Mikä koruilussa harmittaa...

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

mps
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Re: Mikä koruilussa harmittaa...

Post by mps » Wed Sep 14, 2011 10:57

Mustat listat on kyllä vähän vaarallisia, itse en tykkää ajatuksesta. Koska ainahan voi sattua jotain odottamatonta. Itse jouduin odottamatta sairaalaan keväällä, ja silloin jäi moni asia hoitamatta. Onneksi koti väki hoiti pakolliset, mutta just jotkut kirppisostokset saattaisi hyvinkin jäädä hötäkässä hoitamatta ja sitten kotiuduttuaan ei välttämättä edes muista kaikkea. Onneksi itselläni ei jäänyt mitään maksuja hoitamatta, mutta moni asia jäi kyllä hoitamatta.
Tosi harmillinen kyllä tuo Pänisterin tilanne, koska kysehän ei selvästikään ole mistään tällaisesta.
Mari
Pänisteri
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Pänisteri » Wed Sep 14, 2011 20:24

Kiitos sympatioista :ooh: . Oma harmitus meni onneksi jo ohi, päätin kuitata tämän asian jo menneeksi, ja taas on niin monen ihanan helmettiläisen kanssa tullut juteltua, että oma sinisilmäinen uskoni ihmisten hyväntahtoisuuteen säilyköön 8) . Mää tiedän todellakin olevani monessa asiassa aivan liian kiltti, mutta toisaalta, niin tulen itseni kanssa juttuun paljon paremmin :lol: :lol: .
Harrastukset on väärät jos ei kaikki rahat mene...
anzu

Post by anzu » Sat Sep 17, 2011 11:28

Minusta taas mustatlistat on ihan jees, vaikkaki jos jolleki tapahtus yllättävä sairastuminen tai jotain vastaavaa ettei pääse nettiin tai ei pysty hoitaan asioita. Ku maailma on oikeita kusettajia täynnä ja sittehä sieltä mustalta listalta pääee pois, jos osaa selittää asiansa sen jäläkeen ku taas kykenee nettiin.

Mua taas ärsyttää suunnattomasti tuollaiset sinisilimäset ihimiset, jotka lähettää tavaraa toiselle vaikkei se oo maksanutkaan sitä. Varsinkaa jos ei tunne henkilöä etukäteen, koska olen huomannut että ihmiset on nykyään todella välinpitämättömiä ja varsinki perseaukisia istuu joka kannon nokassa. Hyvälle ystävälle tai tutulle voi tietenki lähettää etukäteen, koska silloin pitää(isi) olla luottamus molemmin puoleista. Tosin jos ei maksa, niin multa ei enää ikinä heru sympaatioita sitä tyyppiä kohtaa ja voi olla että kaveruuski loppuu ku seinää siihen yhteen kertaan. Riippuu tosin summasta, mutta esim. mulle on 20€ tosi iso raha, toisin ku monelle muulle..
-anzu
Piita

Post by Piita » Sun Sep 18, 2011 21:16

Nyt harmittaa muutama asiakas joiden jutuista jäi paska mieli. :roll:
Pakko avautua niin jos helpottas ärsytystä. Eka katteli meripihkakoruani, kysyi että onko aitoa, vastasin että "on, olen testannut, ostin helmet antiikkimessuilta purin korun, puhdistin helmet ja suunnittelin uuden korun johon lisäsin savukvartsia, tikerinsilmää ja hopeaa" Asiakkaan kommentti oli " ja sitten nostit hintaa reippaasti" :huh: Daa, miten muuten?! metri 10cm meripihkakoru jos maksaa 48€ ei mielestäni ole edes kallis. Sanoin että "jostainhan minunkin on palkkani saatava jos koruja työkseni teen" Ei ne helmet vaijeriin itsekseen mene. Hän vain kohautteli olkiaan ja lähti menemään. Tuo lausahdus tuli niin halveksivalla äänensävyllä että kyllä tuli paska fiilis.

