Muotisuuntaukset Helmetissä

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Muotisuuntaukset Helmetissä

Post by Nunnuli » Wed Sep 26, 2007 21:09

Jaoin tämän ihan omaksi aiheekseen tuolta OT-ketjusta, kun tämähän ei ole mitään off-topicia - Anne

Mä olen mietiskellyt tänään sitä onko Helmetissä muotisuuntauksia. Ongelma pähkäilyssä on se, ettei kaikkien koruja ole nähtävillä. Onko joku huomannut jotain suuntauksia; tiettyjen kivilajien esiintymistä kausittain, tyylien, tekniikoiden yms. ? Esteettisellä puolella.. tarkoitan siis kun on mitä tahansa millä kaunistaudutaan.. on tapana kehittyä suuntauksia, muotia. Olisi perin outoa jos ei täälläkin olisi jotain suuntauksia kausittain. Ajatuksia?
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Helmisusi

Post by Helmisusi » Wed Sep 26, 2007 22:12

Mun mielestäni viime aikoina on ollut aika paljon turkoosia liikkeellä, jonkinlainen turkoosikausi. Ja nyt suuntaus menee punaiseen ja puna-mustaan.
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Wed Sep 26, 2007 22:29

Taitaa olla jonkinsortin solmittujen helminauhojen buumi meneillään... *ja mullahan ei ole yhtään asiaan mitään tekemistä :roll: :oops: *
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Wed Sep 26, 2007 22:31

Materiaaleissa näkee aika selkeästi ainakin erilaisia buumeja. Laavakivi ja prehniitti on molemmat olleet viime aikoina hittejä, prehniitti nyt vähän myöhemmin. :aijaa:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Siru

Post by Siru » Wed Sep 26, 2007 22:33

Nunnulille pisteet mielenkiintoisesta aiheesta! Kiva että joku muukin on aihetta funtsinut. On täällä muotisuuntauksia, niitä ei vain ole eritelty eikä sen kummemmin monikaan varmaan asiaa edes ajattele.

Yleisin Helmetin oma "muotisuuntauksen" laji syntyy kun joku keksii kokeilla jotain uutta tekniikkaa tai hehkuttaa jotain ihanaa korukiveä tai helmeä :wink: . Kohta onkin jo galleriat pullollaan eri tekijöiden versioita samasta aiheesta, joko hyvin samankaltaisina koruina tai hyvin samanlaisista materiaaleista tehtynä. En tarkoita tätä mitenkään negatiivisena kommenttina, totean vain havainneeni tämän ilmiön, jossa sinänsä ei siis ole mitään pahaa. Mielestäni tällöin voidaan puhua jonkinlaisesta muoti-ilmiöstä :nod: . Ja juuri näihin on liittynyt sitä kinaa siitä kuka keksi ja mitä ja kenen ideaa kopioidaan mutta onneksi ne keskustelut ovat nyt rauhoittuneet! No, jossain säikeessä todettiin tästä myös sellainenkin asia että tämä koruharrastus on Suomessa suht. uusi laji, joten väistämättä moni keksii pyörän samaan aikaan ja helmikaupojen tarjonta sanelee pitkälti sen mistä materiaaleista koruja syntyy!

Sitten on nämä yleisiin muotisuuntauksiin liittyvät vaikuttimet, mutta ainakin täällä tämä muotivaatteisiin liittyvä "koruilu" on suht. vähäistä. Nythän olisi kai muotia esim. pitkät ketju + helmikäädyt mutta aika vähän niitä on vielä galleriassa esitelty. (Blogeja seuraan edelleen yhtä huonosti kuin ennenkin, sorry!) Toisaalta luulen että tässä korumateriaalien saatavuus ja hinnat hieman rajoittavat, esim. valmis hopeaketju on melko hinnakasta ja kuka sitä viitsii törsätä ns. muotikoruun? Moni käyttää hopeaa koruissaan ja sellaisissa koruissa on hiukan ajattomampi ote, korut ovat jotenkin sellaisia hillityn oloisia. Siihen saattaa sitten tietty vaikuttaa tämä skandinaavinen luonteenlaatukin?

