Mikä koruilussa harmittaa...

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

mps
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Re: Mikä koruilussa harmittaa...

Post by mps » Tue Mar 16, 2010 12:32

Joo, eihän se korujen(tai vaatteiden tai...) kopioiminen/matkiminen aina laitonta ole, mutta järjen köyhyyttä ja mielikuvituksen puutetta... Sitä vaan yritin sanoakin, että julkaisemalla kuvan esim korusta, ottaa riskin että sitä kopioidaan. Nuo kuva "varkaudet" onkin sitten jo eri juttu.
Hieman huvitti tässä taannoin kun joku jossain(en muista enää missä ja kuka) esitteli koruaan ja kertoi keksineensä jotain "ihan uutta, tätä ei ole vielä kukaan tehnyt". Joopa, mulla on ollut vastaavanlainen koru käytössä jo aikoja.
Mari
Piritta
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Piritta » Tue Mar 16, 2010 13:01

Tästä korujen "kopioimisesta" on ollut muistaakseni ihan oma ketju ja itse olen kyllä sitä mieltä, että näin harrastelijatasolla (kun tekninen toteutus on rajallinen) mitään kovin uutta ja innovatiivista harva pystyy kehittämään. Toki olis fiksua mainita jos on ottanut idean suoraan joltakin, mutta sekin on saattanut "kopioida" idean jostakin mainitsematta siitä. Multa on kysytty ihan suoraan kuinka olen jotkut asiat tehnyt ja olen kertonut, sillä en usko tämän olevan mitään ihan rakettitiedettä. Jos joku jossain Inarissa haluaa tehdä samanlaisen korun kuin itse olen tehnyt, niin ei se mun "markkinoille" ihan heti ole tulossa :)
mps
suunnittelee Balin-matkaa

Post by mps » Tue Mar 16, 2010 13:26

Suora kopioiminen on mun mielestä tökeröä, mutta ideoitahan ottaa aina mukaansa tahallisesti ja tahtomattaan. Hyvä esimerkki idean ottamisesta on mielestäni se kun näin kerran tv:ssä pikku pojalla paidan jossa oli mieletön kotka printti. Nyt se kotka on mun kassissa aplikoituna ja kirjottuna. Ja näitä kahta ei kyllä hyvällä tahdollakaan tunnista samaksi. Mutta idea lähti siitä paidasta.
Ja tosiaan kotikonstein noita koruja on madoton tehdä kovin erikoisesti. esim hopealangasta tehtyjä ketjuja ja kiviä voi yhdistellä monin tavoin, mutta ei sentään lopputtomiin...
Vähän sama kuin se, että kaikki mahdolliset nuotti parit on jokeksitty. Niitä vaan täytyy sitten varioiden liittää toisiin, että musa kuulostais omalta. Ymmärsiköhän kukaan???
Mari
Solum
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Solum » Tue Mar 16, 2010 17:02

Offtopikkiahan tämä vielä on, mutta olen usein huomannut ainakin tekeväni vähän samantyyppisiä koruja kuin useilla muilla foorumilaisilla. En silti ole ottanut mallia keneltäkään vaan olen toteuttanut korun, jonka olen hahmotellut päässäni. Koen kuitenkin korun olevan täysin omaa käsialaani ja tyyliäni, vaikka jollakin toisella saattaisi olla hieman samantyyppinen koru. Kuitenkin aika moni meistä käyttää samoja helmiä, kiviä ja muita "rakennuspalikoita". Eiköhän näistä väkipakollakin siis synny samantyyppisiä ideoita ja toteutuksia. :)

Mutta taas itte topikkiin..

Minua harmittaa tässä koruilussa se, että tulee ostettua kaikkea ihanaa eikä raaski sitten käyttää. Nytkin pyörittelen helminauhoja käsissäni ja haluaisin tehdä niille vaikka ja mitä, mutta toisaalta haluaisin ne tuollaisenaankin käyttööni. Ja harmittaa jo nyt, että en kuitenkaan löydä tismalleen samanlaisia, että voisin useamman idean samoista helmista toteuttaa :cry:
anzu

Post by anzu » Tue Mar 16, 2010 17:27

Tarkennetaan viel tähä että matkiminen/kopiointi koruissa tarkoittaa sitä että samoista materiaaleista ja just samalla helmijärjestyksellä tekee korun seuraavalla viikolla :huh: Ei semmoset samankaltaset korut mua haittoo, se on ihan ymmärrettävää, mutta tuo musta on kamalaa!

