Hopea- ja kultasepän koulutuksesta

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Pape
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Hopea- ja kultasepän koulutuksesta

Post by Pape » Sat Nov 06, 2010 22:06

Käsikopelolla voi jatkossa tunnustella munia, siitä selvinnee millaisen sepän kanssa on tekemisissä :nod:
maripauliina
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by maripauliina » Sat Nov 06, 2010 22:24

Pape wrote:Käsikopelolla voi jatkossa tunnustella munia, siitä selvinnee millaisen sepän kanssa on tekemisissä :nod:
:rofl: :rofl:
Sassenach

Post by Sassenach » Sun Nov 07, 2010 0:20

Pape wrote:Käsikopelolla voi jatkossa tunnustella munia, siitä selvinnee millaisen sepän kanssa on tekemisissä :nod:
:idea2:
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
Sundance

Post by Sundance » Fri Dec 10, 2010 19:26

Vaikka ei munia olekaan niin.. :rofl: :rofl:

tarvitsee sen verran sanoa että opiskelen itse parasta aikaa Lempäälässä, ammattinimikkeenä on koru-ja metallituotevalmistuksen artesaani.
Teemme koruja ja pienesineitä erilaisilla valumenetelmillä, pakotusmenetelmät kuuluvat myös opetukseen.
Emalointi, hopeointi, kultaus , lista on loputon, itse ainakin olen tehnyt suurimman osan syksyä koruja, joko koulun antamia töitä , jotka kuuluvat opetukseen,
ja ylimääräisenä itselle ja suvulle kaikenlaista pientä , mitä kulloinkin. Pakko mainostaa vielä että koulumme on todella kauniilla paikalla, ilmapiiri on viihtyisä, opettajat todella osaavia , ja tykkään kaikinpuolin opiskella siellä :nod: :nod:
Bluemama
hamstraa hopeahelmiä

Post by Bluemama » Wed Jan 25, 2012 14:52

Taas on se aika vuodesta, kun kouluun haku lähestyy... hui! :shokki:
Siksipä nostan tätä taas ylös. Vai onkohan jo tullut uudempia ketjuja aiheesta...

Tämä ketju oli mielenkiintoinen ja paljon antava.

Yksi seikka jäi askarruttamaan: Kuinka kalliiksi tulee opiskelu? ts. materiaalia koulu ei varmaankaan kustanna...

Mie ajattelin hakea Järvenpäähän , puolivammainen kun olen :P

Tai, no... Ottaisko joku mut oppisopimukseen Helsingissä :mrgreen: Oon tehokas ja reipas ja oma-aloitteinen, täydellinen os-oppilas :D hihih

Kiitti! o/
artesaaniplanttu
lasihelmien lumoissa

Post by artesaaniplanttu » Sat Feb 04, 2012 0:11

Juu, ei kustanna koulu materiaaleja ( ikävä kyllä, muutenhan tässä oltais jo vallan varakkaita ;) ), mutta meillä Lahdessa ( Salpauksen "puolella" ) on ainakin toistaiseksi sellainen käytäntö että töitä ei ole pakko lunastaa, vaan vain hävikit pitää maksaa. Työt joita ei lunasta jäävät koululle ja menevät lopulta tietyn ajan kuluessa myyntiin tai lopulta sulatukseen. En ole aivan varma onko käytäntö vielä se että jonkin verran hävikkiä "saa" olla ettei joudu maksamaan, mutten muista kyllä määriä. Tosin muotoiluinstituutissa ovat jo ilmeisesti ottaneet sen kannan, että opiskelijoiden täytyy kaikki työt lunastaa, joten pahoin pelkään että tämä "mahtava" uudistus tulee kohta meillekin :/ sittenpä ei enää paljo hopeasta, saatika sitten kullasta väännetä...

Muuten opiskelumateriaaleista ei juuri ole kustannuksia ainakaan omalle kohdalleni (vielä) tullut; monisteet saa koulusta ( toki jos opettajat ei niitä anna niin täytyy hankkia kopiokortti jolla sitten jyrskyttää itselleen kopiot... ) ja koska kultaseppoalalla ei juurikaan suomalaista kirjallisuutta ole, niin sitä ei ole "käsketty" hankkimaan ( toki on puhuttu kirjoista "joita on hyvä hankkia jos haluaa" ). Paljolti riippuu siis siitä mihin itse haluaa panostaa. Käsityökalut saatiin koulun puolesta käyttöömme, ja kaikki mikä pakista sitten häviää, joudutaan hankkimaan tilalle kun valmistutaan ( ainakin näin olen antanut itselleni kertoa )

Itsekin hain "aikoinani" Järvenpäähän, mutta mun vammaisuus "ei riittänyt" ( vas. jalan pohjehermohalvaus, nilkan murtumat, lantiorangan murtuma, käsivarren murtuma, ranteen murtuma, kahden sormen murtumat... ) joten kävin yhden koulun ( Lempäälän ) välissä ja sen jälkeen ponkaisin sitten Lahteen.

