Mikä koruilussa harmittaa...

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Killinger
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Mikä koruilussa harmittaa...

Post by Killinger » Thu Oct 07, 2010 11:44

Hyvä, jos mitään ei jäänyt hampaankoloon :) Näistäkin asioista on hyvä keskustella ja käsitellä eri näkökulmat. Jos (ja kun!) alan tekemään koruja "oikeista materiaaleista", ja kun olen mielestäni tarpeeksi kehittynyt, hintalaputkin ovat erilaisia, jos/kun niitä myyntiin asti koskaan päätyy. Aloitinkin jo eilen hinnoitteluketjun lukemisen, onneksi mulla ei ole mikään kiire keksiä hintoja koruilleni, vaan voin kaikessa rauhassa miettiä ja pähkäillä sopivimman laskukaavan itselleni ;)
rinsessa
löytänyt aidot helmet
Lasku: 5

Post by rinsessa » Sun Oct 31, 2010 10:02

Ai että sieppaa :evil: . Vein koruja työpaikalleni katsottavaksi/ostettavaksi. Olin hinnoitellut rannekorut 15-20e joissa käytän hopeaosia ja lukkoja ja hyvälaatuisia mv-helmiä tai kiviä. Niin yksi tulee ja sanoo, että ovat niin kalliita, jos olisivat halvempia, niin menisi kaupan, jos saisi 3kpl sillä 20 eurolla!! Että miksi en laske hintaa. Sanoin, että Glitteristä kyllä saa halvempia jos haluaa, mutta ei hopeaosilla. No onneksi osa kyllä osaa arvostaa käsityötä ja laadukkaita materiaaleja.
nekka
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by nekka » Sun Oct 31, 2010 11:30

:evil: Lähetä se ostamaan SNÖ.n paskakoruja ja naura sisäisesti !
anzu

Post by anzu » Sun Oct 31, 2010 21:34

rinsessa wrote:Ai että sieppaa :evil: . Vein koruja työpaikalleni katsottavaksi/ostettavaksi. Olin hinnoitellut rannekorut 15-20e joissa käytän hopeaosia ja lukkoja ja hyvälaatuisia mv-helmiä tai kiviä. Niin yksi tulee ja sanoo, että ovat niin kalliita, jos olisivat halvempia, niin menisi kaupan, jos saisi 3kpl sillä 20 eurolla!! Että miksi en laske hintaa. Sanoin, että Glitteristä kyllä saa halvempia jos haluaa, mutta ei hopeaosilla. No onneksi osa kyllä osaa arvostaa käsityötä ja laadukkaita materiaaleja.
Käske hypätä kaivoo tommosten!
-anzu
waterwoman

Post by waterwoman » Sat Nov 13, 2010 1:20

Mulla on kans 1 tuttava, joka käyttää pääasiassa rihkamakoruja. Hän sitten tilasi korvikset sisaruksilleen ja olin jo etukäteen kertonu mitä niistä haluan. No se oli hänelle ihan ok ja hän halusi sitten itsellee kaulakorun ja siihen sopivat korvikset.
Hakiessaan ei sitten ollut varautunut maksamaan kaulakorusta ja korviksista paljoakaan. No vaikka paljoakaan niistä en edes pyytänyt, niin sanoi ettei enää tän enempää minulta tilaa
:? Kaulakorut teen hopealangasta pätkä pätkältä ja vielä viilaan joka langan päät ja vääntelen ne muotoon ja sitten siihen eteen n 12cm mittaisen koruosuuden ja korvikset kaikkinensa 25 €. EI PAHA mun ja monen mielestä. Voisimpa sanoa, että alihintaan.
Nooh tämä samainen sai minulta kesällä käsikorun hopeasta ja mv helmistä vähän niinkun piristystä tuomaan eronsa takia. Näkisittepä sen korun tänäpäivänä... että ihan hyvä vaan ettei tilaa enempää :wink:
:)
Tätsä
löytänyt aidot helmet

Post by Tätsä » Sat Nov 13, 2010 12:43

Oi hyvää päivää... Nuita käsityön arvoa ymmärtämättömiä ihmisiä siis.