Mutta luulen että monet meistä ottavat vaikutteita esim. vaatteiden värimaailmoista ihan huomaamattaan. Esim. viime kesän hittiväri turkoosin käyttö on vähentynyt foorumilaistenkin koruissa, tilalle on tullut tummempia sävyjä, mustaa, punaista ja violettia. Itse olen parissa-kolmessa viimeisimmässä tilauksessa huomannut tilanneeni pääsääntöisesti mustia helmiä, ainakin itsellä on selkeästi talvi ja pimeät illat tulossa. Vielä kun jaksaisi tehdä koruja niistä helmistä niin ostelutkin olisi edes jotenkin perusteltavissa... :rofl:
Wear your HELMET with pride!
Nunnuli

Post by Nunnuli » Wed Sep 26, 2007 22:49

No.. mä lähdin tätä miettimään juuri siltä pohjalta, että olen huomannut itselläni olleen turkoosin kauden jota nyt olen yrittänyt karsia. Alkaa olla aika lailla turkooseja koruja.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Lauranen

Post by Lauranen » Wed Sep 26, 2007 23:11

Myyjänä olen kyllä huomannut, että selvästi on kausia jolloin menee jotain tiettyä kiveä hurjat määrät. Nyt kelpaa kaikki mustat ja mustavalkoiset :D
Tuota prehniittiä meni vielä vähän aikaa sitten paljon, mutta nyt on tahti hidastunut, ja tosiaan nuo tummemmat värit ovat suosiossa.
kompiainen

Post by kompiainen » Wed Sep 26, 2007 23:20

Siru tuossa asiaa puhelikin jo, mutta lisäänpäs muutaman sanasen. Vähän menee ohi aiheen, kun puhutaan Helmetin muotisuuntauksista, itse kun olen liian laiska katselemaan kuvia täällä, vaan katselen mielummin blogien puolella, joten siis vastaan niiden kuvien perusteella.

Joku aika sitten muistaakseni Sirpale http://www.sirpaleita.com/ aloitti tekemään upeita kieputuskorviksia ja hetken päästä eri tyylisiä kieputteluja oli blogissa jos toisessakin. Sitten vast ikään harrastettiin blogeissa paljon solmeilukoruja erilaisiin nauhoihin (esim. Raija http://helmienviem.blogspot.com/ ja Inkku http://ink-ku.vuodatus.net/ tiennäyttäjinä ja mestareina tässä hommassa). Nyt tehdään varmaan sitten ketjuja... Kyllä niissä muotia on, samoin väreissä. Yhteen vaiheeseen savukvartsia oli paljon, nyt tosiaan prehniitti on suosittua, saa nähdä mikä seuraavaksi.

Itse olen tehnyt pari pitkää isoista lasi- ja Swarovskihelmistä tehtyä kaulanauhaa. Hintaa tuli ihan törkeesti, vaikka materiaalit ei tuon kummempia olleet, ja työn vaativuus oli aika vaatimatonta. Ehkä tuon tyyppiset hetken muotikorut kannattanee jättää vähemmälle.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Thu Sep 27, 2007 8:44

Miellän muodin (nykyisestä hektisestä elämänrytmistä huolimatta) asiaksi, joka muuttuu esimerkiksi sesonkien mukaan. Siksi minun mielestäni useimmat samankaltaiset korutuotokset ovat lähinnä korubuumeja (ai miten niin hiustenhalkomista? :oops: ).

Tällä hetkellä trendinä tuntuvat olevan nyöri- ja solmeilukorut. Kuten Siru sanoi, helmikauppojen tarjonta sanelee sen, mistä tehdään -- minunkin korunurkkauksessani on viimeisen vuoden aikana syntynyt mainittavissa määrin vahanauhoihin tehtyjä koruja, kun satuin vahanauhaa ostamaan ja sen näppäräksi materiaaliksi huomaamaan.

