Korujen valokuvaus

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Loulou
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Korujen valokuvaus

Post by Loulou » Fri May 19, 2006 10:43

Onko kellään muulla ongelmana saada koruista kauniita valokuvia? Minusta tuntuu, että aina kun yritän valokuvata tuotoksiani, valo ei riitä tai muuten koru ei istu valokuvaan toivomallani tavalla.

Eli ajattelin, että jos tässä ketjussa voitaisiin keskustella vähän valokuvausnikseistä ja muista keinoista, joilla kuvien laatua saisi parannettua :).
Anne

Post by Anne » Fri May 19, 2006 10:49

No ainakin aluksi kannattaa lukea Outin blogista korujen valokuvausta käsittelevä juttu, jos et sitä ole jo lukenut.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Eowyn » Fri May 19, 2006 11:21

Tuolla mun tekniikalla saa kyllä ihan kelvollisia kuvia, joskin itse toivoisin, että osaisin ottaa jotenkin valokuvauksellisesti kauniimpia... pitäisi olla sitten jotain muutakin rekvisiittaa (kiviä, kasveja, jotain) niissä kuvissa tuomassa elävyyttä niihin... :roll:
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Fri May 19, 2006 11:31

Eowyn wrote:Tuolla mun tekniikalla saa kyllä ihan kelvollisia kuvia, joskin itse toivoisin, että osaisin ottaa jotenkin valokuvauksellisesti kauniimpia...
Kuule, sinun kuvasi päästävät korujesi kauneuden valloilleen! Minusta ylimääräistä rekvisiittaa kannattaa välttää, jos tavoitteena on todellakin tuoda korun ominaispiirteet esille. Toki kivet ja rehut tuovat visuaalista ilmettä, mutta sitten niitä kuvia katsotaankin aivan eri mentaliteetilla, siis valokuvina, ei koruja koruina.

Sen myönnän, että jos koruistasi kokoaisi painetun myyntikatalogin, niin silloin voisi rekvisitointi olla hyödyksi (postimyyntikuvastoissakin on kivoja maisemia :P ), mutta ainakin webbisivuilla taustalliset kuvat vaativat hyvälaatuisia ja hyvinvalottuineita kuvia, jotta niistä saa ruudulla selvää ja huomio kiinnittyy olennaiseen. Tai sitten minä vain olen niin pahalaisen kranttu paperimedian edustaja :wink: .
Pia

Post by Pia » Fri May 19, 2006 11:41

Eowyn wrote:pitäisi olla sitten jotain muutakin rekvisiittaa (kiviä, kasveja, jotain) niissä kuvissa tuomassa elävyyttä niihin... :roll:
Mä poimisin just vähän kukkia kun menin ulos koiran kanssa. Tarkoitus käyttää niitä kuvissa...
Älä Löi, En Ole Hurrit
Loulou

Post by Loulou » Fri May 19, 2006 12:01

Miten minä en ollut tuota Outin juttua huomannut! Kiitos kovasti Annelle linkistä, ja Outille hyvän ohjeen kirjoittamisesta :). Muuten minulla on tuo kuvaustekniikka ollut aika samanlainen kuin Outin oppaassa, mutta valotusaikaa en ole tajunnut säätää. Pitää varmaan kaivaa kameran käyttöohje esiin, että löydän oikean valikon... Levelsien säätö on tuttua, mutta en jostain syystä ole tajunnut, että taustoja voisi putsata tietokoneella.

Minä olen ihaillut noita Outin selkeitä ja kauniita kuvia koko ajan. Eivät ne kyllä minun mielestäni kaipaa mitään ylimääräisiä propseja. Korujen kanssa on usein niin, että ostajalla voi olla korusta ja sen käytöstä erilainen mielikuva kuin tekijällä, ja jos kuvassa on liikaa annettu valmiita ehdotuksia sopiviksi mielikuviksi, ostajaehdokas voi ajatella, että ei tuo olekaan minun tyyliäni, ja jättää korun ostamatta. (Hmm...tuo taisi mennä kyllä vähän epäselväksi selostukseksi :)).
Jane

Post by Jane » Fri May 19, 2006 12:49

Erittäin mielenkiintoinen aihe, toivottavasti pysyy vireillä.
Täytyis kanssa opetella käyttämään tuota kameraa, tai siis hyödyntämään sitä paremmin.
Taitaa jäädä syksyyn, siihen saakka vaan räpsin.
Minä oon ottanut kuvia tulla ulkona lähinnä tuon valon vuoksi ja olen kyllä halunnut muutenkin testailla noita taustoja joskus mielestäni toimii joskus ei.