Toinen taas halusi korut puoli-ilmaiseksi ja olisi vielä pitänyt kuskata kotiovelle... :huh:

Juu-u eli ei niin kiva messukeikka. Kulut sai katettua ja pikkusen plussalle mutta tuli kyllä niin ihme kommentteja ja kaikki oli kallista ja just sellasta mitä haettiin, ei ollut eikä viitsi tilata kun on niin vaivalloista. ( Mitähän vaivalloista on siinä että tilauksen voi tehdä siltä seisomalta kun kerran tarkkaan tietää mitä haluaa. Tilinumeronkin saa tai saa maksaa hetikin jos haluaa. maksun tultua koru postitetaan postilaatikkoon ja onhan se iso vaiva hakea se sieltä laatikosta! Eikä tilauksesta tehtynä maksa yhtään sen enempää kuin muut valmiit korut.
Nämä on vaan niitä sarjassamme jotain pitää sanoa ettei tule sellanen fiilis että ei vaan raski ostaa. :lol: Ne kaikki selitykset on niin kuultu... Ollaan just kierroksen alussa, tullaampa takaisin sitten tästä... :D Yleensä aina joku tuleekin mutta nyt ei kyllä yhtään ainutta.

Vali vali... :lol: Oli kyllä muutama ihanakin asiakas mutta miksi nuo negatiiviset jää aina päällimmäksi mieleen.
Välillä tää on niin tätä mutta välillä taas oikein mukavaakin ja menee hyvin. Tässäpä avautumista mitä messut huonoimmillaan on, niille jotka haikailee ja haaveilee suurista summista.
Niin ja nää messut oli Oulussa just äsken tulin kotiin. Ei tarvi toista kertaa noille messuille mennä. Kädentaitomessut on ihan toista, kalliimmat kyllä mutta väkeä paljon ja suurin osa kävijöistä ymmärtää ettei saa samaan hintaan kun halpaketjuista koruja.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Pänisteri

Post by Pänisteri » Mon Sep 19, 2011 19:44

Piita, ymmärrän harmituksesi. Messuilla aina suurin osa on hyvällä tuulella ja ostomielessä liikkeellä, mutta se muutama prosentti on liikkeellä narinamielellä. Erityisen hyvin ymmärrän harmituksen, jos arvostelu kohdistuu oman käden jälkeen millään tavalla. Jollain tavalla noihin käsitöihin pistää itsestään jotain, toisin kuin jos myy esimerkiksi pesusieniä... Tuo oli muuten toinen seikka, mikä käsityömessuja kiertäessä alkoi suunnattomasti ärsyttämään, puolet näytteilleasettajista oli jotain ihan muuta, pesusieni- tai lakritsikauppiaita.
Harrastukset on väärät jos ei kaikki rahat mene...
Iida
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Iida » Sun Nov 06, 2011 1:10

Argh, kyllä sapettaa! Nyt on kyllä pakko avautua kanssahelmeilijöille :D
Eräs naikkonen oli bongannut eräässä facebookin ryhmässä korumallini ja laittoikin sitten yksityisviestillä, että teenkö muunlaisia malleja ja häntä kiinnostaisi tilauskoru joululahjaksi kahdelle lapselleen. Noh, hajua ei ollut ollenkaan siitä, mitä oikein halutaan, muutakuin se että vaaleanpunaista ja ketjua. Aloin luonnollisesti suunnitella korua ja ehdottelinkin tuntikausia mallia, kokoa yms sekä selailin korukauppojen riipusvalikoimaa melkein kyllästymiseen asti, kunnes VIHDOIN löytyi soutamisen ja huopaamisen jälkeen kelpaavat. Suunnitteluprosessi oli muutenkin aika nyppivä erinäisistä syistä johtuen. Päästiin siis sopimukseen korusta ja sitten tuli maaginen hetki, hinnan kysyminen. Ilmoitin hinnaksi n.12e/per koru, ja lisäsin vielä perään, että voidaan myös neuvotella könttäsummasta. Tässä siis tekijänpalkkiota n. 6e, mikä ei ole mielestäni mitenkään huivaama summa, vaikka korumetallista yms vielä toistaiseksi koruni pusaan. Tämän jälkeen naisesta ei kuulunut hetkeen mitään, joten epäilykseni heräsivät. Sivuilla ollut korumallini maksoi n.9e ja täällä kotona jo manasin, että jo on, jos olettaa tuolla saavansa hänelle itselleen vartavasten mietityn korun. No tänään sitten kyselin vielä perään ja saamani viesti kuului näin "Joo sori, unohdin vasta sulle. Teen tämän tilauksen tosiaan tolle toiselle koruntekijälle, kun saan siltä halvemmalla. Kiitti sulle!". No tietenkin sen saa halvemmalla, kun koko koru on jo mietitty valmiiksi, että saa vain tehdä!! :grrr:

Tämä mietitty korumalli on siis melko peruskauraa, eli kyseessä ei ole ns. idean vieminen, mutta huhuh silti! On meitä moneen junaan!