Mut kannattaa toki noita oppisopimuspaikkojakin kysellä! Meillä Lahdessa on ilmeisesti tällä hetkellä viimeiset oppisopimusopiskelijat ( koulutus loppuu Salpauksesta, hyvä päättäjät :wtg: ) ja yllättävän iso ryhmä heitäkin on!
(hmm, en nyt keksi tähän loppuun enää mitään järkevää, joten lopetan sen sitten tähän. Töks. )
Loulou

Post by Loulou » Sat Feb 04, 2012 17:41

Kirjoitan minäkin nyt kokemuksiani Tyrvään käsi-ja taideteollisuusoppilaitoksen käyneenä. Siellä periaatteena on (tai ainakin oli vielä pari vuotta sitten), että hopeisia harjoitustöitä ei ole pakko lunastaa, mutta kultaiset on. Käytännössä ainakin omalla kohdalla kävi niin, että lunastin suurin piirtein kaikki tekemäni työt, kun en raaskinnut niitä koulullekaan jättää. Kustannuksia tuli metallin lisäksi kivistä. Kirjoja piti ostaa tasan kaksi, aineopin kirja ja kivenistutuskirja. En osannut pitää opiskeluaikaa kovinkaan kalliina, mutta kun poislähteissä ostin käyttämäni työkalut, päättötyön ja kaikki jämähopeani, siinä kohtaa vähän kirpaisi - mutta tämä oli tietysti vapaaehtoista, ja joka tapauksessa sain työkaluja jonkun verran halvemmalla kuin mitä ne olisivat muualta ostettuna maksaneet...
Seatear
lasihelmien lumoissa

Post by Seatear » Mon Feb 06, 2012 23:17

Täällä kanssa yksi kultasepänalan artesaani, ihan tuore sellainen :)! Valmistuin Louloun mainitsemasta Tyrvään kätsästä ja periaate on vieläkin aivan samanlainen kuin hän kuvaili :). Työkalujaan ei pysty vain enää koulunopiskelun lopussa itselleen ostamaan, ainoastaan hukatut työkalut pitää korvata. Ainoastaan itsetehdyt kaivertimet sai lunastaa.
Eli jos et ota mitään koruja tai työkaluja itsellesi niin rikastut vain kokemuksesta :D.
Kultasepänalan ammattitutkinto on sitten toinen juttu, se maksaa jonkun ~500e.
Michli
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Michli » Wed Feb 08, 2012 22:43

Postaanpas minäkin tähän.. en ole kultasepäksi opsikellut, mutta kevällää valmistun Korutaiteilija (AMK):ksi. Saimaan ammattikorkeassa voi kyseistä opiskella, ja on muuten ainoa korutaide-linja suomessa. Elikkäs kuvataiteilija on oikea ammattini ja koru on linjani. Hyvin taidepainotteista, nykykorua, ja älyttömän mukavaa ja millään en haluis koulusta pois lähtee :ooh: Oon oppinut niin hirveästi, tekniikat yms..ja koulu ja suomalaiset korutaiteilijat muutenkin tuntuu perheeltä :love:

Oma työhuone on siinä kunnossa että siellä jotain saa tehtyä, tosin ite erikoistuin kiveen, niin niitä vehkeitä ei sinne saa kyllä mitenkään tungettua :D ja joo, aion toimia korutaiteilijana heti koulun jätettyäni :)

JA edittinä se että koulu kustantaa aina vuodessa sadan euron edestä materiaalia, (ja kaikkea kyllä sieltä koululta löytyy..) elikkä jos meinaa näyttää siltä että ei tuu käytettyy kaikkee vuoden aikana niin sitten vaan hopeaa jemmaamaan... :wtg: tosin tielläni ei oo ollut ongelmaa käyttää, mutta kaverilla tuli vuodessa käytettyä kerran vaan 46 euroa :D
Ninni
lasihelmien lumoissa

