Kuinka usein tilaat....??

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Porkkana
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Kuinka usein tilaat....??

Post by Porkkana » Fri May 12, 2006 13:39

....ensiksi varoituksen sana: älä koskaan ....ainakaan huviksesi ....laske paljonko rahaa on 'kiinni' helmivarastossasi *been there - done that* *iso huokaus* :%

....tuli mieleeni ....kun olen omakohtaisesti kokenut ....ja täältä lukenut ....että silloin tällöin ....tai hyvinkin usein ....tulee eksyttyä helmisivustoille ....ja retkahdettua tilaamaan ( ....toki aina jotain aivan tarpeellista. :enkeli: ) ....niin montakos kertaa esim. kuukaudessa teette näitä ....oi niin tuiki tarpeellisia tilauksia....??

....omalla kohdalla ainakin viime kuussa tilauksia oli suomesta 6 kpl ....ulkomailta 2 ....tai 3 kpl ....puolustuksekseni haluan tosin mainita seuraavaa:

- allekirjoittanut ei ole yhtikäs mitään turhaa tilannut :enkeli: (kaikki varmaan tulee käytettyä.... kun ensin löytyy aikaa helmeillä :nod: )
- allekirjoittanut aloitti ns "tyhjästä" ....ei siis omistanut aikasempaa materiaalia ....tai edes työkaluja.... 8)
- allekirjoittanut on pyhästi päättänyt tehdä koruilusta/helmeilystä osan liiketoimintaansa (niin.... sitten kun on sitä ylimääräistä aikaa *huokaus* ....jospa sitten eläkkeellä :rofl: )
--Art is not about thinking something up. It is the opposite - getting something down.--

www.vumanart.com
SummerRose
suunnittelee Balin-matkaa

Post by SummerRose » Fri May 12, 2006 14:01

Kerran kuussa yleensä ulkomailta jos tilanne sallii. :)
deem
löytänyt aidot helmet

Post by deem » Fri May 12, 2006 14:05

Annan kerran kuussa itselleni luvan tilata, mutta jos on tilaustöitä, niin useemmin. Tässä kuussa oon tilannu jo kolme tilausta ja yks vetämässä.

Oon tilannu vaan suomesta, kun ei oo visaa.. eikä eu-maksu paikoissa oo näkyny mitään NIIN kiinnostavaa toistaiseksi.
Tuxu
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Tuxu » Fri May 12, 2006 14:23

Meillä mies rajoittaa tilausta kun omistaa visan mutta kyllä se melkein menee että 2 kertaa kuussa kerran suomesta ja kerran ulkomailta. Tässä kuussa on jo tilattu 2 suomesta ja kerran ulkomailta. riippuu tietenkin rahatilanteesta. Tällä hetkellä tuntuu etä kaikki on loppu vuorotellen niin korujen teko on vähän vähentynyt tänään olen kylläkin saanut jo 2 ja puol korua valmiiksi ;)
Tarviiko helmeilijältä kysyä mitä ottaisi mukaan autiolle saarelle?
helise
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by helise » Fri May 12, 2006 17:15

Viime vuonna tuli jotenkin "hurahdettua" tilaamaan tämän tästä, nyt on ollut vähän pakko rajoittaa (rahapula, nääs :wall: ). Tämä vuosi on mennyt tähän asti "kohtuudella" eli kerran tai kaksi kuukaudessa tulee tilattua Suomesta tai ulkomailta. Maaliskuun sinnittelin tilaamatta yhtään mitään mistään (hirveä piina, en suosittele! :mrgreen: ).

Jos on tilaustöitä, niin silloin on todennäköisimmin tilattava, oli kiintiö jo täynnä tai ei... :whistle:
Porkkana

Post by Porkkana » Fri May 12, 2006 20:29

....ei nuo munkaan tilaukset mitään rahallisesti suuria ole. ....oikeastaan kivempi tilata silloin tällöin pikku paketteja. ....kiva sitten odotella kun posteljooni niitä rahtaa kotiin. :D

....paitsi joskus tietty ....tulee repsahdettua rankemmin.