Nyt tässä funtsin, että mitä ihmettä tuohon vastaan..
kompiainen

Post by kompiainen » Sun Nov 06, 2011 12:25

Voi aaaaaaaaaargh! Niin ärsyttävää.

Jännä ilmiö muuten. Olen itsekin tähän pari kertaa törmännyt. se oli ns. kilpailuttaminen. Pyydetään useampaa koruntekijää suunnittelemaan koru tietyin ehdoin (väri, materiaalit, riipus sellainen ja sellainen) ja kysytään hinta. Ja valitaan sitten se halvin. Onhan se ärsyttävää kun on aikaa ja energiaa uhrannut suunnittelemiseen ja lopulta sen melkeen saman tekee joku muu. Ärsyttäähän se, mutta minkäs teet.

Sun hinta oli halpa. Minä en varmaan olisi viitsinyt kaivaa tarvikkeita tuohon hintaan esille.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Iida

Post by Iida » Sun Nov 06, 2011 14:12

Sanoppa muuta!
Noh, täytyy kyllä todeta, että ei kyllä olisi ollut enää mitään kiinnostusta tyypille tehdäkään ;) Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Juu, minustakin hinta oli halpa, mutta ilmeisesti kyseessä oli kunnon tarjoushaukka. Jos kyseessä olisi ollut hippasenkaan isompitöisempi, esim. kokonaan helmistä yms, hinta olisi ollut ihan eri. Esim. siitä mainitsemastani 9e käsikorusta en tohdi enempää pyytää - se kun on hyvin tavallinen ja vähätöinen (papuketjua, isompi rengas lukonvastakappaleena, papukaijalukko ja korumetalli sydän) :)
Mimme

Post by Mimme » Sun Nov 06, 2011 14:38

Kannattaisko tuollaisessa tilanteessa ottaa se hinta esille heti alkuvaiheessa. Esim. kysyä millaista hintahaarukkaa asiakas on miettinyt vaikka verukkeella että tietää vähän millaisia materiaaleja ja miten paljon siihen koruun voi suunnitella.
Iida

Post by Iida » Sun Nov 06, 2011 19:32

Kyllä, olet oikeassa. Yleensä näin kyllä teenkin, mutta nyt jotenkin ajattelin, että katotaan matskut ensin, kun hintahaarukka nyt ei kuitenkaan hirveän laajaksi kasva. Hintapyynnön perään latoin vielä tiedustelun, että mitä hän on tästä mieltä & voidaan katsoa myös mahdollisesti jotain könttäsummaa. Noh, fiksumpi ens kerralla :roll:

Edit// Tuli juuri vastaus, että saa tilaamansa korut kaikki (3kpl) 9e hintaan ja antoi ymmärtää, että minä vedän ryöstöhintaa omistani. Ihan mielenkiinnostaki kiinnostaisi, kuka tuollaisella polkuhinnalla tekee, kun hädin tuskin kattaa matskuja ! :O Ihan harmittaa nykyisen tekijän puolesta, minä teen kyllä pelkillä matskukuluilla perhelle yms, mutta käsitääkseni sellaista asetelmaa ei tässä ole. Hieman kyllä nyppii tuommoinen yleisasenne, että koruntekijöillä on aikaa yllinkyllin ja me saamme suurinpiirtein maksaa tilaajalle, että saamme armollisesti tehdä korun hänelle :huh:

Noh onneksi niitä valopilkkujakin löytyy yllinkyllin, kompensoi hieman :love:
Kimallus
hamstraa hopeahelmiä

Post by Kimallus » Mon Dec 19, 2011 19:34

No onneksi muita nyppii nähtävästi tällä hetkellä osittain samat asiat kuin meikäläistäkin...

Kolmet pienimuotoiset myyjäiset on tullut kierrettyä ja jos pelkillä korumyynneillä pitäis saada yhtäänkään tuloa kassan pohjalle niin kyllä olis näkkileipää syöty. Moni toki kehuu koruja, mutta kukaan ei sitte osta :grrr: Missä vika?! Hinnat on ollu nyt niin edulliset ku koruja on vino pino, että se ei voi olla syynä. Mitä ihmettä tuolle korukasalle nyt tekis?! Missä niitä oikein pitäis myydä, että paikalla olis ostavia ihmisiä?

