Mikä koruilussa harmittaa...

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

minde
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Mikä koruilussa harmittaa...

Post by minde » Fri Oct 05, 2012 19:38

hunski wrote:
Minua harmittaa koruilussa se että hyvin harva tilaajista osaa käyttää avainnauhaa oikein ohjeista huolimatta, melko moni kiskoo ovia auki sillä helmistä tehdyllä avainnauhalla eivätkä viitsi tai tajua kiskoa ovea auki käsin.. Sittenhän sitä korjattavaa tulee aika monesti ja sit mulle tulee huono omatunto kun mun tekemä avainnauha on menny rikki vaikkei rikkoutuminen ole ollutkaan minun vaan käyttäjän vika :D Mutta sitten varmaan melko moni ajattelee että en kyllä tilaa mitää koruja tuolta ku aina hajoo, sit siitä tulee semmonen noidankehä. Pitäisi pitää kaikille avainnauhojen tilajiille oppitunti siitä miten sitä käytetään ja miten ovet avataan :kieli:
Tuo avainnauhojen väärinkäyttö on kyllä ihan totta... ja se että jos yksi avainnauha hajoaa niin niiden oletetaan kaikkien olevan huonoja, ihan kuin kyseessä olisi joku yksi aina samalla tavalla tehty tuote. Erehdyin sairaalassa ollessani mainitsemaan että teen myös avainnauhoja, ja työkaverit olivat kiinnostuneita. Sitten paikalle tuli yksi joka oli joskus nähnyt jollain hajoavan avainnauhan, ja helmet olivat kuulemma kauhealla tavalla levinneet ympäri käytäviä. Ei tullut minulle yhtään tilausta siitä porukasta, vaikka juuri olin selittänyt että teen myös metallisia, "kestävämpiä" nauhoja. :)
hunski
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by hunski » Fri Oct 05, 2012 19:49

minde wrote:
hunski wrote:
Minua harmittaa koruilussa se että hyvin harva tilaajista osaa käyttää avainnauhaa oikein ohjeista huolimatta, melko moni kiskoo ovia auki sillä helmistä tehdyllä avainnauhalla eivätkä viitsi tai tajua kiskoa ovea auki käsin.. Sittenhän sitä korjattavaa tulee aika monesti ja sit mulle tulee huono omatunto kun mun tekemä avainnauha on menny rikki vaikkei rikkoutuminen ole ollutkaan minun vaan käyttäjän vika :D Mutta sitten varmaan melko moni ajattelee että en kyllä tilaa mitää koruja tuolta ku aina hajoo, sit siitä tulee semmonen noidankehä. Pitäisi pitää kaikille avainnauhojen tilajiille oppitunti siitä miten sitä käytetään ja miten ovet avataan :kieli:
Tuo avainnauhojen väärinkäyttö on kyllä ihan totta... ja se että jos yksi avainnauha hajoaa niin niiden oletetaan kaikkien olevan huonoja, ihan kuin kyseessä olisi joku yksi aina samalla tavalla tehty tuote. Erehdyin sairaalassa ollessani mainitsemaan että teen myös avainnauhoja, ja työkaverit olivat kiinnostuneita. Sitten paikalle tuli yksi joka oli joskus nähnyt jollain hajoavan avainnauhan, ja helmet olivat kuulemma kauhealla tavalla levinneet ympäri käytäviä. Ei tullut minulle yhtään tilausta siitä porukasta, vaikka juuri olin selittänyt että teen myös metallisia, "kestävämpiä" nauhoja. :)
Joo multakin kysytään usein että onko ne kestäviä, koitan muistuttaa että nekin on koruja ja mieluummin saa avainnauha mennä rikki kuin käyttäjän kaula jos sattuu jostain syystä jäämään oveen roikkumaan, toiset osaa käyttää niitä ja toiset ei. Paras oli kun yks hössöttäjä koitti tehä multa tilausta ja höpötti kaikkea sekavaa ja sit se otti yht äkkii mun avainnauhan käteensä ja alkoi väkivalloin venyttämään sitä kahteen eri suuntaan :shock: Sit se säikähti että rikko sen, mut sanoin että kyl mä sen saan piheil takas kii ne lenkit. Tällä tilaajalla oli sellanen käsitys et sen avainnauhan pitäis olla jumalattoman järee, ettei varmasti mistää kohtaa rikkoudu jos jää kii johkii ja kantaa kaikki maholliset avaimet mitä se omistaa... :roll: Pitäis muistaa että korun korjaus on helpompaa kuin kaulan :D Ja halvempaa! :D

Olen antanutkin aina ohjelappusen vaijeriavainnauhojen mukaan että kuinka sitä käytetään. Mut pitäis tehä ohjelappu ihan kaikenlaisten avainnauhojen mukaan.
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
saana

Post by saana » Fri Oct 05, 2012 20:05

Mua ärsyttää että mun äiti kuvittelee että teen kaikille sen sukulaisille korut ilmaiseksi samoin työkavereille ja kaikille mnuillekkin tutuille ja tuntemattomille.
Hän myös kuvittelee että lahjoitan ja annan helmiäni ilmiseksi sen ystäville,kavereille3, tutille ja töihin.