....noihin helmitilauksiinhan vois jollain lailla järkeillä sellasen 'saldorajan' kuin esim kännykkäpuheluissa on.... Ullaltakin vois aina tulla meili, että 'tsot tsot :tsk: ....olet ylittänyt saldorajasi....!! ....ei sitten enää tilauksia tälle kuulle....!! :rofl:
--Art is not about thinking something up. It is the opposite - getting something down.--

www.vumanart.com
santtu

Post by santtu » Sat May 13, 2006 8:48

Porkkana wrote:....noihin helmitilauksiinhan vois jollain lailla järkeillä sellasen 'saldorajan' kuin esim kännykkäpuheluissa on.... Ullaltakin vois aina tulla meili, että 'tsot tsot :tsk: ....olet ylittänyt saldorajasi....!! ....ei sitten enää tilauksia tälle kuulle....!! :rofl:

Voi miten mainio ajatus :D :rofl:
Elämässä pitää olla HYRSKÄYTYKSIÄ :D
Päivi

Post by Päivi » Sat May 13, 2006 16:42

Mä tilaan välillä monta kertaa kuussa ja sitten saattaa tulla pitkiäkin taukoja.
Aina sitä kuitenkin keksii jonkun ihanan idean ja sehän on ihan varmaa, ettei juuri niitä helmiä ole koskaan varastossa.

Tilaan yleensä ulkomailta ja silloinhan pitää tietenkin tilata koko rahan edestä eli n.50$.
Loulou

Post by Loulou » Sat May 13, 2006 17:21

Minulla on kanssa tapana tilata vähän vaihtelevasti - jonain kuukausina useampi kerta, ja sitten taas harvemmin. Olen vielä siinä vaiheessa harrastusta, että varasto ei ole hirveän monipuolinen, ja siksi useimmiten joutuu tilaamaan joitakin helmiä, kun saa jonkin inspiraation. Toisaalta tulee tilattua, kun huomaa, että jotain on kaupan poikkeuksellisen halvalla, vaikkei juuri sillä hetkellä olisikaan akuuttia tarvetta ko. helmiin.

Olisikohan keskimääräinen tilausten määrä sellainen 3 kertaa kuussa ( :oops: )? Viime kuussa tuli tilattua useammin (ehkä kuusi kertaa, jos hiukan kaunistelen totuutta), kun joka paikassa tuntui olevan alennusmyyntejä...Suomalaisista kaupoista tilaukset ovat arvoltaan yleensä 10 euron hujakoilla, ebayssa 20-30 euroa ja usalaisista kaupoista tilaukset ovat n. 40 euroa. Sitten muutaman kuukauden välein pitää tilata hopealankaa, kun eivät rahat koskaan riitä kunnon satsin ostamiseen kerralla - nyt pitäisi taas tehdä tilaus ja jo etukäteen hirvittää tuo hopean hinta...

Puolustuksekseni voin vain sanoa, että olen osan noista ostamistani helmistä myynyt, ja loput toivottavasti tulee myytyä korujen mukana lähitulevaisuudessa - toistaiseksi ollaan kyllä pahasti miinuksen puolella :). Mutta on tämä silti varmaan halvempi harrastus kuin golfaus tai...hitsi, piti äkkiä keksiä joku törkykallis harrastus, mutta pää on ihan tyhjä :D. Joka tapauksessa, puolustelen itse itseäni mm. sillä, etten tupakoi tai juuri alkoholiakaan käytä, joten nämä rahat voi sitten ikään kuin käyttää tähän helmiharrastukseen...Eli jos polttaisi vaikka askin päivässä, niin siitä tulee 35 euroa viikossa, ja 140 euroa kuussa - ja vielä muutama olutpullo päälle, niin kyllä tämä halvemmaksi tulee...Ja on ainakin aavistuksen verran tervehenkisempi riippuvuus...
Ilofina
aloittelee siemenhelmillä

Post by Ilofina » Fri May 19, 2006 8:50

Jotenkin minusta tuntuu etten ole vielä tehnyt selväksi sitä millainen harrastus helmeily on minulle. En tee myyntiin, lahjoitan tekemiäni koruja ja yleensä tilaan sen mukaan millaisen inspiraation saan nettisivuja katsellessani. En ole uskaltaunut tilamaan mitään ulkomaisilta sivuilta ja kotimaisiin nettikauppoihin menee ihan liikaa rahaa kuukaudessa, varmaan parisataa euroa on mennyt nyt joka kuukausi ja tässä kuussa se taitaa ylittyäkin.
:oops:
Eniten minulla menee rahaa hopeahelmiin ja luonnonkiviin. Seuraava haaste on kokeilla linkitettyjä koruja ja olen tilannut hopeoitua kuparia harjoitteluun. En uskalla ajatella mitä sitten tapahtuu, jos siirryn aitoon hopeaan.
Ihanaa ja rentouttavaa tämä kuitenkin on ja johonkin nuo korutarvikkeisiin menevät rahat menisivät joka tapauksessa... Ostan sitten vähemmän muuta turhaa.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Fri May 19, 2006 11:19

