Mikä koruilussa harmittaa...

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Jorisa
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Mikä koruilussa harmittaa...

Post by Jorisa » Mon May 18, 2009 12:48

peikon kirjotuksessa on perää.

mä vihaan markkinointia vaikka osaan sen vaikka unissani. Oon ite kaupassa töissä ja tykkään työstäni, siis laittaa tavaroita esille ja perusmyyjän työstä, olla sellanen ns. näkymätön myyjä, mutta kuitenkin tarpeellinen.

Siks mä oon vakavasti harkinnu oman kaupankin perustamista, koska mun tuotteilleni on kuitenkin kysyntää, mutta mä vihaan sitä pakkotyrkyttämistä, josta hyöty tulee mulle. Kaikki mistä hyöty ei tuu mulle, mutta tekemisen iloa saan, on mulle jees.

Tajuuks kukaan mitä mä yritän täs selittää? :lol: :lol: :lol:
Porukassa, mutta yksin.
Piritta

Post by Piritta » Mon May 18, 2009 13:03

Mä ainakin mielestäni tajusin, mistä Jorisa puhuu ja mulla on ihan sama vika, että omiaan on niin vaikea mainostaa. On myös vaikea suhtautua kehuihin ja siihen kun kysytään, "että voisitko tehdä mullekin jonkun ihanan korun" Ja mä vastaan, että "voisin..." ja samalla mietin, että en ole varma tuleeks siitä ihana, että älä sit pety... :shock:

Mun onni on ollut tämä työpaikka ja vaikka miesvaltainen onkin, niin täällä sana on kulkenut tosi hyvin ja myös nuo miehet on vaimoilleen ostaneet koruja. Toinen onneni on ollut pari kaveria, jotka myisivät vaikka mummonsa ja mun korut siinä samalla. He ovat kovasti myymässä korujani kaikille ja heidän kauttaan onkin poikinut paljon tilauksia. Yksi ystäväni on graafinen suunnitelija ja tekee mulle parhaillaan kotisivuja :)

Itse olen huomannut, että tosi perusjutut menee hyvin ja sit kysytään jos halutaan jotain erikoisempaa. Niin kauniita kun jotkut uniikkikorut onkin, niin niillä ei välttämättä ole ihmisille kovin paljon käyttöä ja siksi niiden ostaminen mietityttää. Mutta siis ihan perusarkikorut on ainakin mulla olleet ne kaikista suosituimmat.

Mutta koska tämä on harmistusketju, niin se harmittaa, että mulla on kokoajan lukot loppu kun en raaski tilata kerralla kuin hetken tarpeisiin. Tilauksia on sen verran, että nekin lukot menee tosi nopsaan ja sitten ei olekaan taas materiaalia tehdä koruja esittelyyn ja varastoon (sitäkin kun pitäis alkaa tekeen, kun kerta kotisivutkin tulee...) Ja kun en käytä kun hopeaa, niin nuo lukot maksaa ihan kohtuullisen paljon... :grrr:
kompiainen

Post by kompiainen » Mon May 18, 2009 19:57

Tai sitten sulla murjo on samallalailla kuin mulla. Mun työkaverit ei ole kiinnostuneet ostamaan korujani. Tai yksi entinen työkaveri on fani ja yksi nykyisistä omistaa lukuisia kappaleita, mutta muita ei kiinnosta. Ja se heille suotakoon. Eihän kaikki voi tykätä samasta kuin minä. Kovasti kannustavat ja ihailevat, mutta kauppa ei käy. Jos sä olet väärässä paikassa koruinesi? Kokeile äitin/tuttavan/ystävän työpaikkaa ja käy niin kuin minulle, että tappelevat koruistasi.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Henna » Tue May 19, 2009 23:38

haimari wrote:Sitten on toinen näkökulma, jonka totesin jo vuosia sitten. Jotkut ihmiset luulevat, että harrastelija "rikastuu " liikaa
myymällä töitään tai osaamistaan. Ei välttämättä ymmärretä, että harrastetuotteiden myymisen takana on pitää hengissä omaa harrastustaan...
Hih, tää on niin totta. Oon ollut kolme kertaa yksissä joulumyyjäisissä myymässä ja siellä saa kyllä välillä kuulla mitä huvittavimpia kommentteja. Siis tyyliin "kyllä sä teet tällä varmaan hyvät rahat" ja "oletko ajatellut että elättäisit tällä itsesi". Just. Mä saatan tienata kolmessa tunnissa ihan ok summan, mutta ihmiset tuntuvat unohtavan että ensinnäkin sen "kolmen tunnin palkan" takana on kymmeniä tunteja työtä ja toiseksi sen että se "palkkapäivä" on tällä harrastajalla ainakin tasan kerran vuodessa. Tai no, ehkä pari jos vien korut joskus työpaikalle. Mutta ei se myynti siellä ole tietenkään mitään myyjäistasoa. Että aika kapoista leipää näillä resursseilla tienattaisiin :mrgreen:
Tinjami

