Mikä koruilussa harmittaa...

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

freakalice
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Mikä koruilussa harmittaa...

Post by freakalice » Mon Aug 27, 2012 13:54

Se, kun on kauan suunnitellut jotain tiettyä korua, ostanut materiaalit.. ja kun on saanut sen valmiiksi, se ei miellytäkään yhtään silmää. Liian monta kertaa käynyt näin!

Ja kuten moni täällä on maininnut, niin ostajat..ostajat.. paljon on onneksi positiivistakin kokemusta. Monesti tekis mieli sanoa suoraan, että neiti/rouva on hyvä ja tekee sitten itse :D Mä käytän hyvin paljon aikaani korujen tekemiseen, teen myös polymeerimassasta itse kaikenlaisia koruja. Välillä aikaa menee paljonkin. Kaulakorujen hintana oon yleensä pitänyt polymeerimassakoruun 12e, mikä nyt ei mielestäni ihan hirveästi ole ottaen huomioon ajan, jonka käytän siihen. Korvikset on 7€. Välillä tuntuu että myyn noita liian kalliilla, kun noilla kirppiksillä näkyy polymeeritöitä hintaan 5e, joka on kyllä mun mielestä aivan liian vähän, vaikka harrastaisikin vain. Tympiikö ketään muuta harrastajien materiaalikuluhinnat? Sillä sitä nuo melkeinpä aivan täysin on. Kiitos avautumisesta :D
HelmiOrvokki
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

Post by HelmiOrvokki » Tue Aug 28, 2012 16:23

Onkohan noi kirpparilla myytävät varmasti kotimaisia käsityönä tehtyjä polymeerikoruja? Hintojen polkeminen on kyllä tosi arsesta, korujen tekoa harrastuksenaan tekevät voivat näin tehdä, koska elanto ei ole korujen myynnistä kiinni. Sen lisäksi, että tällä toiminnalla poljetaan suomalaisen käsityön arvoa, se vaikeuttaa myös korujen teosta ja myynnistä elantonsa saavien asemaa.
Tuo ensin mainittu "ongelma" on myöskin valitettavan tuttua... :mrgreen: Miksiköhän ne korut näyttää valmiina ihan erilaisilta kuin suunnitteluvaiheessa omassa mielessä?
iidaer
aloittelee siemenhelmillä

Post by iidaer » Sat Sep 01, 2012 12:51

Se kun tuntuu ettei käsityötä osata enää oikein arvostaa. Teen lasihelmet itse lamppuhelmitekniikalla, ja sulatuskorutkin saavat yllättävän paljon aikaa kulumaan. Kaikki suunnitteluun käytetty aika ja vaiva, materiaalit ym, ja silti pitäisi pilkkahintaan saada ostettua. Tai sit mielummin ostetaan jotain H&M:n halpiskoruja jotka hajoaa parin käyttökerran jälkeen, mutta silti on kivempi ostaa niitä koska ovat halvempia. Se on sääli jos ei kestävät korut mene kaupaksi, mutta mielummin jäävät sitten myymättä joillekin henkilöille, myyn mielummin vaikka sitten sellaisille jotka sitä käsityötä osaa arvostaa, ja maksaa mielellään työstä. Kyllä lahjaksi tai ilmaiseksi tai pilkkahintaan kelpais, mutta jos vähän pitäis maksaakin niin apuva... :roll:
Loulou
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Loulou » Sat Sep 01, 2012 17:05

Se on muuten jännä, miten erilailla käsityön arvostukseen ja hintoihin suhtaudutaan ulkomailla. Saksalainen tuttava kävi kylässä ja osti häthätää koruja ison kasan itselleen ja tuliaiseksi, eikä yrittänytkään tinkiä hinnasta - itsestä loppusumma tuntui niin suurelta, että oli pakko pyöristää reilusti alaspäin :oops: , kun en ole tottunut noin isoihin kertaostoksiin Suomessa.

Minua harmittaa koruilussa se, että kun lukee ulkolaisia korulehtiä tai nettiä, törmää kaikkiin kivoihin työkaluihin, joita myydään esim. USA:ssa hylkyhalvalla, ja sitten Suomesta ei edes saa ko. välineitä - ja ulkomailta tilaaminen taas tulee tajuttoman kalliiksi tavaran hintaan nähden.
amorosa

Post by amorosa » Sun Sep 02, 2012 12:03

Tuo Louloun mainitsema työkalujen saatavuus/hintataso riipii minuakin. Kyllä ollaan niiin Peräpohjolassa sen suhteen :wall: .
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
kanelipipari

Post by kanelipipari » Mon Sep 03, 2012 12:11

Ottaa päähän ihmiset jotka kehtaa huijata pienyrittäjää tilaamalla tavaraa ja jättämällä laskunsa maksamatta. Jos tilaa jotain ja jo tilatessaan tietää ettei aio maksaa, niin se on mielestäni täysin sama asia kuin kävelisi kauppaan, täyttäisi taskunsa ja käselisi ulos maksamatta. Enpä sitten enää myy mitään laskulla. Toivoisin, että tällaista tekevät ihmiset tajuaisivat edes vähän hävetä, mutta tuskin tajuavat :(
Mopoa on vaan niin vaikea hallita.
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Post by Zannis » Mon Sep 03, 2012 12:33

Kanelipipari, tiedän niin tunteen! Mulla on nykyisin pieni verkkokauppa, ja tässä viime aikoina on tullut tällaisia "hupiostajia", eli ostavat tuotteita mutta eivät koskaan maksa. Taas yksi koru lojuu tuolla odottamassa että lähteekö se maailmalle vai ei. Siitä tulee aikamoinen säätö kun ensin odotat maksaako asiakas, jos ei, kyselet perään, ja sitten jos ei vieläkään kuulu mitään, niin palautat tuotteen takaisin verkkokauppaan. Parit korvikset tuolla odottaa että jaksaisin ne naputella takaisin verkkokauppaan, kun ei se ostaja sitten maksanutkaan laskua koskaan :?

