Punapää
löytänyt aidot helmet

Post by Punapää » Fri Apr 13, 2007 20:38

Tästä on jo yli 10-vuotta aikaa kun kävin Topi keittiökalusteita myyvässä liikkeessä.
Olin pukeutunut farkkuihin, ulkoilupusakkaan ja selässäni oli reppu.
Myymälässä oli yksi myyjä kun tulin sisään, mulkaisi minua ja jatkoi kaikessa rauhassa tietokoneen naputtelua.
Pukeutumiseni oli varmaan niin "köyhän oloista" että minua ei vaivattu palvelemaan. Sain odotella n. 10 min. kunnes tuli toinen myyjä ja sain palvelua ja ystävällistä opastusta.
Tein tilaukseni, keittiö kokonaan uusiksi ja liikkeestä remontti reiska sitä tekemään.
Kun tuli kysely maksu tavasta, nautin oikein kun sain tämän toisen myyjän kuullen sanoa, että maksan koko hoidon käteisellä.
Jouduin vielä käymään uudestaan liikkeessä valitsemassa laatat ja tämä "mulkoileva myyjä" ampaisi heti palvelemaan minua kun astuin liikkeeseen.
Samat vaatteet oli päällä mitä ensimmäisellä kerralla, olin kai hänen mielestään niin köyhän oloinen että minua ei vaivattu palvelemaan, kun heillä on niin "kallista ja laadukasta".
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Hämis » Sat Apr 14, 2007 8:43

Minä olisin vaihtanut liikettä, tai kysynyt myymäläpäälliköltä, että mikä maksaa, kun ei asiakkaat kelpaa.
Autokaupassa vaihdoin viimeksi liikettä, enkä ole ko. myymälään palannut, kun nokkapystyssä asenne oli päälliköllä itsellään.
santtu

Post by santtu » Sat Apr 14, 2007 9:04

Kun ukkokullan kanssa etsittiin ensimmäistä ikiomaa kotia, omakotitaloa, kierrettiin kesä-96 sortseissa ja avojaloin kaikki Oulun kiiteistönvälitysfirmat.
Ei taidettu olla kovin uskottavan näköisiä ostajaehdokkaita, vaikka lainapäätöskin oli jo saatu ;)

Yhdestäkään, ei siis ensimmäisestäkään, firmasta soitettu perään, vaikka muka kirjoittivat toiveet ylös ja lupasivat ilmoittaa kun sopivia kohteita tulee kaupaksi. Aikataulukin niitä epäilytti, kun ilmoitimme haluavamme uuteen kotiin viimeistään jouluksi.

Omin nokkinemme tämän sitten löysimme, kun kolusimme kaikki lehti-ilmoitetut sopivanoloiset kohteet :D Ja lokakuussa muutettiin ;)
Elämässä pitää olla HYRSKÄYTYKSIÄ :D
Nelli

Post by Nelli » Sat Apr 14, 2007 10:30

On se vaikeeta niilläkin naisilla, jotka työskentelee "miesvaltaisella" alalla. Itse kuulun tähän porukkaan. Välillä on hyötyä siitä, että on tyttö. -> Ei tarvitse aina tietää kaikkia ja meijän pojat selittää mielellään asioita. Mutta sitten välillä asiakkaat pitää ihan täytenä bimbona ja käyttäytyvätkin sen mukaan. Eivät usko vaikka kuinka yritän selvittää. Sitten täytyy pyytää joku meijän miehistä sanoon sama asia ja heti menee perille. Mietin välillä, että mikä siinä on, että miehen sanaa kyllä uskotaan mutta ei naisen.
Niltsi
Swarovski-kuumeessa

Post by Niltsi » Mon Apr 23, 2007 13:21

Minä ja äitini erehdyttiin menemään hesalaiseen tunnettuun, suht kalliiseen muotiputiikkiin toppatakkityyppisissä vaatteissa. Vähän aikaa kaupassa pyörittyämme myyjä (omistajatar ?) tuli kohteliaasti kysymään, että tarvitsemmeko apua, mutta kun sanoimme vaan katselevamme, niin hän sanoi, että meillä on tuolla liikkeen takaosassa sellaisia -50 % alennuksella myytäviä tuotteita ja tuolla kulman takana on ihan peräti poistomyymälä. Hah, vähänkö mua nyt mitkään jämärätit kiinnostaa, pitäkööt kauppansa.
Jasu
lasihelmien lumoissa