Nyt on niin fiilis menny koruiluun, että kuvasin varastoani ja laitan myyntiin tuonne helmetin myynti-osastolle. Tervetuloa ostoksille! V...ttaa jo katsoakin tuohon helmiensäilytystelineeseen päin :evil: No pitää sitä vähä jättää pesämunaa jos innostus iskis..
Piita

Post by Piita » Tue Dec 20, 2011 1:45

Sen kun tietäs...
Kaiken vain täytyy loksahtaa kohdilleen, asiakkaat, hinta ( on todettu että liian edullisetkaan korut eivät välttämättä mene kaupaksi) korut ja mieltymykset.
Muistan kun ihan alkuun oli tosi hyviä myyjäisiä ja torimyyntejä kun tein vielä opiskelujen ohessa. Sitten kun pistin yrityksen pystyyn niin kahdet ensimmäiset myyntitapahtumat, saldo oli ensimmäisiltä 0€ ja toislta 30€ Pikkusenko alkoi olla epätoivoinen olo...
Että sellanen alku oli yrityksellä. :D Sitten yhtäkkiä seuraavat myyntitapahtumat alkoikin sujua loistavasti, en tiedä oliko niillä huonosti menneillä tarkoituksena pudottaa maanpinnalle ettei ala kuvittelemaan ittestään liikoja. Aika nöyrin mielein saa vieläkin messuilemaan lähteä. Välillä menee hyvin joskus taas ihan penkin alle.
Nyt vaan kulut messuista alkaa olla aika huimat alkuun verrattuna joten sitä myyntiä pitää todellakin tulla.
Kulut on messuilla luokkaa 4 neliön osasto yli 300€ + matkakulut, hotellit ja syömiset. Lisäksi tietty muut ihanaiset kulut yrityksen pyörittämisestä, matskuista, alv:sta, yellistä ja jotain pitäs jäädä käteenkin.

Eli älkää odottako liikoja aluksi. Korujen teolla ei rikastu.
Silti teen tätä työkseni, pikkusen pölijä pitää olla. :dille:
Itselläni on periaate että en säästele materiaaleissa ja hinnat ovat sen mukaiset. Mutta tällä konseptillani teen sen tuloksen minkä teen. Hinnalla on ihan turha käsityöyrittäjän kilpailla ja erottua. kyllä se on joku ihan muu mikä erottaa ja jää ihmisten mieleen.
Koetan edelleen pitää mukana sen intohimon helmiin ja uuden luomiseen, korussa koetan pitää ajatuksen ja tunteen mukana, sen jonkun jujun. Ne korut jotka olen tehnyt ajatuksella, menevät yleensä aina ensimmäisinä.
Jos joku taas tuntuu pakkopullalta, se yleensä lojuu pitkään varastossa. Että joku taika siinä on ja ehkä niissä koruissa pysyy mukana se fiilis joka oli tehdessä. :D

Tsemppiä!

ps: ain niin ja yksi iso tekijä myynnin onnistumiseen on tietysti oma asenne ja palvelu, mutta sen jo tiesittekin. :wink: Se vain näkyy olevan työkseen messuja kiertäviltä yrittäjiltäkin osalta ihan hukassa. Ja yrmyjä myyjiä näkee ihan liikaa! Tällä messukokemuksella alkaa olla jonkinlainen kuva asiasta. nim: 8 messut tälle syksylle+ oman kaupungin myyjäiset ja pienet tapahtumat ja aikamoinen väsy....
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
kokeilija

Post by kokeilija » Tue Aug 07, 2012 21:43

Nyt ärsyttää kirppisostajat jotka eivät maksa ostoksiaan silloin kuin lupaavat ja pyytävät kaiken kaikkiaan 4 kk maksuaikaa niin pienelle summalle että en itse kehtaisi. Onneksi en tavaraa lähettänyt ennen maksua ja tietenkin perui sitten ostoksensa :???: :???: :???: :???: :grrr: :grrr:
amorosa

Post by amorosa » Wed Aug 08, 2012 0:29

Tosi keljua tuossa vaiheessa ruveta rutisemaan maksusta :evil: . Myötätuntohalaus Kokeilijalle!
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
kokeilija

Post by kokeilija » Wed Aug 08, 2012 19:34

Muitakin saman kokemuksen kokeita näytää täällä olevan, viestien perusteella ...., tosin olisi mukavaa jos varoiteltaisiin palstalla esim. ilman nimeä...jokainen voi sitten itse päätellä kenestä kyse.
Post Reply