Kuinka usein tilaat....??

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Maikki
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Maikki » Tue Apr 24, 2007 11:07

Kyllä vaan! Kun aloitin helmeilyharrastuksen viime vuosituhannen puolella ja tein ekat tilaukset Amerikasta, oli tilanne aivan päinvastainen, eli euro (tai se euroa vastaava laskennallinen yksikkö, johon markka oli silloin sidottu, ecu tms.) oli tosi halpa, pahimmillaan jotain 0,8 dollaria. Eli siihen voitte varautua, että ei ikinä tiedä, mihin suuntaan se taas muuttuu, silloinkin dollari humpsahti alas ihan muutamassa kuukaudessa.
|Unforgiven|
hamstraa hopeahelmiä

Post by |Unforgiven| » Tue Apr 24, 2007 11:15

Tilailen hyvin satunnaisesti enkä läheskään joka kuukausi, mutta toisinaan tulee kaksi tai kolmekin kuussa. Vaikka eihän ne summat isoja ole, nyt taisin tänään pistää suurimman tilauksen menemään. :)
Image
Image
Nunnuli

Post by Nunnuli » Tue Apr 24, 2007 11:25

n. 200 paikallista valuuttaa kuussa :oops:
JJI

Post by JJI » Fri Apr 27, 2007 15:14

mulla menee herkästi yli 100 € kerta tilaus... laskeskelin että tässä kuussa onpi tilailtu helmiä ja oheistarvikkeita tollasella 400e...
:roll:
uuups....
no pakko ottaa itteensä niskasta kiinni ja yrittää olla tilaamatta kaikkee "tarpeellista"... ei sitä koskaan tiedä mikä inspis syntyy.... heh...
rapunainen
korukivikasan keskellä

Post by rapunainen » Fri Apr 27, 2007 17:48

Nyt on tahti vähän (onneksi) alusta himmannut. Tuli tilailtua niin paljon, ettei siihen ehkä olisi tarkemmin ajatellen ollut varaakaan :wink: . Useita kertoja kuussa... monta kuukautta putkeen... huh huh.
Mutta täytyyhän varastot ensin kasvattaa!:nod: Vai mitä?!
-Yksi vastaus minulla oli, mutta se ei sopinut kysymykseen-

http://rapunainen.blogspot.com
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Mon May 07, 2007 21:14

Juu-uh, menikös se teilläkin vähän tähän tyyliin vai ihanko olen ainoa:

1. Ensimmäinen ostos askartelu- tmv. liikkeestä. Että ai kun kiva, täältähän saa helmiä, tosi kiva juttu, ei tarvi netistä tilata! (ja sitten käy liikkeessä suunnilleen joka toinen päivä siitä lähtien. Kaupan omistaja hymyilee varsin leveästi kun kävelen sisään.)

2. Menee viikko ja lukee Helmetistä miten kivoja helmikauppoja onkaan, ja ihan kotimaisia. No sitten - voinhan mie vähän sieltä tilata, mutta ulkomailta en kyllä rupea tilaamaan ikinä. (tekee yhden tilauksen ja huomaa että juups, sellaisenkin korun voisi tehdä eli tilaa vähän lisää, muttei viitsi ihan vähän tilata kumminkaan jos kulut ovat kerran kiinteät niin siinähän säästää jos tilaa enemmän kerralla. Kunnes Pia ja Vera-Aleksa lähettävät postia useammin kuin paikallislehti ilmestyy.)

3. Menee taas vähän aikaa ja lukee foorumilta Kaupallisia tiedotteita, että hitsi miten kiva - voi ostaa toiselta pois ne mitä hän ei itse käytä, ja kun ovat ihan oman värisiäkin. Ai kun kiva! (Joka toinen päivä ropsahtaa kuori postilaatikosta, mutta hei - eihän ne olleet kuin muutaman euron siivu, ja pitäähän kaveria auttaa pääsemään ylimääristä eroon, eikö?)

4. Ja sitten törmää Shoppailu-foorumilla tiedotteeseen että Gemshowlla on Swarovskiale. Että NOIN halvalla? Ja Visassakin taitaa olla vähän vetoa vielä? Ja taala on niiiiin huono kuin olla ja osaa? No jos mie sitten tämän kerran tilaan ulkomailta, mutta tavaksi en kyllä ota. En siis missään nimessä.