Sitte noista kuvista, vaikka niihin läimäsis minkälaisen nimen tahansa, niin näyttää parhaat pöllivän nimineen päivineen koko kuvan :grrr:
-anzu
Piritta

Post by Piritta » Tue Mar 16, 2010 17:45

No höh... eikö sitä vaan pitäis olla ylpeä, että on onnistunut tekemään niin upean korun, että joku matkii sen tismalleen samanlaiseksi ;) Mä en ole koskaan saanut ketään kiinni omien korujeni matkimisesta :cry:

No joo, onhan se vähän hassua, että vaikka idea miellyttää, niin miksi pitä tehdä täsmälleen samanlainen.
Virpi

Post by Virpi » Tue Mar 16, 2010 18:00

Valokuvaajille: muistakaa tallentaa kuvaan tietoja aiheesta, oma nimenne tekijäksi ja vielä suojaus. Tämä "fileinfo" (löytyy Photarista File - File info; CS4 versiossa esim. Author - Description - Keywords - Copyright status yms) jää monelta kopioijalta huomaamatta eli on perin helppo todistaa kuva omaksi, kun tietää laittaneensa sinne ko. tiedot. Samaan paikkaan tallentuu myös kameran tiedot eli kuvaushetki, säädöt ja millä napattu.

Harmistun tai pikemmin hämmennyn: kun olen tilannut useasti samasta paikasta ja saanut näytehelmiä enkä yhtäkkiä saakaan, jään aprikoimaan, onko tilaus liian pieni (mikähän se raja on) tai onko kauppa muuttanut käytäntöä eikä enää liitä kiitoksenä näytteitä uusista tuotteista. Hämmennyn myös laadusta: kuvittelen saavani priimaa ja sitten helmissä onkin kolhuja, naarmuja, koloja... ja luulin kuitenkin ostaneeni ykkösluokkaisia enkä sekundaa. Voin hyvin ostaa kakkoslaatua, jos se soveltuu tarkoitukseen (ja saan esim. kalotilla reiän viereisen kolon piiloon), mutta silloin tiedän etukäteen tilaavani muuta kuin parasta laatua. Ymmärrän, ettei myyjä voi nauhan jokaista helmeä tutkia suurennuslasilla, mutta yksittäisiä myytäessä en kehtaisi pakata viallisia. Olen kehno valittamaan ja lähettämään takaisin. Senkin olen joutunut tekemään, kun koko nauhassa oli noin kolme täydellistä ja loput tavalla tai toisella viallisia. Myyjän kunniaksi on sanottava, että vaihtoi mukisematta; harmi vaan, ettei korvaava ollut juurikaan palautettua kummoisempi.

Turhaudun, kun isoissakin mv-helmissä on niin ahdas reikä, että joudun viilaamaan jokaisen suuremmaksi saadakseni edes kohtuullisen hopealangan mahtumaan sisään. Aikaa menee monin kerroin enemmän kuin jos voisin vain pujotella helmet lankaan ja vääntää lenkit suitsait.
Othel

Post by Othel » Tue Mar 16, 2010 19:49

Kuvavarkaista: epäilen, että suurin osa on nuoria ihmisiä, joilla ei oikeasti ole tietoa tekijänoikeuksista. Netin kuvatulva on varmasti osaltaan hämärtänyt sitä, että valokuva on teos, jonka joku on tehnyt. Johonkin kansalaistaitoon tai kuvikseen tarvitaan tietoisku lapsille!

Virpillä on hyvä neuvo, tuota en ole tiennyt! Tarvitaanko aina Photoshop, jotta omistustekstin voi kuvan infoon lisätä?

Korun kopioijista: säälittäviähän yksi-yhteen-kopioijat ovat. Olen tehnyt muutamia julkaistuja koruohjeita, ja sattui n. vuosi sitten hauskasti, kun täällä foorumilla joku ehkä vielä harrastuksen alussa oleva tekijä esitteli ohjeellani tehdyn korun. Kertoi esimerkillisesti, että kyse on lehden ohjeesta. Olin jo sulkenut sivun, kun tajusin, että hitsit, sehän oli minun tekemäni ohje - niin eri näköinen oli lopputulos!

