Mikä koruilussa harmittaa...

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Rauni
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Mikä koruilussa harmittaa...

Post by Rauni » Sun Oct 05, 2008 11:30

Mua harmittaa se, kun teen korun, johon olen laittanut itseäni, omia tunteitani, aikaani jne. niin joku haluaa muuttaa niitä. Eli mulla on yksi tuttu, joka ostaa korujani, niin hänelle ei kelpaa se alkuperäinen koru. Hän haluaa muuttaa sitä, vedoten siihen, miten idearikas ja luova itse on.

Erään korun tarina oli sellainen, että hän ihastui siihen ja osti sen. Muutaman päivän päästä soi puhelin, ja hän haluaa siihen sitä ja sitä, ja haluaa korun pidemmäksi ja näin tapahtuu, joten hän on tyytyväinen. Muutaman päivän päästä soi taas puhelin, ja hän haluaa korun sittenkn saman pituiseksi mitä se ensiksi oli, mutta samoilla helmillä ja säätöketjulla. Hukkaan menee kiinnityshelmiä, päällyshelmiä, vaijeria, hopealankaa jne. vaikkakin hän maksaa nämä muutokset itse.

Asia on tietysti erikseen silloin, kun alusta asti suunnittelemme yhdessä millaisen korun hän haluaa. Mutta itseäni ainakin harmittaa se, että ne valmiit eivät kelpaakaan sellaisenaan kun ovat, että muutoksia on tehtävä ja alkuperäinen idea kärsii. Joskus tekee mieleni sanoa, että rouva on hyvä ja tekee korunsa itse. Joskus on todella vaikeaa pitää toista tyytyväisenä.
Last edited by Rauni on Sun Oct 05, 2008 13:01, edited 1 time in total.
Raiisa

Post by Raiisa » Sun Oct 05, 2008 12:11

Monikin asia :mrgreen: , mutta eniten se, kun saan jonkun idean, niin en varmasti saa helmiä vääntymään siihen malliin niinkuin pitäisi, enkä ainakaan ensimmäisellä yrittämällä jos vielä tois.. eikun siis kolmannellakaan yrittämällä. Eli lankaa kuluu, välillä ei millään jaksa purkaa eli sellaisia omituisia helmisykkyröitä joka paikassa. Toinen juttu, aika usein ei omista varastoista löydy juuri sitten sopivan värisiä helmiä :roll: , tehdään siis tilaus ja tietysti mukaan tarttuu aina jotain muutakin :roll:
Image
Rauni

Post by Rauni » Sun Oct 05, 2008 12:15

Raiisa wrote:Monikin asia :mrgreen: , mutta eniten se, kun saan jonkun idean, niin en varmasti saa helmiä vääntymään siihen malliin niinkuin pitäisi, enkä ainakaan ensimmäisellä yrittämällä jos vielä tois.. eikun siis kolmannellakaan yrittämällä. Eli lankaa kuluu, välillä ei millään jaksa purkaa eli sellaisia omituisia helmisykkyröitä joka paikassa. Toinen juttu, aika usein ei omista varastoista löydy juuri sitten sopivan värisiä helmiä :roll: , tehdään siis tilaus ja tietysti mukaan tarttuu aina jotain muutakin :roll:
Kuullostaapa tutulta :wink: Mulla on sellainen pussi, jossa on näitä omituisia helmisykeröitä :D Ei niitä edes malta purkaa, niin mielenkiintoisia no ovat :lol: Voitaisiin tehdä sellainen galleria, jossa olisi näytillä näitä outoja helmisykeröitä ja yritelmiä :wink:
kompiainen

Post by kompiainen » Sun Oct 05, 2008 12:34

Oi että se sun ystäväsi. :( Suututtaa sun puolesta. Otat kylmästi vaan tarvikkeista hinta ja vähän vaivanpalkkaa korjauksesta. Tai käsket korjata itse.

Mullakin on helmisykkyröitä. Yksi HOPEINEN daavidin tähti (harmittaa entiten, sisältää metreittäin lankaa...), hopeasta sulatettu riipus (ihan kamala myttyrä, jonka Raunikin on tavannut) jnejne.