Tässä vaiheessa ollaan nyt, en uskalla ajatellakaan missä ollaan puolen vuoden päästä. Ja näin, rakkaat ystävät, on syntynyt addikti :lol:
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Usva
Swarovski-kuumeessa

Post by Usva » Mon May 07, 2007 21:29

Joo, tutulta kuulostaa... Ensin löytyi Villihelmi, sitten muutama muu paikka ja sitä rataa.. Onneksi ei ole Visaa, niin se vähän hillitsee tuota ulkomailta tilaamista...
Monesti olen vannonut pitäväni "helmettömän" kuukauden, mutta eipä oo vielä sitä kuukautta tullut vastaan...
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Tue May 08, 2007 10:06

Usva wrote:Onneksi ei ole Visaa, niin se vähän hillitsee tuota ulkomailta tilaamista...
Komppaan. Meinaa hermo mennä jo suomalaisten kanssa, kun tarjontaa on niin paljon :D . Toisaalta Villihelmi tuntuu vähentävän juuri siitä päästä tuotteita, mitä minä haluaisin ostaa. Taidan olla kiinnostunut marginaalisista tuotteista :cry: .
Partaska

Post by Partaska » Tue May 08, 2007 10:42

Muikku wrote:Juu-uh, menikös se teilläkin vähän tähän tyyliin vai ihanko olen ainoa:

1. Ensimmäinen ostos askartelu- tmv. liikkeestä. Että ai kun kiva, täältähän saa helmiä, tosi kiva juttu, ei tarvi netistä tilata! (ja sitten käy liikkeessä suunnilleen joka toinen päivä siitä lähtien. Kaupan omistaja hymyilee varsin leveästi kun kävelen sisään.)

2. Menee viikko ja lukee Helmetistä miten kivoja helmikauppoja onkaan, ja ihan kotimaisia. No sitten - voinhan mie vähän sieltä tilata, mutta ulkomailta en kyllä rupea tilaamaan ikinä. (tekee yhden tilauksen ja huomaa että juups, sellaisenkin korun voisi tehdä eli tilaa vähän lisää, muttei viitsi ihan vähän tilata kumminkaan jos kulut ovat kerran kiinteät niin siinähän säästää jos tilaa enemmän kerralla. Kunnes Pia ja Vera-Aleksa lähettävät postia useammin kuin paikallislehti ilmestyy.)

3. Menee taas vähän aikaa ja lukee foorumilta Kaupallisia tiedotteita, että hitsi miten kiva - voi ostaa toiselta pois ne mitä hän ei itse käytä, ja kun ovat ihan oman värisiäkin. Ai kun kiva! (Joka toinen päivä ropsahtaa kuori postilaatikosta, mutta hei - eihän ne olleet kuin muutaman euron siivu, ja pitäähän kaveria auttaa pääsemään ylimääristä eroon, eikö?)

4. Ja sitten törmää Shoppailu-foorumilla tiedotteeseen että Gemshowlla on Swarovskiale. Että NOIN halvalla? Ja Visassakin taitaa olla vähän vetoa vielä? Ja taala on niiiiin huono kuin olla ja osaa? No jos mie sitten tämän kerran tilaan ulkomailta, mutta tavaksi en kyllä ota. En siis missään nimessä.

Tässä vaiheessa ollaan nyt, en uskalla ajatellakaan missä ollaan puolen vuoden päästä. Ja näin, rakkaat ystävät, on syntynyt addikti :lol:
Kun en omista Visaa niin en voi tilata ulkomailta...mutta sitä enemmän kartutan helmettiläisten tilejä tai sitten Villihelmestä ynnä muista suomalaisista nettikaupoista tilaten...

Mutta en ole uskaltunut laskea kuinka paljon mulla menee rahnoo helmiin ja muihin tuiki tarpeellisiin ostoksiin kuukaudessa...no onneksi tuo "palveluvastaavan" palkka (ei ole niin iso mitä luulisi) on hillinnyt meitsin ostovimmaa tässä viime kuukausien aikana...

