Jutustelua Galleria-osaston kehittämisestä

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Jane
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Jutustelua Galleria-osaston kehittämisestä

Post by Jane » Fri Dec 21, 2007 13:17

Jaoin tämän keskustelun omaksi aiheekseen OT-löpinää vol. 4 -ketjusta -Anne

Nyt kun uusi vuosi on alkamassa, minulla olisi pari vienoa toivetta.

Ensimmäinen koskee kommentointia noihin korugallerioihin.
Aktiivisuutta, jos esittelee koruja ehtii varmaan kommentoidakkin muidenkin koruja aina silloin tällöin. Tällä hetkellä osa on aika hiljaa ja muutama sitten kommentoi melkein työkseen koruja. Tekevät sen varmaan mielellään, mutta....
Mitään aktiivisuus pakkoahan ei ole, mutta jos on saanut itse palautetta niin sitä voisi sitten kierrättää.

Toinen toive koskee niitä joilla on joku www osoite kulkemassa mukana.
Ottakaa osoite pois jos ei sivuja enää ole.

Jane
anzu

Post by anzu » Fri Dec 21, 2007 14:08

Jane wrote: Aktiivisuutta, jos esittelee koruja ehtii varmaan kommentoidakkin muidenkin koruja aina silloin tällöin.
Just tähän asiaan on pitäny monasti sanoo, mutta ku mua ei huvita jokaiselle kirjottaa ihana tai mahtava koru ja ku ei muuta ei tuu useastikkaan mieleen. Niin en oo sitte viittiny kommentoida mitää, koska toi ihana, mahtava, kaunis jne. on niin tylsää.
Muidenki kommenteista olis kivempi lukea jotain muuta ku noi ihana, kaunis ja mahtava. Enemmin joku pikku tarina kehuineen ja haukkimisineen tuottas enemmän ainaki mulle iloa.
-anzu
Jane

Post by Jane » Fri Dec 21, 2007 14:26

Varmaan monia muitakin tylsistyttää kun ei keksi mitään uutta sanottavaa.
Aina ei kuitenkaan järki luista mihinkään kovin korkealentoiseen kommentointiin. Jatkuvasti tulee kuitenkin uusiakin koruntekijöitä, jotka varmaan tarvitsisi edes sen, "Kiva koru" kommentin jos ei muuta sanottavaa keksi.
Minä ainakin monesti olen niin väsynyt ettei mitään kovin kummallisia tarinoita synny vaikka kauniinkin korun näkisin.

Jane
Pape

Post by Pape » Fri Dec 21, 2007 15:37

Taitaa mennä ihmisen luonteen puolelle kommentointikin. Jotkut innostuu asioista toisella lailla ja sanovat sen ääneen. Omaan sanavarastoon ei esim. kuulu sana ihana (noh, joskus vahingossa lipsahtanut näissä merkeissä) ja määrittelenkin itseni vähän hillitymmäksi tapaukseksi tunteiden näyttämisessä.

Mutta mutta. Ehdotan, että omat galleriat kokonaan pois ja porukka blogilistalle ja jokainen ilmoittaa millä nimellä blogin löytää. Sitä on äärettömän helppo seurata eivätkä hienot korut ja kuvat katoa niin tähän viidakkoon. :wink:
Jane

Post by Jane » Fri Dec 21, 2007 15:46

Selkeää blogiväsymistä on kuitenkin jo havaittavissa. Eikä kaikki ihmiset tykkää blogata, ei ole mitään sanomista tai ei sitten muuten vaan tykkää sellaisesta.
Joskus aiemmin siitä oli puhetta myöskin, ettei kaikkien tule käytyä blogeissa ollenkaan, ei aika riitä. Itse käyn harvoin ja vielä harvemmin kommentoin varsinkin jos se edellyttää kirjautumista johonkin.

Minä ainakin toivon gallerioiden säilyvän täällä muuten en nää enää koruja ollenkaan.