Post by Tinjami » Fri May 22, 2009 23:05

Apulaiset. Hitto sentään. Kun yhden saa häädettyä pois jaloista, niin toinen on jo sotkenut puolet tavaroista.

Kuten esim näin:

Image

Näin meillä punotaan Piinaa... :roll:
Ei, en ole hidas.
Olen kroonisesti myöhässä...
marjis

Post by marjis » Fri May 22, 2009 23:07

Iih! Ihana apulainen sulla! :ooh:
You can bead the feeling. Image
Rauni

Post by Rauni » Sun May 24, 2009 20:11

Tinjami, tuttu tunne :D Meidän kisuli pudottelee kaiken mahdollisen, jos sitä ei huomioida tai muuten vain haluaa olla mukana :lol:
Tiuski
löytänyt aidot helmet

Post by Tiuski » Sun May 24, 2009 20:47

Minua vitut... harmittaa tällä hetkellä tullin määrien selvittämisen hankaluus :wall:
Motivaatio on sitä, että unelmien ylle vedetään työhaalarit. -Parkes Robinson
Sassenach

Post by Sassenach » Sun May 24, 2009 23:50

Ota keskimäärin 3,5% niin et ole kaukana! Täsmällisetkin saat, kunhan tässä keritään!
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
anzu

Post by anzu » Mon May 25, 2009 12:15

Nyt mua alkanu nyppimää ihmiset jotka haluu sen ja sen ja sen värisen ja tyylisen korun. Sitte ne ensin kyselee kaiken maan materiaaleista ja hinnoista. Sanon etten pysty sanoo hintaa ennenku on päätetty materiaalit, no ne sitte kahtelee esim. netissä mun korujen kuvia ja sanoo että haluun materiaali x ja materiaali b. Tietty koko setti, korvikset, rannekoru ja kaulakoru. No sitte laskeskelen hinnan, niin tättärää! Ihmisestä ei kuulukkaa enää mitää, no kyselen sitte viikon päästä perää, ihan piruutta, ku arvasin jo siin vaiheessa ku sanon hinnan ettei siitä kuulu mitää, että eikä ookkaa enää koruille tarvetta. Ei kuulu vieläkää vastausta. No kyselen piruutta uudestaa viikon päästä, ei kuulu sittenkää vastausta. No sitte annan asian olla, mutta paneeha tuo kyrpimää ku esittelet ja kirjottelet materiaaleista ummet ja lammet ja sitte onki liian kallis, ku pitäs saaha samaan hintaa ku nää vitun rihkama korut anttilassa! :grrr:
-anzu
Nunnuli

Post by Nunnuli » Mon May 25, 2009 12:37

No vähän saman oloisia harmituksia kuin Katjuskalla. Mua harmittaa kun multa kysytään, että mitä tuollainen koru maksaisi kun sulla on nyt päällä. Ensinnäkin.. ei sellaista korua voi tehdä kun teen vain yhden ja kopiota ei tule. Sitten.. materiaalit... yleensä koru, joka mulla silloin on päällä on joku sellainen, jonka materiaaleja ei voi mistään tilata tai jos voi, tilauskulut on kohtuuttomat vain sitä yhtä korua varten. Kun sanon, että riippuu materiaaleista, niin ne sanoo, että tuollaisia kun sulla ja jos sanon, että tätä ja tätä palikkaa ei voi saada tai jos sellaisen haluaa, joutuu maksamaan postikulutkin itse ja sitä ei tajuta tiettykään. Sitten ne sanoo, että jotain vastaavaa, niin sanon taas, että riippuu sitten siitä materiaalista. Esim nyt viikonloppuna mulla oli päällä keshihelmihässäkkä, jossa oli siis rannekorussa jo toista sataa pikku keshiä plus korviksissa myös ja kaulakorussa niitä isoja. Sanoin, että pelkät materiaalit on siinä satasen. Hiukan liioittelin kyllä, mutta kyllä ne helmet maksoi sen 60€ ja siihen hopeat päälle.. mm. pikkutikkuja n. 150 kpl + muut hopeat ja helmet, niin ei se kaukana ole. Sitten sanoin, että pelkän rannekorun tekemiseen meni n 10 tuntia, että laske se siihen 100€:n materiaalikuluihin päälle. Sanoin kyllä myös, että en lähde vieraalle tekemään tällaista korua, koska työmäärä on niin iso, ettei mulla ole a) mielenkiintoa b) mitään järkeä, koska kukaan ei maksa siitä työmäärästä sitä mitä kuuluisi. Mamma tuhahti ja lähti menemään. Siis.. mä en OIKEESTI tee korua kellekään, jonka tekemiseen menee 10 tuntia. En edes äidille tai parhaalle kaverilleni. Tunnin työ tuntuu joskus jo ihan ylivoimaiselta kun sitä ei saa tehdä itselle. Ammattilaiset on sitten asia erikseen. Minä teen omaksi ilokseni.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Henna » Mon May 25, 2009 15:29