Moni onneksi maksaa samantein, mutta pistää ärsyttämään nämä hupiostelijat :evil:
Toki sinulla Kanelipipari on vielä eri tilanne, jos tavara ehtii jo lähteä!
Lottis
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Lottis » Thu Sep 13, 2012 17:44

Mulla ärsyttää juuri nyt ihan älyttömästi, että sain juuri piiiitkän kaulakorun valmiiksi ja siinä ihailin, että on varmasti parhaimpia mitä olen tehnytkään, kunnes samalla huomaan ihan työn alkupäässä virheen, yksi hopeahelmi puuttuu välistä :grrr: Eli nyt purkamaan koko höskä. Voi ARGH!!!
Loulou

Post by Loulou » Thu Sep 13, 2012 17:59

Minulle kerran yksi käsityöntekijä sanoi tekevänsä töihinsä aina yhden virheen, koska vain jumala on täydellinen...
Lottis
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Lottis » Thu Sep 13, 2012 18:37

Hehee, ei mun korut täydellisiä ole vaikka tuommoset helmen puuttumiset korjaankin... :lol:
amorosa

Post by amorosa » Thu Sep 13, 2012 18:40

Loulou wrote:Minulle kerran yksi käsityöntekijä sanoi tekevänsä töihinsä aina yhden virheen, koska vain jumala on täydellinen...
Ihanasti sanottu :love: .

Nyt siis pienillä virheilläkin (jotka vasta jälkeenpäin huomaa) on tarkoituksensa. Mikä helpotus!
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
Mimme

Post by Mimme » Thu Sep 13, 2012 21:24

Loulou wrote:Minulle kerran yksi käsityöntekijä sanoi tekevänsä töihinsä aina yhden virheen, koska vain jumala on täydellinen...
Todella ihanasti sanottu!! :ooh:
anzu

Post by anzu » Sat Sep 15, 2012 14:45

Mie en pura ikinä, vaikka ois jääny joku välihelmi välistä tai siemenhelmi, ne kuuluu siihen mun leimaan. :mrgreen:
-anzu
HelmiOrvokki

Post by HelmiOrvokki » Wed Oct 03, 2012 23:00

Voi paska! Olen joskus tehny ihanan rannekorun suorakaiteen muotoisista soocho jadeista ja swaroista ja hopeelangasta. Kattelin nuoremmalle tyllerölle koruja huomiseen koulukuvaan ja toi rannekoru hypähti esiin. Voi paska vielä toisenkin kerran: Alunperin viininpunaiset ja vaalean pinkit "jadet" olivat mystisesti muuttuneet krapulapaskan ja ruman beigen värisiksi, swarot vaan kiilteli pinkkinä ja viininpunaisena...AAaaarrggghhh, en enää ikinä osta värjättyjä kivihelmiä :'(
Eipä tuota raaski purkaakaan, on kumminkin millisestä langasta linkitetty, mutta mä inhoon ruskeeta :evil: :grrr:
Korua on säilytetty suljetussa minigrip-pussissa, joten ihan keskenään se on siellä muuttunu paskaksi...
hunski

Post by hunski » Thu Oct 04, 2012 8:22

HelmiOrvokki wrote:Voi paska! Olen joskus tehny ihanan rannekorun suorakaiteen muotoisista soocho jadeista ja swaroista ja hopeelangasta. Kattelin nuoremmalle tyllerölle koruja huomiseen koulukuvaan ja toi rannekoru hypähti esiin. Voi paska vielä toisenkin kerran: Alunperin viininpunaiset ja vaalean pinkit "jadet" olivat mystisesti muuttuneet krapulapaskan ja ruman beigen värisiksi, swarot vaan kiilteli pinkkinä ja viininpunaisena...AAaaarrggghhh, en enää ikinä osta värjättyjä kivihelmiä :'(
Eipä tuota raaski purkaakaan, on kumminkin millisestä langasta linkitetty, mutta mä inhoon ruskeeta :evil: :grrr:
Korua on säilytetty suljetussa minigrip-pussissa, joten ihan keskenään se on siellä muuttunu paskaksi...
Onpa kyllä inhottavaa.. Ite oon huomannu siemenhelmissä että niiden väri haalistuu eikä ne näytä niin kirkkailta kuin silloin kun teki korun.

Minua harmittaa koruilussa se että hyvin harva tilaajista osaa käyttää avainnauhaa oikein ohjeista huolimatta, melko moni kiskoo ovia auki sillä helmistä tehdyllä avainnauhalla eivätkä viitsi tai tajua kiskoa ovea auki käsin.. Sittenhän sitä korjattavaa tulee aika monesti ja sit mulle tulee huono omatunto kun mun tekemä avainnauha on menny rikki vaikkei rikkoutuminen ole ollutkaan minun vaan käyttäjän vika :D Mutta sitten varmaan melko moni ajattelee että en kyllä tilaa mitää koruja tuolta ku aina hajoo, sit siitä tulee semmonen noidankehä. Pitäisi pitää kaikille avainnauhojen tilajiille oppitunti siitä miten sitä käytetään ja miten ovet avataan :kieli:

Ja toinen asia mikä ärsyttää on se ETTEI OSAA LOPETTAA UUSIEN HELMIEN JA KORUOSIEN OSTAMISTA! :lol: Mä en kohta enää mahdu mihinkään nuiden korujuttujen kanssa, tarviin ison lipaston niille.
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
Post Reply