Mutta joka päivä käyn katsomassa uusia tarjouksia että jos sitten kun se tili tulee niin se sitten menee samantein...mutta huom...laskujen jälkeen jäävä summa käytetään eri hyvin tilauksia maksellen... :roll:

HEH minäkö koukussa?!?!?!?
Elämme jännittäviä aikoja.....et älä jännitä =)
|Unforgiven|
hamstraa hopeahelmiä

Post by |Unforgiven| » Tue May 08, 2007 12:36

Tässä olen hieman pohtinut, että jos lopettaisi tupakoinnin ja ryhtyisi absolutistiksi, niin silloinhan jäisi enemmän rahaa helmiin...

Kun viikossa menee kolmisen isoa askia tupakkia (minäkö muka tervakeuhko :oops: ) , niin se tarkoittaisi noin seitsemäätoista euroa viikko, kuukaudessa 68 euroa ja vuodessa 816 euroa... :shock: Sillä rahalla saisi melko paljon helmiä.. :lol:
Image
Image
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Tue May 08, 2007 12:39

|Unforgiven| wrote:Tässä olen hieman pohtinut, että jos lopettaisi tupakoinnin ja ryhtyisi absolutistiksi, niin silloinhan jäisi enemmän rahaa helmiin...
Niiiinpä :nod:
Loulou

Post by Loulou » Tue May 08, 2007 13:31

Ei muuten mene noin - en ole koskaan tupakoinut, ja alkoholia kuluu hyvin vähän, sekin vähä yleensä jonkun muun tarjoamaa. Eikä sitä rahaa silti ole ylimääräistä käytössä. Vaikka onhan tuo aina kätevä tekosyy, kun haluaa ostaa jotain kivaa ja tarpeetonta (vaikka helmethän eivät koskaan ole tarpeeton ostos). :)
kaisa-maisa

Post by kaisa-maisa » Tue May 08, 2007 13:46

Loulou wrote:Ei muuten mene noin - en ole koskaan tupakoinut, ja alkoholia kuluu hyvin vähän, sekin vähä yleensä jonkun muun tarjoamaa. Eikä sitä rahaa silti ole ylimääräistä käytössä. Vaikka onhan tuo aina kätevä tekosyy, kun haluaa ostaa jotain kivaa ja tarpeetonta (vaikka helmethän eivät koskaan ole tarpeeton ostos). :)
Ei ylimääräistä, mutta kuitenkin enemmän on rahaa helmiin käytettävissä :wink:
castalia
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by castalia » Fri May 11, 2007 14:21

Vastaus kysymykseen - aivan liian usein!

Kun minulla on käytössä tuo kirjanpito niin tiedän tarkalleen kuinka paljon olen kuluttanut rahaa helmiin. Tuntuuhan se aika suurelta rahalta, mutta jos miettii (tai jopa laskee) kuinka paljon kuukaudessa rahaa menee harrastukseen (ottaen huomioon että monet myyvät suuren osan koruistaan, joka vähentää kuukausittaista menekkiä) niin ei minusta helmiharrastus nyt niin kovin kallista hommaa ole. Miettikääpä vaikka mitä tahansa laiteharrastusta, kuntosalien kuukausi maksuja ja kaikkia harrastetarvikkeita. Urheiluvehkeet on ihan tuhottaman kalliita, ajatelkaas jotain kunnon maastopolkupyörää vaikka!
Pape

Post by Pape » Fri May 11, 2007 15:04

|Unforgiven| wrote:Tässä olen hieman pohtinut, että jos lopettaisi tupakoinnin ja ryhtyisi absolutistiksi, niin silloinhan jäisi enemmän rahaa helmiin...

Kun viikossa menee kolmisen isoa askia tupakkia (minäkö muka tervakeuhko :oops: ) , niin se tarkoittaisi noin seitsemäätoista euroa viikko, kuukaudessa 68 euroa ja vuodessa 816 euroa... :shock: Sillä rahalla saisi melko paljon helmiä.. :lol:
Niillä rahoilla mä olen kustantanut helmeilyni. Ja kävin matkoillakin :D
Post Reply