Jane
anzu

Post by anzu » Fri Dec 21, 2007 15:58

Pape wrote:blogi
Mulla ei oo itellä mitää kiinnostusta tälläsen perustamiseen. Mua ei nyt gallerian katoaminen haittais millää tavalla, mun koruja vaan sitte ei kukaan enää nää täällä. :)
-anzu
Helmisusi

Post by Helmisusi » Fri Dec 21, 2007 20:12

Pape wrote:Ehdotan, että omat galleriat kokonaan pois ja porukka blogilistalle
Vastustan ajatusta gallerioiden poistamisesta. 8) Ihan oikeasti, en ehdi seurata suurta määrää blogeja, kun näitäkin sivuja välillä katselen yömyöhällä. Nyt näkee gallerioista, minkälaisia koruja sitä oikeastaan voi tehdä (kun en ole mikään pro). Jos joku esittää riittävän hyvät perustelut, saatan olla valmis muuttamaan kantaani. :D

Muistan vielä, kun ensimmäisiä karmeita tuherruksiani laitoin näytille. Kukaan ei mollannut, monet löysivät nätisti niistä jonkun positiivisen piirteen. Se kannustaa jatkamaan yrityksiä! Toisten tekemiä kauniita koruja ja hyviä ideoita kommentoi mielellään, vaikka joskus teksti voi olla vähän yksitoikkoista (väsymyksestä johtuen).
Jorisa

Post by Jorisa » Fri Dec 21, 2007 20:29

ei kai sitä nyt aina tartte sanoo jos ei ole sanottavaa. Mua ei ainakaan kaikki korut puhuta, toiset ei ollenkaan johtuen just esim. Vastenmielisistä väreistä tms. Musta on aika hassua "vaatia" kaikki kyttäämään ihmisten blogeja. Missäköhän välis sinne vielä keskeis? Nytkään ehdi missään käymään. Mihin se kaikki aika oikein menee? Harmittaa oikein et tarttee helmikuust lähtien viel luovuttaa omast ajat työnantajalle nimellist korvaust vasten osa.
Porukassa, mutta yksin.
Jane

Post by Jane » Fri Dec 21, 2007 20:37

Ei kukaan vaadi mitään. Lähinnä vaan halusin muistuttaa siitä, että jokainen aloittaessaan on saanut palautetta. Jos nämä "aktiivi" palautteen antaja lopettaisivat olisi täällä aika hiljaista.

Kannattaa pitää mielessä kuinka mukavaa se palautteen saaminen itsestä on tai ainakin alkuun on varmaan tuntunut mukavalta.

Tarkoitus ei ollut saada riitaa aikaiseksi tämä asian tiimoilta millään lailla.

Jane
Papunen

Post by Papunen » Fri Dec 21, 2007 20:41

Samaa mieltä suden kanssa! Blogien seuraamiseen ei vaan aika riitä, galleriasta taas löytää nopeesti paljon erilaisia koruja. Blogeissa kun on usein niin paljon muutakin juttua. Täällä pääsee nopeasti asian ytimeen :nod:
Ja kommentteja on tosi kiva saada vaikka ne olisi vaan kiva/ihana linjaa. Kun ainakin mulla tää on suurinpiirtein ainoo paikka saada kannustusta.
Mikä ihme siinä on että esim työkavereista/tutuista niin harva sanoo mitään mistään korusta. Monesti musta on tuntunut että ne ajattelee jotenkin silleen että taas uusi koru, niinkuin se olisi jotenkin huono asia. :raaps:
Jane

Post by Jane » Fri Dec 21, 2007 20:44

Kuulisitpa millaisia kommentteja minä saan helmistä siis kotona.

Tää näyttää ihan hyvältä kun tässä ei oo niitä nyppyjä.
Muuten hieno, mutta oot menny litistään.
Aika hirvee.
Kyllä ukkonen joskus jaksaa jostain innostuakkin.
Ym.

Jane
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Dec 21, 2007 20:51

Olen Janen kanssa hiukan samoissa ajatuksissa siinä mielessä, että muistaa varsinkin alussa miten tärkeitä ne kommentit oli. Välillä tuntui tosi nololta laittaa joku töherrys esille ja yllättäen se saikin sitten eniten ihailevia kommentteja. Tämä nimenomaan kannustaa jatkamaan harrastusta ja tulee hyvä mieli kun sellaiset, jotka itsekin koruja tekevät, sanovat jotain kaunista mun koruista. Vaikka sitten vaan "ihana".

Vieläkin tulee niin lämmin olo ja sellainen, että ihanaa kun joku viitsii sanoa jotain kaunista mun tekeleistä.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Pape

Post by Pape » Fri Dec 21, 2007 21:33

On makuasia kuinka haluaa seurata uusia korupäivityksiä ja mun mielestä blogien seuraaminen on helpompaa... ja toisilla taas toisin päin. Helmetin galleriasta bongaa maukkaita koruja ja seuraavana päivänä en enää muista kenen juttuja ne olikaan. Siksi omat lempparit olisi helppo seurata blogilistan kautta.