Tuttavapiiriin kuuluu näitä samaisia myös, joiden mielestä esimerkiksi hopeasta punottu kaulaketju tulisi saada alle 30€:lla. Jollekulle olenkin iskenyt veivin, sahan, pihdit ja hopean käteen, ja sanonut, että nämä saat kolmella kympillä. Ja lupaan opettaa ilmaiseksi ja kädestä pitäen. Heille ei koskaan sen jälkeen tosin tarvi tehdä yhtään mitään, mutta joskus pieni pirulainen iskee :oops:
mikael0k

Post by mikael0k » Sat Nov 13, 2010 13:44

peikko wrote:Myy Killinger siihen hintaan kuin sinulle sopii, sinähän ne korut teet.....kyllä nämä asiat on jokaisen itse päätettävä, eikä painostaminen/syyllistäminen ole mielestäni sopivaa (varsinkin kun taas toisissa ketjuissa sitten kauhistellaan joidenkin korkeita hintoja).
Olen samoilla linjoilla peikon kanssa. Jokaisen pitää itse hintansa päättää ja samalla päättää se millaisen voiton tuoteilleen haluaa. Aikoinaan meillä oli firmassa jalometallikorujen hinnoittelumenetelmä sellainen että kaikki käsintehdyt hopeakorut maksoivat mm. 20mk/g sisältäen hopean ja työpalkan veroineen. Kultakorut hinnoteltiin vastaavasti muistaakseni 200 mk/g (nykyään kullan hinnan nousun vuoksi tuo hinta ei olis mahdollinen). Hintoihin lisättiin siten tietysti kivet jos sellaisia käytettiin. Kivien hionta palkkio meni pääsääntöisesti siten että jaoimme kivet kovuuden mukaan hiontaluokkiin ja hinnoittelimme hionnan x mk/mm suurimman mitan mukaan. Esim kvartsin pyöröhionta 8x10 mm kivelle maksoi 10 mk. Kovempien kivien hionta oli sitten vähän enemmän markkoja / mm. Jos kivi oli meiltä, lisäksi tuli raakakiven hinta.
tephanis
suunnittelee Balin-matkaa

Post by tephanis » Tue Dec 21, 2010 15:44

Materiaalien loppuminen just silloin kun olis kamalasti ideoita! Ja helmet huutelee mulle ihan taukoomatta. Urp. Dislike. Eikä oo rahaa ostaa materiaaleja :(
Wyvern
lasihelmien lumoissa

Post by Wyvern » Tue Dec 21, 2010 18:06

Mua harmittaa, kun olisi upea idea, jonka haluaisi heti toteuttaa, mutta aina puuttuu jokin osa ja sitten korun synnytys kestää... :?

Ei auta sekään, että ostelee valmiiksi kaikkea kivaa, kun niille varmaan tulee käyttöä jossain vaiheessa. Joka kerta kuitenkin puuttuu se jokin mielettömän tärkeä osanen, jota ilman joutuisi tekemään kompromissin ja tietenkin koru menettäisi siinä paljon alkuperäisestä ideasta. Mutta jos et tingi toteutuksesta, joudut selaamaan läpi kaikki mahdolliset ihanat helmipuodit netissä, siinä hötäkässä haaviin tarttuu taas kaikkea kivaa, jolle ehkä joskus löytyy jotain käyttöä, ja lopulta kun pitkältä tuntuvan odotuksen jälkeen saat postissa tilaamasi, huomaat, ettei se sittenkään ole ihan sopivan värinen, kokoinen, mallinen tai ideasi muuten vaan mättää... :grrr: Että tällaista...
Hämis
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Hämis » Tue Dec 21, 2010 22:40

Melko usein se puuttuva osanen tuntuu itselläni olevan aika, työkalu tai työkalun valmistamiseen tarvittava aika tai työkalu tai....
Rogue
aloittelee siemenhelmillä

Post by Rogue » Thu Jan 13, 2011 21:16

Hopean hinnasta ei varmaan tarvitse enää edes valittaa, kun kaikki tietää miten taivaissa se nykyään on.