Kyllä minusta siellä taustalla voi olla muutakin kuin valkoinen paperi.
Oleellista on kai se mikä sieltä kuvasta tulee ensin esiin, ettei tausta voita korua. Eikä anna Louloun mainitsemia vaikutelmia käytöstä.
Itse olen huomannut sellaisen sokeuden, etten huomaa kuvassa olevaa värivirhettä kun tiedän millainen helmi on, muisti niinkuin korjaa kuvaa.
Hyvänä esimerkkinä tästä muorimies joka maalaa valokuvista tauluja esim. lemmikeistä.
Minulta kysytiin mielipidettä tyyliin eikö olekin hyvä kuva. Tausta oli tehty niin räikeäksi, että katse kiinnittyi ensin siihen jonka jälkeen rupesi etsimään onko tässä muutakin. Kaveri osaa kyllä maalata koiran, mutta väreistä sillä ei ole hajuakaan.
Outin kuvat on hienoja. Yksinkertaisesti.

Jane
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Fri May 19, 2006 14:01

Jane wrote:Kyllä minusta siellä taustalla voi olla muutakin kuin valkoinen paperi.
Oleellista on kai se mikä sieltä kuvasta tulee ensin esiin, ettei tausta voita korua.
Juuri niin. Webbikuvissa helposti käy niin, että monivärinen tausta kasvaa kovin hallitsevaksi, jos kuvat ovat aika pieniä, varsinkin jos tausta on yhtä tarkka kuin korukin. Toisinaan yksivärinenkin tausta syö korun värejä, jos valotus ei ole kohdallaan (onneksi on Photoshop!). Tai sitten minä olen kovin monokromaattinen ihminen enkä kestä liikaa värejä kerralla :oops: .
Jane

Post by Jane » Fri May 19, 2006 16:25

Kai se kuvan katseleminen on taito siinä missä laulaminenkin.
Jollekin on aivan sama millainen kuva on, toinen huomaa erikseen koska kuva on erittäin huono tai hyvä, muttei välttämättä tiedä mistä se johtuu.
Ja sitten niitä, jotka tietää mitä haluaa ja pyrkii siihen.

Noita äänestyksessä olevia koruja kun oon katsellut moneen kertaan niin veikkaan, että myös kuvan laadulla/ kuva kulmalla on tässä merkitystä.

Jane
santtu

Post by santtu » Fri May 19, 2006 16:50

Olen yrittänyt ottaa kuvia tekemistäni korviksista, mutta mahdottoman vaikeaa...Valoitus mättää, kuvat ovat epätarkkoja ja aina liian sinertäviä...Meidän digikamera on ihan tavallinen ilman hienouksia, joten silläkin on tietenkin vaikutusta. Pitäis ottaa ohjekirja ja tutkailla, jos sieltä vaikka löytys hyviä vinkkejä parempiin kuviin. Tietokoneen kuvankäsittelyohjelmaa olen testannut, mutten saa mielestäni silläkään kuvista hyviä. Taitaa olla vika käyttäjässä :wink:
Elämässä pitää olla HYRSKÄYTYKSIÄ :D
Deneb
lasihelmien lumoissa

Post by Deneb » Sat May 20, 2006 10:32

Harrastan valokuvausta aktiivisesti ja ongelmani on noissa koruissa ollut lähinnä pimeähkö huone -> liian pitkä valotusaika, joka ilman kunnon tuentaa saa tietty kuvan aina tärähtämään. Lisäksi vanhan kamerani valkotasapainoa oli lähes mahdoton säätää niin, että siniset värit (jos muutkaan) toistuisivat kuvassa oikeina (eli niitä piti aina tietokoneella jälkikäteen korjailla, jos halusi väreistä lähellekkään oikeita). Tuohon valkotasapainoon ongelma näyttää ratkenneen kameran vaihdolla, alla pari esimerkkiä (toisesta myös vanhalla kameralla).