Niinpä. Mulla oli yhteen aikaan jatkuvasti kädessä sellainen liki 5 senttiä leveä peyote-rannekoru, jota tuhersin aikanaan tuntikaupalla, varmaan liki 20 tuntia. Se oli koruja myydessä tosi huono koruvaitoehto, kun kaikki kyseli että onko sulla tuollaisia ja mitä maksaa. Kerroin aina auliisti, että materiaalit eivät maksa kuin ehkä 5 euroa, mutta työpalkkaa tulisi sitten "vähän" enemmän päälle. Ei kukaan sitten tuntimäärän kuultuaan enää ollutkaan niin kiinnostunut :roll: Mutta mistäpä ne tavikset (siis helmeilyn suhteen tavikset) voisivat tajuta... että koruun menee materiaalin lisäksi aikaa ja että materiaalit voivat olla kovin kovin eri hintaisia.
nekka

Post by nekka » Mon May 25, 2009 17:19

Henna wrote:...ja että materiaalit voivat olla kovin kovin eri hintaisia.
Tähän minä olen törmännyt useasti !

Tällä hetkellä mua harmittaa vietävästi se, että korujumi on takana, pää täynnä ideoita mutta käsi ihan p-askana... :'(

Moniko teistä muuten potee luopumisen tuskaa kaikista tekemistään koruista..? Mulla se on välillä ihan mahdotonta..kuin lapsistaan joutuisi luopumaan.. :lol:
Last edited by nekka on Tue Jun 30, 2009 14:57, edited 1 time in total.
@nia

Post by @nia » Mon May 25, 2009 19:38

nekka wrote:Moniko teistä muuten potee luopumisen tuskaa kaikista tekemistään koruista..? Mulla se on välillä ihan mahdotonta..kuin lapsistaan joutuisi luopumaan.. :lol:
Minä en ehdi tehdä koruja yleiseen myyntiin. Lahjoiksi kylläkin. Melkein aina tunnen tai ainakin tiedän lahjan saajan. Tyttäreni on lahjonut koko ystäväpiirinsä ja jotkut jo moneen, moneen kertaan. Kun teen korua lahjaksi, joko itse antaen tai muuten, ajattelen korua tehdessäni lahjan saajaa niin intensiivisesti, että koru ei oikeastaan ole koskaan ollut minun - käymässä vaan. En ole 'joutunut' tekemään kenellekään sellaista korua, että olisin sen halunut itse pitää, ja voisinhan tiukan paikan tullen tehdä (jos vaan tarvikkeita on) itselleni samanlaisen. Tunteeni olisi varmasti eri, jos tekisin koruja hartaudella ja sitten myisin ventovieraille. Josko sellainenkin päivä joskus koittaa, palannen tänne itkemään - joko ilosta, että joku ostaa, tai luopumisen tuskasta :wink:.
- @nia -
Rauni

Post by Rauni » Mon May 25, 2009 23:35

nekka wrote:Moniko teistä muuten potee luopumisen tuskaa kaikista tekemistään koruista..? Mulla se on välillä ihan mahdotonta..kuin lapsistaan joutuisi luopumaan.. :lol:
No, minä poden vastaavanlaisia tunteita. Enpä olisi millään halunnut luopua tästä korusta Ihmiset ovat hauskoja myös siinä, että he lohduttavat sanomalla: "kyllä sinä osaat tehdä samanlaisen tilalle" :D
Post Reply