Mutta mä kun tykkään tehdä koruja ja pääosin itselle (kun ei noita tilaustöitä vielä hirveästi ole tullut) niin mua harmittaa kun mulla ei oikein ole tilaisuuksia käyttää korujani. Voi kun olis joku siisti toimistoduuni, jossa voisi noita ihanuuksia päivittäin pitää! Mutta kun työ on tehdasolosuhteissa tehtävää työtä, jossa korut on vain tiellä ja monesti ihan turvallisuusriskikin niin ei voi mitään. :( Ehkä mun on ruvettava aina herättyäni pukemaan korut päälleni ja laittaa takaisin laatikkoon kun lähden töihin :mrgreen:

Ja tunnen Wyvernin tuskan puuttuvien osien suhteen! Mullakin on kerääntynyt tässä vuosien suhteen melkoinen varasto helmiä ja korunosia, mutta miksi useinmiten tulee ideoita koruista joihin ei löydy jo valmiiksi osat. Ja mä en millään malttaisi maksaa postareita jostain parin helmen ostoksesta niin sitten tulee joko ostettua monella kympillä "kaikkea kivaa" tai sitten siirrettyä hankintaa myöhemmälle kun tulee tarvetta ostaa jotain muutakin. Ja yleensä käy niin, että siinä vaiheessa mä oon jo unohtanut että mitä piti alunperin tilata tai mihin koruun joku osa oli ajateltu.
petriina
hamstraa hopeahelmiä

Post by petriina » Mon Jan 17, 2011 14:11

Minua nyppii eniten se ettei ole kunnon tiloja missä harrastaa. :cry: Sohvan nurkassa tällä hetkellä väsäilen koruja mutta kun tarvikkeet sun muut osat tarvii aina kerätä nättiin pinoon että muutkin mahtuu sohvalle.
Joka kerta kun taas iskee koruilu into niin sitten pitää ettiä kaikki takaisin (ja yleensä jotkut pihdit onkin sitten jo hukassa) :roll:
Ja sekin harmittaa kun ei ole tiloja säilyttää helmirasioita. Niitä on kertynyt mukavat pinot tässä ajan saatossa (ja hamstraus innossa :oops: ) mutta missä niitä säilyttää????? :???: jos ne on pinossa niin luultavasti se on aina se alimmainen rasia mitä tarvii just nyt.
Ja tietysti harmittaa kun unohtaa jonkun kivan kaupan missä oli joku aika sitten kuolaamassa hienoja helmiä ja sitten ei muistakkaan et mikä kauppa se oli.
Ja ikuinen raha pula,,, ja sitä ja tätä ja tota,,, et kyl vaan paljon on mitkä harmittaa, mutta se että kun menen tuonne sohvan nurkkaan niin sitten se harmitus yleensä poistuu kun hiplailen aarteitani. :love:
waterwoman

Post by waterwoman » Sun Mar 13, 2011 21:42

Minua ottaa päähän, kun aina puuttuu pari/kolme senttiä lanka ja ketjutilauksistani.
Vihdoin laitoin palautetta jo asiasta firmaan.
waterwoman

Post by waterwoman » Mon Mar 14, 2011 23:48

Olenkohan ainoa, joka on huomannut että tilatuista hopealangoista uupuu settejä? Mitä pidempi tilaus, sen enemmän puuttui. Kertokaa onkohan tollanen normaalia käytäntöä?
rozalie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by rozalie » Tue Mar 15, 2011 0:13

Itselläni muutamassa hopealankatilauksessa oli sekä että. Eli toisesta uupui vähän ja toisessa taas oli vähän enemmän. Huvittavinta on, että kyseessä olivat ihan täysin eri kaupat. Saldona plusmiinusnolla, tosin metrini ovatkin olleet aika olemattomia.
Ahneella on .. ainakin paljon kiviä!
Post Reply