Uusi kamera (makromoodi, suljinaika about 1/40 s, käsivara)

http://deneb.kapsi.fi/helmet/vihersydan.jpg

Wanha kamera (käsivara):

http://deneb.kapsi.fi/helmet/merikukka.jpg

Uusi kamera, sama koru (suljinaika 1/40, käsivara, huomaa myös taustan vaikutus!)

http://deneb.kapsi.fi/helmet/merikoru.jpg

Tärähtämiseen huomaan tuon uuden kameran valovoimaisemman linssin myös auttavan asiaa (noissakaan kuvissa ei vielä tosin täysin terävää piirtoa ole, täytyy reenata kun kamera on pari viikkoa vanha), mutta koruja kuvatessa (joilla tuskin on kiire kuvauspaikalta pois) voi aivan hyvin käyttää jalustaa, tukea kameraa pöytään ym. jotta kuvasta saa terävän esim. illalla keinovalossa, jolloin voi käyttää vähän pidempiä valotusaikoja.

Taustalla ei mielestäni ole muuta merkitystä, kuin että valkoista korua ei kannata kuvata valkoista taustaa vasten. Hillityt pehmeät värit ovat tosiaan suositeltavia (tiimarista voi esim. ostaa mieleisensävärisiä pahveja taustoiksi), etttä itse kohde tulee esille. Tosiaan kameroissa on eroja, mutta paljon pystyy myös itse vaikuttamaan ja rekvisiittaa jos itsekin malttaisi käyttää, niin avot!
Othel

Post by Othel » Sat May 20, 2006 18:15

Se hyöty rekvisiitasta voi olla, että mittakaava tulee yhdellä silmäyksellä selväksi. Muuten voi olla vaikea viivottimen kanssa pähkäillä, onko tämä nyt niitä siroja pikku koruja vain alle 25-vuotiaille alle 50-kiloisille joutsenkaulablondeille... Epäilen myös, että ne kaulakoruesittelytorsot, joita kuvissa näkee, eivät ole ihmisen kokoisia vaan paljon pienempiä. Tietysti kuvasta tulee näyttävämpi, mutta potentiaalista ostajaa se johtaa harhaan.
Virpi

Post by Virpi » Mon May 22, 2006 14:26

Kiitos Outille kuvausjärjestelyjenkin kuvaamisesta. Jälleen huomasi, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Valokuvaajat taistelevat, pitäisikö korut kuvata tummalla taustalla, mutta harvoin korut näyttävät siten täyden loistonsa.

Olen kikkaillut sekä makro- että standardisäädöillä, salamalla ja ilman. Vaikka kamerassani on hyvä kuvavakain, olen käyttänyt pientä tripodia ja itselaukaisinta välttääkseni pahimmat tärähdykset.
Porkkana

Post by Porkkana » Tue May 23, 2006 15:37

Eowyn wrote:Tuolla mun tekniikalla saa kyllä ihan kelvollisia kuvia, joskin itse toivoisin, että osaisin ottaa jotenkin valokuvauksellisesti kauniimpia... pitäisi olla sitten jotain muutakin rekvisiittaa (kiviä, kasveja, jotain) niissä kuvissa tuomassa elävyyttä niihin... :roll:
....mitäpäs jos otat korut kainaloon ja viet ne ulos luontoon ....sen sijaan että rahtaisit kiviä ja muuta rekvisiittaa kotiin.
....sen mitä olen joutunut ulkona kuvaamaan ....niin ah tuo luonnonvalo on sitten niin ihana asia. tuo värit yms oikein. ....esim sorakuopat on aika 'kuvauksellisia' paikkoja ....tai sitten rantahietikot/kivikot.... :D
--Art is not about thinking something up. It is the opposite - getting something down.--

www.vumanart.com
miskise
aloittelee siemenhelmillä

Post by miskise » Wed May 31, 2006 10:33

Yksi vinkki.

Jos teillä on kotona kirkasvalolamppua niin käyttäkää sitä! Varsinkin jos kuvaatte illalla auringon jo laskettua!
Post Reply