Enkä minä ainakaan mitään oo vaatinu, niih :D
Siru

Post by Siru » Fri Dec 21, 2007 21:38

Tästä aiheesta on vissiin aikaisemminkin ollut puhetta mutta varmasti ihan aiheellista että Jane nosti asian esiin :nod: . Aiemmin jo sanoin omalta osaltani etten mitään blogia ehdi pitämään, ja toisten blogeja en myöskään ehdi seurata. Toisinaan harvoin kun jaksaa istua koneella pidempään, tulee kurkittua myös blogeihin, ja silloin niistä aina löytää paljon kaikkea kaunista korurintamalta. Siksi minä kannatan galleriaa, silloin näen edes jotain mitä te muut olette tehneet :love: !

Mitä kommentointiin tulee niin en oikein tahdo jaksaa nykyisellään sitäkään. Valitettavasti, enempäänkin olisi ihan viikoittain aihetta :nod: . Toisaalta kun olen ollut kellojen ja korujen kanssa tekemisissä parikymmentä vuotta ei ihan jokainen koru jaksa täällä enää niin hirveästi sykähdyttää. Mutta korostaisin kuitenkin sitä että tällä foorumilla esitellyt korut ovat hienoja taidonnäytteitä erilaisten ihmisten koruharrastuksesta :ooh: , mikä on ihan valtavan hieno ja upea juttu! Ja siksikin galleriat ovat tärkeitä. :wtg:

Mietin sitäkin että foorumi on nyt ollut pystyssä jo n. 2,5 vuotta. Minä ja muutama muu ollaan oltu mukana melkolailla alusta lähtien, ja viikoittain mukaan tulee uusia helmeilijöitä. Kahteen ja puoleen vuoteen mahtuu melkoinen määrä koruja ja ihmisiä :huh: . Silloin alussa kommentoitiin tosi ahkeraan kaikkea ja keskusteltiin huomattavasti enemmän korujen tekemisestä ja eri tekniikoista. Nyt huomaan siirtyneeni sivummalle myös muissa keskusteluissa, en pelkästään korujen kommentoinnissa. Tuntuu siltä että foorumin keskustelujen pääpaino on nykyään OT-jutuissa (mikä sekin on ihan ok) ja niitä kaipaamiani korun tekemiseen tms. liittyviä keskusteluja ei niin paljoa enää käydä. Minua se ei haittaa, pääasia että foorumi on elävä ja että täällä ihmiset ylipäätään saavat keskustella vapaasti ilman typeriä sääntöjä!!! :wink:

Positiivinen palaute on aina mukavaa, vaikka se olisi miten mielikuvituksetonta tahansa. Jatkossakin pyrin kommentoimaan niitä jotka minuun jollain tapaa kolahtavat. Se ei silti tee muista koruista yhtään sen huonompia, tämä on vain oma linjanvetoni. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, enemmänkin voisimme toinen toistemme koruja kommentoida :nod: . Kukin halunsa, jaksamisensa ja innostuksensa mukaan.
Wear your HELMET with pride!
Jane

Post by Jane » Fri Dec 21, 2007 21:57

Juu, ei kukaan aina jaksa :( . Kaikilla on omat juttunsa elämässä ylä- ja alamäkeä, koru- ja korutonta aikaa ( tulipas hauskasti).

Se syy minkä miksi nyt otin tämän asian esiin oli se, että saataisiin uusia kommentoijia vanhojen rinnalle. Tarkoitus onkin hieman sohia muurahaispesää.

Siru tuossa jo sanoikin, että "me" vanhemmat ollaan täälläkin nähny jo monenlaisia koruja, joten uutta innostunutta sukupolvea kommentoitiinkin tarvitaan.

Eihän kenenkään tietenkään ole sitä pakko tehdä ei siitä ole kysymys.

Kyllä te nyt olette jo ymmärtäneet mitä ajan takaa, eiks niin?

Herkemmin kirjoittamaan kommenttia silloin kun joku juttu tuntuu kivalta, vaikka sitten lyhyestikkin.

Tietysti olisi mukavaan jos viriäisi jotain "oikeitakin" keskusteluja.

Jane
Post Reply