Ja se mikä harmittaa on se, kun ei saa itsestään mitään uutta irti. Tuntuu, että junnaa paikoillaan, eikä opi mitään uutta. Ei ole aikaa, työkaluja, taiitoa jne. Niin ja se tietysti harmittaa, kun välillä tuntee olonsa hyväksikäytetyksi. Se on kyllä oma vika, että antaa tilaajan hyppyyttää itseään. Muutetaan, palautetaan, vaihdetaan, palautetaan ja muutetaan vielä pikkuisen. Onneksi näitä on "uran" varrelle sattunut vain yksi.

Ja sitten on niitä päiviä, että harmittaa ihan kaikki!
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Sundance

Post by Sundance » Sun Oct 05, 2008 14:55

Mulla kävi vähän niinkun Raunilla, tilattiin tietynmittanen koru, siis tein kaulakorun ,suunniteltiin yhdessä tilaajan kanssa se, valittiin yhdessä helmet mitä siihen tulee ,lukkoineen päivineen....
No, tilaaja käytti korua jo, ja sitten tulikin ilmoitus,tarviis hiukka lyhentää. tää onkin liian pitkä, ja hitto soikoon, mä olin tehnyt sen tarkan mitan mukaan, sitä nimittäin mitattiin moneen kertaan.
Ei ollut kivaa kun sitten sen lyhensin myöhemmin, mun mielestä koru menetti jotakin olennaista siinä lyhennyksessä, vaikka tilaaja olikin sitten tyytyväinen.

Siksi päätinkin vetää tiukan linjan siihen että jos koru tilataan tietyn mittaisena, mä en sitä enää lähde muuttamaan, vaan se pitää mitä mittaus-ja tilaushetkellä on sovittu. Oli eka ja viimenen kerta kun suostun "veivaamaan " tilaajan oikkujen takia.
Vaikuttaa kenties tylylle, mutta oikeesti en kerkeis kohta muuta tekeen jos lähtisin tohon aina mukaan. Oli eka ja ainoa mitä tän mun "urani " aikana on näin käynyt.... :evil:

Ja kyllä joskus tulee hetkiä jolloin "päässä on pelkkää tyhjää " , pyörität helmiä käsissäs ja ne ei vaan juttele..... sillon pistän helmet jemmaan, ja annan ajatuksen pulputa rauhassa. kyllä se sieltä se idea tulee kun ei pakota itteään tekemään väkisin jotain juttua. Mulle sopivin tapa tehdä koruja on se että idea muhii tovin...... :raaps:
Regina

Post by Regina » Sun Oct 05, 2008 15:27

Musta ei vaikuta ainakaan tylylle kieltäytyä muuttamasta valmista korua. Kyllä voin kuvitella että pännii jos tilaaja ei olekaan tyytyväinen.

Mua ärsyttää se että en osaa tehdä kaikkia juttuja vaikka kuinka tekisin ohjeen mukaan niin ei onnistu. Sitten siinä käämit kärähtää ja tavarat lentää...

Mun parhaat korut tulee tehtyä silloin kun alkaa vaan tehdä jotain.
Tinjami

Post by Tinjami » Sun Oct 05, 2008 15:43

Mua ärsyttää se kun tulee joku hieno visio, mutta aina puuttuu jotain. Jos ei materiaaleja, niin sit taito tai aika. :roll: :evil:

Ja se, kun usein niistä hienoista ideoista ei tule pätkääkään sen näköisiä kuin olin kuvitellut... :?

Ja suurin ärsytys on aivojen vajaatoiminta eli ideoiden puuttuminen. Materiaaleja on vaikka sikojen syödä, mut mitä ihmettä niistä tekisi... :raaps: :shake:
Ei, en ole hidas.
Olen kroonisesti myöhässä...
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Sun Oct 05, 2008 15:45

Mua ärsyttää oma itteni, kun pitää olla NIIN vaativa ja pikkutarkka perfektionisti, että usein hommat kaatuu siis omaan itteeni :oops:

Ja, kuten Tinjami sanoi, joku palikka aina puuttuu, eikä sitten hommista tosiaan tule mitään...
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
mustikkainen

Post by mustikkainen » Sun Oct 05, 2008 16:04

Minua ärsyttää itsessäni se, että en osaa tehdä päätöksiä nopeasti. Yleensä idean tai esim. väri / materiaali yhdistelmän täytyy muhia pari päivää.
just bead it.
Rauni