Äiti halusi myös että teen halvalla hänelle ja työkavereilleen avainkaulanauhat ja sanoin että en ilmatteeksi tee vaan haluan niistä rahaa. Äiti kysyi että saako he edes alennusta ja lupauduin tekemään ne 15e hintaan koska avainkaulanauhoissa olin käyttänyt vain kivihelmiä. No ei kelvannut koska ne suostuu maksamaan max 10e ja mieluiten vain 5e.
hunski

Post by hunski » Fri Oct 05, 2012 22:19

saana wrote:Mua ärsyttää että mun äiti kuvittelee että teen kaikille sen sukulaisille korut ilmaiseksi samoin työkavereille ja kaikille mnuillekkin tutuille ja tuntemattomille.
Hän myös kuvittelee että lahjoitan ja annan helmiäni ilmiseksi sen ystäville,kavereille3, tutille ja töihin.

Äiti halusi myös että teen halvalla hänelle ja työkavereilleen avainkaulanauhat ja sanoin että en ilmatteeksi tee vaan haluan niistä rahaa. Äiti kysyi että saako he edes alennusta ja lupauduin tekemään ne 15e hintaan koska avainkaulanauhoissa olin käyttänyt vain kivihelmiä. No ei kelvannut koska ne suostuu maksamaan max 10e ja mieluiten vain 5e.
Just joo.... Sun pitäis sit koko suvun ja tuttavapiirin korut kustantaa omasta taskusta.. :roll: Muovihelmistä ja siimasta korkeintaan sais tehtyy kympillä avainnauhoja :lol: Miltäköhän näyttäs viiden euron avainnauha...? Villalangan pätkä jossa päässä karbiinilukko :rofl:
minde
Swarovski-kuumeessa

Post by minde » Sat Oct 06, 2012 19:56

saana wrote:
Älä suostu tuohon! :) Tuskin äitisikään työtään ilmaiseksi tekee, tai edes orjapalkalla? Ohjaa hänet työkavereineen johonkin nettikauppaan, jossa on käsintehtyjä avainnauhoja myynnissä oikeaan (=tarpeeksi korkeaan) hintaan, jotta saa vähän käsitystä siitä paljonko nauhat maksavat :)

Ja myymällä koruja noin halpaan hintaan, tulee samalla myös polkeneeksi huomaamatta korujen hintoja, mikä sitten taas hankaloittaa niitä jotka myyvät koruja työkseen ja joutuvat maksamaan niistä verot ym. Silloin ei 10 eurosta jäisi käteen varmaan edes kymmentä senttiä :)

Villalanka jossa päässä karbiinilukko, eikä!! :rofl:
freakalice
lasihelmien lumoissa

Post by freakalice » Tue Oct 16, 2012 15:40

Onkohan noi kirpparilla myytävät varmasti kotimaisia käsityönä tehtyjä polymeerikoruja? Hintojen polkeminen on kyllä tosi arsesta, korujen tekoa harrastuksenaan tekevät voivat näin tehdä, koska elanto ei ole korujen myynnistä kiinni. Sen lisäksi, että tällä toiminnalla poljetaan suomalaisen käsityön arvoa, se vaikeuttaa myös korujen teosta ja myynnistä elantonsa saavien asemaa.
Tuo ensin mainittu "ongelma" on myöskin valitettavan tuttua... Miksiköhän ne korut näyttää valmiina ihan erilaisilta kuin suunnitteluvaiheessa omassa mielessä?
Kyllä mä uskon, että ne on. Joku myy koko settiäkin (kaulakoru, rannekoru, korvikset) hintaan 15€. Tuntuu todella alhaiselta hinnalta, kun itse haluaisin saada palkankin siitä työstä ja ajasta, jonka koruun olen käyttänyt. FB-korukirpparit on pullollaan noita. On se kyllä mukava huomata, että osa tuotteista on kanssa ihan asiallisesti hinnoiteltu :)
rozalie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by rozalie » Tue Oct 16, 2012 16:27