En kyllä muutenkaan seuraa muotia, vaan teen itselleni sellaisia vaatteita ja koruja, mitkä sattuvat miellyttämään, ja niitä sitten käytetään useampi vuosi (paitsi jos ne epäonnistuvat :mrgreen: ). Mitä tulee väritrendeihin, olen aina iloinen, kun punaisen sävyt ja harmaat ovat pinnalla: silloin hamstraan materiaaleja pitkäksi aikaa. Olen jämähtänyt punaisiin jo parikymmentä vuotta sitten, enkä osaa edes kuvitella sonnustautuvani esimerkiksi keltaiseen, siniseen tai vihreään.

Tätä nykyähän kaikenlainen käsillätekeminen on muotia. Satun siis kerrankin muotiaallon huipulle, kun olen kutonut, ommellut ja väkerrellyt yhden 30 vuotta kaikenmoista :D . Pitääköhän seuraavaa trendikkyyden aaltoa odotella toiset 30 vuotta ;) .
Othel

Post by Othel » Thu Sep 27, 2007 9:03

Aivan kuten Cattleya sanoo: ylipäätään käsin tekeminen on muotia. Siitä pikku siivu on tämä muodikas korujen tekeminen. Ja sen alaosastona taas pidän kivihelmien käyttöä.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta minusta ihan kaupungilla katsellen kivihelmet (ja halvat makeanvedenhelmet) ovat tämän vuosituhannen alun juttu. Johtuneeko sitten hiontatekniikan halpenemisesta/kehittymisestä, tarjonnasta, kysynnästä... Vielä muutama vuosi sitten mielsin esim. turkoosin ja granaatin arvokkaisiin aitoihin koruihin kuuluviksi materiaaleiksi.

Tottahan minäkin teen peruskoruja kivihelmistä. Yksi sellaista käyttävä ystäväni oli saanut kommentin "ai sinullakin on Snö-koru". Sellaista on muoti.
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Thu Sep 27, 2007 9:11

Othel wrote:"ai sinullakin on Snö-koru". Sellaista on muoti.
...jotka muuten on ainakin minusta varsin huonolaatuisia :oops:
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Maikki

Post by Maikki » Thu Sep 27, 2007 9:30

Minä olen putiikissa ollut huomaavinani, että keväällä ja kesällä meni kaupaksi kirkkaaman värisiä ja keveämmän oloisia helmiä, kuten kristallia ja lasia ja nyt syksyn saapuessa ovat kivihelmet ja maanläheisemmät ja tummemmat värit taas tulleet suosioon. Ihan näin näppituntumana, statistiikkaa ei tästä ole esittää, vaikka kai tuolta mikrotukihenkilöltä semmoistakin löytyisi, jos kysyisin!
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Thu Sep 27, 2007 10:37

Othel wrote:Vielä muutama vuosi sitten mielsin esim. turkoosin ja granaatin arvokkaisiin aitoihin koruihin kuuluviksi materiaaleiksi.
...ja kyllähän aito turkoosi sitä onkin. Sehän on ihan hervottoman kallista. :shock:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
Pape

Post by Pape » Thu Sep 27, 2007 10:49

Näyttää siltä, että nyt sijoitetaan arvokkaampiin materiaaleihin.
Varpunen
löytänyt aidot helmet

Post by Varpunen » Thu Sep 27, 2007 17:09

Ihan selvästi huomaa "muoti" virtaukset, nyörikorut,hopea korut,laavakivi,kieputukset jne. Jänskättää mikä on seuraava buumi. :)
Itse ainakin huomasin tilailleeni mustaa ja punaisia makeanveden helmiä
on myös hankittu. No turkoosi on mulla aina in.
...ihailee muiden tekemisiä....
Post Reply