Paisuvista helmivarastoista: entä jos alettaisiin keräillä LP-levyjä... hevosia... adoptiolapsia... vanhoja autoja... jumbojettejä...? Tänään ei harmita!
anzu

Post by anzu » Tue Mar 16, 2010 21:15

Othel wrote: autoja...
Mää voin laittoo joku päivä päivä teille kuvan, siitä mihin johtaqa vitun moinen auton ostohimo :D Vaikkaki niistä osa on kilpakäyttöö, muttako ne harrasteautot on viel päälle :D
-anzu
anzu

Post by anzu » Wed Apr 14, 2010 10:10

Kylläpä ny nyppii, näin hienosti sanottuna :grrr:
Oon joskus kesällä tilannu Tällä 3240 Swarovskiei korvismateriaaleiksi. Tein viimein niistä korvikset ja aattelin pikkasen pyyhkästä kosteella sormen jälkii pois. Niin eiköhä "väri" kadonnu lähes kokonaa koko "napista", jäi vaan läikkiä sinne tänne ja tuonne. Mistää en oo tosin löytäny saisko noita kastella :grrr: :shokki: :sensuroitu: :grr: :'(
-anzu
muusa

Post by muusa » Thu Apr 15, 2010 13:21

Toi on kyllä aika erikoista. :huh: Ei oo mulla ainakaan swaroista koskaan lähteny väri. Onks noi ihan varmana aitoja swaroja?
Luulis, että se koko lasi on värjätty, eikä pintavärjätty... :aijaa:
Tosin en kauheasti tiedä lasin värjäyksestä, niin paha mennä sanomaan mitään.
anzu

Post by anzu » Thu Apr 15, 2010 13:26

muusa wrote:Toi on kyllä aika erikoista. :huh: Ei oo mulla ainakaan swaroista koskaan lähteny väri. Onks noi ihan varmana aitoja swaroja?
Luulis, että se koko lasi on värjätty, eikä pintavärjätty... :aijaa:
Tosin en kauheasti tiedä lasin värjäyksestä, niin paha mennä sanomaan mitään.
Image

Noissa siis on sellanen "peili/metalli" lätkä joka on jollain keinolla värjätty.. Käsittääkseni noi on ihan swaroi, mistä mää tiiä sellasina oon ainaki ostanu :grrr:
-anzu
Othel

Post by Othel » Fri Apr 16, 2010 20:40

Tuntuu uskomattomalta - tai huijaukselta! Kyllähän hyvänen aika helmet täytyy voida pestä.
Mandinka
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Mandinka » Mon Apr 19, 2010 0:21

Tätä ketjua on ollu hyvä lukea. Ihan alkutekijöissään koko harrastus, mutta jo useampi muiden mainitsema harmituksen aihe on koettu. Tässä sitä on taas ilta tuijotettu kaikenlaisia osia ja helmiä, kiviä, kuparia ja hopeaa.. eikä nupissa liikahda mikään. Hirvee vimma olis vaan päästä ostamaan lisää kaikkea ihanaa ja joutuu tosissaan tekemään töitä pysyäkseen poissa nettikaupoista. Alkaa ahistaa! Osteluvimmassa oon hankkinu työvälineitäkin välillä tuplasti.. no, jos se tästä. Tilipäivää ootellessa. :lol:
Bambi
hamstraa hopeahelmiä

Post by Bambi » Mon May 03, 2010 14:20

Minäkin kerron yhden jutun mikä harmitti. Tein serkku-tytölle valmistujaislahjaksi korusetin ja siihen kuului mm. rannekoru. Kun seuraavan kerran näin hänet niin tämä rannekoru oli hänellä nilkkakoruna mikä on sinäänsä ihan kivakin idea mutta kyllä sydäntä riipi kun tämä "nilkkakoru" oli aivan tiukilla ja lukko sekä välirenkaat oli vääntyneet ja menneet venytyksestä soikeiksi. Koru riitti juuri ja juuri hänen hennon nilkkansa ympärille. Huomautin asiasta ihan ystävällisesti ja ehdotin että lyhennetäänkö rannekorua vai haluaako hän nilkkakorun. Tein sitten rannekorun uusiksi mutta en ole hänen sen koommin nähnyt settiä kantavan. Tein sen vähän hänen valmistujaismekon mukaan ja hänen makunsa mukaan mutta ehkä ei sitten tärpännyt. Voisin laittaa setistä vaikka kuvan mutta en osaa edelleenkään laittaa kuvia tänne...

Mullekin on sattunut näitä "vääränpituinen ketju" juttuja muutenki. Tätini osti helmet valmiiksi ja tilasi ketjun joka ei missään nimessä saisi riittää kaksinkerroin kaulan ympäri mutta pitäisi olla kuitenkin pitkä. Lopputulos oli se että ketju tehtiin uusiksi juuri sellaisena kun sen ei alunperin pitänyt olla....Kannattaa ilman muuta alussa sopia tarkka pituus vaikka sitten mittanauhan kans kaulan ympäri sillä purkamisissa ja muutoksissa on iso työ...

Muita juttuja mitkä harmittaa on hopean ja korumetallien tummuminen sekä se että metallilanka katkeaa esim. helmieläimiä tehdessä tai viittä vaille kun koru on valmis...
Post Reply