Post by Rauni » Sun Oct 05, 2008 16:10

Aika monella tuntuu olevan samansuuntaisia kokemuksia tilaajien suhteen. En minäkään vaadi vaihtamaan brodeerausta pyyhkeeseen, mikäli edellisen langan värit ovat väärät tms. tai keksin, että en haluakaan sitä kuvaa. Ehkä itsekin otan sellaisen kannan, että valmista korua ei enää muuteta. Joku lukon vaihto isompaan on eri asia, jos kyseessä on vanhempi rouvashenkilö ja hänen sormet ovat liian kankeat tai ei näe kunnolla.

Tämä tuttavani otti yhden korun kotiinsa, että saa sitä sitten vertailla saman sävyisten puseroidensa kanssa, että minkä kanssa se sopii ja otetaanko rusetit pois vai ei. Rusetit on organtza nauhaa ja ne on liimattu koruun aika pysyvästi. Toivottavasti se ei ole leikannut niitä, niin ku eka meinas.

Mulla on kanssa sama juttu, että näkee, keksii, löytää tms. hyvän idean, niin sitten ei olekaan materiaaleja sitä varten tai loppuu kesken . Se kyllä pistää pännimään.
blueberry wrote:Minua ärsyttää itsessäni se, että en osaa tehdä päätöksiä nopeasti. Yleensä idean tai esim. väri / materiaali yhdistelmän täytyy muhia pari päivää.
Eikös hyvin suunniteltu työ ole puoliksi tehty :D
millie
suunnittelee Balin-matkaa

Post by millie » Sun Oct 05, 2008 17:55

Mua kans ärsyttää ihan hirveesti se, kun aina tuntuu et joku pala puuttuu.. Tosin sittenhän voi aina tilata lisää :lol:

Toinen, mikä ärsyttää on se, että ei vain ole aikaa toteuttaa kaikkea, mitä haluaisi.. Välillä ideoita pukkaa hirveetä vauhtia, mutta aika ei riitä, ja sitten ne jäävät paperilla pölyttymään.. Ja kun sitä aikaa olis, niin ne odottaneet ideat tuntuvat todella typeriltä, ihmettelen, että mitä oikein ajattelin? :roll: Tällä tavalla hirveän moni, ehkä ihan hyväkin koru jää sitten valmistumatta.

Ja taidon puute iskee välillä tosi kovasti :wall:
patina

Post by patina » Sun Oct 05, 2008 18:16

Onpas tutun kuuloisia juttuja... voi yhtyä kaikkiin edellisiin ja lisätä vielä, että koen suurta turhautuneisuutta ja ärtymystä silloin, kun pää on täynnä ideoita, mutta ei ole materiaaleja niitä toteuttaa... ja kun yrittää niitä sitten piirtää muistiin myöhempää ajankohtaa varten, ei saa piirrettyä sellaisia kuvia, että tajuais, millainen se idea, jonka kuukausia sitten piirsit, oikeasti oli... :lol:
Maasta se pienikin ponnistaa...
Rauni

Post by Rauni » Sun Oct 05, 2008 18:18

mua turhauttaa se, kun alkaa tekeen, ja sitten menee jokin pieleen; lanka katkeaa, helmet on pitkin lattiaa, työkalut kateissa, ja eikä edes ole kaikkea mitä tarvitsee. Toinen mikä harmittaa on, kun illalla tulee idea ja alkaa sitä tekemään, ja sitten kello onkin jo niin paljon, että tarttee mennä nukkumaan ja eikä malttais jättää sitä helmipuuhaa kesken.
Jonnuska
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Jonnuska » Sun Oct 05, 2008 18:21

Harmittaa se, että saan ideoita koruihin eikä tietenkään Juuri niihin ole materiaaleja. Kun tilaamisen aika koittaa on ihan tyhjä pää ja menee päiviä ennenkuin saa jotain järkevää ostoslistaa tehtyä :lol: . Ja se myös vähän harmittaa että rahaa palaa paljon kun yksinään tilailee ulkomailta.
Mimme

Post by Mimme » Sun Oct 05, 2008 18:25

Mua harmittaa se KUN VAAN EN OSAA!!

Ärgh.
Post Reply