Juu avainnauhojen suhteen olen paljon kokenut (jos voi niin sanoa) ja lopputulema on se, että enään vain tilauksesta teen harkiten vaijerinauhaa. Siis oikeasti ne kaikki uinnit, ruokailut, vetämiset, roikkumiset jne. touhut niiden kanssa on ihan hirveitä. Kysymyksiin, että miten käytät avainnauhaa vastataan, että "heitän sen laukun pohjalle", niin voi arvata, ettei yhtään edes kiinnosta lähteä sitä korjaamaan. Muita avainnauhoja teen mielelläni, varsinkin niitä linkitettyjä, jotka eivät niin hevillä hajoa. Ja juurikin tuo vetäminen kokeilumielessä, että hajoaako se, on aika julmaa. Minkä tahansa korun vetotesti on julmaa. Itse sallin sen tekijänä itselleni, tarkistuksena etteivät crimpit petä tms. mutta ylipäätään en edes kelpuuta sellaista korua myyntiin, jos se tuntuu heiveröiseltä ja siltä ettei se kestä. Nooh, tätä keskustelua voisi käydä loputtomiin.. Oma hermostressini tämän osalta on juurikin päätetty sillä, etten tee vaijeriin. piste. Ja olen jo alkanut kieltäytymään myös "muiden nimeltämainitsemattomien" korujen korjauksista.
Ahneella on .. ainakin paljon kiviä!
nekka
Lasku: 5

Post by nekka » Tue Oct 16, 2012 18:13

Pieni aasiakasruinaus...

Mikä ihmeen järki on lähettää koruntekijällle toisen koruntekijän valmistaman korun kuva, että "tee mulle tällanen"..? :roll:
Miksei sitä voi kysyä just siltä joka sen korun on tehnyt, jos se kuvakin on osattu sieltä kyseisestä paikasta hakea !
Sitten ei ymmärretä kun kieltäytyy ja yrittää kauniisti ohjata sen toisen "puheille"...
Minulla kun ei ole tarkoitusta kopsata edes omia korujani...ihme touhuu !

Kiitos ja anteeksi !
maripauliina

Post by maripauliina » Tue Oct 16, 2012 21:08

nekka wrote:Pieni aasiakasruinaus...

Mikä ihmeen järki on lähettää koruntekijällle toisen koruntekijän valmistaman korun kuva, että "tee mulle tällanen"..? :roll:
Miksei sitä voi kysyä just siltä joka sen korun on tehnyt, jos se kuvakin on osattu sieltä kyseisestä paikasta hakea !
Sitten ei ymmärretä kun kieltäytyy ja yrittää kauniisti ohjata sen toisen "puheille"...

Kiitos ja anteeksi !
Sinäpä sen sanoit! :wtg:
Vernada
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Vernada » Tue Oct 16, 2012 22:10

Minulta löytyy just tämmöinen tapaus monien muiden joukossa .... Asiakas lähettää minulle korukuvan jonka on kaivanut nettsivuiltani ja pyytää hintaa korulle. Ihan samanlaista en tee, kun alkuperäinen on uniikki kappale, mutta annan tarjouksen vastaavanlaisesta. Sen jälkeen asiakkaasta ei kuulu pitkään aikaan mitää, kunnes kysyy, että tahtoisi sen korun, jota on viimeksi kysynyt, mutta millainen se nyt olikaan. Ja kun lähetän kuvan - ilmoittaa, että enhän minä tuota halua, kun mulla on jo sellainen .... Niinpä, ei ainakaan minun tekemänä.... No joku muu on saanut tämän henkilön vaivoikseen :/
hunski

Post by hunski » Tue Oct 16, 2012 22:47

nekka wrote:Pieni aasiakasruinaus...

Kiitos ja anteeksi !
Varmaan on just siksi lähteny toiselta koruntekijältä kysymään jos se alkuperäinen on sanonut ettei aio tehdä tismalleen samanlaista korua koska haluaa tehdä jokaisesta korusta uniikin. Ei niistä ostajista varmaan suurin osa ymmärrä että korut on uniikkituotantoa eikä massatuotantoa.
rozalie