Post by Ninni » Sun May 20, 2012 11:42

Seatear wrote:Täällä kanssa yksi kultasepänalan artesaani, ihan tuore sellainen :)! Valmistuin Louloun mainitsemasta Tyrvään kätsästä ja periaate on vieläkin aivan samanlainen kuin hän kuvaili :). Työkalujaan ei pysty vain enää koulunopiskelun lopussa itselleen ostamaan, ainoastaan hukatut työkalut pitää korvata. Ainoastaan itsetehdyt kaivertimet sai lunastaa.
Eli jos et ota mitään koruja tai työkaluja itsellesi niin rikastut vain kokemuksesta :D.
Kultasepänalan ammattitutkinto on sitten toinen juttu, se maksaa jonkun ~500e.
Kyllä ne Jenna saa lunastettua, meinaan ne työkalut. Juuri kysyin Mirjalta et mikä hinta niille tulee. Suurinpiirtein 320e. Minusta aika kallista koska laatikko ei käytännössä sisällä juurikaan mitään ostettavaa. Useimmat työkalut on moneen kertaan käytettyjä ja uutena ostaminen tulee varmaankin halvemmaksi. Se selvis että me tutkintolaiset emme pysty ostamaan pakkia mutta artesaanipuolelta saa. Mullakin edelleen käytössä sama pakki niin sillä oisin sen saanut ostettua.
hatsi
korukivikasan keskellä

Post by hatsi » Thu Jun 21, 2012 11:42

Onko tuo 500e jokin kertamaksu? Kiinnostunut alasta.
Ikuinen aloittelija helmien parissa.
Seatear
lasihelmien lumoissa

Post by Seatear » Thu Jun 21, 2012 21:06

500 euroa (jos puhut siis siitä 500 eurosta jonka minä heitin) on siis summa heitettynä päästä, että paljon ammattitutkinto maksaa :D. Saskyn sivuja tutkiessani ammattitutkinto maksaa oikeasti 400 euroa omaehtoisena koulutuksena sisältäen tutkintomaksun joka on n. 58 euroa.
katchy
aloittelee siemenhelmillä

Post by katchy » Mon Sep 24, 2012 16:26

Mäkin kävin Lahden koulun 2000-luvun alkupuolella, eli nimike on kultasepänalan artesaani. Meni vaan maku aluksi koko alasta kun olin luokkamme ainoa, jolla oli valmiina duunipaikka kultasepänpajalla. Mutta kun tuli aika mennä töihin niin pajan pomo sanoikin että " ei mulla enää ole varaa sulle palkkaa maksaa kun olet valmis seppä".Puoli-ilmaiset duunini aina iltaisin ja kesällä kyllä kelpasivat pomolle :( Sen takia nyt viimeiset vuodet kaupan alalla johtotehtävissä, josta sentään saa palkkaakin ja harrastuksena koruilu jatkunut...
hunski

Post by hunski » Mon Sep 24, 2012 22:37

Voi että :( Ja mä kun olen vähän haaveillut tuosta kultaseppäkouluun menosta.. Mut se siinä vähän mietityttää et jos oikeesti ei työllistä se ala, muuta kuin ehkä jotenkuten jos rupeis yrittäjäksi. Mutta varmasti olisi pelkästään hyvä kokemuskin käydä sitä koulua, oppisi uusia juttuja koruilun saralla :D Koitan kovasti miettiä mitä lähtisin vielä opiskelemaan, kun tämä lähihoitajan homma ei hirmuisesti kyllä kiinnosta. Kyllähän sitä rahan eestä tekee sitäkin..
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
stinde
Swarovski-kuumeessa

Post by stinde » Tue Sep 25, 2012 9:31

Kultasepän ammattitutkinto on näyttötutkinto, jonka vaatimukset löytyvät http://www.oph.fi/download/139587_Kulta ... T_1996.pdf
Sastamalassa Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksessa on Kultasepän ammattitutkintoon valmistava koulutus, jonka lopuksi voi suotittaa ammattitutkintokokeen.

Jos osaaminen on riittävällä tasolla niin voi osallistua suoraan kokeeseen, jolloin joutuu maksamaan ainostaan tutkintomaksun. Lisäksi tulevat tietysti kokeessa käytetyt kullat ja kivet, jotka joutuu käsittääkseni lunastamaan, jos pääsee läpi.

--Timo
Post Reply