Jostain syystä olen vältellyt tähän ketjuun osallistumista :shake:

Nyt olen huomattavasti vähentänyt tilaamista (sattuneista syistä...), mutta parhaimpina tai pahimpina kuukausina - miten sen nyt ottaa - tilauksia on tehty varmaan kymmenkunta. Luottokorttilaskut ovat tasaisesti 100-240 euroa, ja melkeinpä poikkeuksetta se summa tulee helmistä.

Rahatilanne on nyt sellainen, että tämän harrastuksen on rahoitettava itse itsensä. Koruilla on siis tienattava tulevat helmitilaukset, jos sellaisia meinaa tehdä. Toisaalta mulla on kyllä niin käsittämätön määrä helmiä, että luulisi näillä pärjäävän pitkän aikaa... koruosia ja hopealankaa joutuu pakostakin tilailemaan... :roll:
santtu

Post by santtu » Fri May 19, 2006 12:13

Huiii., mulla tainnut välillä mennä tilausten kanssa överiksi :shokki: Kun uutena tekee kaikenlaista mieli eikä mitään ole valmiina...
Eilen just larailin tilaustositteita, maaliskuun saldo näytti olevan 5 ebay tilausta plus 2 jenkeistä plus yksi kotimaisesta nettikaupasta ynnä muutama helmettiläiseltä ostettu helmisatsi.
Huhtikuussa ebaysta 6 tilausta, jenkeistä 2, 2 kotomaan nettikaupoista ja taas helmettiläisiltä muutama ostos...
Näyttää/kö pahalta vai hyvältä :shock:
Elämässä pitää olla HYRSKÄYTYKSIÄ :D
Nelli

Post by Nelli » Thu Feb 15, 2007 18:01

Vierähti iso kivi sydämmeltä kun luin aiempia viestejä 8) . Luulin olevani jo helmien väärinkäyttäjä kun tilaan yleensä 2-3 kuukaudessa lisää tavaraa, mutta mähän oon selvästi aivan täysin aloittelija tilaamisessa :wink:
Nunnuli

Post by Nunnuli » Thu Feb 15, 2007 18:30

Helpotti myös kummasti kun huomasi, että muilla on samanmoisia "ongelmia" tilaamisten kanssa. Tässä kuussa lopetin laskemisen 300 euron kohdalla. Viime kuussa tosin vasta aloitin korujen väsäämisen, joten vain siemenhelmiä on ollut nurkissa valmiina. Niitä olen käyttänyt muihin askarteluihin jo pidempään. Osa tilatusta materiaalista on toki mennyt myyntiin eli ..hiukan reilu 100 euroa on tässä kuussa tullut kotiinpäinkin. Tänään tuli amerikan maalta 2900 g paketti intialaisia helmiä ja eilen hiukan pienempi paketti kiviä eli ehkä nyt voi olla hiukan aikaa tilaamatta. Pakkohan se on.. ei sitä sairaalan palkoilla (en ole neurokirurgi :lol: ) näinkään paljon voisi tilata.

Ihana huomata, etten ole ainoa.
Turkoosi

Post by Turkoosi » Thu Feb 15, 2007 19:19

:enkeli: helmetön helmikuu on jo yli puolenvälin :jippii: ihan totta , en ole tilannut mitään (jos ei lasketa Sirpaleelta ostettua kelttisolmu charmia, ja sehän ei ole helmi). Olen kyllä jo suunnitellut tilausta maaliskuun alkuun, ainakin Villihelmeen on pakko laittaa tilaus, olin jo kerran tilaamassa mutta sitten päätin ryhdistäytyä (siis odottaa pari viikkoa ja tilata sitten). Helmi Q:n uudet makeanvedenhelmet ovat myös aiheuttaneet pahoja vierotusoireita.
Post Reply