Post by Jasu » Tue Apr 24, 2007 19:46

Joo, vastaavanlainen kokemus täälläkin on takana. Ei kylläkään nais-/mies-näkökulmaa vaan köyhä-/rikas-linjaa:
Muutama vuosi sitten lähdin isäni kanssa hakemaan autoliikkeestä jotain varaosaa autoon. Lähdimme kauppareissulle työhaalareissa ja jätimme auton vähän matkan päähän ko. liikkeestä. Menimme liikkeeseen sisälle ja siellä kolme myyjää keskusteli keskenään viikonlopun kalareissusta. He vilkaisivat meitä kun astuimme sisään, ja jatkoivat jutusteluaan ikäänkuin meitä ei olisi olemassakaan. jonkin aikaa odoteltuamme isäni sanoi, että nyt haetaan auto. Kävelimme autolle, pysäköimme sen suoraan liikkeen ikunan alle ja astuimme takaisin myymälään. Vaatteemme oli samat, mutta ikkunasta näkyi uuden uutukainen mersu.... joten pian meitä oli palvelemassa kolme yli-innokasta myyjää. :lol2:

Ja sitten jotkin kauppiaat kehtaavat vielä väittää ettei asiakkaan varakkuus/köyhyys vaikuta palveluun. Onneksi tämä väite ei kuitenkaan koske läheskään kaikkia kauppiaita, vaan valtaosalta saa hyvää palvelua.
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Tue Apr 24, 2007 22:33

Myin taidetta yhtenä kesänä pikkusen silleen provikkapalkalla. Ja kun olen perusluonteeltain sellainen koira-tyyppi ("Hei! Uus ihminen!!! Kivaa!" ja häntä heiluu) niin en ollenkaan ollut tajunnut että asiakkaita pitäis jotenkin luokitella esimerkiksi vaatetuksen mukaan. No, yhtenä iltana just ennen sulkemisaikaa paikalle laapusteli pariskunta tuulitakeissa ja purkkareissa ja resusissa verkkareissa. Työkaveri hymähti ja hävisi johonkin, mennessään sanoi jotain että ei noi kummiskaan mitään osta mä lähen kahville. Menin tervehtimään ja pariskunta kyseli tauluista yhtä sun toista, kertoilin ja meillä oli oikein kiva juttutuokio. Sitten käveltiin takasin kassalle. Oltiin kassan kohdilla, kun mies ja nainen vilkaisivat toisiinsa ja nyökkäsivät yhteisymmärryksessä, ja mies luetteli kuusi taulua jotka halusivat heti mukaan (käteisellä vielä), kun olivat näätsen purjeveneellä liikkeellä :lol:

Olisitte nähneet työkaverin naaman, kun vartti yli sulkemisajan kannettiin pariskunnan kanssa hemmetinisoja taulupaketteja roppakaupalla pihalle taksiin, joka vei sitten ostajat ja taulut takaisin veneelle! Se ainakin toivottavasti oppi jotain :twisted:
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Hämis » Wed Apr 25, 2007 0:01

En kyllä yhtään epäile sitä, ettei naisena aina välttämättä saa esim rautakaupasta kunnon palvelua (kaikissa rautakaupoissa sitä ei saa miehetkään)
Sama juttu jos miehenä menee enemmän "naisille suunnattuja" tavaroita katselemaan. Juu myönnettään hajuvesiosastolla palvelu on vallan loistavaa vaikka olisi työhaalarit päällä. Mutta jos katselee vaikkapa lasihelmiä, saattaa myyjä kysyä "morsiammellekko etsit" jos vastaa, että en myyjä melkein tarkistaa onko kaasuase käden ulottuvilla :wink:
Ei sentään ihan, yleensä myyjän kasvoille ilmestyy "mitä tuokin täällä tekee" ilme.
Paikallisissa putiikeissa ovat jo oppineet tuntemaan ja palvelu on ihan hyvää, viimeksi ottivat jopa harkintaan kun ehdotin muutamia lisäyksiä valikoimaan.
Post Reply