Post by rozalie » Wed Oct 17, 2012 9:59

nekka wrote:Mikä ihmeen järki on lähettää koruntekijällle toisen koruntekijän valmistaman korun kuva, että "tee mulle tällanen"..?
No johan on outoa. Jotenkin sen vielä "ymmärtää", että kotipuolen ihmiset näyttävät jotain kuvaa ja pyytävät tälläistä, mutta suoraan näin.. Tätä keskustelua seuranneena tulee vaan mieleen, että peruskoruntekijällä on aika rajallinen määrä "uusia keksittäviä" koruja. Siihen olen itse kovin törmännyt, ettei pyörää vaan kertakaikkiaan pysty eikä voi keksiä uudestaan. Rivissä peräjälkeen olevia helmiä pystyy tekemään varmaan lähes jokainen, korut tulevat näyttämään melko samoilta, varsinkin jos osat on hankittu samoista ostopaikoista. Itse olen aikoinaan monia maailman tekijöitä seurannut, mutta ajanpuutteen vuoksi se on jäänyt vähälle. Omat kivet puhuttelevat, tai eivät puhuttele. Koruja syntyy tunteella, ei kopioimalla. Jälkeenpäin olen törmännyt sattumalta täälläkin aktiivisten ihmisten gallerioissa lähes samanlaisiin/-tyyppisiin ratkaisuihin, joita olen itse "omasta päästä keksinyt" mukamas ja paniikissa kirjoittanut heille, etten ole tietentahtoen mitään kopioinut. Sitten törmään taas uudenpiin ja uudempiin samantyyppisiin ratkaisuihin ympäri maailman.. Nämä ovat niitä hankalia tapauksia, koska materiaalit ja tekotavat ovat rajalliset. Päinvastoin olen myös törmännyt samanlaisiin koruihin omien julkaisujeni jälkeen, enkä usko kenenkään tietentahtoen mitään kopioivan tms. Siis hankalaa tälläinen.
hunski

Post by hunski » Wed Oct 17, 2012 15:27

Niin itsekkin olen miettinyt että tuhannet ellei miljoonat ihmiset ympäri maapalloa ostaa helmiä samoista paikoista, että luulisi että vahingossa aika monikin varmasti tekee samanlaisia koruja kuin mitä joku toinen on tehnyt toisella puolella maapalloa :D Monesti ittekki kattonu jotai omaa korua, että varmaan joku jossain kiinassa tai amerikassa tai jossain on tehnyt samanlaisen :lol: Varmasti joku sattuu tahattomasti tekemään samanlaisen korun kuin joku toinenkin on tehnyt, kun eihän kaikkia maailman blogeja ja kotisivuja ja gallerioita voi seurata jatkuvasti että joko joku kerkes tekee tällasen ja tällasen. Ja todellakin peruskoruilijan mahdollisuudet eri tyyleihin on rajalliset.
Mut tietystikkään ei ole suvaittavaa että joku toinen matkii toisen koruntekijän töitä tietoisesti ja on "tuomittavaa" jos tekee sitä jatkuvasti.
rozalie

Post by rozalie » Wed Oct 17, 2012 16:31

hunski wrote:Mut tietystikkään ei ole suvaittavaa että joku toinen matkii toisen koruntekijän töitä tietoisesti ja on "tuomittavaa" jos tekee sitä jatkuvasti.
Tämä on todella tärkeä asia ja tärkeä lause, mutta milläs todistat että ko. henkilö on näin tehnyt? Olen sivusta seurannut erään minulle läheisen harrastelijamaalaajan töitä ja hänen työnsä vaikuttavat lähes joka toinen olevan suuritaiteilija X:n näköisiä ja oloisia ja jopa säyvt ovat samat sekä tekniikat. Painotuksena, että nämä maalaukset ovat todella erikoisia ja helposti tunnistettavia. Ohimennen tähän törmäsin, otin asian puheeksi ja tämä maalaaja oli ihan pölkyllä päähän lyöty. Hän ei paljon nettiä selaa ikänsä puolesta ja uskon ettei ole tähän suureen suht nuoreen nimeen edes törmännyt. En mainitse sen kummemmin nimiä.
Jatkuva tietoinen matkiminen, kopioiminen on tuomittavaa tietysti, se mielen pahoittaminen on ehkä se suurin murhe.
Onneksi meitä koruilijoita on kuitenkin maailmassa paljon ja suurimmalle osalle tämä on harrastus. Heille joille tämä on työtä, niin toivotaan mahdollisimman vähän copycattejä Olipas purkaus, elkää ottako liian vakavasti juttujani :mrgreen:
hunski

Post by hunski » Thu Oct 25, 2012 16:46

Keksinpähän uuden jutun mikä koruilussa harmittaa.....

Päässä on niin paljon ideoita ettei kerkeä niitä toteuttamaan!!! :rofl:

Pitäs kirjottaa ja piirtää kaikki ylös ja numeroida että missä järjestyksessä niitä lähtis toteuttaa :lol2:
Post Reply